Fedeste nyere gyserfilm?

• Jeg så forleden dag 28 Days Later. Synes simpelthen den er så fed.

Er helt vild med musikken også. Den skaber virkelig en unik stemning filmen igennem. Samtidig er filmen meget morsom, men man sidder stadig med maven på ydersiden i løbet af hele filmen.

Må sige, at jeg har fået øjnene op for gyserfilm (og for Cilian Murphy), efter jeg har set denne.

Hvad med jer? Nogen gyserfilm I ikke kan glemme?

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• "The Shining" på dansk ondskabens hotel.....
    klart den fedeste gyser nogensinde....

Ikke fordi den viser en masse blod men fordi den er så bund skummel og den kommer helt ind under huden på dig...

Dwmc

• Kender ingen nyere gyserfilm, som ligefrem er gyselig.

Min foretrukne (mere en splatterfilm) må nok være Braindead, men den er jo sådan set ikke uhyggelig eller for den sags skyld af nyere tid.

Men du kunne jo se 28 Weeks Later. Om den allerede er i biffen har jeg ikke lige tjekket.

Edit:
    28 Weeks Later har først præmiere i august i Nordiskfilm Biograferne

http://www.biozonen.dk/Film/Aktuellefilm.htm?movie=31184

• braindead :clap:

• Hvor ny er ny?

Hvis vi snakker årgang 2000 og løbende så:

Battle Royale
    Identity
    A Tale of Two Sisters
    Dark Water (Den originale - for Guds skyld!!)
    The Descent

Mangler dog at se et par stykker. Jeg vil gerne se The Host og den nye Grindhouse. Muligvis også Dead Mans Shoes som dog er et par år gammel.

Hvis vi bare snakker gode gyserfilm generelt, så kan jeg da godt lige liste mine favoritter fra samlingen.

The Changeling
    Psycho
    The Shining
    The Invisible Man
    Tesis
    The Eye (Eye 2 kan gå an, men forvent en film på et niveau eller to lavere)
    The Birds
    Alien-filmene (Dog primært de to første)
    Ring-filmene (Ring, Ring 2, Ring 0)
    Texas Chainsaw Massacre (Den originale fra 1973)
    Rosemarys Baby
    Jacobs Ladder
    The Thing

Så er der lidt at sigte efter.

• De bedste gyserfilm jeg har set har været ældre film, ihverfald før 2000 så jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen nye, men jeg kan da hoppe på en del af de film Brition nævner nederst, specielt Hitchcock filmene. De er bedst når det er historien og stemningen der virkelig er god, istedet for visse nye films overdrevede effekter!

Hvis jeg skal nævne noget, så var Signs da ret uhyggelig at se i biografen, men den var godtnok også ret amerikansk.

Jeg hægter mig forresten også på Braindead, og også andre af Peter Jacksons gamle film (The Feebles er også skide god). Det er kult og splat i højeste gear, super fedt.

• Helt klart The Ring (den japanske version). Den amerikanske kopi er også ok!

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

Originally posted by DmK
    Grudge filmene ( forbandelsen på dansk)
    saw filmene
    og Dead silence fra instruktøren af saw filmene

det var lige dem jeg mener er værdige :)

Mig og nogle gutter, lånte 1eren og 2eren, til en aften, og hold da op hvor var de kedelige?! Synes på ingen måde at de var uhyggelige, de shocks der burde ha været der, fungerede ikke, tror jeg blev forskrækket eller skræmt to gange. Virkelig forudsigelig film..

Til gengæld tør jeg ikke se Saw filmene :P

• Jeg synes godt nok Saw filmene er ved at blive ynkelige. Den første var helt i orden, især taget i betragtning af, at det var hans første spillefilm. Jeg nød den og den var svær at regne ud til sidste minut. Der var dog en masse folk som begyndte at udpege en masse begynderfejl, men medmindre man glor efter i sømmene, kan de nemt overses. Den var bestemt godkendt.

Da Saw 2 så udkom, mistænkeligt kort tid efter den første, så jeg den naturligvis i god tro. Men sjældent er jeg blevet mere skuffet over en opfølger. Den gode historie var glemt, det mystiske element kiksede og det var vel nærmest gået over i det rene tortur. Det var blot en samling pinefulde scener som jeg aldrig helt følte dannede et større billede. Historien ændrede sig så heller ikke synderligt ved Saw 3.

I mine øjne skal de meget snart til at stoppe mens legen er god. Ellers kan det meget vel ende som Halloween og Friday The 13th filmene, hvor de senere film i serien er en ren joke og en torn i øjet på de første i serien.

Naturligvis blot min egen simple holdning. Jeg synes folk bør se filmene selv og danne deres egen mening. Men nu vi lige har en horrortråd hvor filmene bliver nævnt, kan man jo lige så godt smide sine mening. :crazyeyes:

Originally posted by Lemon

Mig og nogle gutter, lånte 1eren og 2eren, til en aften, og hold da op hvor var de kedelige?! Synes på ingen måde at de var uhyggelige, de shocks der burde ha været der, fungerede ikke, tror jeg blev forskrækket eller skræmt to gange. Virkelig forudsigelig film..

Til gengæld tør jeg ikke se Saw filmene :P

ahhh jeg ser asiatiske udgaver derfor jeg kalder dem grudge de amerikanske er lidt flade i det

• Okay, de 2 mest uhyggelige gyserfilm jeg har set er vel nok de 2 jeg blev nød til at slukke for.

Det var "The shining" og "Darkness"(en film fra 2000-2007). Så dem seføli dagen efter men alligevel :).

Dog en ting jeg slet ikke kan snuppe er spøgelses/poltergeist/ånder film som dem her
    Selvom det nok er fake går jeg helt i baglås, kan slet ikke snuppe sådan noget, især dem i midten af filmen.

• Jeg er enig i, at de amerikanske udgaver af The Grudge er typisk Hollywood. Det er en samling visuelle gys som aldrig formår at fungere på andre plan end det. En god gyser for mig, er en der fungerer visuelt, men så sandelig også får noget kørende oppe i hovedet på en. Det gør The Grudge ikke hos mig. Den vil altid chokere med enten noget blodigt eller uventet, men efter at have set de tre første Hollywood-gysere, har man jo allerede vænnet sig til blodet og regnet ud hvornår de forskellige (forsøg på) chok kommer.

De japanske er langt bedre til at få tingene til at køre rundt oppe i bolden på dig. De har indset, at hvad man ser, langt fra behøver være den primære kilde til gys. De formår oftest at få dig til at føle med hovedpersonen, så selv de mindste negative oplevelser for denne, vil have langt større gysereffekt, end et stort blodigt Hollywood monster der river hovedet af en lille pige nogensinde får.

Det bedste eksempel på en gyser som lever på det psykologiske og på sympati for hovedpersonen, er i mine øjne Rosemarys Baby. Der er slet ingen chok-effekter (i visuel forstand) eller ekstremt blodige scener, men alligevel er det blandt de mest anderkendte gysere nogensinde. Men generelt mestrer Polanski jo også det psykologiske spil og nogle af hans andre film (Repulsion fx) kan bestemt også anbefales.

Dette er ikke et forsøg på at sige at jeg har ret og i tager fejl, blot at man går glip af en enorm oplevelse indenfor gyserfilmenes verden, hvis man aldrig lærer at tage imod det man ikke umiddelbart ser på skærmen. Der er andet til gyserfilm end blod og bøh-effekter. 8)