hvad er meningen med vand!!

  • Quote

    Originally posted by CM Staker 830
    Og det var 22 grader på mit værlse på det tidspungt. og mit kabi står ved mit vinduet da og det var åbnet...


    Og det var den. fredag den 12/05/06


    LOOL......Du fik den 1 grad koldere end luften der skal køle den. :crazyeyes: Ja, det lyder som om det er rigtig præcis måling du der har lavet...... ;)

  • ik for noget men luften bliver også kolere når blæsere blæser luften i gennem men er enig i at temp er ikke korrekt.. kan det umuligt være

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Under ekstrem OC er al' form for luftkøling et nono, det hæver blot temperaturen, hvilket man ikke ønsker, og såfremt man ønsker det grundet coldbug, gøres det på andenvis :)


  • Jeg undskylder det sene indlæg.


    Jeg er udemærket bekendt med C/W-værdier, men hvis man ikke overclocker er forskellen i C/W værdi langt mindre, da varmeudviklingen er langt mindre. Min pointe er såmænd bare, at hvis man ikke overclocker, er den lille forskel i temperatur formentlig ikke nok til, at man vil gå ud og investere i et vandkølingssæt. Der er en forskel i temperaturen, men jeg har lidt svært ved at hidse mig op over en temperaturforskel på et par grader.


    EB

  • Quote

    Originally posted by hot_fifty
    ik for noget men luften bliver også kolere når blæsere blæser luften i gennem men er enig i at temp er ikke korrekt.. kan det umuligt være


    Det er ikke rigtigt. Det er en misforståelse, der er opstået på grund af den måde mennesker opfatter varme og kulde på. Mennesker kan IKKE mærke en forskel i temperaturer! Menneskers varme/kulde-opfattelse virker på den måde, at hvis varmen forsvinder hurtigt fra kroppen, føles det koldt - og modsat. Denne påstand kan let efterprøves med et hurtigt besøg på badeværelset eller stranden:


    Hvis luften omkring en person er 20C føles det varmt, selv om luften er koldere end et menneskes kropstemperatur. 20C varmt vand føles derimod langt koldere, da vand overfører varme/kulde langt bedre end luft.


    Hvis man går på toilettet og stiller sig på bademåtten føles den langt varmere end fliserne, da materialet den er lavet af oftest overfører varme dårligere end fliserne selv. Temperaturen er den samme, men menneskekroppen opfatter fliserne som kolde, mens måtten er tempereret.


    Når luft bevæger sig forbi dig udskiftes luften hele tiden og luften udskiftes med "anden luft", der endnu ikke har optaget varme. Derfor føles luften koldere, men temperaturen vil udlignes så der i praksis ingen forskel er. Dette fænomen kaldes "wind chill" og jeg vil tro, der findes oplysninger omkring fænomenet på http://www.dmi.dk/


    EB

  • 1. lufkølede systemer med heatpipes bruger ikke vand...men gasarter.


    2. med de kommende intel og de nuværende amd cpuer så er behovet for køling slet ikke i nærheden af hvad der var krævet for 3 år siden fx....derfor vil luftkøling være nok for 90 % af alle...også selvom de overclocker en del.....uanset hvor glad man er for vandkølingens mirakler så er det et faktum at de fleste ikke har behov for det......og derfor er det generelt dumt at give 1500-2000 kr for noget der ikke er behov for. og støj ER ikke et problem der ikke er let at løse....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    1. lufkølede systemer med heatpipes bruger ikke vand...men gasarter.


    2. med de kommende intel og de nuværende amd cpuer så er behovet for køling slet ikke i nærheden af hvad der var krævet for 3 år siden fx....derfor vil luftkøling være nok for 90 % af alle...også selvom de overclocker en del.....uanset hvor glad man er for vandkølingens mirakler så er det et faktum at de fleste ikke har behov for det......og derfor er det generelt dumt at give 1500-2000 kr for noget der ikke er behov for. og støj ER ikke et problem der ikke er let at løse....


    Bare fordi den er angivet til 65W og 9xW for XE, er det ikke ensbetydende med luftkælling er nok, hæves volten fra 1.3 til 1.65-1.7v, som højst sandsynligt bliver der man får mest ydelse ud af 65nm CPU'er, vil varmeafgivelsen stige markant... Men, når det er sagt, så tror jeg ikke der er nogen grund til at optimere køling til mere end 150W hva' phasechange angår, altså tror jeg ikke afgivelsen stiger det niveau, hvilket er acceptabelt, men, for 3 år siden, der lavede CPU'erne bestemt ikke så meget varme, dengang havde man northwood der ligefrem kunne køles med passiv køling uden problemer...


    - Selv får jeg min enhed optimeret til -40 evap ved 200W load fra en "dummy" (-65 display) -|- Om 9 dage... :ph34r:


    EDIT:
    Og sænket støjniveau, 2 kondensere frem for 1 som er standart... - Ergo en lydsvag enhed...


  • delvist enig..northwood var kølig ja...men amds på den tid var slet ikke.....


    og så er der jo problemerne med holdbarheden på 65nm når de får for meget volt......pga ionerne der springer over pipesene......et rimeligt nyt fænomen der godt kunne give problemer med længerevarende ekstrem oc...uanset køling......anyways bliver det da ikke kølingen der bliver et problem for de fleste da de ikke afgiver den store varme...heller ikke ved 1.65v fx...det bliver jo nok mindre end amd s939 ved samme...og dem kan luftkølerne jo godt køle uden at støje.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman


    delvist enig..northwood var kølig ja...men amds på den tid var slet ikke.....


    og så er der jo problemerne med holdbarheden på 65nm når de får for meget volt......pga ionerne der springer over pipesene......et rimeligt nyt fænomen der godt kunne give problemer med længerevarende ekstrem oc...uanset køling......anyways bliver det da ikke kølingen der bliver et problem for de fleste da de ikke afgiver den store varme...heller ikke ved 1.65v fx...det bliver jo nok mindre end amd s939 ved samme...og dem kan luftkølerne jo godt køle uden at støje.


    Jeg vil gætte på at de nok skal pumpe varme nok ud. 4 mb cache, to cores. Som du nævner, eventuelle problemer med gate leaks (ikke pipes) osv.
    Men husk at gateleaks var prescotts problem. Det er ikke sikkert det vil dræbe cpu, men det øger strømforbruget.
    Mht holdbarhed vs spænding er det jo et stort spørgsmål. NW havde problemer med højere spænding på 130nm teknologi hvis jeg ikke husker galt, amd har ikke haft det ved 90. Spørgsmålet er om chippen stopper med at skalere før den dør af det. Det har AMD indtil nu gjort, hvorvidet det fortsætter er ret svært at spå om.
    Men at vand ER mere effektivt er et faktum. Lige meget hvad du siger vil du aldrig kunne fjerne lige så meget varme med luft som med vand. Dertil kommer et potentielt lavere støjniveau far færre og større blæsere. Kører du på luft skal du have to blæsere, en til fx og en til cpu. på vand kan du i praksis nøjes med en og stadig have bedre temps.


    Og så siger du at Heatpipes ikke bruger vand. Dette er usandt. De fleste bruger rent faktisk vand under vacuum. Ret praktisk, da vand har nogle fantastiske termiske egenskaber.

  • sry my bad, men gate leaps sker jo netop i større stil og ved lavere volt pga mindre fabrikationsteknologi....og jeg skriver ingensteder at vand ikke er i stand til at fjerne mere varme, blot at de fleste der står med et fremtidigt system ikke har behov for at investere 2000kr i et vandsystem men kan nøjes med 500kr luft og stadig opnå temperaturer som er tilfredsstillende....uden at få nævneværdig støj. har selv en vf700 og 2 80mm på 5v en 120mm styret af bundkort og en 120mm på 12v...og hører kun en blid summen...og kufferten kører lukket og har ingen problemer med temps.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet 2 gange, sidst af Fragman ().

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    sry my bad, men gate leaps sker jo netop i større stil og ved lavere volt pga mindre fabrikationsteknologi....og jeg skriver ingensteder at vand ikke er i stand til at fjerne mere varme, blot at de fleste der står med et fremtidigt system ikke har behov for at investere 2000kr i et vandsystem men kan nøjes med 500kr luft og stadig opnå temperaturer som er tilfredsstillende....uden at få nævneværdig støj. har selv en vf700 og 2 80mm på 5v en 120mm styret af bundkort og en 120mm på 12v...og hører kun en blid summen...og kufferten kører lukket og har ingen problemer med temps.


    En blid summen er jo stadig din vurdering. De larmer helt sikkert mere end to 120'ere på 5v. Og det er stadig varmere, og du kan ikke benytte så høj spænding.
    Forsøg for eksempel at køle et x1800 mev VF700. Den får sin sag for, og oc er udelukket, det er helt sikkert.
    Som jeg påpegede er det jo netop ikke kun støj, men også effektivitet ved øget varme der er fordelen. Og ja, fordelen hvis man ikke har det slemt med støj er størst hvis man har voldsomme komponenter som atis nye kort, eller bruger vmods. Men stadig er overclocks generelt højere på vand osv. Der er meget mindre forskel på idle og load, som det altid er med stystemer der har stort effektoverskud.
    Om man synes det er de 1000-1500 kr værd er jo op til en selv. Personligt er det det næste jeg kaster mig ud i, er jeg ret sikker på. Altså at få hele skidtet på vand.

  • hvad får du ud af de ekstra kr i reel ydelse...meget lidt. 100 mhz hist og her...og du er nok ikke en typisk forbruger vel ?


    og nej en vf700 er nok for lidt til de skod ati kort (ja jeg mener at de er for varme og sluger for meget strøm, jeg punker ikke deres ydelse) men en vf900 ville fint kunne klare jobbet.der er også masser af andre gode alternativer der slet ikke bliver så varme....og yder det samme eller tæt på.


    og jeg er meget kræsen mht støj, da den her står inde i stuen. jeg har hørt folk med vandkøling have meget mere støjende pcere.....og du sliipper alligevel ikke for blæsere i psuen og til at holde bundkortkomponenterne kølet af, så færre blæsere ? det er vidst kun 1 mindre...hvor mange har du i din fx......der er vel 2 elelr 3 på din varmeveksler...og din pumpe larmer vel også lidt. Derudover er der en risiko for lækager konstant, uanset hvor stor du vurderer den er den der. Det vejer en del og skal behandles forsigtigt under transport.....uanset hvordan du vender og drejer det ER der en del ulemper ved vandkøling....og hvis fremtidens gfx også bliver energi effektive, så er behovet for vandkøling blot endnu mindre.


    men ja...i er da nok nogle få der altid vil sværge til det (uanset om behovet for det er der)...og det har da også nogle fordele, men der er også en pris for det.


    bare lad være med at rakke ned på luftkølingen for til langt de fleste er det den bedste løsning til den bedste pris.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • det siger jeg skam heller ikke. Det jeg siger er at det har sin berettigelese. Det var hvad der blev spurgt om, og du har som sådan kun indtaget rollen som modstander af vand. Netop pointen at det er brugbart eller interessant for nogle er at det er nok. Din mening om atikort var der ingen der som sådan bad om, faktum er at de er som de er. Og Prescott var som den var. Og ja, de er varme og bruger meget strøm. Men de har ligesom vandkøling, deres fordele.
    Risikoen for lækager vil altid være der, ja. Som sådan er der også en risiko for at din løfkøler falder af eller dine heatpipes lækker. Og så virker de ikke. Men selvfølgelig er vandkøling farligere. Som sagt må man gøre op med sig selv om man vil det eller ej. Man bør bare ikke dømme alle vandsæt over en kam fordi man har dårlige erfaringer med et TT vandkølingssæt som var samlet forkert.

  • det har jeg så heller ikke gjort nogensteder...men folk vil ikke læse andet end ½ af ens posts åbenbart. men når folk pådutter mig at jeg nærmest har BRUG for det så går jeg lidt over i den anden grøft....


    jeg har ikke skrevet at vandkøling er dårligt, blot at det er ubrugeligt når ens behov for køling og støj kan dækkes af en luftkøler til 400 kr......og med den bedre effektivitet i fremtiden bliver behovet for køling mindre....så tror heller ikke det bliver udbredt særlig meget der.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Der er bare noget i glemmer - mest dig Fragman.


    I og med fremtidens produktionsteknologier er mindre, er kernen det også på CPU'erne - som skaber en meget højere heatflux. Høj heatflux er luftkølingens værste fjende, og specielt heatpipe luftkølere er slet ikke gode nok til at sprede, og dermed optage varmen.
    Den mere koncentrerede varmekilde, vil klart have en fordel ved vandkøling, idet vandkøling kan optage meget mere varme på et meget mindre areal end en køleprofil og en heatpipe kan.


    Hr og fru jensen har ikke brug for det, men de overclocker heller ikke...


    Forresten er 99 ud af 100 heatpipes baseret på vand... :roller: :roller: :roller:


    Ja jeg sværger til vandkøling - men jeg har på den anden side heller ikke haft et eneste stykke dødt hardware i de 5½ år jeg har brugt det.


    Jeg passer ikke ekstra på min maskine af andre årsager end at mit kabinet er ret nyt og derfor ikke skal skrammes og ridses, så det argument holder heller ikke hvis man ved hvad man har med at gøre.


    Larm? Hvis du kan finde en luftkøler der kan holde en P4 641 ved 4,3 GHz på 44 grader full load - målt med en nedfræst T probe i heatspreaderen (så den måling er korrekt..) til under de 750 kroner mit vandkølesystem har kostet mig - og som larmer 34dB(A) (hele maskinen) - så er jeg mere end meget imponeret.
    Støjmålingen er lavet i et professionelt lydkammer, som vi bruger til lignende målinger hvor jeg arbejder...
    Til sammenligning larmer en t-shirt trukket henover et gulvtæppe ca 30dB, så folks opfattelse af støj er ret meget ude i skoven...


    Jeg bygger selv hoveder, og modder selv en masse ting for at spare penge.
    Om det er sammenligneligt med hr og fru jensen, er jeg egentlig ligeglad med - for lige her og nu er det kun min egen mening jeg udtrykker.

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

    Rettet en gang, sidst af Sajmon ().

  • Quote

    Originally posted by hot_fifty
    ik for noget men luften bliver også kolere når blæsere blæser luften i gennem men er enig i at temp er ikke korrekt.. kan det umuligt være


    Du tænker på Wind Chill Factor, og og det har reelt intet på sig, det er bare hvor varmt det føles, luften bliver ikke koldere af at ryge hurtigere afsted, nærmest tværtimod.



    Igen er jeg så uenig med dig, for det kommer så sandeligt helt an på hvilken CPU det er man har i sin maskine, nogle af Intels nyere CPU'er yder op over 140W og enkelte når helt op til 166W ved Peak Load, UDEN Overclocking vel og mærke, kun i sig selv, og så tør jeg slet ikke tænke på varmeudviklingen ved OC oven i hatten :D


    ALLE: Nu er der efterhånden gået ret meget kritik i prisen for vandkøling, men her vil jeg gerne lige pointere én ting: Da jeg for godt 5 år siden startede med at vandkøle, der kostede et komplet sæt den nette sum af 3500,- kr, for køling af CPU, GPU og Chipset (Dangerden Maze hoveder) med en Eheim 1048 pumpe, og en cube radiator... Det system vil i dag få lammetæv at et billigt vandkølings system til 1000,- kr. med 3 kølehoveder, pumpe og radiator, så se lige på hvor priserne er kommet hen, og hvor de fortsætter med at gå hen imod!


    Men noget helt andet: Vandkøling er ikke kun noget man gør fordi man vi skille sig ud, for langt de fleste er det faktisk en hobby der optager en god del af ens fritid, det er sjovt at lege med, udbygge på, forbedre osv, nøjagtigt som der er mennesker der kan blive fasineret af at overclocke deres computere langt ind i helvede, og bruger mange penge på de rette dele.


    Jeg har til dato ikke set et eneste system der kan fjerne de mængder varme som vandkøling gør uden problemer, uden samtidig at true med tinitus, hvis man har bare et rimeligt kraftigt system, og personligt er der gået sport i den for mig at få kvalt lyden fra min computer helt, jeg vil være i stand til at ligge 3 meter fra den og sove fredfyldt, og det kan jeg...


    Men igen, denne diskution er bragt op før, og heller ikke den har fået en afslutning, så tvivler på denne gør...


    MaGiX

  • IHS temp er sqda fuldstændig irrelevant??


    IHS kan sidde skævt, IHS kan i det heletaget have ringe kontakt til DIE, hvilket gør den ikke bliver super varm.. - Foruden det er temperaturer med luft/vand irrelevante, da nogle har 16 grader varmt værelse hvoirmod andre knap 30 grader...


    - Vandkøl er godt, men... For at få lydløst uden ar se temps der bliver supervarme, skal man have en "lille" radiator på størrelse med dem fra biler - en god 40(50)*30(40)*5(10)cm, og de koster ikke lige de 2-500 hos autoophuggeren, foruden det kan de IKKE monteres i tower - prisen er en lille sum af.... 1100kr+ ?
    - Ihvertilfælde med setup af f.eks: x1900 series CF, FX60 som er et fantastisk populært config... (for dem som har nok cash at bruge :\ )
    - Derfor er waterchilling en god ting, der kan man selv regulere temperaturen..

  • sikkert ikke den rigtige temp han ser, f.eks. i CPUcool ser hna nok efter cpu 1 temp..

    8600k@5.1
    H150I 360mm

    Asus Z370-I
    16 GB Tridentz 3200 CL14
    MSI 1070 TI 8G@2100/4427
    NZXT G12+TT 280mm AIO

    970 EVO 500 GB nvme m.2
    Crucial 240GB SSD+
    SSHD 1TB
    Lian LI Dynamic 011

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    IHS temp er sqda fuldstændig irrelevant??


    IHS kan sidde skævt, IHS kan i det heletaget have ringe kontakt til DIE, hvilket gør den ikke bliver super varm.. - Foruden det er temperaturer med luft/vand irrelevante, da nogle har 16 grader varmt værelse hvoirmod andre knap 30 grader...


    Der må jeg skuffe dig. På en P4 500/600 serie er IHS'en loddet til DIE, så den temperatur er i højeste grad relevant.
    Desuden kan jeg ikke se andre muligheder end at måle på IHS, hvis jeg vil have noget at sammenligne med.
    Det er også tankevækkende at intels TTV'er er monteret på den måde, men deres eget thermal lab mener du altså lige du kan fortælle en ting eller to?
    Tag dig sammen....


    Quote

    - Vandkøl er godt, men... For at få lydløst uden ar se temps der bliver supervarme, skal man have en "lille" radiator på størrelse med dem fra biler - en god 40(50)*30(40)*5(10)cm, og de koster ikke lige de 2-500 hos autoophuggeren, foruden det kan de IKKE monteres i tower - prisen er en lille sum af.... 1100kr+ ?
    - Ihvertilfælde med setup af f.eks: x1900 series CF, FX60 som er et fantastisk populært config... (for dem som har nok cash at bruge :\ )
    - Derfor er waterchilling en god ting, der kan man selv regulere temperaturen..


    For at få en vandtemperatur som ligger tæt på ambient, skal man blot have en blæser som i tryk / hastighedskarakteristik, passer til det køleelement man har valgt + en total køleflade som er tilpas størrelse.
    Den udregning går udelukkende på watt og kvadratcentimeter...
    Det er en RET stor misforståelse, at stor tykkelse på vandkøleren er godt til lav lufthastighed (mindst støj) - for det er det absolut IKKE.
    Har luften lang vej igennem elementet vil den kun ca 30% igennem, være varmet op til vandets temperatur, hvorved man spilder ca 70% af elementet i tykkelsen.... :roller:


    Køleren fra en bil har vinklede "louvres" (kan ikke huske det danske ord for det) og vil derfor kun egne sig til en blæser med en meget aggressiv trykkurve.
    I en bil er vindstøj jo ikke lige den største bekymring, såecielt ikke når køleren sidder så langt væk fra føreren på bilen.
    Der er enorm luftmodstand i sådan en, men på grund af de louvres også enorm overflade på den - men den vil absolut ikke egne sig til PC køling i den forstand at den blot tilføjer en buffer i dit system + den vejer og fylder alt for meget. Udfordringen for de fleste mennesker består jo i at få det til at være inden i kabinettet, hvis man på bare nogenlunde grundlag skulle kunne sammenligne med luftkølingsalternativet.
    At der findes 10 mennesker som aldrig nogensinde vil drømme om at flytte deres PC, er desværre ikke det samme som at alle vil ofre den egenskab for 5 graders load temperatur.
    Jeg vil ihvertfald ikke, når de 5 grader ikke giver mig så meget som en eneste ekstra MHz at gøre godt med...


    Forresten koster køleren fra en bil omkring 150-300 kroner hos en autoophugger, hvis man presser ham lidt. Jeg har lige købt en til min egen bil...

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....