• 8o ?(

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Knap 10 er 8-9 stykker syntes jeg, en bjørnetjeneste en at hjælpe som syntes at det er meget trængende/stor som er meget glad for ens hjælp og ikke glemmer det.

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

    Rettet en gang, sidst af Meinder ().

  • Jeg vil sige at "knap 10" er 8-9 stykker. men nu er jeg jo også fra nordjylland :T


    Ang. en "bjørnetjeneste" så er det at gøre noget godt nu, men det er dårligt på længer sigt

  • Knap 10 er 8-9 ..


    En god time, er over en time .. En lille time, er under en time ..


    En bjørnetjeneste er noget skidt ..


    Hvis man f.eks. rykker en aftale frem, vil den nye aftale være før den oprindelige ..



    Havde faktisk en lignende samtale med min underviser i erhvervsret en dag, og hun havde netop samme opfattelse som jeg, men møder mange der har den modsatte opfattelse, især når det kommer til tidsangivelser/aftaler m.v. og det med bjørnetjenesten ..

  • 8-9, en bjørnetjeneste er når man gør noget som en person er glad for, men ikk gavner personen over længere sigt ;) Hvorfor spør du??


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg
    8o ?(


    Det har ikk noget med knapper at gøre, hvis det er det du tror :)) knap = ca. :P

  • Fattede ikke lige hvad det var :D

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • knap 10 = 8-9 stykker
    Bjørnetjeneste, ligesom at tisse i bukserne om vinteren, er godt når det sker men skidt når det er ovre :))

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WalrosMcFisk
    Havde hørt at sjællenderne mente det var det helt modsatte af det os jyder mente. Hvilket, for de fleste, er knap 10 = 8-9 og en bjørnetjeneste = en god ting.


    Hvordan kan du få en bjørnetjeneste til at være en god ting?


    Edit: Slog det lige op i Politikens Retskrivningsordbog, og her er resultatet:


    bjørne·tjeneste sb. (dårlig tjeneste) -n, -r, -rne; fx det vil være at gøre ham en bjørnetjeneste

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WalrosMcFisk
    Blev lige nødt til at høre om i andre folk mener at "knap 10" er en 11-12 stykker, eller 8-9. Skulle der vist være forskel på rundt omkring i landet. :roller:


    Og nu vi er igang kan vi jo lige tage udtrykket "en bjørnetjeneste". Er det godt eller dårligt?


    Well...


    Som stolt sjællænder siger jeg: knap 10 er for mig 11-12 stykker ;) jeg underdriver en del hehe
    En bjørnetjeneste er en tjeneste for en bjørn(eller noget ;) ) arj det er vel bare en form for tjeneste og som burger siger er den så dårlig og stoler på hende og hendes ordbog :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Garfield
    Well...


    Som stolt sjællænder siger jeg: knap 10 er for mig 11-12 stykker ;) jeg underdriver en del hehe
    En bjørnetjeneste er en tjeneste for en bjørn(eller noget ;) ) arj det er vel bare en form for tjeneste og som burger siger er den så dårlig og stoler på hende og hendes ordbog :))


    Forstår jeg godt du gør .. *GG*

  • Ja, mange tror at en bjørnetjeneste bare betyder en stor tjeneste - men det betyder rent faktisk en tjeneste som i sidste ende resultere i noget dårligt.


    knap = næsten --> knap 10 = næsten 10 = 9 og 8 (...og evt. 7)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Garfield


    Well...


    Som stolt sjællænder siger jeg: knap 10 er for mig 11-12 stykker ;) jeg underdriver en del hehe
    En bjørnetjeneste er en tjeneste for en bjørn(eller noget ;) ) arj det er vel bare en form for tjeneste og som burger siger er den så dårlig og stoler på hende og hendes ordbog :))


    Tænkte det nok. Så fik man jo det bekræftet :dance:


    Jeg syntes ikke rigtigt at retskrivningsordbogen kan sige hvad en bjørnetjeneste er, eftersom jeg ser det som en form for slang, hvilket kan have forskellige betydninger :hammer:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WalrosMcFisk
    Tænkte det nok. Så fik man jo det bekræftet :dance:


    Jeg syntes ikke rigtigt at retskrivningsordbogen kan sige hvad en bjørnetjeneste er, eftersom jeg ser det som en form for slang, hvilket kan have forskellige betydninger :hammer:


    Hvorfor kan retskrivningsordbogen ikke sige det? Det er jo det korrekte danske sprog den repræsenterer, og at der så sidder en del mennesker rundt omkring der ikke kan finde ud af at bruge sproget, og fordrejer det til deres egen fordel, gør det ikke mere korrekt ..


    Desuden .. Så står Bjørnetjeneste slet ikke i slangordbogen .. I hvert fald ikke i den udgave jeg sidder med .. Så brug det som du vil, men den rigtige betydning er den retskrvningsordbogen kommer med .. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Hvorfor kan retskrivningsordbogen ikke sige det? Det er jo det korrekte danske sprog den repræsenterer, og at der så sidder en del mennesker rundt omkring der ikke kan finde ud af at bruge sproget, og fordrejer det til deres egen fordel, gør det ikke mere korrekt ..


    Desuden .. Så står Bjørnetjeneste slet ikke i slangordbogen .. I hvert fald ikke i den udgave jeg sidder med .. Så brug det som du vil, men den rigtige betydning er den retskrvningsordbogen kommer med .. ;)


    Så må du meget meget undskylde hvis jeg sårede dine følelser :O


    Men du får da bare ret så ;)