½ år i udlandet

  • Efter jeg får huen her til sommer vil jeg gerne ud og rejse i et halvt års tid før jeg skal ind og hoppe.
    Men jeg aner ikke hvad eller hvor jeg skal rejse hen. Så jeg vil gerne høre hvad folk her på tweak har af erfaring. Vil gerne høre alt fra højskole i USA til landarbejde i New Zealand (gerne med links og hvor dyrt det endte med at blive) Så skriv lige din historie tak :D

  • Her sidst i November kom jeg hjem fra et ½ år i Canada, en rejse jeg også tog lige efter at jeg havde fået huen...


    Arbejdede som "hardscaper" (kombineret anlægsgartner/brolægger) i Calgary, Alberta. Hvis man vil arbejde er det helt sikkert byen i Canada at tage til. Pga. af de store oliemængder der ligger i nord for byen, hungrer hele byen simpelthen efter arbejdskraft, selvom der er flere end 100 der flytter til byen dagligt. Tror faktisk der var et "hiring" skilt ved hver 2. virksomhed.


    Derovre er de så ret liberale med hensyn til hvad arbejde man kan få lov til at lave. Jeg fik chancen til at lære at køre lidt bobcat og gravemaskine, ting man ikke bare må herhjemme. Men med sådan en arbejdskultur følger også det at man arbejder væsentlig hårdere, samtidig med at man arbejder under forhold som arbejdstilsynet helt sikkert ville brokke sig over.


    Området omkring Calgary er desuden også fantastisk. Mod vest har du de canadiske Rocky Mountains med kendte nationalparker som Banff, Yoho, Jasper og Glacier. Øst over har kommer du ud over den bakkede prærie, hvor man kan finde Drumheller (hvor verdens største samling af dinosaurskeletter kan findes), The Alberta Badlands osv...
    Sommerne er ret varme efter dansk standart. Da jeg kom derover var der lige godt 40 graders varme, men da jeg tog afsted rundede vi lige de -30. Men temperaturen svinger meget om vinteren, pga. af de chinooks som blæser kommer fra tid til anden.


    Selve byen er også kanon! Der er alle slags butikker og indkøbscentre. Alt fra små snuskede steder, til Downtown hvor man i centrene nærmest ikke kan undgå butikker med alle de fede mærker. Blandingen af de mange kulturer er også fedt! Der er nærmest festivaller og arrangementer hele sommeren, med Calgary Stampede som den suverænt største (kom desværre bare selv en uge for sent til at opleve den).


    Altså alt i alt en by jeg vil anbefale alle at tage til, simpelthen fordi der er noget for alle.
    Kan sige jeg også har brugt lige så lang tid på den Canadiske østkyst, men regner ikke med at folk unge rejser dertil da det ikke er "in" at ende ude et sted, hvor der ikke rigtigt er noget cool, men "kun" et storslået natur ;)


    Håber noget af det jeg skrev gav mening. Er stadig ret kvæstet fra igår... :))

  • Jeg har boet 4 år i Tel aviv i Israel, havde en lejlighed som base og arbejdede så et par måneder og sparede lidt sammen, og rejste så rundt i mellemøsten.


    Bla i Eilat, der kan du nå at besøge Jordan, Egypten og Israel på samme dag :)


    Men Israel kan klart anbefales, det land er så utroligt smukt, Landet har alt, skov -bjerge med sne og skiløb - strande og ørken, og så er det smæk fyldt med historie, det er sgu en oplevelse at gå rundt i gader som er 5000 år gamle i den gamle bydel i Jersualem og tænke på hvilke historiske figurer der har gået i selvsamme gader.
    Og så er Israelske kvinder så utroligt smukke :)
    Jeg fik lært at både tale + Læse/skrive Hebræisk og havde som sagt fast arbejde og en Israelsk kæreste (næsten forlovet) :)
    Jeg var dernede i 96-2000 som var en relativt rolig periode, som det er lige nu er det nok kun tel aviv som jeg vil anbefale.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

    Rettet en gang, sidst af Malk ().


  • Biblen er noget lyv, jesus er fiktiv :))


    Jeg har to venner som har boet i henholdsvis Florida (Miami) og Arizona. Og de har begge sagt at det var noget af det fedeste de nogensinde har prøvet. Har også selv været i Miami, og det gad jeg godt bo!
    Mere kan jeg ikke hjælpe :)

  • nu tænkte jeg heller ikke udelukkende på Jesus, der har været en hel del andre historiske figurer i Jerusalem igennem tiderne.


    Op til flere romerske kejsere, Cleopatra, herodes Tempelriddere osv..

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

    Rettet en gang, sidst af Malk ().

  • Jeg ville og gør også når jeg selv får huen tage til London!


    Elsker den by - (har været der 5 gange).




    Det eneste minus jeg kan finde ved byen er, at de har nogen skod fodboldhold (liverpool FTW)

  • Quote

    Originally posted by Shiver


    Biblen er noget lyv, jesus er fiktiv :))


    Der er nu ret stor enighed, også blandt f.eks. forskere, om at Jesus har levet. Men om han er Guds søn er jo en anden sag :crazyeyes:


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().


  • *Host*Chelsea*Host*
    London er fed - og stor.


    Dog tror jeg som Shahid siger, at han burde prøve noget som er helt anderledes i forhold til vores kultur.
    Har selv et par veninder der er taget til Øst-Asien hvor de rejser igennem en masse lande. Vietnam, Philipinerne osv. Jeg kan af gode grunde ikke forklare hvordan deres tur har været, da de først er hjemme d. 1 feb. Men det kan være en mulighed.
    Ellers har jeg et par venner som har været enten på New Zealand eller i Australien, hvor de alle har kunne bringe en masse oplevelser med hjem.
    New Zealand skulle være helt utrolig, da naturen er så forskellig. Tropeskov, bjerge og sletter, alt findes på den ø.

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing


  • Har faktisk også tænkt på asien/new zealand. Men er de bare taget afsted og så lever fra den ene dag til den anden? Eller arbejder de dernede?

  • Quote

    Originally posted by Holy_Arse


    Har faktisk også tænkt på asien/new zealand. Men er de bare taget afsted og så lever fra den ene dag til den anden? Eller arbejder de dernede?


    Du kan via forskellige organisationer få ordnet alt det praktiske hjemmefra, jeg mener også at det inkludere job.

  • Quote

    Originally posted by Holy_Arse


    Har faktisk også tænkt på asien/new zealand. Men er de bare taget afsted og så lever fra den ene dag til den anden? Eller arbejder de dernede?


    De to der er taget til Asien, er taget dertil blot for at rejse rundt. Det er kun for lidt over 2 måneder de er afsted, så de klare sig med det de havde tjent hjemmefra.


    Men hvis det er et halvt år du tager af sted, vil jeg mene at du burde finde et sted at tjene lidt, for derefter at rejse videre. Tror ikke det er muligt at klare sig økonomisk i et halvt år hvis man konstant er på farten.

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

  • når jeg bliver udlært som rustfri smed den 31 dec 2007, Skal bilen og computeren sælges. for så vil jeg gerne til australien, kunne godt tænke mig at bo fast nogle år, men i starten bliver det et ½ år.


    elles så bliver det til amerika.

  • Hvis du har mod på at bruge dine hænder og lave det til et rent arbejdsophold, så har jeg haft den fedeste tur til USA.


    Igennem en organistation der hedder Exis - http://www.exis.dk - ka du kommer til at arbejde i hele verden stort set.


    De 2 måneder jeg tilbragte i USA har været 2 af de fedeste i mit liv. Jeg har altid nusset rundt med outdoor liv, og havde derfor heller intet problem i at gribe muligheden for at komme "backstage" i de store nationalparker så som Grand Canyon, Yosemite og Zion National Park. Samt for de lidt mere hårdføre The Gila Wilderness, som kræver sin mand at arbejde i, da arbejdet både er fysisk hårdt og kræver du ka klare dig ret primitivt.


    Men når man så havde fri fra arbejde, godt og vel en uges tid af gangen, ka du foretage dig lige hva du vil - Besøge San Francisco, Los Angeles, New York, Chicago, Las Vegas eller hvor du nu ku tænke dig at smutte hen og lege turist.


    Det giver nogen genialt gode kontakter over hele verden du ALTID vil ku benytte dig af senere, og du lærer virkelig både noget om kultur og landet generelt.


    Det er HELT klart noget jeg ka anbefale - og hvis du vil se mere om lige netop det jeg foretog mig så tjek http://www.usaconservation.org

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra


  • Det skal lige siges at hvis man gør dette så skal man lige overvejet tidspunktet på året. Jeg var ved Grand Canyon, Las Vegas, Phoenix og andre steder i omegnen i juli 2006 midt under hedebølge, og det kan altså tage pippet fra de fleste. 1 måned eller 2 før eller efter Juli vil jeg tro vil være rigtig godt.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg står selv og skal afsted til juli jeg regner med at tage to mdr. til thailand derefter til AUS i ca. fire til seks mdr. og slutte af i Neyzealand
    der er en side der hedder backpacker.dk hvor du kan finde en helt masse gode oplysninger. du kan add mig på MSN ramses_1109@hotmail.com så kan jeg fortælle dig mere om en eventuel rute det kommer også and på hvad du forventer at få ud af din rejse og det er arbejde/rejse eller bare rejse. men skriv hvis der er noget"""


    MVH. Kasper..

    CPU - Inten I5 2500K= - =CPU Cooling - XSPC water cooling
    MB - Gigabyte P67A-UD4-B3= - =RAM - Kingston PC3-10700 4 GB
    GFX - POW GTX 580= - =TV-Tuner - ASUS My CinemaDual
    HD - WD 500 GB - Kabinet= - =CM Silencio 550 - Corsair 850W= - =DVD - Samsung Lightskribe (Sort)
    -=Samsung 226 BW= - = Logitech G5 snakeskind =-

  • Quote

    Originally posted by dna


    Det skal lige siges at hvis man gør dette så skal man lige overvejet tidspunktet på året. Jeg var ved Grand Canyon, Las Vegas, Phoenix og andre steder i omegnen i juli 2006 midt under hedebølge, og det kan altså tage pippet fra de fleste. 1 måned eller 2 før eller efter Juli vil jeg tro vil være rigtig godt.


    - Anders


    Jeg ka så sige at jeg var i August og September, også lige i den varme periode.. Og jeg vandrede ned til bunden af Grand Canyon og op igen med fuld oppakning, i godt og vel 40 graders varme.. DET ka ta pippet fra de fleste som du siger, men hvis man har lidt viljestyrke som mig ka det sagtens lade sig gøre ;)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra