• Quote

    Oprindeligt indlæg af Puggen
    Hehe... lol... sad og talt knapperne på mit tastatur fra esc af... og landede på F9, så jeg ville have sagt 9... lol!! :p ;) DooH!


    Tror det er ved at være sengetid for dig..

  • en bjørnetjeneste er noget man gør i god mening men egentlig er skidt for den man gør det for.. det er i hvrt fald den gamle betegnelse. det nye slang er vidst et eller andet med at det er en god ting?
    og knap 10 ER jo 8-9 stykker.. når det er knap 10 8o

  • knap 10 er mindre end 10, hvorimod godt 10 er en anelse mere end 10 - sådan er det bare - ikke kun i Jylland men også i Danmark :P


    Hvad angår ordet bjørnetjeneste angår er den oprindelige betydning som Burger siger, at det er en tjeneste man helst vil være fri for.


    Ordet sigter til La Fontaines fabel om bjørnen, som ville vifte en flue væk fra sin herres ansigt, men som derved desværre kom til at slå ham ihjel.


    Idag benyttes ordet imidlertid både i den oprindelige betydning og som et udtryk for en stor tjeneste - dette er endda blåstemplet af det danske sprognævn - det er ikke så sært at dette kan føre til en vis forvirring.


    :))

  • Knap 10 er MINDRE end 10. Anderledes er det ikke (og jeg er fra kbh). Her er hvad "Politikens - Danske ord der driller" siger:


    Når knap bruges som adverbium, kan det drille lidt. Det skal aldrtig have t på når det betyder 'mindre end noget' el. 'næsten ikke', fx flagstangen er knap 10 m el. jeg kan knap høre hvad du siger. I betydingen 'sparsom' skal der altid tilføjes t, fx de fik knapt afmålte portioner


    Ved godt at teksten ikke desideret handler om hvorvidt knap er mere eller mindre, men den fortæller alligevel at det er MINDRE eller NÆSTEN. Altså knap 10 er 8-9, ikke 11-12. EOD!


    Og mht til bjørnetjeneste. Til dem som siger at det er en stor tjeneste og det er det slang for nu er uvidende, og burde tage et dansk sprogkursus.


    Fra min dansk/dansk ordbog:


    bjørnetjeneste -n, -r, hjælpsom hed, der gør mere skade end gavn. Han gjorde mig en bjørnetjeneste ved at blande sig i mine ting.


    Forøvrigt... ordet 'godt' er blevet et pendulord. ALtså det bruges med to modsatte betydninger. Den oprindelige betydning er lidt mere end, men den almene benyttelse er blevet til lidt mindre end. Jeg er selv skyldig i at benytte det som mindre end.

  • Knap 10 vil da aldrig være mere.. så en 8-9 stykker :)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus
    Knap 10 vil da aldrig være mere.. så en 8-9 stykker :)


    der hvor jeg kommer fra er folk egentlig ligeglade med hvad klokken er.. der sker alligevel aldrig noget.. ingen butikker eller noget..


    derfor ved jeg ikke hvad knap betyder ud over at det er noget der sidder i mine bukser...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af EdgarBaba


    der hvor jeg kommer fra er folk egentlig ligeglade med hvad klokken er.. der sker alligevel aldrig noget.. ingen butikker eller noget..


    derfor ved jeg ikke hvad knap betyder ud over at det er noget der sidder i mine bukser...


    LoL.. ja nu er tiden heller ikke den store faktor for mig.. kun når jeg skal på arbejde :)
    Der sker heller ik så forfærdeligt meget her i Haderslev, men tiden er udemærket at have styr på alligevel :)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra