Indlæg af Lahnet

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Malk
    Her er et som er taget med lidt længere lukkehstighed, men jeg syntes bare at månen mister alt for


    Månen og Jorden bevæger sig hurigere end man tror. Der skal en hurtig lukketid til at lave et superskarpt billede af månen.

    Jeg syntes det er interessant at et 3850 256 klare sig så godt som det gør. Jeg tror et 3850 512 er det bedste køb til mit behov, men jeg tror lige jeg venter et par dage.

    Bare lige for en ordens skyld.


    Reset først alle indstillinger til fabriksindstillingerne.


    Prøv herefter at taget et billede på fuld manuel.


    ISO: 100
    Blænde: Så stor som muligt (mindste tal) fx f/3.5 eller 4.
    Lukketid 1 sek.


    Skyd ud af vinduet i dagslys. Hvis du ikke får et helt lyst billede nu er kameraet defekt.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Blazeflack


    Det ville netop ikke hænge sammen hvis jeg skulle bruge ekstra tid på at sidde og skræddersy hver enkelt post til det forum det postes på. Som det er nu har jeg mulighed for at spillet spillet, og have fritid tilovers der ikke skal bruges på 117 forums. Da spillet i forvejen foregår på engelsk går jeg automatisk udfra at man som minimum kan engelsk på basalt niveau, og derved forstå denne post.


    Hvis man tænkte lidt over det, ville man hurtigt selv kunne komme frem til hvorfor det netop er skrevet på engelsk. Dét var min pointe.


    Søndag til Torsdag er jo kun 4 nætter.


    Tonen i dine svar får nok ikke mange kunder i butikken.


    De mister ikke andet end størrelsen hvis du gør det selv i et billedebehandlingsprogram. Husk at tilføje lidt skarphed efter resize.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Carstent
    Har været ved at læse om RAW, men det er vist noget hardcore noget :rolleyes:


    Så skal man selv "fremkalde" hvert billed og sætte farver på, eller er det forkert ?


    Både rigtigt og forkert, mest forkert.


    Programmet giver et foreslag ud fra de billededata som er optaget. Man kan jo spørge sig selv om den processor, som sidder i ens kamera er bedre end den som sidder i ens PC. Meget forenklet men prøv det, jeg skyder aldrig i JPEG mere.


    Tag et par stykker og leg lidt med det.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Carstent
    Ttttjjjaaa nat og dag....det var bare sådan et ordsprog jeg lige kom på i min iver over hvor godt billederne så ud i forhold til det gamle :D men hvor ændrer jeg det henne ?


    Lahnet: Jeg kan godt se det med baggrunden nu du siger det, den skal være mere neutral ikke ? Men det med hvid ballancen ved jeg ikke hvad du mener. Er det noget jeg skal ændre i noget software eller skal kameraet stå anderledes, billederne er bare taget med automatisk "Person" indstilling på kameraet og ellers intet gjort ved.


    Tak fredek


    Jeg kender ikke Canons software, her må der andre folk på banen.


    Men ens for alle er det, at hvis man skal ændre på hvidbalancen, skal man enten gøre det inden man tager billedet, eller (og det her er at foretrække) at droppe JPEG og begynde at skyde i RAW. Med en RAW fil har du langt flere muligheder for at redde et fejleksponeret billede.

    Hej Carstent


    Jeg forstår godt du er glad. Dine billeder er fint skarpe og helt sikkert lang bedre end det dit gamle cam kan leverer.


    2 ting:
    Baggrund Baggrund Baggrund (rod)
    Hvidbalancen (meget kolde farver)


    Tillykke med det.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    Nå så er de nok stoppet med det :(


    Du kan jo hente en prøve verision af de forskellige programmer. Elements er faktisk et godt program til billige penge. Har vundet en del test for dens prisområde.


    Se det er et superråd :-)


    Prøv de forskellige programmer og køb så det der føles bedst. De kan såment ca. det samme forskellen er mere måden de bruges på.
    Photoshop og Gimp har dog langt flere muligheder, men spørgsmålet er om de nogleside vil blive brugt.


    Hvis jeg i dag skulle købe mit første kamera på Canon platformen, ville jeg vælge et brugt 30D i stedet for et nyt 400D.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Carlsen


    Det bliver svært at finde billeder du uden videre kan klistre på din hjemmeside, uden selvfølgelig at købe dem ved et fotostock.


    Ellers kan du vist på Flickr søge på billeder og vælge kun at søge på dem uden særlige rettigheder. Det er muligt at du kan finde noget der. Men du finder nok ikke et pænt og opsat billede af et stykke hardware som folk bare vil give væk.


    Hvad er det for nogle billeder. Så vidt jeg ved er alle billeder på FLICKR copyrightbeskyttede. Der er forskellige grader, men at man må DL og bruge billeder uden tilladelse tror jeg ikke er korrekt.

    Exif er helt tydelige, ingen problemer der.


    Jeg syntes derimod det er synd at en tråd som er beregnet til kommentarer og genneral snak om ugens billeder drukner i bagatel problemer. Ikke et ondt ord til Malk, men måske kunne moderator have flyttet denne for os andre uvedkomne snak til en mere privat form.


    Nogle uger har det hele en tendens til at drukne i denne slags støj, hvilket er synd for et ellers super initiativ.
    Tonen fra moderator til de som uploader efter bedste evne bør MÅSKE også revideres. Jeg bryder mig fx. ikke særlig meget om sætninger som :
    I skal udfordres hvis I vil blive bedre. Det er muligt at moderator er bedre end alle andre, men selv hvis det var tilfællet burde man skrive "VI kan blive bedre".. Måske bare en åndssvag detalje, men der er bare efterhånden så mange af den slags eksempler.


    Måske bare lidt brok, men nu har jeg da sagt det :D

    |Henrik| Lækkert billede og en fin ide. Jeg kan godt lide det, så mine kommentarer er kun detaljer. Jeg ville gerne have set lidt mere af stilken. Det ville have givet et mere helstøbt billede. Den røde farve skulle have været mørkere.


    Mikkel Idyllisk spot du har fundet der. Synd at himlen er så grå, hvis bare der havde været et par detaljer ville billedet være meget bedre. Mangler kontrast efter min mening. Motivet er rigtigt godt.


    What Stilrent og lækkert billede. Ingen kritik herfra. Det kunne måske være sjovt at have kastet en sten i vandet for at skabe lidt liv, men som sagt fungere det fint som det er.