Test af Intel Core i7-5960X Haswell-E

  • Så oprandt dagen, som vi alle har ventet på! Det er med stor fornøjelse og ikke mindst med masser af glæde og Entusiasme i sjælen, at Tweak.dk bringer jer et dugfriskt review af den nye Haswell-E LGA2011-v3 Intel Core i7-5960X. 5960X har så meget at byde på, og vi er alle enormt spændte på at se, hvad det helt præcist er, så lad os endelig springe ud i det.


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2014/review/2058/large_front.png]



    Læs Test af Intel Core i7-5960 Extreme Haswell-E

  • En helt fin test.
    Blot sidder jeg og tænker lidt til sidst over, men hvad betyder det for mig som slutbruger ? hvor kan jeg mærke de ydelsesforbedringer CPU'en giver i de applikationer jeg sidder med. Video redigerin, Photoshop/billedbehandling, entusiasts gaming (multi gpu mv).
    Jeg er ikke overbevist endnu om at skridtet fra X79 til X99 er sagen på trods af at X79 er fra slutningen af 2011.

  • Der er her tale om en Extreme CPU... Du skal slet ikke spekulere i gamingbaner, når du køber en 5960X, eller for den sags skyld 4960X. Extreme CPU'er har aldrig været henvendt til gamere. Laver du noget sygt tungt CAD eller andet 3D rendering, så får du glæde af den ekstra performance.


    Til gamere, som gerne vil have 2011 eller 2011-v3 socket, findes der 4820K og 4930K til 2011, ligesom der findes 5820K og 5930K, som er noget mere i den boldgade.

  • Nej for jävlen da for en CPU :9xo .


    Jeg prøvede lige den test luxmark ver.2, kun med CPU og der nåede min 8 kerners AMD op på 335, så den bliver skiftet ud( hvilket jeg allerede havde bestemt mig for).


    Jeg skal så lige have afklaret med min partner, om der er iorden, at jeg køber den dyre eller jeg skal gå et nummer ned, men selv han kan læse de tal, som tester er kommet frem til, de kan simpelthen ikke diskuteres.
    Jeg gør meget i redigering og komplexe milijøer, som kræver meget CPU kraft og båndbredde, og med de tal, som er kommet på bordet, så er der kun 1 vej og det er fremad :whistling: :9xo .


    Jeg vælger nok den CPU i mellem klassen til 4500,- på komplett.dk, om ikke andet end så for husfredens skyld :whistling: :9xo .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • ja det er også lang tid siden jeg havde prøvet en AMD cpu sidst, men den lader umiddelbart til at blive ved de nye Intels, der er dog ikke råd til de helt vilde af dem til at starte med pga økonomien.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • 5820K'eren er den perfekte løsning. Den eneste grund til at vælge 5930K'eren, er fordi man bruger tri eller quad-sli/crossfire. Altså de ekstra PCI-lanes. med 5820K'eren har man 28.. Dvs. en x16 + 1 x8 og så er der stadig en x4 tilovers til en PCI-E SSD, lydkort eller netkort, osv..


    Ellers skal man næsten tage skridtet helt op til 5960X, for de ekstra cores.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • 5820K'eren er den perfekte løsning. Den eneste grund til at vælge 5930K'eren, er fordi man bruger tri eller quad-sli/crossfire. Altså de ekstra PCI-lanes. med 5820K'eren har man 28.. Dvs. en x16 + 1 x8 og så er der stadig en x4 tilovers til en PCI-E SSD, lydkort eller netkort, osv..


    Ellers skal man næsten tage skridtet helt op til 5960X, for de ekstra cores.


    Der er ikke brug for de ekstra PCIe-lanes til tri-SLI/Crossfire. 5820K understøtter x8/x8/x8 uden PLX-chip.


    Man har ikke brug for PCIe 3.0 x4 til lydkort eller netkort. Der er ekstra PCIe-lanes fra PCHen. PCIe 3.0 x4 giver 32 Gbit, dvs. 32 gange så meget som gigabit ethernet maksimalt kan trække. Selv PCIe 2.0 x1 er langt mere end rigeligt til et netkort, endsige et lydkort.

  • Hej, muligvis noob spm:


    1) Er processoren netop ikke henvendt til en målgruppe, hvor integrede gpu kunne være interessant?


    2) Ja, hvorfor sammenligner I ikke med 5820K og 5930K? Prisen er mere end dobbelt op (tråden er gammel, der er ikke sket en dyt), men jeg fornemmer ikke at der er dobbelt op på performance her.

  • Jeg finder stadig at mine spm her er relevante. Findes der nogen nyere og bedre processorer?


    Mht. til andre tråde kan jeg godt se en af dem var forældet og urelevant, havde ikke set datoen, den poppede op som relevant for en anden tråd jeg havde lavet, og jeg troede ikke en så gamle tråd stod på listen. Sorry.


    Jeg vil forsøge at være mere opmærksom på det fremover.