hvad er meningen med vand!!

  • hehehe til alle det har vand eller det ved jeg ikke jeg vil spøre om hvad jeres temp. er på cpu´en


    har vært nede på 21 grader med min box køler :D lige nu 26 og har kun vært ope på 27 grader da jeg har spillet bf2 i 2 timer :D :D

  • Den helt basale mening med vand frem for luft er, at vand er langt bedre til at overføre varme, dvs lavere temperaturer. Hvis du ikke overclocker, kan det ikke betale sig med vand, da forskel i temperatur næppe er de ekstra penge værd ved så lav varmeudvikling.


    EB

  • Quote

    Originally posted by Zhaq
    Det skulle vel aldrig være målt med asus probe eller et eller andet super utilregnlig temp måler?


    Du har fat i noget der! Også antallet af blæsere, varmeudvikling fra andre hardwarekomponenter, rumtemperatur og en masse andre ting spiller ind.


    Kort sagt: Man kan ikke sammenligne temperaturer med mindre man sidder med identiske systemer med identisk air flow med identisk .. osv. Og selvfølgelig præcise prober!


    EB


  • Yup, og CM STACKER 80: Når du siger at CPU'en er 27 grader efter 2 timers bf2 så gætter jeg på det noget du har målt efter du har lukket spillet?


    Den temp. kan man ikke bruge til noget overhovedet, da det tager en del tid fra bf2 er lukket og du ude i windows. På den tid vil temp falde hurtigt.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • På min "gamle" computer som var en pentiumd 830D, på luft kunne jeg oc til 3,4 på mit vnad kunne jeg altså til 3,71 og der var det ram der fuckede op!

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    Hvis jeg fik vand, ville det både være pga. mere OC, og mindre støj


    Hvis jeg fik vand var det pga nemhed, mindre oc og mindre støj.
    Men pt er jeg på luft, har en Mach1 stående jeg ikke bruger, da jeg ikke bryder mig om at skulle tænde computeren i to steps, og gerne vil have det stillere. Hopper nok også snart på vand. Kan være jeg smider machen på igen hvis jeg får lavet det så det starter sammen.

  • Quote

    Originally posted by SlackeR


    Hvis jeg fik vand var det pga nemhed, mindre oc og mindre støj.
    Men pt er jeg på luft, har en Mach1 stående jeg ikke bruger, da jeg ikke bryder mig om at skulle tænde computeren i to steps, og gerne vil have det stillere. Hopper nok også snart på vand. Kan være jeg smider machen på igen hvis jeg får lavet det så det starter sammen.


    Du kan låne min Vapo Classic, hvis det er. Kan bare ikke finde startup-kabel.


    :)


    OT :: Btw nice CPU der slack. Har næsten lige fået den samme. Jeg ved dog ikke, hvor meget den kan OC endnu, da jeg ikke har ordentlig køling.

  • Temperaturerne du måler med et motherboard kan absolut ikke bruges til noget som helst, de følere måler så meget ved siden af at du tror det er løgn, og 21° C vil jeg påstå er et tydeligt tegn på dette, med mindre der var -5° C på dit værelse da det skete...


    Start med at læse denne artikel, skrevet af undertegnede, så er jeg rimeligt sikker på du har en bedre forståelse for hvor jeg vil hen: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=349


    Vandkøling er meget bedre end luftkøling, blandt andet fordi vand i sig selv er 30 gange bedre til at optage og afgive varme end luft er, derfor kan du fjerne enorme mængder varme med vand, transportere det et andet sted hen, og herfra overføre det til luften, og samtidig selv vælge over hvor stort et areal (størrelsen på radiator) og med hvor mange blæsere der eventuelt skal gøre det. Dermed styrer du også selv hvor meget støj du gider høre på og hvor høj ydelse du ønsker. Mindre støj og/eller mere ydelse kræver bare en større radiator med flere og/eller mere stille blæsere.


    EdgarBaba. Det er så ikke helt rigtigt, for du kan hvis du kender ambien for luftkølere eller vandets temperatur for vandkøling, samt ved hvor mange watt din CPU yder på maks og kender dennes temperatur, finde frem til en såkaldt C/W værdi, der siger noget om hvor mange grader C man kan forvente en køler fjerner pr afgiven watt i varme. Lyder måske kompliceret, men det er faktisk ganske enkelt, læs evt om det her: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=179


    Men du har dog ret i at det bedste er ret nøjagtige følere, men sådan nogle koster langt mere end de fleste er parat til at ofre, vores koster ca 1500,- kr. pr stk, og hver føler koster ca 75,- kr. pr stk oven i hatten. Vi har 7 af disse termometre, og en 20 følere til vores testsektioner, gør selv regnestykket, og det er kun en lille del af vores projekt :D


    MaGiX

  • ok... MaGix :cheers: jeg har et kabi som det jeg heder og der er alså et Cm stacker 830 fra coolermaster.


    1 * 40 mm
    1 * 80 mm
    8 * 120mm
    1 * 140mm
    fan´s


    Og det var 22 grader på mit værlse på det tidspungt. og mit kabi står ved mit vinduet da og det var åbnet...


    Og det var den. fredag den 12/05/06


    Ps det foto er fra før jeg fik mine fans. :D

  • Og vand er heller ikke bare vand. Hvis man køber en færdig pakke(noob) kommer du heller mærkbart under hvad luft kan præstere. Det der er interessant er jo hvad der bruges til at lede varmen fra cpu til det sted der skal afkøles. De moderne luftkølere med pipes leder jo som oftest varmen væk med vand, bortset fra vapochill som har valgt et andet system der burde virke bedre men ikke gør det i praksis.
    Folk taler altid løs om at vand er stille men faktum er at du dels skal have varmen ledt via en veksler til luften og dels bliver nødt til at have en blæser til at køle dine mosfets og så er man lige vidt.


    McBane

  • Quote

    Originally posted by McBane
    Og vand er heller ikke bare vand. Hvis man køber en færdig pakke(noob) kommer du heller mærkbart under hvad luft kan præstere. Det der er interessant er jo hvad der bruges til at lede varmen fra cpu til det sted der skal afkøles. De moderne luftkølere med pipes leder jo som oftest varmen væk med vand, bortset fra vapochill som har valgt et andet system der burde virke bedre men ikke gør det i praksis.
    Folk taler altid løs om at vand er stille men faktum er at du dels skal have varmen ledt via en veksler til luften og dels bliver nødt til at have en blæser til at køle dine mosfets og så er man lige vidt.


    McBane


    Afhænger så sandelig af hvilket bundkort man er i besidelse af... - Og somregl er en kobber eller aluprofil mere end rigeligt, hvis man blot har de basale luftkøl' midler @ 80/120mm ved HDD i front, og en blæser ved PSU :)

  • Quote

    Originally posted by M.Beier


    Afhænger så sandelig af hvilket bundkort man er i besidelse af... - Og somregl er en kobber eller aluprofil mere end rigeligt, hvis man blot har de basale luftkøl' midler @ 80/120mm ved HDD i front, og en blæser ved PSU :)


    Godt ord igen men du kan jo dårligt sætte en profil på komponenterne omkring cpuén der jo ikke bliver kølet i samme grad når du har vand på, eller for den sags skyld en køler der ikke skaber airflow omkring soklen. Jeg har selv i flere omgange brugt vand på mine maskiner, men nu har jeg snart svært ved at se fidusen.

  • well nu er jeg ikke just vandkøl' bruger selv ;)


    Men jo, de komponenter kan sagtens være lune uden det volder problemer.. - Der er jo stadig airflow i tower...


    Selv uden airflow, så overfører PCB (printplader) også varme, ergo bliver det kølet ned et sted, vil det køles ned over det hele, dog ikke helt optimalt over alt... - Dette er et stort problem ved lidt mere hårdfør køling hvor man i første omgang kan bruge varmelegemer over det hele, men ved for meget kulde ikke kan gøre noget som helst andet end kraftigt airflow på PCB for at opvarme, eller... - Sørge for der er et massivt islag som ikke smelter, for vand er noget ondt stads i henhold til elektronik :boxed:


  • Der viser du så med al klar tydelighed at der er store fejl i dine måle resultater, for hvordan kan du få kølet en CPU til under ambient med luft? Det kan kun lade sig gøre med TEC/peltier køling, Phase Change (prometia og vapochill) og tilsvarende køleløsninger, og begge dele koster dyrt og er besværligt at have med at gøre hvis man ikke ved hvad man har med at gøre :)



    Quote

    Originally posted by M.Beier


    Dit mobo måler næppe særlig skarpt


    MaGiX, hva' er det for nogle termometre der koster 1500,- ? - DT200 koster 900 i DK, men så igen, dem kan man også være uheldig med, er set sådan et der laver en 15 graders afvigelse...


    Vi benytter os af GMH3250 termometre, med K1 teflon probes og 0,1° C nøjagtighed. Alle målinger kan tages ud med logger og overføres til PC hvor vi så kan sammenligne op til 10 målinger sideløbende, fra i alt 5 termometre af gangen. Prisen på de 1500,- kr er endog i tyskland, du finder dem næppe herhjemme til under 2500,- kr :)


    Quote

    Originally posted by McBane


    Og vand er heller ikke bare vand. Hvis man køber en færdig pakke(noob) kommer du heller mærkbart under hvad luft kan præstere. Det der er interessant er jo hvad der bruges til at lede varmen fra cpu til det sted der skal afkøles. De moderne luftkølere med pipes leder jo som oftest varmen væk med vand, bortset fra vapochill som har valgt et andet system der burde virke bedre men ikke gør det i praksis.
    Folk taler altid løs om at vand er stille men faktum er at du dels skal have varmen ledt via en veksler til luften og dels bliver nødt til at have en blæser til at køle dine mosfets og så er man lige vidt.


    Det er godt nok de færeste motherboards der kræver aktiv køling af mosfetes, og de der gør kan du godt få kølehoveder direkte til mosfets, men til dato har jeg ikke set et hvor det var påkrævet, men under ekstrem OC kan det være en fordel ja.


    Du glemmer dog at et vandkølings system godt kan være passivt kølet, altså uden blæsere overhovedet, og så er vi nede i et dBA niveau hvor vi snakker tæt på uhørlighed, kun pumpens svage brummen kan høres, og den er lav og samtidig lavfrekvent i hertz.


    Et par 9 dB papst 120 mm blæsere kan som regel lave alt det luft flow du har brug for i dit kabinet, hvis du er bange for at diverse chips skal få det for varmt, og kan man brokke sig over de blæsere, så er man sq gal :)


    Men jeg kan ikke give dig ret i at alle færdige systemer er for nOObs og køler elendigt, det kommer så sandeligt an på hvor man handler, der findes indtil flere rigtigt godt samlede systemer, men man skal ligesom med alt andet være parat til at betale for kvalitet.


    MVH:


    MaGiX

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    well nu er jeg ikke just vandkøl' bruger selv ;)


    Men jo, de komponenter kan sagtens være lune uden det volder problemer.. - Der er jo stadig airflow i tower...


    Selv uden airflow, så overfører PCB (printplader) også varme, ergo bliver det kølet ned et sted, vil det køles ned over det hele, dog ikke helt optimalt over alt... - Dette er et stort problem ved lidt mere hårdfør køling hvor man i første omgang kan bruge varmelegemer over det hele, men ved for meget kulde ikke kan gøre noget som helst andet end kraftigt airflow på PCB for at opvarme, eller... - Sørge for der er et massivt islag som ikke smelter, for vand er noget ondt stads i henhold til elektronik :boxed:


    Hvis vi eksempelvis tager et clocket system, vil varmeudviklingen være nok til at lytterne lige så stille står og puster sig op. Det er ikke givet at det vil give problemer på kort sigt, men det er sikkert og vist at de ikke har godt af det. Så kan man booste airflow i kabinettet. Men så er vi lidt tilbage hvor vi startede nemlig ved støjen. Problemet er jo løst med et blowhole med en 120mm blæser, men hvis man forestiller sig en langt lavere temperatur, med markant mindre støj, i forhold til de moderne luftkølere eksempelvis NH-U12 eller g-power, bliver man slemt skuffet.

  • Lige til den sidste post, så siger jeg ikke at de samlede systemer er dårlige eller ubrugelige. Jeg siger bare at forskellen ofte er marginal og at man skal tænke sig om.
    Mange af disse systemer har desuden af uransagelige årsager monteret nogle små hidsige kølere, hvorfor må guderne vide.