Computerspil en sport?!

• jeg er både for og imod at vi skal kalde det en sport.

hvad der taler for er at det i praksis ligger så tæt på hinanden at den eneste forskel er hvor mange muskler man bruger..
    (jeg kan ihvertfald ikke se andre forskelle) og det syntes jeg ikke man kan skære over ved hvor mange muskler man bruger.. skydning er en meget anerkendt sport ikke?

hvad der taler imod er at sport i mine ører lyder negativt.. alt det sport vi ser i fjernsynet (eller lader være med at se) er så gennemsyret af penge, at det har ødelagt selve sporten. helt gennemsyret synes jeg ikke "esport" som det bliver kaldt idag, er blevet endnu.

Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

• Du er sgu for langt ude Hulefanden. Du har tydeligt bevist, at du ikke kan føre din egen sag eller finde ud af at afholde en diskussion på et sagligt plan.

Sørgeligt at læse.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Jeg har snakket med MvK over MSN omkring E Sport. Vi er faktisk enige. Så der er intet at diskutere.

Hvor vidt det er en sport eller ej, kan jeg selvfølgelig kun sige at det ikke er en sport som i kender det i tradionel forstand. Men i det vi har et landshold, store turneringere verden over, managers for største danske hold, og at det er noget alle kan spille uden de store midler er det et meget spillet spil.

Det vil selvfølgelig ikke blive en sport da det er en e sport og det ikke er en fysisk udfoldelse.

Sport = Sport
    1 = 1
    E sport = E sport

Men i det at mange dyrker det som en (Indsæt selv det forbudte ord) så jeg vil mene at det nærmer sig (Indsæt selv det forbudte ord)-status. Men det bliver aldrig en sport. Men det er et fact. at mange dyrker det som en sport. Ellers havde vi ikke landshold mm.

Det er optil dig selv hvorvidt du ser Counter Strike som en sport eller hvad du ser den som. Det er en E sport.

Hvis du er i tvivl om noget omkring mig og MvK's diskution så kontakt mig eller ham på MSN. Og spar os for mere galde her.

• Hvad vi er enige om, efter hård kamp, Hulefanden, er at CS ikke er en sport, og at esports ikke kan klassificeres som en sport.

Hvad vi derimod ikke er enige om, er hvorvidt du har formuleret dig så skidegodt gennem den her tråd. Du mener tilsyneladene at du har formuleret dig fint, og du har åbentbart ikke tid til at formulere og argumentere ordentligt.
    Jeg mener du har formuleret dig meget elendigt, og hvis du ikke har tid til at "levere produktet", så lad heller vær med overhovedet at skrive.

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

• jeg kunne gerne tænke mig at høre hvordan i har defineret sport :)
    altså hvor meget fysik skal der blandes ind i noget før man må kalde det en sport :)

775dual-vsta
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

• Tror folk blander forskellige opfattelser af sport sammen.

1. Sport som aktivitet.

2. Sport som begreb.

Som aktivitet forstår vi jo sport som fysiske udøvelser. Noget der kan give sved på panden. Hermed forståes altså sport som noget helt konkret man kan lave med andre mennesker vha. kroppen.

2. Men man bruger jo også ordet til dagligt til at beskrive andre, men nærtliggende ting. Fx sociale ting, konkurrencer/turneringer, fairplay mv.

"Han har en god sportsånd"

"Der er gået sport i at XXX"

Ordet har jo også så mange betydninger i sig selv. Mener der er 5-6 betydninger på engelsk, hvor ordet "sport" bruges. Selv som udsagnsled... 8o

Går ud fra, at vi i dette tilfælde mener helt konkret sport som en aktivitet. Og der passer computerspil ikke ind. Men begrebet sport eksisterer stadig som et element i det at spille computer på højt plan, jvf. e-sport.

Jepsen -

For mig er sport (som aktivitet) når man bruger dele af sin krop til at udføre en bestemt øvelse. Dette inkluderer som sagt ikke tastaturskrivning osv. Det forstår jeg som hverdags-ting. For mig er sport, når man træner bestemte og evt. uvante dele af sin krop med henblik på sin sport. Netop derfor er golf et fint eksempel på en sport, da man på meget teknisk vis skal bruge sin krop. Arm-lægning kunne i mine øjne også lige så godt være en sport. Jagt kunne givet vis også være en sport, selvom jeg generelt ikke er tilhænger af dens indhold. Der er jo nogle sportsgrene man enten kan være enige med eller uenige med, hvad angår deres sportslige indhold. Men under alle omstændigheder vil jeg mene, at der er klare krav til, hvad sport er.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

• Vi er enige omkring E Sport.

Men vi er ikke enige om hvorvidt han har fluekneppet x 13 eller om jeg har formuleret mig dårligt. Men det er ikke det tråden handler om så hvis en eller anden vil fortælle mig en masse ligegyldt lort så send mig det på msn så send en besked så skal jeg læse det.

Jeg har aldrig sagt hårdnakket at CS er en sport. Men blandt folk der spiller CS er meget normalt at kalde det en "sport".. Men det er det ikke..

• Præcis berleburg, og i den her tråd synes jeg helt klart der lægges op til at man skal se på sport som aktivitet i forhold til CS. Tager jeg virkelig fejl?

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

Originally posted by Hayes
    Hvad så med Poker, er det også en sport? :P

Poker er et spil.

Originally posted by Berleburg

Poker er et spil.

Præcis som counterstrike. Det var rettet mod hr Hule.

Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

Originally posted by Hayes

Præcis som counterstrike. Det var rettet mod hr Hule.

Tror så vi netop ha fastslået, at CS er en e-sport.

• ok, tak for din definition.

men når man træner og øver sig til at blive den bedste til cs osv. træner man så ikke bestemte dele af sin krop til at udføre en bestemt øvelse, med henblik på sin sport? ganske vist er det ikke den store styrkeprøve at flytte sin mus, men rent teknisk er det da der hvor "the rubber meets the road" mht reaksionshastighed? og hjernen og øjnene må da også både siges at være dele af kroppen, som kan trænes, og ganske afgørende for om man er god til cs eller ej, ikke?

at man ikke (nødvendigvis) arbejder så hårdt at man får sved på panden, kan da dårligt bruges som skillelinje mellem sport og hobby :ohmy:
    jeg dyrker selv både motocross og bueskydning, og jeg ville da blive sur hvis der kom en og dikterede at bueskydning ikke var en sport længere fordi man ikke kommer til at svede af det.

har mildest talt lidt svært ved at se de klare krav til hvad sport er :ohmy:

775dual-vsta

Tror så vi netop ha fastslået, at CS er en e-sport.

Det er jo stadigvæk et spil.. Ligesom Warcraft er, og Quake, UT osv osv. At det så samtidig er en såkaldt e-sport fordi der er store turneringer i det, gør det jo ikke mindre til et spil :)

Men, den her diskussion er kørt ud i ordkløveri for længst.

Men nu vi er på det, hvad er en e-sport så egentlig? Kunne ikke lige finde en definition på det.

Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

Rettet en gang, sidst af Hayes ().

• Jepson, hvis du vender og drejer CS til at være en sport, er der satme mange ting der er en sport, f.eks. at være på arbejde og gå i skole.

"A sport is an activity requiring physical ability, physical fitness or physical skill which usually, but not always, involves competition between two or more people."

Hvis man bare går lidt efter den, som jo bygger på at det skal handle om fysik, står det vel klart at CS ikke indgår.

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

Originally posted by MvK
    Jepson, hvis du vender og drejer CS til at være en sport, er der satme mange ting der er en sport, f.eks. at være på arbejde og gå i skole.

du har misforstået mig. jeg forsøger ikke at få cs til at lyde som hverken det ene eller det andet :ohmy:
    som jeg vist også gjorde det klart i min første post, er jeg både for og imod at kalde det en sport.
    jeg er blot uenig med Berleburg om hvorvidt der er klare grænser til hvad sport er.. og ganske interesseret i at FÅ nogle klare grænser :)

desuden er min definition ikke bygget på fysik, men på alle de andre ting der også gør en sport til en sport. fx konkurencer med pengepræmier, mediedækning, tilskuere osv.. det gør jo også at arbejde og skole, ikke kan kategoriseres som sport :)

"A sport is an activity requiring physical ability, physical fitness or physical skill which usually, but not always, involves competition between two or more people."

Hvis man bare går lidt efter den, som jo bygger på at det skal handle om fysik, står det vel klart at CS ikke indgår.

at spille cs på topplan går klokkeklart ind i dén specifikke definition du har fundet der :) det kræver nemlig utrolig meget "physical skill" og involverer desuden konkurence meller 2 eller flere :)

775dual-vsta

• Nu siger jeg ikke, at sport kræver sved på panden. Jeg siger jo netop det omvendte. Læs hvad jeg skriver en gang til.

Ydermere. Ja, der er ikke nogen direkte skillelinje. Men der går vel en grænse for hvad der er logisk og ulogisk. Hvis man mener, at fingre, øjne, hjerne osv. er medvirken til fysisk udfoldelse, så kan man jo sige, at ALT er sport. Da vi gennem vores krop udlever vores hverdag.

Så kan det vel være sport at trille tommelfingre, tælle biler, lave skyggebilleder på væggen osv. Inde i mit hovede er der noget der klart fortæller mig, hvad der er sport, og hvad der er "hverdags-ting" som jeg kalder det i starten af mine indlæg.

Lad være, at nærlæse og overfortolke, blot fordi der står "fysisk udfoldelse". Selvom der står "elsk din næste" i biblen, betyder det jo ikke du skal gå over og dyrke sex med naboen, vel?

Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

Nu siger jeg ikke, at sport kræver sved på panden. Jeg siger jo netop det omvendte. Læs hvad jeg skriver en gang til.

jeg kan ikke finde nogen steder hvor du definerer om man skal svede eller ej, det var mere en generel kommentar til dem der mener at sport kun er sport hvis ens puls er høj.

Ydermere. Ja, der er ikke nogen direkte skillelinje. Men der går vel en grænse for hvad der er logisk og ulogisk. Hvis man mener, at fingre, øjne, hjerne osv. er medvirken til fysisk udfoldelse, så kan man jo sige, at ALT er sport. Da vi gennem vores krop udlever vores hverdag.

Så kan det vel være sport at trille tommelfingre, tælle biler, lave skyggebilleder på væggen osv.

nu er hverdagsting jo heller ikke noget man går og laver turneringer i
    som sagt er fysisk udfoldelse jo langt fra det eneste der gør sport til en sport.. konkurencen, træningen, tilskuere, mediedækning, at man kan satse penge på udfaldet, og berømmelse. er blandt nogle af de andre kriterier.. som hver og en bliver dækket af gaming på topplan..
    hvis vi ser på din definition (som er ganske god), siger du jo også selv at det er træningen af disse kropsdele med henblik på ens sport der gør forskellen. ikke bare bevægelse i sig selv.

Inde i mit hovede er der noget der klart fortæller mig, hvad der er sport, og hvad der er "hverdags-ting" som jeg kalder det i starten af mine indlæg.

forestil dig at stå op tidligt om morgenen, spise en nærende morgenmad, hvorefter man starter sit træningsprogram med at udstrække fingrene.. hvorefter man går videre til "warmup" practice clankamp.. og de næste 4 timer finpudser sine evner med ak47.. så træner man lidt spontan sigtning i nogle timer. derefter spiser man hurtigt aftensmad, for kl 21 præcis starter kvalifikationen til de nordiske mesterskaber...
    det er ikke lige hvad jeg ville kalde "hverdagsting", men jeg er selvfølgeligt også en af de useriøse gamere som bruger tid på andre "uvæsentlige" ting..

775dual-vsta

Rettet 3 gange, sidst af Jepson ().

• Ej.. du behøver vel ikke rette for at rette, vel? Du ved vist udemærket hvad jeg mener med at sige det der.