GPS alarm system

  • Hej Twaekere..



    Findes der på nuværende tidspunkt et alarm system, det gør at en gps-sender(eller et andet signal) giver et alarmsignal til en modtager, som eksempelvis får en lampe til at lyse lignende, når senderen når inden for en bestemt afstand af modtageren?


    Eksempel: Jeg er en modtager med alarm der reagere når senderen er inden for 10 m. Min kammerat er en sender og står 20 meter væk fra mig. Han begynder at gå imod mig og meningen er så at når han er 10 meter fra mig, så skal alarmen gå igang..


    Findes der noget lignende et eller andet sted? Har det evt et navn?




    Håber meget på hjælp.


    På forhånd tak.
    - Green

  • Hej


    Må man spørge om hvad du skal bruge sådan en alarm til?


    Jeg må hellere indrømme at jeg ikke kender noget til den slags. Men jeg svært ved at forestille mig at der er et system på markedet der opfylder dine krav - skal det bruges som en decideret alarm kræver det jo et eller andet sted at man overtaler indbrudstyven eller overfaldsmanden til at rende rundt med en sender :)


    Men er det en indbrudsalarm så findes der både bevægelsesaktiverede lamper og systemer der sender dig et billede hvis nogen bryder ind.


    Men det er mest fordi jeg er nysgerrig jeg svarer dig - så hvad skal du bruge systemet til? :)


    Mvh
    Curious

  • Er i gang med et eksamenprojekt i teknologi på HTX. Vi har valgt at arbejde med højresvingsulykker - altså last biler der kvadrer cyklister ved højresving.


    Så det har ikke noget med indbrudstyve at gøre..


    Vores idé til en løsning er nemlig et system som dette.. En modtager som registrerer cyklister inden for en afstand af f.eks. 10 m., så chaufføren bliver klar over cyklistens tilstedeværelse hvis cyklisten er inden for de bline vinkler..


    Kommer til at tænke på de nye biler som er lavet, som automatisk låser bilen op når den kan "føle" nøglen inden for en bestemt afstand.. !! Det er sku næsten løsningen.. Mon ikke det vil virke?

  • Til det formål vil jeg nærmere sige at denne her ide er bedre. På visse biler kan man idag (hvis man har $$) få installeret parkeringssensorer på bilen. Hvis man så forestiller sig hen langs lastbilens højre side, at der var sådanne sensorer, bare at de var lavet til fx at opfange cyklister og fodgængere. Det er selvfølgelig nok en større videnskab og lave sådan en løsning, men I skal vel også bare lege med idéen og evt. fremstille en prototype af en art ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Det kunne da være et smart system hvis i kunne få sådan noget lavet :D


    Lige bortset fra den lille detalje at det kræver at ALLE cykler udstyres med en lille sender..


    Der er allerede spejlsystemer der advarer hvis der er et objekt inden for et givent areal, dte kræver kun at lastbilen udstyres med systemet, alle cykler kan fortsætte som de er. Nårh ja det tager ikke kun højde for cykler, men også fulde folk, barnevogne osv.

  • Hvis du vil lave det sådan, så lav det med FM istedet for GPS.


    Tag nu fx min bilalarm. Den har 2 vejs kommunikation, 1 km rækkevidde og auto oplåsning af døre når man kommer tæt på bilen. Det hele kører over FM signaler, derfor den gode rækkevidde og så er du ikke afhængig af forbindelse til en satellit.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Først og fremmest - det lyder sgu da egentligt som en meget god idé! :clap:


    Men hvad med at forsøge sig med bluetooth - de fleste telefoner har det allerede og de fleste cyklister har en telefon.
    Så er man ude over den største hurdle med at få systemerne ud i trafikken og kunne lave det som et program man kunne downloade til sin mobil.


    Hilsen
    Curious

  • Jeg kan godt se ideen med blutooth og et program på mobiltelefonerne.. Men igen, tror ikke at alle vil få det gjort, lige som jeg tvivler på det nuværende projekt der er igang "See-mi". Jeg tvivler virkelig på at man kan få samtlige cykelister til at køre rundt med en lille sender. Nogen vil simpelthen ikke få det gjort. Dog kunne man nemt gøre det til standard på nye cykler.


    Ja FM er helt sikkert smartere.. Det har jeg også kigget på. Og med en rækkevidde på 1 km må man kunne indstille inden for en bestemt rækkevidde det skal alarmere..


    På den anden side hælder jeg også til nogle sensorer langs lastbilens side. Men hvis det allerede findes, og at det samtidig registrerer alt andet, så tror jeg at lastbilchaufføren mister respekten for advarlserne ret hurtigt..

  • teoretisk set er det jo "Bare" en bil nøgle i skal have fat i og så lave det så den lyser istedet for låser op, dette kan man købe i Thansen, en lille centrallås, menere det koster 200 kr,


    hvis man holder knappen inde på bilnøglen, skal modtageren å bare have installeret en diode eller lign..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cas123
    teoretisk set er det jo "Bare" en bil nøgle i skal have fat i og så lave det så den lyser istedet for låser op, dette kan man købe i Thansen, en lille centrallås, menere det koster 200 kr,


    hvis man holder knappen inde på bilnøglen, skal modtageren å bare have installeret en diode eller lign..


    Præcis. Og så bare lade den være konstant aktiveret fra cyklistens side, og sende et fm signal med fx 5 meters rækkevidde. Så aktiveres lastbilens modtager og chaufføren kan se der er en cykel.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra