Gode råd til eksamen?

  • Hey Tweakersss :)


    Vi befinder os jo midt i en hektisk eksamenstid i disse dage, og da jeg er en af de kommende studenter kom jeg på den idé at spørge "det uddannede folk" til råds om mine fremtidige eksamener. Hvilke ting er gode at huske på? kender i nogle gode hjemmesider med facts/viden om fag som Dansk, Engelsk, Matematik og Historie?


    Vil blive taknemmelig for al brugbar information :)

  • 1. Gå tidlig i seng dagen før eksamen


    2. Læs ikke lektier dagen før eksamen.


    3. Kom i go tid til eksamen.


    4. snak ikke med andre før EFTER eksamen.


    5. Få en god solid morgenmad.

  • Hvis der er nogle ting du skal huske som er vigtigt så læs på det lige inden du falder i søvn.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • I matematik kan du, hvis du har adgang til en tavle, øve dig i at gennemgå de forskellige beviser. En af mine venner fra gymnasietiden gjorde dette, det betød at han kunne gennemgå de forskellige emner meget sikkert og overbevisende.


    Historie - emne inddel, find de centrale punkter som bare skal med.


    Dansk - hav styr på de forskellige genre, og tidsperiode


    Den sidste har jeg ikke så meget at sige til - men hvor svært kan det være ;)


    Ellers plejer jeg også selv at køre efter shooger's fremgangsmåde.


    Mvh Stubkier

  • Drik en glas varm kakaomælk ca 15 mins før du skal ind da det beroligere kroppen meget og samtidig får du lige det ekstre sukker kick man godt kan have brug for mens man er inde og blive eksamineret :) held og lykke herfra :)

  • Til mundtlige eksamer er det ofte sådan at jo mere man selv kan holde sig i gang med at tale jo mindre kan lærer/sensor stille spørgsmål og derved måske bringe en lidt ud af fatning.


    Den med at man ikke skal læse dagen før eksamen er individuelt. Ved mig er det lige omvendt. Men jeg har hørt mange sige at man ikke skal læse dagen før, så jeg ved ikke om det bare er mig der er lidt anderledes på det punkt.


    Bliver du meget nervøs inden/under eksamener kan du gennem lægen få noget "eksamensmedicin" (noget beroligende). Det hjalp en fra mit hold utroligt meget. Han var oppe til en ret let eksamen hvor han dumpede (han havde glemt sin pille), og så nogle dage efter var han oppe til en noget sværere hvor han scorede et 11-tal, hvilket han ellers aldrig fik (her havde han selvfølgelig husket pillen).


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Tag en masse brugbare, men korte noder til det du læser, og så gennemgå dem kort før eksaminationen. Det hjælper lidt i fx. historie hvis du skal huske årstal og hvad nummer konge og lign.


  • nogen der evt kender nogen gode hjemmesider, hvor man kan læse noget om de forskellige genre og tidsperioder? :D

  • til de skriftligr, så tag en eller anden sukkerholdig drik med ind (cols eller noget, og sid og drik af den... hjernen er i gang hele tiden under en skriftlig eksamen og bruger masser af glukose (sukker) alternativt kan man tage nogle af de der druesukker ting med. Desuden er det en god ide at lave en lille madpakke selvom man har spist morgenmad, da man kan blive ret så sulten under en sådan.


    til de mundtlige, sørg for at have forberedt og lavet noter. De noter du tager under forberedelsen skal være korte og nærmest fungere som stikord, lærere elsker når man ikke kigger for meget i sit papir. Desuden er det en god ide at spise umiddelbart inden man kommer op på skolen og ind til forberedelse.
    Igen er det en god ide at tage en halvliters cola med ind til forberedelsen, hvor du, imens du skriver, får sukker til hjernen, som igen kan hjælpe til fremlæggelsen.


    desuden skal du huske at læse og tage noter til pensum i faget, ligemeget om det er skriftligt eller mundtligt, lærerne elsker også hvis man kan relatere det opgivede emne med en tekst fra pensum.


    til mundtligt matematik gør det heller ikke så meget at man laver en lille regnefejl, så længe man kan forklare hvad man har gjort rigtigt og forkert... det gælder især for folkeskolen.


    Desuden skal man huske at forberede sig på ethvert spørgsmål som lærer eller censor giver dig, på den anden side, så sørg for at spotte diverse ting som du ikke har lært (skete for mig da jeg skulle op i samfundsfag i 1.g, hvor der var en eller anden type lov, som vi ikke havde lært noget om, der stod intet om det i teksten heller.)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Halvdelen af eksamen er hvordan du formidler informationen ud til censor, altså hvis du kan finde ud af det, hvis du ikke kan det er det ligemeget, så dumper du alligevel.


    Start med at give hånd, eller nik (ikke på den dumme måde) med hoved hvis du har svedige hænder (men det har du ikke, man sørger lige for at tørre hænderne i bukserne) og introducer dig selv til censor, så han ikke føler sig som en fremmed, det gør det iøvrigt også lettere at snakke med ham, når du ikke føler at han er fra en anden planet...


    Tag noget neutralt tøj på, selvom de fleste censorer vil benægte at de er ligeglade med påklædningen er det naturligt at bedømme en person lynhurtigt også danne sig et indtryk. Det handler om ikke at få det dårlige indtryk.

  • Læste en artikel engang om at dem der gik på Harvard, Yale osv. spiste nogle piller som øgede koncentration inden de skulle til eksamen. Sådan hvad jeg lige umiddelbart kan huske var at pillerne blev brugt til en eller anden kronisk sygdom. Ryste syge eller muskelsvind eller sådan et eller andet, ka ikke lige huske det.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Det er jo doping!


    Har hørt at man flere steder i USA tager piller i hele eksamensperioden for at holde koncentrationen oppe :D


    I folkeskolen var der nogle der røg hash inden de skulle ind til mundtlig eksamen... Det kan ikke anbefales :D

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • Quote

    Originally posted by RAC
    Hvis der er nogle ting du skal huske som er vigtigt så læs på det lige inden du falder i søvn.


    Ja, hvis det er det eneste man gerne ville kunne til eksamen !

  • Brug noget af der her inden eksamen, og når du skal til at læse.
    http://www.helseshoppen.dk/Kosttilskud/Gotu+Kola+400+mg
    Det giver ekstra energi, både fysisk og psykisk.
    Gotu Kola ftw


    "I Asien nyder Gotu-Kola et lige så stort ry som Ginseng-roden, og alle steder finder man beretninger om dens styrkende, helbredende og livsforlængende egenskaber. Præparatet er ikke-toksisk, har ingen skadelige bivirkninger."


    # Promote longevity
    # Improve your memory
    # Stimulate brain cell vitality
    # Build neural and mental stamina
    # Increase your mental abilities
    # Avoid senility and dullness
    # Reduce stress and anxiety
    # Nurture tranquility


    Tror selv jeg bestiller noget hjem, her til eksamnerne :)