Hvad er værst, døv eller blind ?

• Hvad vil du synes var værst, at blive døv eller blind ?

Vi ser lige i dette tilfælde bort fra det at enten være født døv eller blind ...

Sagen for denne tråd skyldes, jeg sad og hørte nyeste udspil fra DJ Sammy. Sammy skulle eftersigende været blev døv, men formår med hjælp stadig at producere musik. Det er jo i sig selv en utrolig præstation. Men forestil dig at leve for musik og miste hørelsen ?

Havde derfor også en diskution nogen tid siden om netop dette. Dengang var det at blive blind jeg så som det værste, men må indrømme det at blive døv må være værre. Specielt fordi jeg er meget glad for musik ...

Men hvad siger i ?

• Det er et svært valg, men jeg tror faktisk det må være at blive døv .. Der er mange ting man ikke kan når man er blind, og det er selvfølgelig også ting jeg ikke vil undvære, men sammenlignet med de ting man vil gå glip af når man er døv, så er det IMO ikke helt så slemt ..

Selvom det ville være meget hårdt ikke at kunne se dem man holder af, så ville det være endnu værre, ikke at kunne høre deres stemmer .. Musikken, og de skønne lyde i naturen ville man også gå glip af ..

Nu har jeg godt nok et dårligt syn, der heldigvis kan afhjælpes med briller, og har derfor kun været "blind" i de timers ventetid der tidligere har været på nye briller, og det jeg har oplevet i forbindelse med at høre ekstremt dårligt som følge af en sprængt trommehinde da jeg var yngre har klart været meget værre, så derfor er mit svar - som I nok har opdaget - at det værste må være at blive døv .. Forhåbentlig, 7-9-13, bliver jeg aldrig nogen af delene permanent ..

• Tror helt klart det er værst at være blind..
    Selvom det også må være mærkeligt at være døv, vil jeg hellere miste hørelsen end synet!

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• Hvis jeg skulle vælge ville jeg klart vælge at blive døv i stedet for blind..

Kan slet ikke forestille mig hvor svært det vil være at blive blind..

Bare det at man ikke lige kan kører en tur ned at handle, eller rejse rundt i verden og se hvordan der ser ud...

Kan godt være lydsiden mangler, men da hellere den end billedet.

Har arbejdet sammen med en der blev døv som 15 årig, og har snakket lidt med ham - ved hjælp af tolk - og han siger også at han helt vil være døv. For der er stadig meget man kan som døv, som man ikke kan som blind. Godt nok var det hårdt for ham at midste hørelsen men det er da klart noget han er kommet over..
    Som han selv sagde, han kan jo stadig læse, se film, løbe, spille computer, lave mad og mange andre ting som vi tar for givet i hverdagen..

• Jeg ville helt klart "helst" være døv af de to. En af de mest uhyggelige ting jeg kunne forestille mig, ville være at miste synet.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Ja, det må være værst at blive blind. Der er f.eks. ikke stor pointe i at gå ind på tweak.dk mere eller køre den nyeste 3dmark på den fedeste HW...øv...øv

ASUS Rampage Extreme IV motherboard
    3930K @ 4646 Mhz
    GTX 1080
    4 x 4gb Mushkin 2133Mhz cl9
    Windows 10 Pro 64-bit
    Corsair TX850 V2

Originally posted by Berleburg
    Jeg ville helt klart "helst" være døv af de to. En af de mest uhyggelige ting jeg kunne forestille mig, ville være at miste synet.

Helt enig.

Der er jo rent faktisk også fordele ved at være døv. Så kan kæresten jo ikke tillade sig at blive sur hvis man ikke hører efter hvad hun siger :))

Originally posted by Macimuz
    Det værste er helt klart at blive født blind, men det ser vi så bort fra ...

Lige omvendt vil jeg tro ... Hvis man mister synet som ung/voksen, så ved man jo hvad man går glip af. Det er vel lettere at håndtere at man ikke har noget som man aldrig har haft. Så ved man ikke hvad man går glip af ... og man har altid været vant til at have det som man har det. Men sjovt er det jo nok ikke.

• Rigtigt nok, man ved selvf. ikke hvad det er man går glip af ..

Men hvis man nu altid har været blind, hvordan skal man så kunne forstå farver ? Visse ting kan man dog føle på og på den måde forstå dem ..

Men igen, ikke til at sætte sig ind i .. ville i hvertfald nødig miste nogen af delene ...

Originally posted by Macimuz
    Men hvis man nu altid har været blind, hvordan skal man så kunne forstå farver ?

Hvis man er blind, så er farver vel ligemeget ... Lige bortset fra sort ... Den farve kender man jo godt hvis man er totalt blind. Medmindre der er noget jeg er gået glip af på det område.

Med hensyn til tøj osv så blinde folk ikke kommer til at ligne en blanding imellem en poptøs og en cirkus-klovn, så har de jo vel ... forhåbenligt ... nogen der kan give dem en stil.

Bare fordi man ikke kan se sig selv, så vil man vel godt have at andre godt kan li ens udseende. Vil jeg tro.

• Min søsters kæreste er DJ(mest hip hop musik, så scratch og sådan) og han er døv på det ene øre.. Hehe... Men det er da en meget fed præstation siden man normalt med det ene øre hører lyden i den afspillende LP og i det andet har man hørebøffer til at høre den anden LP...

Men må sige værst at være blind...

Tænk sig ikke at kunne se... Slemt ikke at kunne høre også.. Men må sige jeg hellere ville være døv en blind...