[Info fra Teamet] Billeder i indlæg

• Til alle brugere

Da der desværre er en retsag på vej hvor Connery.dk er den anklagede part, har vi en, indtil videre, midlertidig ændring af reglerne her på Tweak.dk. Dette tiltag er desværre nødvendigt både for at beskytte jer som brugere, men ikke mindst os selv, da det - indtil retsagen er afgjort - vil være folkene bag Tweak.dk der vil blive ramt.

Det drejer sig naturligvis om denne sag.

Kort fortalt, så går sagen ud på, at en bruger på Connery.dk har anvendt et billede af en side9 pige på forummet, og det har fotografen, og Dansk Journalistforbund, så valgt at gøre til en principel sag, selvom folkene bag Connery.dk både har fjernet billedet og oplyst den pågældende brugers IP-adresse.

FDIM bakker heldigvis Connery.dk op, og mener ikke, at folkene bag skal gøres ansvarlige for hvilke billeder brugerne anvender i deres indlæg, slet ikke når billedet blev fjernet med det samme de blev gjort opmærksomme på det. Skulle de stå inde for alt, ville det betyde, at alt skal tjekkes før det bliver postet, og det ved vi vist alle godt vil være totalt utopi.

Så indtil sagen har været i retten d. 6 januar 2009, er vi nødt til at bede jer om kun at anvende billeder i selv har ophavsretten til. Vi vil ikke komme efter jer med bål og brand såfremt der skulle ske en smutter, men vi vil naturligvis fjerne billedet med det samme vi opdager det, og vil derfor også gerne modtage reports om emnet hvis en bruger skulle falde over et billede før vi selv gør det.

Vi håber naturligvis ikke, at dette bliver en permanent tilstand.

• Hmm. Det var da skidt, men forståeligt...

Og ja. Gælder det også avatar og sigs? Nu ved jeg ikke meget om copyright, men hvad med logoer etc..?

Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

• Retsagen drejer sig - så vi vi har kunnet gennemskue - om billeder bragt i danske nyhedsmedier, så dem skal vi i hvert fald undgå.

Så medmindre I anvender billeder der har været brugt i forskellige medier herhjemme, og vi derfor kan gå ud fra, at ophavsretten tilhører en dansk fotograf eller lign. så kan I, indtil I hører andet, fortsætte med at anvende jeres avatars og sigs. Jeg vil dog lige vende den med resten af teamet.

Oprindeligt indlæg af c-k
    Bruger ikke selv billeder herinde så er ret lige gyldigt.. Men, gælder samme regler hvis man husker at skrive kilden til billedet,artiklen etc. ?

Ja, for nemhedens skyld. Så er vi også sikre på, at ingen har nogen grund til at komme efter folk. Link til billederne i stedet for, hvis ophavsretten til det er dansk.

Og for lige at slå fast, så gælder det også for avatars og sigs. Hvis billedet vel at mærke stammer fra et dansk medie, eller indehaveren af ophavsretten er dansk.

Det hele bliver forhåbentlig noget nemmere at finde ud af, når retsagen er overstået og der er kommet en afgørelse.

• OMFG !!!!

Det begynder at lugte af USA det her! Det var et billede på 90x90 pixel som en bruger har bragt i et indlæg på siden der !
    Nuller-Joe du har sq ret, der er nogle der har for meget tid. Det gælder så ikke vores mods, de kommer til at kigge en del flere tråd igennem, træls for dem med alt det kontrol.
    TOTAL :offtopic:

ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

MSI 1080Ti Armor OC ed

12 gb Kingston Hyper X

Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

28" Samsung U28D590D

CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

• Ja og udover at sidde at kigge alle tråde igennem, så også gøre så meget ud af det... :boxed:

E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

Oprindeligt indlæg af Nuller-Joe
    Ja og udover at sidde at kigge alle tråde igennem, så også gøre så meget ud af det... :boxed:

Personligt læser jeg alligevel 99,9% af alle tråde der bliver lavet herinde, så det er ikke den eventuelle ekstra arbejdsmængde der gør, at jeg synes det er langt ude.

Jeg kunne forstå det, hvis der var tale om, at billedet var blevet brugt kommercielt, men den begrundelse der er kommet frem i diverse medier for at føre sagen, er IMO lidt for langt ude.

Så forhåbentlig ender det ikke med, at folkene bag Connery.dk taber sagen. Det burde kunne lade sig gøre uden at ophavsretten bliver mindre værd for fotografer, journalister og diverse kunstnere.

Oprindeligt indlæg af JuiCe
    Gælder det også avatar? :S

Juice den cookie monster der ...

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

Oprindeligt indlæg af Braindead
    Hvis et billede i forvejen ligger frit tilgængeligt på nettet, hvordan kan man så bryde loven ved at uploade det på en anden side? Eller har jeg misforstået noget...

Selvom noget er tilgængeligt på nettet, betyder det ikke, at du kan anvende det præcist som du vil. Ifølge Kulturministeriet, så må man dog gerne tage en digital kopi til personlig brug for dig selv og din husstand.

Så er spørgsmålet bare, hvad personlig brug præcist skal defineres som.

• Jaja men du er jo også "Forum ansvarlig" her inde, men at en eller anden tilfældig fotograf gør, kan da serfølgelig stadig lade sig gøre, men håber du forstår hvad jeg mener :9xo

E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

Rettet en gang, sidst af Nuller-Joe ().

Oprindeligt indlæg af Uldar
    Ehm. Jeg har f.eks. lige linket til en billedeserie men linket går til deres side. Er det så okay?

Siden: http://www.xtremesystems.org/f…php?p=3379002&postcount=6

Topic: http://www.tweak.dk/forum/thre…ostid=1129069#post1129069

Ja, der skulle ikke være problemer i at linke til billeder, så længe de ligger hos den oprindelige kilde. Men nu er xtremesystems.org vist heller ikke ligefrem et dansk medie ;)

• Nej men det er princippet. Hvis nu jeg fandt noget fra en dansk side der mindede om det :D

Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

• hvem er fotografen ?

anyway så taber de (fotografen og Dansk Journalistforbund) da der "ikke" er nogle sag :crazyeyes:

og skulle de gå hen og vinde, bliver extrabladet boycutted fuldstændigt = loose loose situation

Oprindeligt indlæg af BUGz
    hvem er fotografen ?

Det burde du kunne læse her. På Connery's side om sagen fremgår det desværre også, at der først kommer en afgørelse i 2010.

anyway så taber de (fotografen og Dansk Journalistforbund) da der "ikke" er nogle sag :crazyeyes:

Det er vist hverken du - eller jeg for den sags skyld - i stand til at afgøre. Nu hvor sagen desværre skal afgøres i retten er vi nødt til at vente på deres afgørelse af den. Det ændrer selvfølgelig ikke på, at jeg ikke håber, at Connery ender som den tabende part i sagen.

og skulle de gå hen og vinde, bliver extrabladet boycutted fuldstændigt = loose loose situation

Og hvem vil du så få til at boykotte Ekstra Bladet? Og hvorfor? Ekstrabladet.dk havde i maj måned i år over 1,3 millioner brugere, mere end 24 millioner besøg og 112 millioner sidevisninger tror du selv på, at du kan få så mange mennesker til at reagere på baggrund af et uretfærdigt udfald af en retsag (hvis connery.dk taber)? Så har du vist brug for at revurdere din opfattelse af hvad der skal til før folk reagerer. I den sammenhæng er brugerne på diverse communities i klart mindretal.

Det er Dansk Journalistforbund der har anlagt sagen på vegne af en fotograf fra newmodels.dk og det er derfor ikke Ekstra Bladet der fører sagen. Ja, side-9 piger bliver vist hos dem, men jeg er ret overbevist om, at det stadig er fotografen der har ophavsretten.