Ny gaming computer - performance -> performance -> performance!

  • Hey.


    Jeg er ude efter at bygge en ny gaming maskine. Har altid været lidt af en Intel fan, men nu er tiden altså kommet til at prøve AMD. Jeg tænker Ryzen 2700x (det skulle være den bedste AMD cpu, hvis jeg ikke er til det Threadripper halløj, korrekt?)


    Alt hvad jeg tænker er "performance, performance og mere performance". Det er mht. alt i form af :


    - kabinet : skal have det bedste muligheder for airflow
    - køling : ingen præferencer ift. AIO eller luft. Skal dog være det bedste til OC (uden custom vandkøling - AIO's er ok)
    - RGB : jævnt ligeglad
    - Bundkort : skal være et af de bedste til OC, og understøtte 3xxx CPU serien når den kommer
    - GPU : Tænker lidt noget Aorus 1080 TI brugt.


    Er der nogen søde mennesker der gider hjælpe med at komme med nogen ideér?

  • Som en start, så har jeg set gode views/læst gode ting om de her ting :



    Ryzen 7 2700X
    Gigabyte X470 AORUS GAMING 7 (skulle være kompatibel med 3xxx CPU når den kommer) ?
    G.Skill Flare X DDR4 16GB KIT 3200Mhz CL14


    Så har man da fået basen igang, hvad siger ?

  • Intel er stadig kongen hvis du primært skal bruge dit system til Gaming. De fleste spil vægter stadig CPU hastighed højere en antallet af kerner når man er på den anden side af 4 kerner så der vinder Intel stadig en smule.


    Men hvis man har et kraftigt grafikkort og spiller ved 1440p eller højere så betyder det i sidste ende meget lidt.


    Man får typisk mere for pengene hos AMD og platformen er også mere åben fx som du selv kort er inde på i forhold til AM4 plartformen som AMD har lovet at holde fast i og understøtte fremadrettet.


    Så dine valg giver god mening og X470 kortet fra Aorus spiser fint de nye 3000 serie CPUer som vi forventer kommer senere på året. :9xo


    Skal du have skærm med i dit budget også og hvilken opløsning og refresh rate sigter du efter at skulle spille ved? Det har også stor indflydelse på de generelle overvejelser.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Skal du hae skærm med i dit budget også og hvilken opløsning og refresh rate sigter du efter at skulle spille ved? Det har også stor indflydelse på de generelle overvejelser.


    Tak for besvarelse.


    Ja det er KUN til gaming og general hverdags brug.


    Altså lige nu har jeg 8700k, Corsair H150i Platinum AIO, Asus z370-E, Asus Cerebrus 1070 TI, 16GB 3200MHz ram, Corsair 750W hvid PSU + hvidt Lian Li Dynamic 011. Men jeg er træt af det. Før i tiden kunne jeg OC den til 5GHz, men efter al det her skod RGB og psu extended cables er kommet på, så brokker den sig bare prøvet at OC den lidt.


    Jeg er træt af den, og vil have nyt nyt nyt.


    Jeg har en Asus ROG Swift PG279Q skærm, som kører 1440p? og 165HZ


  • Du har rimelig vild HW idag, det er ikke svært at bruge penge bare for at bruge penge, men realistisk set er det nok dit bundkort der holder dit OC tilbage, alene et andet mb og måske en ny CPU, nu du er igang and off to the races

  • Ja, jeg synes den er lidt svær at bidrage til.


    Jeg bliver i tvivl om hvad årsagen til at det lige skal være 2700X udover at du begrunder det med at du er træt af dit nuværende system. Men hvis dit primære fokus er gaming, og du er afslappet omkring at bruge en masse penge på opgraderingen, så giver det bare ikke rigtig mening. Der ville i bedste fald være tale om en mild nedgradering på nogle punkter.


    Hvis formålet er at opnå mærkbar forskel i performance:


    i9-9900K + RTX 2080 Ti


    Done.


    :)

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless



  • Når vi nu er igang, hvis han opgradere til 9900K og allerede idag mærker sit bundkort begrænse ham I hans overclock af en 8700K, så vil jeg vædde med det bundkort heller ikke spiller særligt smart sammen med en 9900K... Jeg er godt med på den virker I kortet ja, men hvor godt og stabilt og hvad clockspeed ender med at blive, der ville jeg nok have min tvivl. Jeg vil mene det ville være synd at smide en 9900K I et mid-range Asus bundkort, det hænger heller ikke helt sammen når målet er performance performance performance.


    Brug nu de penge der skal bruges på de rigtige punkter.


    En 9900K + RTX 2080 Ti + ROG MAXIMUS XI APEX <- meget bedre bundkort til 9900K er svært at finde og du vil kunne presse den sidste lille dråbe ud af chippen for maks performance




    • INTEL Core i9-9900K 3,60GHz LGA1151 16MB Cache Boxed CPU
    • MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO (RTX 2080 TI GAMING X TRIO)
    • ASUS ROG MAXIMUS XI APEX


    Pris i alt (inkl. moms)
    DKK17.184,00


    Det er over dit budget, men hvad forventer du med det hardware udgangspunkt du allerede har, er helt enig med Berleburg at hvis dit mål er performance performance performance så skal der noget til for at du kommer til at mærke en forskel

  • Hey boys..


    Lille update herfra.


    Min egentlige pointe og tanke var, at skifte til AMD da jeg aldrig har prøvet det. Jeg synes jeg har læst gode ting om ryzen serien, så jeg tænker at tage springet. Jeg er ligeglad med om det er +/- 10fps her og der.


    Sådan her ser det ud indtil videre :



    Ryzen 7 2700X
    AORUS 1080 TI
    X470 AORUS GAMING 7
    G.Skill Flare X DDR4 16GB KIT 3200Mhz CL14
    Samsung EVO 970 500GB



    Målet er at skifte 2700X ud med den største og bedste AMD processor der kommer i 3xxx serien, når det engang kommer. X470 skulle kunne trække det, så det er kun cpu'en som bliver skiftet på det tidspunkt.


    • Jeg mangler egentlig en stabil PSU, det er ikke noget der behøver at være toppen af poppen. Dog skal den være egnet til OC (ved ikke om en PSU skal være mere eller mindre egnet til det)


    • Derudover så mangler jeg et lækkert kabinet. Jeg var lidt faldet for AORUS AC300, men jeg kan satme ikke finde det nogen steder. Jeg er lidt en "sucker" for at holde den røde tråd igennem et build. Så aorus bundkort, 1080 ti og kabinet ville spille meget godt sammen tror jeg.
  • I forhold til PSU handler det mest om at finde en med minumum en Gold+ Rating. Hvis du vil gå med livrem og seler så kan du gå op i Platinum eller Titanium. SeaSonic laver nogen rigtigt gode bud på den front.


    Til kabinet hvil jeg HELT klart vælge et andet end det du har kig på. Hvis du vil overclocke så er airflow super vigtigt så du får kølet tingene ordentligt.


    Det du har i kikkerten ser meget lukket ud i fronten så der vil du uden tvivl være begrænset.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • I forhold til PSU handler det mest om at finde en med minumum en Gold+ Rating. Hvis du vil gå med livrem og seler så kan du gå op i Platinum eller Titanium. SeaSonic laver nogen rigtigt gode bud på den front.


    Til kabinet hvil jeg HELT klart vælge et andet end det du har kig på. Hvis du vil overclocke så er airflow super vigtigt så du får kølet tingene ordentligt.


    Det du har i kikkerten ser meget lukket ud i fronten så der vil du uden tvivl være begrænset.

    Yep, det er slettet fra listen igen. Jeg læste også lige det var plastik glas istedet for tempered.


    Jeg er lidt ude i noget H700i som kabinet.


    Ellers andre forslag hvis det ikke skal være noget plastik, og med sublim air flow.

  • Grafikkortet kan alene udnytte 16 PCI express baner som er alt hvad K modellen har. Så skal der også være lyd og keyboard input, netværks trafik osv i spillet ligger man allerede fra start og slås om kapacitet.

    Ahhh det er jo ikke helt sådan det virker... Ja der er kun 16 PCIe lanes på en 9900K CPU som primært vil blive dedikeret til grafik men selv moderne grafikkort i 20 serien fra Nvidia kan sagtens klare sig med mindre end 16X. Der vil ikke være nogen nævneværdig forskel ved at gå ned til 8x.


    Desuden skal du jo huske på at der er yderligere PCIe lanes via bundkortets chipset så du er på ingen måde begrænset til dem der er direkte på CPUen.


    På Z390 chipsettet vil det fx sige at der er 24 PCIe lanes yderligere, hvis ikke jeg husker helt galt, som kan bruges til alt det andet du slutter til dit system. Præcis hvordan de er fordelt er så afhængigt af hvilket bundkort man vælger da producenterne kan fordele dem på ting som M.2 osv.


    Hvis det hang sammen på den anden måde ville alle der skulle game jo have brug for sindsygt dyre HEDT CPUer hvilket heldigvis ikke er tilfældet :D

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Yep, det er slettet fra listen igen. Jeg læste også lige det var plastik glas istedet for tempered.


    Jeg er lidt ude i noget H700i som kabinet.


    Ellers andre forslag hvis det ikke skal være noget plastik, og med sublim air flow.

    Hmmm H700i er som jeg ser det også med ret begrænset airflow. Ikke at det ikke kan bruges men hvis det er meget lukket i fronten hvilket H700i er og du overclocker og dermed udvikler mere varme så skal blæserne bare det mere på arbejde. Hvis de skal arbejde imod kabinettet for at hive luft ind så kommer de til at skulle køre hurtigt og på den måde larme.


    Det er selvfølgeligt tit er spørgsmål om at finde en balance imellem looks og funktionalitet og hvor det ligger er selvfølgeligt op til den enkelte :D Personligt så ville jeg se mig om efter et kabinet med bedre airflow hvis du seriøst vil overclocke.


    Et Cooler Master H500M er mesh i fronten og kommer med 2x200mm blæsere så der er masser luft der OG det kommer med hærdet glas på både front og bagside.


    Har netop brugt MasterCase H500M i et Threadripper Build så hvis du vil lure lidt på det kan du se det her!


    Et andet alternativ er Phanteks Evolv X som er blevet opdateret en del i forhold til tidligere versioner netop med fokus på bedre airflow og personligt synes jeg også det ser forbandet lækkert ud.


    Har brugt det i vores Deathstroke Build som du kan lure på her.

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Det lader til du har rimelig meget låst dig fast på hvad du vil have af hardware, så hvorfor egentlig spørge? :whistling:


    Uden at vide det, så lyder det næsten som om du har tænkt dig at handle ind hos Komplett, det er ihvertfald alt sammen hardware de ligger inde med.
    Jeg vil som udgangspunkt også anbefale Seasonic PSUer, eller Corsair som typisk er lige lidt billigere for samme kvalitet, f.eks. sådan her:


    [Blocked Image: https://imagizer.imageshack.com/img921/4963/VB7HLR.jpg]


    Har valgt et Meshify C kabinet med TG og i en let grå der matcher den grå der er på Gigabyte udstyr, ingen RGB som da du selv skrev i starten var rimelig ligeglad med RGB.
    Meshify har som navnet antyder mesh i både top og front og dermed awesome airflow, jeg lavede selv et Ryzen build i et sidste år og det spinder stadig som en mis.


    Jeg kan se at Aorus 1080Ti på eBay går for imellem 3500-5000Kr så vi er stadig indenfor dit budget på maks 15.000 på den her måde