Ro på med conroe performance !!!


  • for dem der ikke gider det der tekniske...som bentzin efterlyste...så har conroe kortere pipeslines i dens arkitektur. (se det som olierørledning.) jo kortere den er, jo mindre tryk skal der til for at der kommer samme mængde olie igennem....erstat så trykket med mhz og olien med data :) ...jo kortere pipes jo færre mhz for at kunne opnå samme datamængde. jo færre mhz jo køligere...og en mindre core hjælper også på det (65 og 45nm mod 90nm). Dermed bliver den så kølig at man kan smide mere cache på den, da det er kendt for at give en del varme fra sig.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by M.Beier


    Ved en kort google search: . . . . "+ en hel masse som ikke lige var det min bøn gik ud på." :rolleyes:


    Jeg prøver lige en gang til: Læs nu, hvad det er jeg be'r om ! Det var ikke "mindet" specifikt på denne her tråd (ved godt hvordan man bruger google, når jeg skal søge efter viden :roller: ) - men ment som noget generelt, når du og enkelte andre, f.eks. kaster en hel masse tal, koder, begreber og andet indforstået "gejl" ind på banen - godt blandet med dine helt specielle facon at skrive på.
    Det er det jeg mener med, at os alm.dødelige ikke fatter, hvad det går ud på. Og min bøn er: tal/skriv dansk - så vi også har en chance for at deltage og lære noget ! Og endnu en gang PFT.


    Edit: Fragman's ovenstående svar - er lige nøjagtig hvad jeg mener med en forståelig beskrivelse. I stedet alt det mærkværdige indforståede volapyk, som jeg kalder det. Tak Fragman - that's the way. :9xo

  • Jeg postede artiklen, så folk kunne læse at der var rygter om Conroe's "dårlige" performance, og ikke evt ville købe conroe, før der var kommet seriøse tests af de nye AMD cpu'er...


    Personligt tror jeg nok at det ender med at Conroe bliver en smule hurtigere end AM2, men ikke meget....

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    Jeg prøver lige en gang til: Læs nu, hvad det er jeg be'r om ! Det var ikke "mindet" specifikt på denne her tråd (ved godt hvordan man bruger google, når jeg skal søge efter viden :roller: ) - men ment som noget generelt, når du og enkelte andre, f.eks. kaster en hel masse tal, koder, begreber og andet indforstået "gejl" ind på banen - godt blandet med dine helt specielle facon at skrive på.
    Det er det jeg mener med, at os alm.dødelige ikke fatter, hvad det går ud på. Og min bøn er: tal/skriv dansk - så vi også har en chance for at deltage og lære noget ! Og endnu en gang PFT.


    Ikke mindst er det vel ikke for meget forlangt at man skriver nogenlunde korrekt dansk uden brug af ord som man har lavet en dansk-ukrainsk-engelsk hybrid af - og opfundet noget helt fjerde selv.


    :D

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    for dem der ikke gider det der tekniske...som bentzin efterlyste...så har conroe kortere pipeslines i dens arkitektur. (se det som olierørledning.) jo kortere den er, jo mindre tryk skal der til for at der kommer samme mængde olie igennem....erstat så trykket med mhz og olien med data :) ...jo kortere pipes jo færre mhz for at kunne opnå samme datamængde. jo færre mhz jo køligere...og en mindre core hjælper også på det (65 og 45nm mod 90nm). Dermed bliver den så kølig at man kan smide mere cache på den, da det er kendt for at give en del varme fra sig.....


    Det er ikke helt rigtigt ;)
    Den bedste sammenligning jeg lige kan komme på er et samlebånd. ved hvert stop (kaldet et stage) kan der udføres en instruktion.
    Der er så visse variabler forbundet med længden af peipelines. En lang pipeline muliggør højere clockhastighed, men øger kompleksiteten af chippen noget, hvilket giver øget varme, blandt andet. Denne indgngsvilnkel har intel valgt til det de kalder Netburst - altså den traditionelle P4. Så vidt jeg husker kører en Prescott med en 31-stages pipeline.
    Ulempen ved pipelinen er så at noget som er sendt ind skal hele vejen igennem for at kunne bruges, samt at hvis der kommer en forkert instrukstion ind skal hele pipen rømmes. Eftersom man kun kan udføre en instruktion pr takt tager dette nogen tid (jeg tror det tager en at tømme pipen, men så tager det jo 31 for at få noget ud igen) - og det er derfor P4 kører med de der mange slatne mhz ;)
    Samtidig tager det jo 31 takter fra man begynder at fylde i pipen før der kommer noget ud. Det man gør for at modvirke dette er at man putter en enhed i processoren som kan gætte hvad den næste instruktion vil være for en, hvis der ikke er en klar. Selvom det lyder som en dårlig ide kan de lave det temmelig præcist - så vidt jeg husker var AMD med K6-2 oppe på en 90-95% rigtige skud eller sådan. De har siden tonet det lidt ned, fordi de har indset at det er unødvendigt. Men for P4 er præcision her vigtig.
    Amd bruger færre stages, hvilket intel også gør på Pentium M (dothan, Yonah, Merom (bærbar conroe)) og Conroe. Det giver en hurtigere respons fra chippen, og eliminerer en del waits.
    Ulempen er at man får færre mhz at gøre med, som så til gengæld, som sagt ikke venter så meget.
    At en mindre produktionsteknologi giver mindre varme er rigtigt nok - til en vis grænse. Prescottens problem i starten var rent faktisk dens 90nm teknologi. Intel havde problemer med at transistorerne lækkede strøm, og det gav meget varme. Men når der er styr på det er det sandt at det giver en køligere chip.
    Angående cache er der mange ting der spiller ind. Det giver en slat varme, ja. Det gør hukommelse ved flere ghz bare ;)
    Traditionelt har cache været cache. Men Conroe er lidt anderledes, i og med at det er en dualcore med 4 mb l2-cache. Her ville man traditionelt have 2x2 mb, men Intel har valgt at dele cachen mellem kernerne. Som jeg ser det, vil det på nogle måder skuffe nogle dualcore-freaks, da jeg ikke tror de kan opretholde helt den samme fleksibilitet som man traditionelt ser. Til gengæld får man mulighed for at køre 4mb på bare den ene kerne, hvilket er en ENORM fordel når man spiller eller laver andre store beregninger.
    Så jeg vil gætte på en effekt i nærheden af HyperThreadting. Dog stadig noget bedre. Men generelt, forbedret multithreadet ydelse, men dog ikke som de dualcores vi ser nu, ihvertfald ikke i alle tilfælde. Men jeg tror faktisk det er sådan langt de fleste brugere vil have det.

  • også en meget venlig beskrivelse...og måske mere nøjagtig

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • Ganske korrekt - bortset lige fra at Netburst har 4 instruktioner per taktslag...

    ********************************************


    AMD og Intel styrer(!!!) - hvis den ene ikke var her, var den anden ikke så billig....

  • Well, jeg er ikke et leksikon, take it or leave it, gidder ikke sidde og opdigte søde brugervenlige historie, fristet til at tilføje en kommentar, men ingen grund til at få en advarsel over sådanne pjat...


    DeH, fornuftigt :)
    Tror dog din fornemmelse bliver revideret.

  • Quote

    Originally posted by M.Beier
    Well, jeg er ikke et leksikon, take it or leave it, gidder ikke sidde og opdigte søde brugervenlige historie, fristet til at tilføje en kommentar, men ingen grund til at få en advarsel over sådanne pjat...


    Endnu en gang er du arrogant og ophøjer dig over andre. Respekt for andre er vist ikke noget du kender til - desværre.
    Jeg bad om noget forståeligt, så jeg og andre dødelige kan forstå debatten. Men det har du så ikke i sinde at gøre. Tak for det. :roller:

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    Endnu en gang er du arrogant og ophøjer dig over andre. Respekt for andre er vist ikke noget du kender til - desværre.
    Jeg bad om noget forståeligt, så jeg og andre dødelige kan forstå debatten. Men det har du så ikke i sinde at gøre. Tak for det. :roller:


    Man lærer at kravle før man lærer at løbe...


    Men ta' folkeskolen før man tager gymnasiet..


    Det du gør er at beder om oplysninger uden at undersøge det mindste selv, når du så får dem brokker du dig over du ikke kan forstå det, og beskriver det med "vi almindelige dødelige"...


    Du er fandeme for vant til at blive bæret gennem tingene, gør dog en aktiv indsats selv for en gangs skyld..


    EDIT:
    Og magen til utaknemlighed, fandeme kun på danske online forums man finder sådanne..

  • jamen så lad dog være med at være herinde......der er ikke ret mange der ønsker din holdning ? ...og du hjælper jo ikke folk på den måde. Såvidt jeg husker gik det meget fint allerede inden du kom......de her diskussioner fører jo ingen vegne?


    Hvis folk beder om en simpel forklaring så lad dog være med at poste noget hvis du ikke er i stand til det der bliver efterspurgt......nemmere kan det ikke være.


    vi er her for hinanden ikke for at komme med fine ord som ingen forstår....gem dem til vennerne på xs.org. Det er meget nemmere for alle parter.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Altså det er jo ikke Mr.beiers skyld at benzin ikke forstår hvad der snakkes om. Der diskuteres jo Fakta. og at han ikke forstår det betyder jo ikke at han ikke må være med.



    "Endnu en gang er du arrogant og ophøjer dig over andre. Respekt for andre er vist ikke noget du kender til - desværre.
    Jeg bad om noget forståeligt, så jeg og andre dødelige kan forstå debatten. Men det har du så ikke i sinde at gøre. Tak for det"


    benzin, du snakker om arkitektur på en processor, hvordan skal det forklares uden fag ord?
    Det er altså lidt spøjst at argumenterne skal hives ned på et niveau hvor alle kan forstå det.


    Du må ikke sige volkapy? for jeg forsår det ikke??


    Jamen så spørg om det????????


    manden poster jo også en masse info til dig. Vil du vide det har han fundet det du skal læse for at forstå det, så syntes jeg det er lidt ledt ikke at læse det når der nu bruges tid på at hjælpe dig.

  • det var mere at der direkte blev spurgt efter noget forenklet.......og så man siker op med en masse teknisk data.......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    jamen så lad dog være med at være herinde......der er ikke ret mange der ønsker din holdning ? ...og du hjælper jo ikke folk på den måde. Såvidt jeg husker gik det meget fint allerede inden du kom......de her diskussioner fører jo ingen vegne?


    Hvis folk beder om en simpel forklaring så lad dog være med at poste noget hvis du ikke er i stand til det der bliver efterspurgt......nemmere kan det ikke være.


    vi er her for hinanden ikke for at komme med fine ord som ingen forstår....gem dem til vennerne på xs.org. Det er meget nemmere for alle parter.


    Kan vist ikke siges mere præcist. :9xo


    Til Nosfer@tu: Du skriver:"Det er altså lidt spøjst at argumenterne skal hives ned på et niveau hvor alle kan forstå det."


    Helt klart at niveauet skal være for de få. :crazyeyes:


    Det her er jo kun et forum for virkelige nørder. :roller: Not !!!! Det er for alle !


    Sajmon har en pointe i sit forrige indlæg, som rammer lige det som jeg og andre prøver, at sige.
    "Ikke mindst er det vel ikke for meget forlangt, at man skriver nogenlunde korrekt dansk uden brug af ord, som man har lavet en dansk-ukrainsk-engelsk hybrid af - og opfundet noget helt fjerde selv."


    Længere er den faktisk ikke.


    Mbeier's indlæg vil jeg undlade at kommentere. Da jeg ikke debatterer med folk, som er så arrogante. Fører jo ikke til noget brugbart.

  • Når jeg ser på hvor længe det tog mig at skrive mit uddybende indlæg må jeg indrømme at jeg sagtens forstår hvorfor vi ikke diskuterer på den måde. Jeg ser mange gange hellere at man, i stedet for at brokke sig over niveauet beder om hjælp til at deltage på samme niveau, eller forstå hvad der foregår - dvs at jeg meget gerne hjælper, da jeg sagtens kan forstå at mange gerne vil deltage i debatten og forstå det, samtidig med at emnerne ikke altid er nemme, men jeg gider helt ærligt ikke skære ud i pap og bøje i neon i tilfælde hvor alle forstår det alligevel ;)


    Sajmon: Det var jeg ikke lige helt sikker på, men jeg kunne ihvertfald se at det kan være en mulighed - tak for den oplysning.

  • :offtopic: for lige at dreje ind på emnet igen.. ;)
    så har jeg nu set 2 test for amd mod conroe..
    og 3-4 stk for conroe mod amd FX60
    så der nogen der påstår at de forskelige test har enten intel og amd som bagmænd...
    men som der bliver nævnt, så skal vi nok vente på en "for real" test af uaghænige personer.. før man kan ta stilling til whos the best..


    jeg vælger dog inderligt og håber på at Intel endelig kommer med noget der kan sætte AMD på plads :boxing:

  • Quote

    Originally posted by SlackeR
    Når jeg ser på hvor længe det tog mig at skrive mit uddybende indlæg må jeg indrømme at jeg sagtens forstår hvorfor vi ikke diskuterer på den måde. Jeg ser mange gange hellere at man, i stedet for at brokke sig over niveauet beder om hjælp til at deltage på samme niveau, eller forstå hvad der foregår - dvs at jeg meget gerne hjælper, da jeg sagtens kan forstå at mange gerne vil deltage i debatten og forstå det, samtidig med at emnerne ikke altid er nemme, men jeg gider helt ærligt ikke skære ud i pap og bøje i neon i tilfælde hvor alle forstår det alligevel ;)


    Sajmon: Det var jeg ikke lige helt sikker på, men jeg kunne ihvertfald se at det kan være en mulighed - tak for den oplysning.


    Jeg syntes det er lækkert, at du GIDER skrive sådan et lang indlæg, da det giver mange et indblik i processorarkitekturen, som de ellers ikke ville have mulighed for at få nogle steder :). Thumbs up ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Originally posted by Dare_Devil


    Jeg syntes det er lækkert, at du GIDER skrive sådan et lang indlæg, da det giver mange et indblik i processorarkitekturen, som de ellers ikke ville have mulighed for at få nogle steder :). Thumbs up ;)


    Jamen selvfølgelig gider jeg det - jeg gider bare ikke gøre det hver gang, bare fordi jeg vil være sikker på at ALLE forstår det ;)

  • Quote

    Originally posted by Bentzin


    Jeg prøver lige en gang til: Læs nu, hvad det er jeg be'r om ! Det var ikke "mindet" specifikt på denne her tråd (ved godt hvordan man bruger google, når jeg skal søge efter viden :roller: ) - men ment som noget generelt, når du og enkelte andre, f.eks. kaster en hel masse tal, koder, begreber og andet indforstået "gejl" ind på banen - godt blandet med dine helt specielle facon at skrive på.
    Det er det jeg mener med, at os alm.dødelige ikke fatter, hvad det går ud på. Og min bøn er: tal/skriv dansk - så vi også har en chance for at deltage og lære noget ! Og endnu en gang PFT.


    Edit: Fragman's ovenstående svar - er lige nøjagtig hvad jeg mener med en forståelig beskrivelse. I stedet alt det mærkværdige indforståede volapyk, som jeg kalder det. Tak Fragman - that's the way. :9xo


    Det her får tråden til fuldstændig at miste fokus. Hvis du ønsker viden om et konkret emne så opret en tråd omkring det i stedet for at spolere andres tråde.

  • du har delvist ret martin, det tager en uheldig drejning, men der er jo også stillet relevante spørgsmål synes jeg, og gode svar på noget af det.....både teknisk gode og måske knap så præcise men mere venlige for de almindelige brugere...så lidt har vi fået ud af det. at vi så åbenbart må lade tiden vise om det sp. topic egentligt blevet lavet for er rigtigt eller forkert er lidt en skam.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.