Cola i computer!!! HJÆÆÆLP!

  • Hej. Jeg sidder her til lan. Så væltede et glas cola ned i computeren og det røg ned igennem cpu køleren og ned på gfx. Fik lyserød skærm. Slukkede så hurtigt som muligt og hev alle stik ud. Nu vil jeg gerne høre hvad jeg skal gøre for at der er størst chance for at redde computeren.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • få tingene tomt for Cola. og lad det tører. også test værd enkel ting for at se om den har taget skade.

    Thermaltake Armor # Moded
    AM3 Phenom II 955 3.6 Ghz # Std Cooler
    Msi 790GX-G65
    Gainward GTX 285 # 702MHz / 1285 MHz / 1599 MHz
    Corsair XHMS3 1333 MHz DDR3 2Gbx2 # 1500 MHz
    Samsung 160 GB Ide
    Hitachi 320Gb

  • hvordan skal det rengøres? og kan man godt teste det i en anden computer ?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Har du erfaring med at skille laptops ad?


    Ellers prøv at fjerne keybordet og se hvor meget der er på printet.

    ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

  • øh så vidt jeg kan se er det en stationær pc vi snakker om ikke?? er det cola med sukker i? hvis ikke kan du bare lade det hele tøre så er det det. er det med sukker tja evt noget sprit eller noget.. er du heldig er det kun gfx der er røget en tur. er du meget uheldig er bundkortet nok også smuttet. cpu er nok højst sandsylighvis ikke røget..

    Cpu: Intel Core I7 2600K
    Bundkort: Asus P8P67 Deluxe Rev. 3B
    GFX: ASUS GTX 1060
    Ram: 2x4GB G.skill Ripjaws x 1600Mhz
    HDD System: OCZ Vertex 3 HDD Lager: 2X 2TB Seagate Barracuda Green
    Køler: Corsair Hydro Series H50
    kabinet: Antech Nine Hundred Two
    PSU: Corsair TX-750W
    Skærm: Samsung Syncmaster P2450HD
    Logitech Performance MX/Logitech G1

  • Eventuelt skaf noget isopropylalkohol fra f.eks. matas og så rens efter med papir og en vatpind. Det virker som sprit men fordamper hurtigt så det efterlader ikke rester. Brugte det selv engang da jeg fik et leak fra mit daværende vandkøling.

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Den er done and gone!
    Der er syre i Cola, og det æder dine print hurtigt.


    vrøvl, det kommer helt an på hvor uheldig han har været.....lad nu være med at skræmme ham til ikke at gøre noget.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    vrøvl, det kommer helt an på hvor uheldig han har været.....lad nu være med at skræmme ham til ikke at gøre noget.


    Jeg skræmmer ikke. Husk også garantien kan bortfalde, hvis produktet åbnes

  • Quote

    Den er done and gone!
    Der er syre i Cola, og det æder dine print hurtigt.


    Selfølgelig er den da ikke færdig, langt væk ..... Hvis man bare får slukket hurtigt, gjort det ordenligt rent og så lad det tører helt igennem er der fin chance for at det virker.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Jeg skræmmer ikke. Husk også garantien kan bortfalde, hvis produktet åbnes


    Det er vist lige fedt efter at han har spildt cola ned i maskinen. Så ryger alt håb om garanti dá ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    Jeg skræmmer ikke. Husk også garantien kan bortfalde, hvis produktet åbnes


    Fordi den ikke bliver ødelagt når du kaster Cola udover den? Så vidt jeg ved ses det som menneskelig fejl og de garantier jeg har haft de sidste par år giver ikke pengene tilbage/nyt produkt på grund af menneskelig fejl.

  • Quote

    Så vidt jeg ved ses det som menneskelig fejl og de garantier jeg har haft de sidste par år giver ikke pengene tilbage/nyt produkt på grund af menneskelig fejl.


    True that. Har også haft en bærbar som jeg spildte kaffe ud over, og de sagde bare at de ikke ville modtage den eller erstatte den. Kunne høre på ham som jeg snakkede med, at han smilede...:pokey:

  • Må vi så snart høre dommen - virker den igen oder was? :razz:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    man bruger deminiraliseret vand, og IKKE andet! Men vil æde en hat på den er død


    please sig den stadig lever.. vil gerne se SSDfreak æde sin hat ;)


    //sry for off topic, men den skulle ud :oops:

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Cola indeholder syre - ja. Men SÅ stærkt er det sgu heller ikke. Kan da huske at de dejlige Mythbusters Jamie & Adam, testede myten på både kød, tænder og jeg ved ikke hvad. And guess what. Der sker ikke en skid. Om noget så dør printet af væsken i sig selv og ikke det syre holdige element. :finger:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af martinta


    please sig den stadig lever.. vil gerne se SSDfreak æde sin hat ;)


    //sry for off topic, men den skulle ud :oops:


    Enig. :boxing:

  • man kan bruge vand, deminiraliseret vand, isopropyl alcohol og en print rense spray man kan købe.
    almindeligt vand er ok til at vaske printet i en fjernbetjening eller lignende. deminiraliseret er en smule bedre end almindeligt vand. men da det det øjeblik det rammer printet ikke længere er deminiraliseret er den eneste faktiske fordel at det er kalk frit.
    et print kan tåle ret meget, det vigtige er at få vandet væk når man har vasket det. først tørrer man det hurtigt af og så tager man og tørrer det med en hår tørrer. efterfølgende hælder man sprit på printet da det hjælper med at trække vand og fugt ud steder man ikke kom med hår tørren. det gentager man til man er helt sikker på at det er tørt.


    ipa sprit og print rense sprayen er påfør og bort tør. jeg mener også man kan bruge diesel start fra tanken. det indeholder æther som er fint til at fjerne f.eks. cola med. det er bare lidt giftigt.