Indlæg af MaGiX

    Martin:


    Nu nævner du selv Fluid XP, og her glemmer du helt bestemt noget af det vigtigste i den sammenligning du forsøger at lave, nemlig viskositeten, og den er for Fluid XP en hel del højere ( = ringere/mere tyktflydende) end almindeligt postevand, for slet ikke at begynde at sammenligne med demineraliseret vand tilsat en smule afspændingsmiddel, der lige tager overfladespændingerne og dermed gør at vandet lettere kommer ned i de mikroskopiske revner i både kølehoved og radiator…


    En radiator er sådan blot et forvokset kølehoved, med omvendt fortegn hvis du kan følge mig, dens rolle er nøjagtigt den samme, bare direkte omvendt, for den skal føre varmen over i luften, ikke over i vandet som kølehovedet skal gøre det.


    I et vandkølingssystem, det i modsætning til et kraftvarmeværk, er en meget lille og lokal ting, skal vandet ikke rejse så langt, og det betyder RIGTIGT meget.


    For en sammenligning, så tag et køkkenrulle rør og pust i det foran et stearinlys. Lyset går ud. Tag nu et køkkenrulle rør på 2 meter og genskab forsøget, og med lidt held blafrer lyset en smule. Grunden er kort og godt at turbulensen og den kraft der skal til at føre luften frem til lysets væge går i sig selv, det bliver så at sige spist op af sin egen friktion, og det er lige netop derfor så mange hardcore vandkølere som Cathar går utroligt meget op i at slangeføringen er så kort som muligt.


    Personligt rager de 0,01 C/W mig en høstblomst, men på et teoretisk plan er der noget at hente. Derfor kan du ikke sammenligne et kraftværk med et vandkølingssystem hvad det angår, for alene afstanden og størrelsen på rør gør at der ikke er et egentligt sammenlignings grundlag.


    De fleste vandadditiver forsøger at holde en viskositet der er lige så høj som vand, eller endog gør det en smule bedre, men det lykkes for de færreste, da vand har en utrolig høj viskositet. Faktisk har vand hele 21 forskellige unikke egenskaber, egenskaber uden hvilke liv slet ikke ville eksistere på denne planet, men blandt de vigtigste for os er: Højt kogepunkt, lavt frysepunkt, tårn høj viskositet og en enorm varmekapacitet.


    Derfor vil det altid kun være en fordel for et vandkølingssystem, at vandet suser så hurtigt igennem hver enkelt del som muligt, hvilket inkluderer radiatoren, for de radiatorer vi bruger benytte vi rent faktisk kun en brøkdel af deres fulde kapacitet, vi ønsker jo at vandet holdes så tæt på ambient som muligt.


    Så hvis du ønsker at sammenligne forskellige vandadditiver, så skal du huske at veje deres kemiske egenskaber op mod viskositet. XP fluid er for eksempel en del lavere viskost end vand, men det er ikke elektrisk ledende og den egenskab er der nogle der gerne ofrer et par °C for.


    Med lidt held har vi snart vores næste testsektion på plads, og en af de ting der netop skal testes her, er additiver, men alle tests jeg har set til dato siger det samme: Viskositeten er det vigtigste for den samlede C/W.


    MVH:


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by Boris


    Samme pumpe....Findes også under Swiftech navnet. ;)


    Jeps, der hedder den så bare MCP655 i stedet for D5, men er nøjagtigt den samme pumpe. Har testet den, og kan hilse og sige at den er fee, den ligger stort set lige med en Iwaki MD-20R (lige blevet færdig med at teste en sådan satan nemlig :P) så den kan varmt anbefales :)


    Men bedste pumpe på markedet IMHO er og bliver en Laing DDC+ Ultra, hvor man bruger tophullet og lige filer dette op til 10,5 mm :)


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by hot_fifty
    Magix synes aldrig du anbefaler D5 pumpen :ph34r:


    Den er større, har lavere tryk og koster mere end en Laing DDC Ultra... Derfor :) Men også en rigtig god pumpe, og anbefaler den faktisk til folk der eftersøger et system hvor de selv bestemmer om den skal yde maks eller holde helt kæft...


    Quote

    Originally posted by Jepsonmht laing ddc, så er prisen på 419kr alt for krydret synes jeg.. set i henhold til at jeg bruger 300 kr på et komplet (brugt) TT bigwater. det jeg egentligt havde tænkt mig var at tage varmelegemer fra de to folkevognsrugbrød der holder i vores have, og så bruge dem som ekstra radiatorer. men regner ikke med at den medfølgene pumpe kan trække det? den er vidst kun på 120l/t, så mit spørgsmål er vel egentligt om den pumpe kan trække det selv, eller om man skal sætte flere i til at hjælpe den, eller helt udskifte? og i så fald, så med hvilke(n)?


    Stort set alle pumper kan trække de to radiatorer du snakker om, det er ikke her problemet opstår, men ved/i kølehovederne, der er systemets klart mest restriktive del (forhåbentligt) og det er her man ser effekten af en god pumpe kontra en billig Hydor.


    Forstå mig ret, jeg har selv haft Hydor L20 og L30, har faktisk en test på vej af begge to (det er bare den der fordømte tid der mangler) og det er da en rimelig pumpe set i forhold til prisen, de holder bare ikke i længden, hvilket du kan læse rigtigt mange tråde om rundt om på nettet.


    Dog begår du én rigtig alvorlig fejl: ALDRIG kigge på flowet der er opgivet på en pumpe, for de data passer kun meget sjældent (faktisk kun Laing DDC de data har passet til dato) kig i stedet for på trykket, da det i sidste ende er dette der får vand igennem kølehovedet, og disse data er som regel en del tættere på målet.


    Nu er TT så heller ikke verdens dyreste, og langt fra verdens bedste vandkølingsystem, men lad mig sige det således: Du får hvad du betaler for med TT, og mange skuffede nye vandkølere er gået tilbage til luftkøling efter et kort møde med TT vandkøling. Med mindre du kan bygge det selv, bruge radiatorer fra biler med mere, så skal du forvente at et rimeligt vandsystem render op i ca 1000,- kr til at starte med, men her kan du så spare på radiatorerne, og det er da et plus.


    En ordentlig pumpe og et godt kølehoved, de to radiatorer du snakker om og noget god slange, og så er du rigtigt godt kørende, men kan ikke gøres for de 300 du kan få det TT system for. Overvej også lige hvorfor sælger vil af med det for SÅ lidt :)


    MaGiX

    Det kan ikke anbefales at sætte mere end 2 pumper efter hinanden, da det både støj, tryk og flowmæssigt ikke giver den store gevinst.


    Mit bedste råd bliver altid at bruge lidt ekstra penge, og købe en ordentlig pumpe, såsom en Laing DDC (evt Plus/Pro/Ultra) da den kort og godt gør kort process på alle andre pumper på markedet, og ikke har den samme kedelige tindens med at begynde at larme efter noget tid.


    MaGiX

    Nope ikke helt :)


    På Push On sidder der en møtrik i toppen af fitting som bruges til at holde slangen på plads, den kaldes normalt for fingreskruen/fingrebolten og den går ud over selve slangen. Normalt er slangen 10/8 mm, og derfor er det nødvendigt enten at købe nogle nye fingrebolte der allerede er boret ud til 11 mm, eller selv at gøre det, for ellers kan de ikke komme på slangen.


    MaGiX

    Det sæt der er i tale er faktisk et rigtigt godt begyndersæt, specielt set i forhold til prisen. Ja pumpen kan måske gøres bedre, samme kan man sige om radiator, kølehoved og alt det andet, men til prisen får du dælme svært ved at finde noget bedre end det sæt der...


    Over det sidste stykke tid er gabet mellem luftkøling og vandkøling på prisområdet faktisk formindsket en god del, og man kan i dag få rigtig god vandkøling til lige omkring 1000,- kr for et begyndersæt, og derfra kan man altid udvikle.


    At påstå at man kun kan få godt vand ved priser over 1500,- kr er en skrøne og bygger formentligt på uvidenhed, for jeg kan samle mange gode sæt til 1000,- kr der køler væsentligt bedre og mere støjfrit end nogen luftkøler, også de luftkølere til 600,- kr.


    Så køb du roligt det sæt hos Coolerkit, det er ganske god kvalitet, og vil du senere udbygge på det er det heller ikke noget problem.


    MaGiX

    Du kan få nogle Tygon 11,2/8 mm slanger til Push On fittings, men det kræver at du enten selv borer fingre skruerne op til 11 mm eller at du køber nye fingre skruer samtidig med. Det er nok den optimale slange til Push On, er super blød, men har samtidig så tykke vægge at den ikke kinker for et godt ord.


    MVH:


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by jasonx


    du blir ved hva


    OK. der røg den sidste smule respekt jeg trods alt havde i behold for dig, at direkte opfordre folk til at gå hen og dø er ikke bare usmageligt, det er en direkte indikator på manglende intiligens, og viser tydeligt din umodenhed og manglende evne til at diskutere på et voksent niveau...


    Prøv nu at forstå, at hvad du beskriver er sket er en fysisk umulighed, det kan ikke lade sig gøre at sænke temperaturen til under ambient med nogen væske, MED MINDRE den omformes til gas og dermed trækker overskydende varme med sig i processen, da denne process i sig selv kræver energi, hvilket varme i bund og grund er: ENERGI...


    Prøv at læse lidt på lektierne, find ud af hvad varme i virkeligheden er, og så vil du erfare at varme i virkeligheden er atomers frie bevægelse og sammenstød med hinanden, og jo højere varme, jo mere bevægelse og sammenstød finder der sted, hvilket er grunden til at der findes en lavere grænse på omkring -250° C hvorved alle bevægelser i atomerne og atomerne indbyrdes så godt som standses totalt, mens der reelt ikke er sat tal på hvor varmt et legeme kan blive... 2 milliarder °C er den højest opnåede temperatur der er skabt til dato her på jorden, men det er en helt anden snak...


    Det hele er ren fysik og videnskab, det er absolut, og der findes intet på dit værelse der får naturlovene ophævet...


    MaGiX


    EDIT:


    PS. Dit indlæg er rapporteret til en moderator, håber og regner med at de skrider kraftigt ind over for den slags.

    Godt så, har ikke læst hele tråden igennem da den hurtigt tog karakter af sandkasse logik og tilsvining, og derfor opgav jeg... Sørgeligt når den slags sker...


    Men lad os lige få nogle ting helt på det rene:


    1. Der findes noget der hedder termodynamikkens love, og uden at gå alt for godt igang med det akedemiske, så er en af læresætningerne i den lov at intet kan blive kølet ned af en væske til under ambient (omgivende temperatur) uden at denne anden væske forvandles til gas i processen, hvilket er nøjagtigt hvad der sker i et køleskab.


    Er dette mirakel sket nu? Har vi fundet en væske der uden at være under enormt tryk helt af sig selv fordamper og dermed trækker store mængder varme med sig så snart det rammer en varmekilde?


    Svaret er naturligvis nej, så derfor må der være en anden grund til det fald der er konstateret.


    2. Når en hardware fabrikant vælger dele til deres elektronik, så vælger de altid det billigeste af det billigeste, hvilket også indebærer termofølere, som i dette tilfælde formentligt koster under 2 cent.


    Hvad får man får de penge? Man får en føler der er unøjagtig inden for typisk +/- 15° C... Til sammenligning koster de følere vi bruger i vores termometre kun 120,- kr pr stk, og termometeret dertil koster små 1500,- kr. bare for at have noget at sammenligne med...


    Kunne løsningen på det enorme fald skyldes en sådan unøjagtig føler? Svaret er højest sansynligt ja, men der findes også en tredje mulighed.


    3. Efter som at viskositeten er lavere på Fluid XP end det er på alm demineraliseret vand, så kommer der også mindre af det rundt i systemet, hvilket i sig selv giver en lettere forhøjet temperatur. Men der kan et sted i det tidligere system have været en luftprop, du kan have skiftet en del der før i tiden lavede et alvorligt flowstop, fået rettet en slange ud der tidligere har kinket let, eller tusinde andre ting der har skabt problemet og som nu, forvarende eller ej, er blevet rettet op på.


    Men bottom line er og bliver: Du kan ikke med nogen væske, fluid XP eller andet sænke temperaturen SÅ meget i forhold til vand, da vand i sin reneste form faktisk er verdens bedste varmetransportør, og jo mere lort der blandes i det, jo lavere viskositet og dermed varmeoptagelse...


    Så løsningen på gåden ligger altså et andet sted...


    Men noget helt andet.


    En ting der altid slår mig som værende sjovt med den slags tests der linkes til er følgende: Skribenten er altid SÅ MODIG at han sprøjter op til 1 dl af den ikke ledende væske ind i computeren, og for det meste sker der ikke noget.


    Når et vandsystem i yderst sjældne tilfælde reelt brister, hvilket ALDRIG er sket for mig, så kan jeg garantere at der kommer mere end én dl væske ud...


    Noget helt andet er, at den samme utroligt modige skribent aldrig har genskabt forsøget med alm vand, og set hvad der så skete, og havde de gjort det, hvilket rent videnskabeligt til sammenlignings grundlag er det eneste rigtige at gøre, så havde resultatet formentligt været nøjagtigt det samme, at intet var sket, og at maskinen var kørt videre...


    I de fleste tilfælde sker der nemlig ikke noget som helst, hvilket mange har bevidnet gennem tiderne, og som det kan læses i mange forums, kun sjældent er et GFX brændt af, og så koster demineraliseret vand en brøgdel af Fluid XP og lignende produkter :)


    MaGiX - H2Okoeling.dk

    Quote

    Originally posted by Viking
    undskyld men det du siger betyder at pumpen vil suge mere end den pumper
    hvilket er physisk umuligt med midre at systemet er utæt


    Ikke helt rigtigt, for du har misforstået noget. Trykket der kommer ind i reservoiret og det undertryk der trækkes med ud af reservoiret, er tilsammen så stort at der skabes en "vortex"/virvel i reservoirt, hvilket gør at luften der trods alt har en 800 gange mindre viskositet end vand, lynhurtigt bliver suget med tilbage i systemet, og så har du en kedelig effekt.


    Derfor mener jeg også, at man med kraftige pumper bør have et adskilt reservoir, forstået på den måde at der mellem indgangen og udgangen skal være en skillevæg af en art, for ellers vil du opleve vortex direkte i reservoiret. Derfor er bay res normalt optimalt til pumper så kraftige som Laing DDC, Laing D4/5 og tilsvarende pumper og dem der er kraftigere.


    MaGiX

    Reservoirs har primært en effekt på trykket i dit system, jo større reservoir, jo større trykfald vil reservoiret være skyld i, specielt med svage pumper.


    Reelt har det dog lille eller ingen betydning for den samlede temperatur i systemet, men er på den anden side en rigtig god måde at sikre sig mod luft i systemet, hvis det altså bliver brugt rigtigt, ligesom det også letter påfyldningen en hel del i de fleste tilfælde.


    Vælg dog dit reservoir med omhu, og sørg for at det ikke er alt for pokkers restriktivt, specielt fittings skal man kigge på, og sikre sig at reservoiret ikke er udstyret med 1/8" huller, 1/4" eller 3/8" er en fordel, specielt med 12 mm slanger.


    Materialet kan også have stor indflydelse, for eksempel er det en dårlig ide at købe et alu reservoir hvis resten af dit system er kobber, men du får ingen problemer i den retning med det reservoir du selv har kigget på.


    MVH:


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by Butcher
    Ehm det i siger er, at man faktisk kan rense sit vandsystem så godt, at man aldrig behøver at skille det for at rense? lyder da umiddelbart lækkert...


    Hvis du er grundig nok, så er det faktisk en mulighed, men så skal ALT også renses godt igennem, og du skal sikre dig at INGEN bakterier kommer i vandet, hvilket betyder at selv tragten gøres ren lige inden brug med enten listerine eller isopropyl alkohol, gør du det så rigtigt kan du køre med rent vand i mange år, kender jeg flere der har gjort (jeg selv ink.)


    Men det kan være en ide lige engang hvert år at skifte vandet hvis man har en mistanke om urenheder, hvis ikke, så er det bare om at køre videre ufortrødent :)


    MaGiX

    Når det kommer til radiatorer er den aller bedste løsning faktisk at bruge ren lager eddike, hælde det på radiatoren og lade det stå i 6 timer, hvorpå det hældes ud i en skål eller glas, nyt eddike på osv indtil eddiken der kommer ud efter 6 timer er lige så ren som da det blev hældt på :)


    På den måde får du renset radiatoren bedst, da eddiken går i en kemisk reaktion med kobberet, og dermed skubber alle urenheder der sidder fast inde i radiatoren løst...


    Har en guide på vej om det, håber jeg snart har noget der ligner fritid igen så jeg kan få det online :)


    MVH:


    MaGiX

    Quote

    Originally posted by Fmp
    okay er det bedre end et res eller spare man bare plads


    Et reservoir gør det lettere at fylde vandet på, og har i mange tilfælde også en kosmetisk effekt, men den koster tilgengæld en smule af det samlede tryk du kunne opnå ved KUN at bruge et T stykke/luftfælde. Jo svagere pumpe jo mere udtalt er dette har det vist sig.


    MaGiX

    Første problem er at de målinger du tager med software stort set er ubrulige, det er helt normalt at en sådan føler er nøjagtig inden for +/- 15,0° C, hvilket er utroligt meget, så allerede her kommer du ikke rigtigt videre hvis du vil måle nøjagtigt.


    Af pumpe får du ikke bedre, og slet ikke til prisen. Jeg tøver ikke med at kalde den for den perfekte pumpe til vandkøling, når man kigger på både pris, ydelse, støj og heatdump.


    Den bedste radiator på markedet til dato er og bliver ThermoChill PA modellerne, der kort og godt er suveræne, men de koster også derefter. Men skulle dog mene at en enkelt PA120.3 (tripple) er nok til at køle stort set alle systemer effektivt, men ser da samtidig en tindens for tiden til at overdrive alle steder, så to af sådan sataner ville da ikke være ringe :)


    MaGiX

    Det er kun noget værd hvis du ønsker at køle vandet optimalt, og samtidig ønsker at fjerne mest muligt blæserstøj, ellers er det totalt overflødigt (alt efter watt afgivelse naturligvis)


    Bedste råd bliver derfor: Mål hvor varmt dit vand er over ambient ved den støj du gider ligge ører til, er der mere end 5° C forskel i Delta T, jah så kan det muligvis godt betale sig, men du vil maks opnå at Delta T kommer ned på 2,5-3,0° C, meget mere skal du ikke forvente, og slet ikke med meget svage blæsere...


    Så alt efter hvad watt mængde der skal fjernes, støjen du kan holde ud og høre på, flow restriktivitet i de radiatorer du har planer om at bruge, og hvor høj temp du kan leve med på dine dele, så kan der være en smule at hente, men de fleste kan det ikke anbefales at have så meget radiator kapacitet, så hellere en ekstra god pumpe eller ekstra gode kølehoveder.


    MVH:


    MaGiX