DK eller ENG Windows?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarDDet laver dog ikke om på at det som dansker - ALTID - vil være "nemmere" med en DK ver.


    Hvorfor skulle der ikke være nogle danskere som er bedre eller lige så god til engelsk, som til dansk? Det er da også i mange tilfælde langt lettere at forstå og følge engelske guides, readmes osv. når ens styresystem også er på engelsk, så på den måde bliver det "nemmere" at have et engelsk styresystem ift. et dansk.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarDEDIT: Den eneste der pt. er kommet med en fornuftig grund til at bruge en engelsk windows - Det er Burger - og det siger jo sig selv at det pt. er klogere i hendes tilfælde. Det er mærkeligt nok heller ikke en eneste af dem som sidder med diverse support opgaver der mener at engelsk win ver. er bedst/smartest.


    Du mener ikke at muligheden for at downloade opdateringer hurtigere er et argument for at bruge engelsk styresystem?

  • Quote

    Hvorfor skulle der ikke være nogle danskere som er bedre eller lige så god til engelsk, som til dansk? Det er da også i mange tilfælde langt lettere at forstå og følge engelske guides, readmes osv. når ens styresystem også er på engelsk, så på den måde bliver det "nemmere" at have et engelsk styresystem ift. et dansk.


    Du taler/hører/læser dansk fra du bliver født - (selvfølgelig forskelligt fra person til person hvornår man begynder på hvad) - Du skal ikke bilde mig ind at der er nogen som helst danskere - bosat i danmark - omgivet af dansk talende - der tilnærmelsesvis kommer til at beherske engelsk - i samme grad som de gør med dansk. Det burde være simpel logik for burhøns. Hvis det er lettere at følge en engelsk guide end en dansk - så er det sgutte fordi du er bedre til engelsk end til dansk - Det er fordi guiden er røv dårligt lavet/oversat. Hvis du lettere kan finde hjælp på nettet til dit engelske OS - så er det jo heller ikke fordi du er sprog geni - det er af den simple grund at 99% af de guides der ligger på nettet ER på engelsk - men det gør dig sgutte bedre til engelsk. Det "tvinger" dig bare til at finde/bruge den engelske - fordi der enten ikke er nogen på dansk - eller at den der er - er røv dårlig..



    Quote

    Du mener ikke at muligheden for at downloade opdateringer hurtigere er et argument for at bruge engelsk styresystem?


    Nu er der jo ikke år mellem opdateringer på engelsk og på dansk - så nej det mener jeg faktisk ikke. Men som sagt tidligere er det jo et spørgsmål om præferencer - det er fair nok - men når argumentet bliver at "jeg forstår engelsk bedre end dansk" - så kan jeg altså kun gøre sådan her :roller: :roller:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarDDu taler/hører/læser dansk fra du bliver født - (selvfølgelig forskelligt fra person til person hvornår man begynder på hvad) - Du skal ikke bilde mig ind at der er nogen som helst danskere - bosat i danmark - omgivet af dansk talende - der tilnærmelsesvis kommer til at beherske engelsk - i samme grad som de gør med dansk.


    lol, selvfølgelig er der det. Hvis man i forvejen har et øre for sprog og har haft engelsk i 5-6 år er det da overhovedet ikke umuligt. Okay hvis man er god til sprog vil man nok altid være bedre til dansk end engelsk, men jeg tror mange er langt bedre til engelsk end andre danskere er til dansk og det er vel egentlig også vigtigere i den her diskussion. Derudover er det jo ret god engelsk træning at have et engelsk styresystem, for dem som så ikke er så gode til engelsk.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarDDet burde være simpel logik for burhøns. Hvis det er lettere at følge en engelsk guide end en dansk - så er det sgutte fordi du er bedre til engelsk end til dansk - Det er fordi guiden er røv dårligt lavet/oversat. Hvis du lettere kan finde hjælp på nettet til dit engelske OS - så er det jo heller ikke fordi du er sprog geni - det er af den simple grund at 99% af de guides der ligger på nettet ER på engelsk - men det gør dig sgutte bedre til engelsk. Det "tvinger" dig bare til at finde/bruge den engelske - fordi der enten ikke er nogen på dansk - eller at den der er - er røv dårlig..


    Nu sagde jeg jo så også bare at det vil være lettere at følge en engelsk til noget i styresystemet, hvis også styresystemet er engelsk.


    Hvis man læser en engelsk guide og man finder det lettere at finde ud af den end en dansk kan det sgu da sagtens være fordi man er bedre til engelsk end dansk, DET er da logik.


    Og hvad fanden er sgutte for et ord? :S

  • Stemte engelsk.


    Har vænnet mig til det. Jeg har som flere andre også alle mine programmer på engelsk. Desuden har jeg også linux inde som er på engelsk. Jeg har det bedst når det hele er strømlignet = samme sprog.


    Det er da rigtigt at jeg er bedre til dansk end engelsk, men det generer mig at skulle "oversætte" overfor mig selv når jeg sidder ved dansk windows. Jeg kender jo de engelske udtryks betydning fuldt ud, så er der ingen grund til de står på dansk... Eller dansk her og engelsk et andet sted.. roderi :)
    Jeg er vel heller ikke den eneste der nogle gange står og bruger engelske ord i danske sætninger, fordi jeg ikke kan sige tingene på en mere effektiv måde på dansk.


    I øvrigt er det da rart at man lærer lidt engelsk ved siden af, omend det er et begrænset omfang.
    Engelsk bruges alligevel mere og mere, så det er da dejligt at kende alle udtrykkene hvis man skal til udlandet og arbejde f. eks.


    Men det er som sagt en vanesag. Hvis winxp dk var gratis ville jeg da også have valgt det i stedet.


    EDIT: Jeg vælger også altid engelske subs på engeslke film. Det har noget at gøre med dårlige danske oversættelser og så synes jeg ikke at jeg ser filmen som den virkelig er.

    AMD 64 3500+ & ASUS A8V Deluxe Wi-Fi
    4*512 DDR Corsair Value Kit PC3200 & Antec Super Lanboy
    Maxtor Diamondmax 10 300gb Sata & Seagate Barracuda 120gb
    DELL 2005FPW

    POV GeForce 6800GT & Audigy 2 ZS

    Rettet en gang, sidst af Hytzon ().

  • Quote

    lol, selvfølgelig er der det. Hvis man i forvejen har et øre for sprog og har haft engelsk i 5-6 år er det da overhovedet ikke umuligt. Okay hvis man er god til sprog vil man nok altid være bedre til dansk end engelsk, men jeg tror mange er langt bedre til engelsk end andre danskere er til dansk og det er vel egentlig også vigtigere i den her diskussion. Derudover er det jo ret god engelsk træning at have et engelsk styresystem, for dem som så ikke er så gode til engelsk.



    Yeah right - så vis mig lige det forum - hvor DU eller andre Tweak brugere skriver/debatterer på FLYDENDE engelsk - for jeg går ud fra - at vi godt kan blive enige om at du taler flydende DANSK - "beherske" - det betyder altså at du taler det som en indfødt - og forstår alle små finesser i sproget - og ikke kun dem som forekommer i et OS..!!


    At et engelsk OS skulle være god engelsk træning - det er vist en sandhed med modifikationer. I et engelsk eller dansk OS bruger du et meget begrænset antal ord - som du for de flestes vedkommende intet har at bruge til andre steder. Du tager jo nok ikke lige til england eller USA og kan snakke bedre med "de indfødte" fordi du har brugt et engelsk sproget OS. Hvis du endelig skal blive bedre til engelsk - så begynd at se film uden tekster - læs engelsk sprogede bøger mv. - At tro et engelsk sproget OS gør dig til en haj i engelsk - det er fandeme naivt. 5-6 års engelsk undervisning i x antal timer om ugen - kontra 15-20-25 osv. års - stort set 24 timers input på DANSK - You do the math... :roller: :roller:



    Quote

    Nu sagde jeg jo så også bare at det vil være lettere at følge en engelsk til noget i styresystemet, hvis også styresystemet er engelsk.


    Det kan vi godt blive enige om - Men så kan vi vel også blive enige om at en velformuleret dansk guide til et dansk OS er mindst lige så godt... ;)



    Quote

    Hvis man læser en engelsk guide og man finder det lettere at finde ud af den end en dansk kan det sgu da sagtens være fordi man er bedre til engelsk end dansk, DET er da logik.


    OK - så find bare ÉN person på tweak - der vil kunne skrive flydende på engelsk i forummet - og som kan gøre det konstant - Vel at mærke en som samtidig mener at et engelsk sproget OS er at foretrække...


    At en engelsk guide - desværre - mange gange er bedre skrevet end den danske - det er jo ikke så mærkeligt. Den engelske guide er jo som regel oversat til dansk - af en dansker (endnu et tydeligt bevis på at de færreste danskere behersker engelsk til fulde)


    Quote

    Og hvad fanden er sgutte for et ord? :S


    Det er vist nok fynboer der siger det i stedet for "sgu ikke".... :T



    BTW: Som Hytson siger "har vænnet mig til" - det er nemlig lige akkurat DER hunden ligger begravet - og ikke i det at "jeg taler bedre engelsk end dansk"... ;)

  • sådan er det jo med os jyder...vi opfandt det engelske sprog :)


    må indrømme jeg ofte tager mig selv i at slå over i engelsk ude hos kunderne, hvilket ikke er perfekt...at det samme sker i vennekredsen har de efterhånden vænnet sig til....det eneste jeg ikke har er en rigtig engelsk dialekt...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().

  • bruger dansk win 2000/xp


    og til dem der mener det er svært med en engelsk manual til en dansk version af et styre system,så er det fordi i ikke kan forstå engelsk. :))
    for hvis man kan engelsk så er det da meget let
    for hvis man forstår engelsk og er dansker så skulle et engelsk ord med det samme komme frem som dansk i ens tanker eller omvendt
    det samme gælder med tysk og dansk

    Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home

  • Foretrækker helt klart Engelsk og har sådan set altid gjort det. Det er med til at forbedre ens engelsk og holde det en smule ved lige ..


    Ellers har jeg bare ikke altid syntes om de danske oversættelser på flere områder, men det er bare en smagssag ...


    Det er måske også noget nemmere at finde info og hjælp til en engelsk version via google (kun noget jeg formoder)..


    Men i bund og grund er det vel bare en smagssag ... :]

  • Begge dele, betyder stortset ikke noget for mig. Har mange XP CD'er både med Engelsk og dansk. Lige nu kører jeg dansk.


    Kan godt se fordelen i at ha' haft Engelsk bare én gang før, da man så ved hvad alle tingene hedder på engelsk (Som sagt hvis man læser guides eller lign.)

    MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    sådan er det jo med os jyder...vi opfandt det engelske sprog :)


    må indrømme jeg ofte tager mig selv i at slå over i engelsk ude hos kunderne, hvilket ikke er perfekt...at det samme sker i vennekredsen har de efterhånden vænnet sig til....det eneste jeg ikke har er en rigtig engelsk dialekt...[/



    Hvis du mener en britisk-engelsk dialekt - så tror jeg din omgangs kreds er glad - for det er da noget af det værste man kan blive udsat for. Jeg må da nok indrømme at jeg også til tider går og pludrer på engelsk. Har faktisk gjort det et par gange i en forretning - ret sjovt egentlig. Det bliver først sjovt når datteren f.eks. ikke lige lægger mærke til det - og begynder at snakke dansk til mig - og endnu mere grineren når man så svarer på dansk... :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarD


    Yeah right - så vis mig lige det forum - hvor DU eller andre Tweak brugere skriver/debatterer på FLYDENDE engelsk - for jeg går ud fra - at vi godt kan blive enige om at du taler flydende DANSK - "beherske" - det betyder altså at du taler det som en indfødt - og forstår alle små finesser i sproget - og ikke kun dem som forekommer i et OS..!!


    Jeg har ikke sagt der er nogen herinde som er istand til det, jeg siger bare det er langt fra umuligt. Det du siger er at der ikke findes nogle indfødte danskere, som taler flydende engelsk og det tror jeg ikke på.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarDAt et engelsk OS skulle være god engelsk træning - det er vist en sandhed med modifikationer. I et engelsk eller dansk OS bruger du et meget begrænset antal ord - som du for de flestes vedkommende intet har at bruge til andre steder. Du tager jo nok ikke lige til england eller USA og kan snakke bedre med "de indfødte" fordi du har brugt et engelsk sproget OS. Hvis du endelig skal blive bedre til engelsk - så begynd at se film uden tekster - læs engelsk sprogede bøger mv. - At tro et engelsk sproget OS gør dig til en haj i engelsk - det er fandeme naivt. 5-6 års engelsk undervisning i x antal timer om ugen - kontra 15-20-25 osv. års - stort set 24 timers input på DANSK - You do the math... :roller: :roller:


    Nu lægger du ord i munden på mig igen, jeg har aldrig sagt at man bliver til en haj i engelsk ved at bruge et engelsk OS. Det kan godt være der er mange ord som man ikke kan bruge i dagligdags tale, men brug af et engelsk OS giver dig også bedre forståelse for sprogets grammatik og normale ord.

  • Code
    1. Jeg har ikke sagt der er nogen herinde som er istand til det, jeg siger bare det er langt fra umuligt.
    2. Det du siger er at der ikke findes nogle indfødte danskere, som taler flydende engelsk og det tror jeg ikke på.


    Ja nu gik snakken jo blandt de brugere som har posted i tråden - og min vurdering går underligt nok også på/omkring dem. Jeg har på intet tidspunkt udtalt at INGEN danskere taler flydende engelsk - selvfølgelig er der det - jeg har faktisk arbejdet sammen med flere af slagsen - og jeg kan garantere dig for at de har ikke fået deres engelsk kundskaber via et windows OS på engelsk.




    Quote

    Nu lægger du ord i munden på mig igen, jeg har aldrig sagt at man bliver til en haj i engelsk ved at bruge et engelsk OS.
    Det kan godt være der er mange ord som man ikke kan bruge i dagligdags tale, men brug af et engelsk
    OS giver dig også bedre forståelse for sprogets grammatik og normale ord.


    Jeg lægger ikke noget som helst i munden på dig. Vi kan sagtens blive enige om at det gavner ens sproglige kundskaber at bruge et engelsk OS - men det er kun i begrænset omfang - og du skal ikke bilde mig ind at - du seriøst tror på at det ALENE gør dig betydeligt bedre til engelsk.


    Det som jeg jeg har "protesteret" imod - er den latterlige udtalelse folk kommer med - om at de taler/forstår engelsk bedre end dansk. Jeg venter stadig på at nogle af dem så fortsætter debatten på engelsk - men ok det er nok lige så sandsynligt - som at jeg har 7 rigtige i lotto.


    Mon ikke man lige skulle lave den poll - og så se hvad flertallet mener om sandsynligheden for at en indfødt dansker skulle være bedre til engelsk end til dansk... :roller:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WizzarDJa nu gik snakken jo blandt de brugere som har posted i tråden - og min vurdering går underligt nok også på/omkring dem. Jeg har på intet tidspunkt udtalt at INGEN danskere taler flydende engelsk - selvfølgelig er der det - jeg har faktisk arbejdet sammen med flere af slagsen - og jeg kan garantere dig for at de har ikke fået deres engelsk kundskaber via et windows OS på engelsk.


    Det virker ikke som om du kun mener folk herinde når du skriver "Det laver dog ikke om på at det som dansker - ALTID - vil være "nemmere" med en DK ver." og " At nogle har valgt at køre et engelsk OS - det kan ALDRIG lave om på - at en indfødt dansker ALTID vil have lettere ved at læse/forstå DANSK... ".


    Igen har jeg aldrig sagt at man kun lærer engelsk ved at bruge et engelsk styresystem, så det er da en åndssvag kommentar.




    Jeg mener heller ikke at det alene vil gøre dig bedre til engelsk, det har jeg sjovt nok heller ikke skrevet. Sandsynligheden for det er ikke stor nej, men det er ikke ensbetydende med at de ikke findes.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af r3ptile
    Nu lægger du ord i munden på mig igen, jeg har aldrig sagt at man bliver til en haj i engelsk ved at bruge et engelsk OS. Det kan godt være der er mange ord som man ikke kan bruge i dagligdags tale, men brug af et engelsk OS giver dig også bedre forståelse for sprogets grammatik og normale ord.


    Haha .. Hvordan synes du selv det går?


    Det er tydeligt at se, at du aldrig har beskæftiget dig med engelsk grammatik på højniveau, for hvis du tror det er lettere fordi man bruger engelsk Windows, så bliver du forhåbentlig klogere ..


    Engelsk OS har absolut intet med aux. verbs, NP, VP, Simple/Complex Sentences osv. at gøre .. Og måske du så bare skulle få styr på den danske grammatik først .. ;)



    WizzarD .. Min søster og niece, som begge er danske statsborgere, vil jeg nok sige snakker betydeligt bedre engelsk end dansk .. Måske det hænger sammen med, at de har boet i Californien i hhv. 7 og 3 år .. *GG*


    Der er faktisk mange amerikanere der er imponeret over mit engelske, og det er ikke for det er noget specielt .. Har naturligvis ingen problemer med at begå mig, mit problem består bare i en voldsom nervøsitet når jeg ikke snakker mit modersmål ..


    Der findes så også utrolig dumme amerikanere der spørger om man i det hele taget snakker engelsk i Europa .. *G*



    Men mon ikke man bare skal lade folk bruge hvad de har lyst til .. Glemme de latterlige argumenter de er kommet med her i tråden, og så håbe på de lærer engelsk et andet sted end gennem Windows?


    - Fortsat god dag .. ;)


  • Behøver man kunne dansk grammatik på højniveau for at snakke flydende dansk? Nej. Behøver man kunne engelsk grammatik på højniveau for at snakke flydende engelsk? Nej... Jeg har et forslag til dig, og Wizzard, læs mine indlæg før i svarer på dem. Jeg har ikke sagt den engelske grammatik som udgangspunkt er lettere er forstå fordi man bruger engelsk OS, men jeg vil vædde med der en forskel på ens engelske kundskaber hvis man har brugt engelsk styresystem i 5-10 år ift. hvis man har brugt dansk og det var det der var min point.


    Hvad er der galt med min grammatik? Selv hvis jeg har grammatikfejl på forummet kan du sgu da ikke bedømme mine kundskaber inden for området på baggrund af det. Jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke koncentrerer sig fuldt ud for at skrive 100% korrekt herinde...

  • Synes efter hånden også det er blevet en værre gang "mig ved bedre disput" - som ikke fører til noget som helst brugtbart - undtagen for dem, der påstår de ved det hele til halv tid. Og dem er der jo altid nogle stykker af. :rolleyes:
    Vil dog godt lige tilføje en lille ting. Tror ikke der er nogen herinde - mig selv inkl. - som kan påstå at de er ufejlbare, hvad enten det er det ene eller det andet sprog de påstår de mestrer.
    La' os dog komme videre i stedet for at være ordkløvere. Kan ikke se hvad vi skal bruge det til. :roller:
    Det her emne - om hvilken sprogversion af Windows vi bruger - handler, lige som så meget andet herinde, om hvad der nu ligger bedst for folk. Længere er den vel egentlig ikke !

  • Engelsk og har jeg altid gjort...


    mon det hænger sammen med jeg er Canadier? :]

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM