Min første computer - glade minder ;)

• Hej Tweakere :D

Jeg fandt netop en manual til et gammelt ASRock MoBo og inden i det lå kvitteringen på min første PC, som min far købte til mig i August 2004, hvor jeg fyldte 11 år.
    Det var sgu lidt sjovt at se og specielt sammenlignet med PC'er idag :) Så skal man da slet ikke klage.

For 4600 kr. fik man dengang følgende ved Føniks:
    Specs:
    CPU: Intel P4 2800MHz
    CPU køler: Igloo Silent 4311
    MoBo: Asrock P4VT8
    RAM: 512MB DRR Ram PC3200 Elixir
    GFX: Sapphire Radeon 9200SE (128mb)
    GPU: Codegen 6016 (300W)
    HDD: 80GB Maxtor 7200rpm (8MB)
    Floppy 1.44
    52x32x52x LG CD-RW

Hvad havde i, da i var yngre? Nu hører jeg jo nok til den yngre generation her inde.
    Hvornår fik i færden for PC? Den første gamer-PC? Fortæl fortæl :P
    Man bliver sgu helt nostalgisk af det her.

Oprindeligt indlæg af jst
    Jeg havde en Commodore 64, en Commodore +4 og en Amiga.
    Den første "PC" var en IBM x386 66mhz med 8mb EDO ram.......

Havde også en 64´er og fik senere en Amiga 500 CDTV, den var med cd-rom hvilket var meget nyt på det tidspunkt, desværre kunne man næsten ikke få nogen spil på cd :crazyeyes: Fik også ekstra ram i så jeg havde hele 1mb :D

Min første "pc" fik jeg forholdsvis sent og var en amd athlon 2000+.

Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

Rettet 2 gange, sidst af dasjap ().

• Brugt Commodore 64, Amiga 500 og derefter min første PC.

Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Har stadig min commodore 64 på 22 år eller noget i den stil:)
    Har gemt næsten alle mine hardware kviteringer. Grinte sku lidt over at jeg har betalt næsten 4000kr for et cd-rom drev. 32 mb ram kostede omkring 1000kr osv osv:D

• Jeg ved virkelig ikke hvad vores første rigtige PC derhjemme havde af specs, men det var med Windows 3.11 som styresystem, og nok 8mb ram og nogle megabyte harddiskplads :D Nej hvor brugte jeg mange timer i det gode gamle Paint program. Og spillede mange spil fra disketter :))

Oprindeligt indlæg af dasjap
    Ved ikke om vic 20 går ind under betegnelsen pc:-) Men det var min første: http://oldcomputers.net/vic20.html

hehe,var også min første comp,fik dog aldrig brugt den noget videre.

Første PC,komplet maskine m skærm os keyboard og mus,Intel Pentium 133MHZ,16MB ram,S3 Virge 2MB grafik,fik senere selskab af et Voodoo kort,og opg til 32MB ram,preinst win 95 13000.- lol der blev tæsket en del red alert og grand prix 2 igennem på den maskine :D må ha været i 96..

• Jeg kan huske min første PC var en 486 på 66 MHz. Jeg overvejede at købe en på 100 MHz, men min morbror som havde lidt forstand på computere mente ikke at jeg nogensinde ville få brug for så voldsom en computer :crazyeyes:

Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• nu kan man altså godt kalde en C64 for en PC, da den kan de samme ting selvom CPUéns arkitektur er anderledes end Intels. Man kan endda få en grafisk brugerflade på maskinen med GEOS eller Contiki, forbinde den via ethernet med en ethernet cartridge, og sidst, men ikke mindst en MP3-afspiller/lydkort combo. Hardware bliver skam stadig lavet til den gode gamle brødkasse :D

Den første computer der var min egen, var en 286'er med 640kb RAM og 20 mb harddisk, det var omkring år 2000, så den havde en del år på bagen :)

i 2002 fik jeg en splinterny computer i konfirmationsgave med en Athlon 1600+, 256 MB RAM og 40 GB harddisk, gfx var dog onboard, så nogle penge røg til et geforce 4 MX 420, samt til et sæt netkort til hhv. min og min fars comp så der kunne laves LAN. I 2003 smed jeg lidt penge efter en ny køler til min CPU og jeg havde gang i mit første OC. Harddisken blev ligeledes skiftet til en 120 GB (som kostede ca. 1000 kr. dengang) da den hurtigt blev fyldt op ved de lokale LAN parties :D

Grafikkortet blev udskiftet i 2004 til et Radeon 9600SE og bundkortet til et ASUS a7n8x-x, således at CPU'en kunne presses til kanten (1750 MHz var en del for en 1600+ palomino). Der var 1 GB RAM i maskinen, fint til de gode spil der var dengang, CPUen blev opgraderet til en Sempron 2400+ engang i 2005.

I 2006, kort efter at jeg fik dankort, opgraderede jeg til AMD64 3200+ med 2 GB RAM og et geforce 6600GT, klassisk mid-end gamer system dengang, det rykkede nice med de forskellige spil jeg spillede på det tidspunkt. Senere hen blev harddisken opgraderet til en 250 GB SATA disk (den er stadig main disk :D) og grafikkortet blev opgraderet til et Radeon x800GTO, da 6600 GT røg sig en tur. I 2007 opgraderede jeg GFX til et Radeon 1950XTX efter x800GTO blev for langsomt i forhold til bl.a. Battlefield 2142, kort efter blev det byttet til et Radeon 3850 som en kammi havde, fordi han ikke kunne få det til at køre 100FPS i CS 1.6, bedste byttehandel ever, fik det hurtigt til at virke i CS 1.6 (ved at skifte fra D3D til OpenGL):D

I 2008 blev AMD 64'eren skiftet ud med en opteron 180 og nye PC4000 RAM fik jeg fra en klassekammerat, hvis computer havde lidt druknedøden (leak i vandkølesystem ved grafikkort, futtede hans GFX, CPU, PSU, to af hans harddiske og bundkortet af)

I 2009 skete der noget nice, vandt 5 rigtige i lotto og fik 2500 kr. ud af det. Valgte at smide pengene på en fuld upgrade (sponset af Danske spil :P) til noget nær mit nuværende system. Bundkort, CPU og RAM blev opgraderet til nuværende specs. Købte en 640 GB harddisk til storage.
    den store harddisk begyndte at få kritiske cachefejl et par måneder efter jeg købte den, så købte en 640 GB WD harddisk til at smide data over på, Samsung harddisken havde jeg glemt alt om indtil i starten af i år, hvor jeg sendte den til RMA, GFX blev fluks opgraderet til et Radeon 4890et par måneder inden jeg flyttede hjemmefra.

I den tid siden jeg fik min første computer har jeg lært en hel del om hvordan computere fungerer, I samme anledning begyndte jeg at reparere computere for familie og venner, og senere for mine forældres arbejdspladser. I De sammenhænge har jeg scoret en del gratis hardware fra maskiner der bare skulle smides væk, inklusive min dell server og de fleste små kontormaskiner og laptops jeg har til at stå.

Liste over computere:
    Gamer PC, selvbygget
    HTPC, selvbygget (bliver ikke brugt som HTPC mere)
    PC-1, selbygget (ud af bl.a. mit gamle bundkort)
    Dell 1, Dell kontor PC, som er den eneste jeg har med RD-RAM
    Dell 2, Dell kontor PC
    Dell Poweredge 2600, server fra min mors arbejdsplads, leder efter en ekstra CPU og heatsink til den.

En Commodore 64 som jeg fik fra en kammi for nogle år tilbage, virker upåklageligt selvom et PCB i dens PSU knækkede da jeg flyttede hjemmefra, hurtigt fikset med loddekolbe

Laptops:
    En lille Dell Latitude, fået gratis fra min fars arbejdsplads sammen med en IBM laptop, IBM'eren bruger min far til musik. Kan ikke køre på batteri og BIOS batteriet er fladt. Har overvejet at bruge den som en lille, kompakt og støjsvag webserver

ASUS F3Ka: Min skole PC, kunne godt bruge en større harddisk og lidt flere RAM :P

Targa eXtender 1400: Min fars gamle arbejds-laptop og min trofaste følgesvend gennem det meste af min HTX-tid, den blev dog for langsom til de programmer vi skulle bruge (herunder Flash, samt Netbeans til programmering), Den fik dog sin storhedstid som testmaskine til mit endelige projekt i Elektronik, da den har seriel port (RS232). DVD-drevet i den er dog ved at lide en stille død, ellers fungerer den ganske fint.

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

Rettet en gang, sidst af Foxx ().

• Hmm.. min første fik jeg som 13 årig da jeg blev konfirmeret, det var en færdigsamlet fra Bilka til 6000,-

Den indeholdt en 533mhz Celeron (som jeg clockede til 600) 64mb ram, og grafikkort og harddisk jeg ikke kan huske, tror det var et TNT2 M64 hed det vidst. :)

Så begyndte jeg at samle selv herefter og købte først Soltek SL75 med en AMD Duron 800 som jeg clockede til 933Mhz. og med en GF2 MX :)

Den blev opgraderet til en Athlon XP 2400+ med 512mb ram tror og GeForce4 MX, senere købte jeg et GF4 TI4600.

Så har jeg haft A64 3200+ med et Geforce5900 som kunne flashes til 5950Ultra. senere købte jeg et Geforce 6800 :)

Det seneste system er så det jeg har nu, og det kører fint til det jeg skal bruge til det.

Mobo: Asus M5A97 R2.0
    CPU: AMD FX-6300 @ 4300Mhz
    Køler: OCZ Vendetta2 køler
    PSU: Corsair VX550
    RAM: G.Skill Sniper 2x4 GB 1866Mhz
    GFX: Asus Radeon R9 270 OC 2GB
    HDD: Samsung 830 128GB SSD + 750GB Samsung Spinpoint F1

Skærm: Samsung 2233RZ 120HZ

• Jeg startede på en Amstrad med 2 disk-drev og grøn skærm:

[Blocked Image: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amstrad_PCW512.JPG]

Efter et par år blev den afløst af en PS/2, der kørte DOS

Den første maskine med GUI var en 386 med windows 3.11 et par år efter, som blev efterfulgt af en 486.

Min første egen var en 266MHz PII med 32MB ram og hele 20GB HD og et 16MB grafikkort - så kunne der spilles quake og quake II!!

Derefter begyndte det at gå lidt hurtigere med udviklingen.

/ask

• hmm... kommer helt til at tænke på dengang computere altid havde de der små 7-segment displays med CPU'ens hastighed skrevet på.... burde man sq lave igen, enten selv eller i et samlet kabinet, det havde sq sin charme :D

Oprindeligt indlæg af JensLedet
    Jeg mangler turbo knappen! :-)

Jeg startede med en c64 med bånd station, uhA den var fed, og dyr!

Mvh Jens

åh, ja den gode turboknap. Den var ganske nice når den rent faktisk virkede (mange havde en fake turboknap), lige til at DOOM og co. til at rende lidt hurtigere :D...

hvad angår c64, så ærger jeg mig gul og grøn over at være født i '87, gad godt have været teenager på det tidspunkt C64'eren var det helt store. Bare sidde og lave BASIC programmer og koble op med akustisk modem til de forskellige BBS'er :)

mange af de gode crackergrupper, herunder Razor 1911 startede på C64. Flere af de spil jeg fik med min C64'er var cracket af Razor 1911 og de har typisk også en lille trainer med sig...

• Første egen computer var en fujitzu Pentium II på 266Mhz, 32MB SD ram, 3.2GB Samsung HD, S3 Virge 4MB ram Gfx( :D), 14" skærm, den var virkelig vild og dyr, lige omkring de 12000,- i 1997-98.

Den blev senere udstyret med et Voodoo II acceleratorkort fra 3Dfx til GFX med 16Mb ram, en WD harddisk på hele 10GB købt hos hedengangne datacentrum til en uhyrlig pris på over 1000 kr og 2 stænger 64Mb ram som kostede over 13-1400.

Første selvbygger blev en Pretuim III på 450Mhz, Asusbundkort, 128MB ram, Matrox G400 32MB ram GFX, 40GB Quantum HD og en 17" skærm. Senere blev GFX opgraderet til det nye og helt vilde Gforce2 GFX med 32Mb ram fra Asus. For jävlan da, den har jeg spillet mange timer på. Den kostede osse over de 12000 at samle.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

Rettet en gang, sidst af Ebo ().

• Man kunne også få turboknap(per) til C64, det var en lille rød boks med en rød og en grøn knap, den satte man i en port bag på maskinen og så skulle man trykke på de to knapper i en bestemt rækkefølge alt efter hvad man ville ha den til at gøre. Kan huske den kunne mere end turbo, kan dog ikke lige huske hvad :))

Mener det var sådan en her jeg havde bare i rød. http://www.64hdd.com/64hdd/64carts.html

Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

Rettet en gang, sidst af dasjap ().

Oprindeligt indlæg af dasjap

Man kunne også få turboknap(per) til C64, det var en lille rød boks med en rød og en grøn knap, den satte man i en port bag på maskinen og så skulle man trykke på de to knapper i en bestemt rækkefølge alt efter hvad man ville ha den til at gøre. Kan huske den kunne mere end turbo, kan dog ikke lige huske hvad :))

Mener det var sådan en her jeg havde bare i rød. http://www.64hdd.com/64hdd/64carts.html

Det er ikke en OC cartridge men en fastloader der optimerer de serielle signaler til diskettedrevet så loadtider og andet bliver en del hurtigere. En anden god ting at have er en reset/freeze cartridge som The Last Cartridge I.

PT. leder jeg efter The Last Cartridge III, som også indeholder fastloader, samt et basalt GUI med gode programmeringsværktøjer (herunder editor og maskinkodemonitor).

• Delte en med min bror der så sådan her ud:

Acer PC med
    AMD K6 233mhz
    4gb HDD
    32-64mb ram
    Voodoo 2

Min første egen PC var en:

IBM Thinkpad
    400mhz Intel
    2GB HDD
    64mb ram
    Onboard gfx

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H