USA som den næste fundamentalistiske stat ?

  • Jeg havde hørt om det, men det kommer noget bag på mig at det er så højt oppe i systemet at tanken er udbredt.


    http://politiken.dk/udland/article303784.ece


    Når man tænker på den dæmonisering af Islam, der finder sted for tiden, er det virkelig skræmmende
    at "Islam's hovedfjende nr 1" selv trækker i retninge af religiøs fundametalisme.


    Var det ikke på tide at vi Europæere trak os lidt tilbage, og lod fornuften råde,
    fremfor at løbe i hælene på vores allierede "storebror"

  • Quote

    Originally posted by -Sandman-
    Den religiøse hjørefløj i amerika er lige så rablende vanvittig som nogle af folkene i Iran og Afghanistan. Den eneste forskel er at de har højere teknologi, fast food, og kalder sig civiliserede.


    Jamen det er jo også 3 vigtige ting :crazyeyes:


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Store dele har altid været meget religiøse og den føromtalte religiøse højrefløj har enorm magt. Det er specielt sydstaterne og midtvesten hvor man finder alle de religiøse hoveder. Der er sågar noget der hedder bibelbæltet derovre, som også ligger i det område. Ved dog ikke præcist hvor det ligger.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Originally posted by dna
    Store dele har altid været meget religiøse og den føromtalte religiøse højrefløj har enorm magt. Det er specielt sydstaterne og midtvesten hvor man finder alle de religiøse hoveder. Der er sågar noget der hedder bibelbæltet derovre, som også ligger i det område. Ved dog ikke præcist hvor det ligger.


    - Anders


    Ja de temmelig mærkelige, og som der bliver sagt, helt magen til dem man høre om i mellemøsten.


    Bibel bæltet kan ses her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bible_Belt


    [Blocked Image: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/BibleBelt.png]

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Hvis du spørger mig, så vil jeg sq snart hellere havde Osama Bin Laden end nogen af de lige så fundamentalistiske Amerikanere..
    Men man kan altid glæde sig med at de er 6000 kilomter væk...

  • Quote

    Originally posted by DeH
    Hvis du spørger mig, så vil jeg sq snart hellere havde Osama Bin Laden end nogen af de lige så fundamentalistiske Amerikanere..Men man kan altid glæde sig med at de er 6000 kilomter væk...


    Jeg vil helst ikke have nogen af dem.


    Sandman er inde på noget med højteknologien og forestillingen om at være civiliserede.


    Men den højteknologi var jo aldrig blevet til noget hvis magthaverne ikke havde anerkendt naturlovene.


    Når de taler om at forbyde undervisning i Darwins evulotionstori, og istedet præsentere skolebørnene for skabelsesberetningen,
    har de vist ikke helt tænt på konsekvenserne:


    Hvad så med alle de Bio-Tech virksomheder der forsyner syge Amerikanere med livsvigtig medicin?


    Må de så heller ikke producere varer, der er udviklet på basis af biologisk forskning?
    Sådanne varer må jo, i en højrereligiøs amerikaners øjne, være at betragte som fuppræparater uden saglig dokumentation for virkninger og bivirkninger. :T :crazyeyes:

  • Jeg kan anbefale interesserede i emnet at se Richard Dawkin's dokumentar "the Root of all evil". Den kan findes på google video..
    Anden del hedder "the virus of faith". Rigtig gode programmer hvor han virkelig får vist de problemstillinger verden står overfor mht religiøse - af alle slagser.

  • Jeg ville da til hver en tid vælge USA frem for Mellemøsten. Amerikanerne er sindssygt flinke og gæstfrie. Det er noget danskerne faktisk kunne lære meget af. At de så også har mange ekstremiteter (ikke kun religion men på mange punkter) er jo med til at gøre det mere farverigt, selv om en del af det er ret langt ude.


    Der er sikkert også mange i Mellemøsten der er meget gæstfrie, men jeg har bare ikke så meget til fælles med dem.


    Slacker:


    Dem skal jeg da lige se. Jeg har altid syntes at det er lidt af et paradoks at religion har ført så meget ondskab, død og ødelæggelse med sig gennem tiderne i betragtning af at næsten alle religioner i deres grundform ligner hinanden og er baseret på kærlighed!!!


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • PS: Er der nogen der har et link til et klip af den tv-tale hvor George W. Bush siger:
    "I spoke to God this morning and God said to me....." (derefter følger en retfærdiggørelse af Irak-krigen)


    Bare for at visualisere emnet lidt.


  • Den er meget tværreligiøs. Men den er mere religion vs kolde facts - handler meget om darwin-fornægtelse og andet god gammeldags hykleri som religiøse gør en del i rundt omkring mht at benægte kolde facts og pege på en gammel bog.

  • Quote

    Originally posted by dna
    Jeg ville da til hver en tid vælge USA frem for Mellemøsten. Amerikanerne er sindssygt flinke og gæstfrie. Det er noget danskerne faktisk kunne lære meget af. At de så også har mange ekstremiteter (ikke kun religion men på mange punkter) er jo med til at gøre det mere farverigt, selv om en del af det er ret langt ude.


    Ja det ser meget sådan ud på overfladen. De fleste amerikanere virker flinke, men det er ofte ren facade. Hvis man er i problemer (som ens bil er gået i stå eller lign) så er der ikke noget at komme efter.


    Jeg har efterhånden oplevet sådanne situationer mange gange i USA og jeg endte da også med at være lettere træt af deres påtalte venlighed når der ikke er en skid i det når det kommer til stykket.


    Mht til fanatisterne i USA så er det efter min opfattelse skræmmende så stor magt de har! Emnet har været oppe og vende i pressen flere gange, men af en eller anden grund forsvinder det hurtigt igen.
    Om det er kristendom/islam/buddisme eller hvilken religion folk dyrker er for mig ligegyldigt og folk må hjertens gerne tro hvad de vil. Mit problem kommer når troen overtager fra fornuften. Det er da helt hen i skoven at fornægte ekempeltvis Darwin og evulotionteorierne. Og der er endnu mere hen i vejret at begynde at nægte undervisning i emnen - det kanne da ikke væer i nogent interesse at uddanne en flok grøntsager som ikke rigtigt ved noget om udviklingen af verden til hvad vi har i dag!!!


    /ask


  • Det er bestemt ikke den opfattelse jeg har af amerikanerne når man kommer lidt tættere på. Jeg har også været i USA flere gange (4-5 gange). Sidst var i sommers hvor mig og en ven havde en tur tværs over i bil. folk kom tit hen og spurgte hvor man var fra osv. og det tror jeg ikke på at folk bare går hen ogs pørger om hvis ikke de er interesseret. Og man kunne lave sjov og fis med tjenere osv på restaurenter uden problemer lige fra Hooters til de dyre og finere steder.


    I San Francisco mødte vi et ægtepar (med 3 børn) som inviterede os hjem at bo og hvor vi så havde 3 overnatninger og derved sparede hotel og parkering (som squ næsten er lige så dyrt som hotel hvis det skal være i kældre). Og deres hus skulle vi bare tage alt det mad osv som vi gerne ville have, og de hjalp os utroligt meget med at finde ting og steder vi skulle opleve i San Francisco.


    Imellem Yosemite Nationalpark og Las Vegas løb vi tør midt i INGENTING (og det var virkelig ingenting). Så derfor skulle vi tomle til nærmeste flække (ca. 20-25 km væk). Der nåede at passere 4-5 biler inden der var en der stoppede og det var endda i tusmørke. Da vi skulle tilbage (hvor det var blevet helt mørkt) var det samme billede. En af de første biler standsede og tog os med. Og vi var endda 2 fyre. I Danmark er det ikke specielt nemt at tomle som 1 fyr og 2 fyre er næsten umuligt. Jeg har engang brugt 3-4 timer på at tomle 40 km med en ven i Danmark hvor en af vores venner endda kørte os knap halvdelen. Vi skulle til Amsterdam men opgav efter de 40 km hvor vi tog toget tilbage :$


    Der var flere situationer hvor man ikke lige ville opleve det i Danmark. Selvfølgelig var der også situationer med påtaget flinkhed, men det generelle billede var at de var enormt gæstfrie de fleste steder. I Danmark har folk nok i sig selv.


    USA er på mange måder et rigtig fedt land og jeg synes da at alle bør opleve landet på en lidt anden måde end bare at høre om deres ofte latterlige politik i medierne. Der er en kæmpe forskel på det USA man ser i medier og det USA man oplever ved at være blandt befolkningen.


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Det er klart at der self. er forskel på folk. Men det er nu engang det indtryk jeg fik ved at bo i Phoenix i 7 måneder.


    Det er rigtigt, at man godt kan komme "indenfor" men det kræver somregel at man blive "anbefalet", dvs kommer med nogen der i forvejen er kendt.


    Det er da glædeligt at høre at du har en anden oplevelse. Jeg har da også selv nogle gode oplevelser, men som sagt er de fleste af disse kommet igennem forbindelser såsom arbejde. Der hvor vi boede var det urolit svært at komme ind på folk, jo man kunne da godt snakke når man mødtes og det virkede somom at der var lidt interesse, man så snart man gerne ville lidt mere end at snakke ude i den fælles have (indvitere til middag, eller lign) så trak folk sig oftest tilbage....


    Et eksempel med en deffekt bil. Jeg gik i stå midt i et kryds og det var umuligt at få liv i bilen, men det var stort set umuligt at finde nogle der ville hjælpe mig med at få den skubbet ind til siden af vejen (til trods for at der stod 5-10 mennesker i krydset og var på vej over). Derefter var det stort set umuligt at finde nogle der ville hjælpe med at finde et nummer på en mekaniker, så eg endte med at måtte gå hjem (5 km i 48 graders varme) for at finde et nummer på en mekaniker som kunne komme og hjælpe med bilen.


    /ask

  • Har man været i USA, undrer man sig over hvordan landet kan ledes af sådan nogle fjolser. Som der bliver beskrevet, er den "almindelige" amerikaner meget venlig og hjælpsom.


    Men i forhold til trådens emne, ja så er de på den yderste højre fløj i USA vanvittige. Der har aldrig været så meget uro i verden som nu, det er efter min mening et direkte resultat af Bush administrationen. Man kan undre sig over at han f.eks. som det første kaldte den særlige mellemøst udsending hjem??


    Anyways, jeg tvivler på der kommer en republikaner som præsident efter næste valg. Demokraterne har efter min mening de to mest oplagte og humane kanditater i Hillery og Barak. Man kan så håbe på at når den endelige kandidat bliver valgt, at de kan stå sammen og kæmpe for deres fælles bedste bagefter.


    Med andre ord, bliver det en af de to kanditater går verden en lysere fremtid i møde.


    /Lars


  • Sådan kan det jo være alle steder. Ikke bare i USA.


    Folk i dag, Selv i lille danmark. Er mere og mere selvoptaget.
    Kan huske fra noget fra en Avis, havde de bevidst gået i stå midt i et kryds.
    Det viste sig så at Folk fra Odense var bedst til at hjælpe hurtigt.
    Århus/ålborg (kan ikke lige huske hvilken det var) tog det et lille stykke tid før nogen kom.
    Og i København Begyndt folk at råbe efter dem.
    Og dette er endda for nogen år siden.


    Og så skal man lige huske på at USA, har en forholdsvis stor befolkning og i et land som USA, kan der kun komme sindsyge og fanatiske mennesker ud af det