Ro på med conroe performance !!!

  • Quote

    Originally posted by SlackeR


    jowjow. Men nu snakker vi ikke lidt hurtigere her ;)
    Vi snakker folk som sidder på luftkøling og tager score på score ned som er lavet i benches med flydende nitrogen :)


    Når retail versionerne af conroe lander vil alle 3d/superpi etc. rekorder som er lavet med de mest eksotiske kølinger kunne slås af et helt standard luftkølet system med en oveclocket "mellemklasse" cpu til ~2500,- kr


    Conroe er ikke bare hurtigere, den overclocker også helt vildt godt... Og jeg har aldrig set en cpu der skalerer så vildt i ydelse med øget clockhastighed, selv i max opløsninger. Men om kort tid behøver I jo ikke tage mit eller andres ord for det længere ;)

    E6700 2.66@4.5 Ghz | Mach II GT | Abit AW9D-Max | Corsair PC5400UL

    Viewsonic VP201s + Dell FP2001 | 2x Sapphire X1950XTX/CFE | SB X-Fi Fata1ty

    3dmark2001se: 76259 | 3dmark06: 13055 | 3dmark05: 24572

    3dmark03: 42873 | PCMark05: 11452 | Superpi 1M: 10.938

  • Quote

    Originally posted by LarsK


    Når retail versionerne af conroe lander vil alle 3d/superpi etc. rekorder som er lavet med de mest eksotiske kølinger kunne slås af et helt standard luftkølet system med en oveclocket "mellemklasse" cpu til ~2500,- kr


    Conroe er ikke bare hurtigere, den overclocker også helt vildt godt... Og jeg har aldrig set en cpu der skalerer så vildt i ydelse med øget clockhastighed, selv i max opløsninger. Men om kort tid behøver I jo ikke tage mit eller andres ord for det længere ;)


    Netop.
    Hvornår får vi dit ord angående dualthread-ydelse? ;)

  • Quote

    Originally posted by LarsK


    Når retail versionerne af conroe lander vil alle 3d/superpi etc. rekorder som er lavet med de mest eksotiske kølinger kunne slås af et helt standard luftkølet system med en oveclocket "mellemklasse" cpu til ~2500,- kr


    Conroe er ikke bare hurtigere, den overclocker også helt vildt godt... Og jeg har aldrig set en cpu der skalerer så vildt i ydelse med øget clockhastighed, selv i max opløsninger. Men om kort tid behøver I jo ikke tage mit eller andres ord for det længere ;)


    Må nok sige, jeg er temlig skuffet over det var i965P som blev lanceret som den store overraskelse fra Intel her idag... De skulle have nosset sig sammen og lanceret conroe :(


    Så skulle jeg have valgt 3x E6600 :(

  • Quote

    Originally posted by SlackeR
    Netop.
    Hvornår får vi dit ord angående dualthread-ydelse? ;)


    Kan kun sige at jeg til dato er helt tilfreds. Har siddet det meste af eftermiddag/aften og rippet lidt, mens jeg foldede, lyttede til musik og lavede diverse "almindelige ting" imens. Og den hamrer bare derudaf.


    I alle tests i pcmark er den tilmed hurtigere end min 965XE @ 5.3 Ghz, som var/er super smooth i multitasking. Det kan godt være at designet med delt cache betyder at den ikke vinder lige så meget i dual/multi threaded ydelse som i singlethreaded ydelse, men det er stadigvæk en meget hurtig cpu.


    Jeg kan ikke på nogen måde mærke at den er mindre responsiv eller dårligere til multitasking end min 965XE @ 5+ Ghz, så I mine øjne er den helt klart "godkendt".


    Men der kommer sikkert et hav af reviews som griber det mere "videnskabeligt" an mht. at vurdere multitasking.

    E6700 2.66@4.5 Ghz | Mach II GT | Abit AW9D-Max | Corsair PC5400UL

    Viewsonic VP201s + Dell FP2001 | 2x Sapphire X1950XTX/CFE | SB X-Fi Fata1ty

    3dmark2001se: 76259 | 3dmark06: 13055 | 3dmark05: 24572

    3dmark03: 42873 | PCMark05: 11452 | Superpi 1M: 10.938

  • hvordan med ramhastighed til den ? er det vigtigt at køre 1:1 eller hvornår mærker man at det bliver et problem for den i direkte ydelse ? ....det er jo lidt afgørende for hvor meget man skal skyde i et par ordentlige ramklodser elelr om man kan nøjes med rimelige value stænger og bruge divider istedet.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Det lyder da lækkert, omend det ca var hvad jeg forventede :)
    Man må sgu nok hellere begynde at indstille sig på at sådan en der skal prøves. Bliver sgu og min første Intel så.. Men det værste bliver da at sige farvel til mine BH-5 :(


    Edit:
    Frag, det er jo chipset det kommer an på.. Jeg ved ikke lige hvor vild conroe er efter ramspeed, men der er helt sikkert et hit fra 1:1 på intels chipsets. Umiddelbart lyder det til at der måske ikke er på atis, men jeg har ikke sådan lige set nok på det..

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    hvordan med ramhastighed til den ? er det vigtigt at køre 1:1 eller hvornår mærker man at det bliver et problem for den i direkte ydelse ? ....det er jo lidt afgørende for hvor meget man skal skyde i et par ordentlige ramklodser elelr om man kan nøjes med rimelige value stænger og bruge divider istedet.


    Det betyder noget, men ikke nær så meget som på Pentium 4 og Pentium D. Problemet er bare at du ikke med en standard fsb kan sætte ram divideren længere ned end 1:1, det betyder en del fordi med den lave divider kommer du hurtigt op i fsb sådan som conroe overclocker.... Men køb nogen billige DDR2-667 ram, de fleste kan vel klare op til ca 400 Mhz fsb 1:1, og det burde være fint, selv med halv-slappe timings.


    SlackeR > Her er et screenshot af en pcmark05 @ 3.45 Ghz http://www.hwt.dk/billedbrowser.asp?id=7913&pic=1 Hvis jeg tweakede systemet max, ville der være et par hundrede point mere, men det vigtigste er cpu scorerne i multithreaded testene. Så kan du jo sammeligne med hvad du eller kan finde ;)

    E6700 2.66@4.5 Ghz | Mach II GT | Abit AW9D-Max | Corsair PC5400UL

    Viewsonic VP201s + Dell FP2001 | 2x Sapphire X1950XTX/CFE | SB X-Fi Fata1ty

    3dmark2001se: 76259 | 3dmark06: 13055 | 3dmark05: 24572

    3dmark03: 42873 | PCMark05: 11452 | Superpi 1M: 10.938

  • Quote

    Originally posted by LarsK


    Det betyder noget, men ikke nær så meget som på Pentium 4 og Pentium D. Problemet er bare at du ikke med en standard fsb kan sætte ram divideren længere ned end 1:1, det betyder en del fordi med den lave divider kommer du hurtigt op i fsb sådan som conroe overclocker.... Men køb nogen billige DDR2-667 ram, de fleste kan vel klare op til ca 400 Mhz fsb 1:1, og det burde være fint, selv med halv-slappe timings.


    SlackeR > Her er et screenshot af en pcmark05 @ 3.45 Ghz http://www.hwt.dk/billedbrowser.asp?id=7913&pic=1 Hvis jeg tweakede systemet max, ville der være et par hundrede point mere, men det vigtigste er cpu scorerne i multithreaded testene. Så kan du jo sammeligne med hvad du eller kan finde ;)


    Jaaahh men det siger mig ikke så meget. Det virkelig interessante kunne være noget 3dmark 2k1 på en af kernerne samtidig med 32m.
    Men det er selvfølgelig et halvstort arbejde at lave når man også skal have referencescores på begge programmer alene.
    Anyways så kiggede jeg lige lidt på atis RD600. Sådan et kort skal jeg sgu have :)

  • Quote

    Originally posted by LarsK
    Nej fair nok SlackeR, det har jeg så ikke lige fået prøvet, men jeg kan da starte med at give dig "referencescoren".... :razz:
    http://service.futuremark.com/compare?2k1=8989266


    Hehe whatever. Det kunne være meget sjovt at se hvor meget den cahcedeling gør for performance, og hvor meget den halter når der virkelig bliver brug for at dele den. Det jeg ridsede op vil jeg selv mene er en god test, eftersom man får to fine resultater ud af det og kan se hvad der er blevet ramt hvor meget.
    Men nogen burde bare sende mig de ting der til test. Så skulle jeg sgu selv gøre det :))


    Edit: hvordan ser det ud med tiden vi kan komme i nærheden af det?
    Noget officielt udmeldt, eller godt gæt?

  • Quote

    Originally posted by SlackeR


    Hehe whatever. Det kunne være meget sjovt at se hvor meget den cahcedeling gør for performance, og hvor meget den halter når der virkelig bliver brug for at dele den. Det jeg ridsede op vil jeg selv mene er en god test, eftersom man får to fine resultater ud af det og kan se hvad der er blevet ramt hvor meget.
    Men nogen burde bare sende mig de ting der til test. Så skulle jeg sgu selv gøre det :))


    Jeg forbarmede mig lige over dig og kørte 3dmark2001se samtidigt med en superpi 32M. Jeg måtte køre 3dmark 3x for at den hele tiden kørte under superpi 32M. Så fik jeg også lige stabilitets testet den, og det var i alt fald intet problem. Max load temp -52°C på Mach'en LOL


    Kørt hver for sig hhv 58k 3dmark i 2001se og 15 min 46.5 sek i 32M


    Kørt samtidigt 43k i 3dmark i 2001se og 16 min 23 sek i 32M. Ser ud som om den prioriterer superpi i forhold til 3dmark, måske fordi den blev startet først.


    Så skal du dog lige have in mente at på conroe rev A1 som jeg har, er der en memory bug, der begrænser memory performance en hel del, retail chips kommer til at performe bedre.


    Hvad er forskellene på din opteron med samme scenarie?

    E6700 2.66@4.5 Ghz | Mach II GT | Abit AW9D-Max | Corsair PC5400UL

    Viewsonic VP201s + Dell FP2001 | 2x Sapphire X1950XTX/CFE | SB X-Fi Fata1ty

    3dmark2001se: 76259 | 3dmark06: 13055 | 3dmark05: 24572

    3dmark03: 42873 | PCMark05: 11452 | Superpi 1M: 10.938


  • At den dør fordi den er singlecore :))
    Men det virker meget fornuftigt, ud over at man måske kunne ønske sig at den delte lidt mere lige. Det kommer an på så meget.
    Men det viser vel hvor meget af kraften der rent faktisk kommer fra cachen - lidt skræmmende.
    JEg kan ikke lige helt finde ud af med mig selv om jeg hallere så den dele cachen ligeligt mellem kernerne når begge blev stresset godt ti.. Men superpi har garanteret lagt beslag på en hel masse, den test fylder jo en masse ram :)

  • Ja, jeg kan så konstatere at den når den kører begge dele samtidigt


    1) kører 3dmark lige så hurtigt som min 965XE @ 5.6 Ghz med begge cores plus HT aktiv, og


    2) at den kører superpi 32M 3½ minut hurtigere end min 965XE @ 5.6 Ghz der ikke lavede andet end superpi på det tidspunkt....


    Så for min skyld er det fint at den deler cachen, så den udnytter singletrheaded apps bedre.

    E6700 2.66@4.5 Ghz | Mach II GT | Abit AW9D-Max | Corsair PC5400UL

    Viewsonic VP201s + Dell FP2001 | 2x Sapphire X1950XTX/CFE | SB X-Fi Fata1ty

    3dmark2001se: 76259 | 3dmark06: 13055 | 3dmark05: 24572

    3dmark03: 42873 | PCMark05: 11452 | Superpi 1M: 10.938


  • Klart nok. Det er jo netop finten at cachen er delt, ihvertfald så længe applikationer ikke kan køre to tråde.
    Spørgsmålet er mere om den gør det på den smarteste måde. Men det er der nok kun at vente til udgivelsen på.. Eller ogås må jeg lige surfe lidt rundt efter eventuelle andre resultater i morgen :)

  • Lars, kan jeg ikke lokke dig til at hive dit ene gfx ud og så teste 01SE ved samme settings som med to?? - Tidligere har CF/SLI jo givet problemer i andre tests end DL/N, men spørgsmålet er hvorvidt det er tilfælde med disse dualcores, kunne sq være lidt interessant... :D Iøvrigt, du har vidst ikke sat LOD på til den nature :))

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    Lars, kan jeg ikke lokke dig til at hive dit ene gfx ud og så teste 01SE ved samme settings som med to?? - Tidligere har CF/SLI jo givet problemer i andre tests end DL/N, men spørgsmålet er hvorvidt det er tilfælde med disse dualcores, kunne sq være lidt interessant... :D Iøvrigt, du har vidst ikke sat LOD på til den nature :))


    Nej jeg bruger ikke LOD når jeg tester. Jeg har testet med et grafikkort vs. crosfire ved en lavere hastighed, og jeg mener der var ca 4k i forskel i scoren. Og alle scorer steg en lille smule, så der er ikke performance problemer.

    E6700 2.66@4.5 Ghz | Mach II GT | Abit AW9D-Max | Corsair PC5400UL

    Viewsonic VP201s + Dell FP2001 | 2x Sapphire X1950XTX/CFE | SB X-Fi Fata1ty

    3dmark2001se: 76259 | 3dmark06: 13055 | 3dmark05: 24572

    3dmark03: 42873 | PCMark05: 11452 | Superpi 1M: 10.938

  • Quote

    Originally posted by RAC
    Intel har da allerede sænket priserne på nogle af CPU'erne, tror ikke de gør det igen.


    "Det ville være underligt hvis Intel ikke svarede igen på AMD's kommende prissænkninger på 50% på en stor del af deres processorer.


    Intel vil have markedsandele tilbage igen, og varsler prisnedsættelser op mod 60% sidst i Juli måned."


    Kilde: http://www.hardware-test.dk/news.asp?id=12335


    :D


  • Mig bekendt er der ikke nogen der holder på dig.
    Er faktisk enig med Bent her. Men sidt jeg gjorde dig opmærksom på det (med lidt humor) kom vi vidst lidt op og toppes, så det undlader jeg.

  • Den var all-around, hold dig til topic, og ja, det er der, men er temlig irrelevant, er det ikke?


    EDIT:
    Og hvis du vil have jeg skal tage den stikning seriøst, så læs korrektur på den og få det fixet.


    Quote

    Originally posted by Martin


    Det her får tråden til fuldstændig at miste fokus. Hvis du ønsker viden om et konkret emne så opret en tråd omkring det i stedet for at spolere andres tråde.