Jeg var faktisk forbavset over hvor forholdsvis lidt matematik man sidder og arbejder med fra dag til dag... og jeg kan sige, der er ikke meget man kommer til at bruge fra en mat. A, lige på nær tredimensionale vektorer (bruges for det meste til tredimensional grafik). Det matematiske aspekt er efterhånden en illusion, medmindre du sidder med lavniveau sprog...
Datamatiker kan give op til 2 års merit på datalogi, så en plan kunne være at tage en mat A klasse ved siden af og på den måde være klar. Hvis ikke du kan på skolen, så kan du sikkert på VUC eller noget som aftenskole
Datalogi har mat A som adgangskrav, datamatikere har mat B som adgangskrav.... matematik er dog, som førhen sagt ikke ikke totalt nødvendigt, da det foregår en del anderledes i programmeringsøjemed. Et tip kunne være at finde algoritmer der kan vise dig hvordan en given opgave kan klares i et program og dan dig en portefølje med forskellige algoritmer og kodestumper du kan referere til når du er i gang.
Det var en stor hjælp for mig
Ved at hoppe på datamatiker, så kan du også langsomt begynde at gøre dig tanker om hvordan spillet hænger sammen. Jeg kan dog sige med det samme... computere kan ikke generere tilfældige værdier, kun pseudotilfældige værdier.
Er du en god programmør, kan du pille spillet ad mentalt og forestille dig hvordan det meste af det virker.
Datamatikere kan komme i job som udviklere, konsulenter mv., men indstil dig på at du også nok skal ind og gafle nogle certifikater hist og her uanset hvor langt du uddanner dig.
Datamatiker = basisuddannelse for kodeaber, men det primære problem ligger i at der yderst sjældent ses jobs direkte gearet til datamatikere.
Chefstillinger bliver der næppe nogen af, men med visse certificeringer kan du godt hoppe opad i rangstigen til fx. projektleder og den slags.
Både og, mange af de moderne sprog gør det meste for dig... det argument holder kun på lavniveausprog... men igen, langt det meste af en mat A får man alligevel ikke brug for i det store hele
"jeg-kan-godt-lide-at-spille-wow-derfor-læser-jeg-IT" mentaliteten kan man lige så godt pakke sammen, for den kar sparket mange fra uddannelsen, primært fordi programmering kan være ret så forbandet tungt en gang i mellem... hvis man skal i gang, sp kan man igesågodt starte ordentligt fra dag 1.
Lidt god sommerlæsning kan forberede dig på det meste, fx. lærte jeg mig selv C# inden jeg startede på datamatiker, det gjorde at jeg kunne de fleste basale ting da jeg startede. På den måde kan man også koncentrere sig mere om at gøre sin kode mere letlæselig, optimeret og alsidig
1. en del multimediedesignere bliver alligevel datamatikere senere hen fordi deres marked er så overmættet i forvejen
2. Det skal du nok regne med, medmindre du har andre nyttige kvalifikationer i bagagen, fx. har jeg i forvejen erfaring som supporter og konsulent
3. Nogle steder har mulighed for at tilbyde mat A under dit datamatikerforløb, hør skolen ad. Alternativt, kan du som sagt, sikkert få mat A på VUC eller lignende.