Foretrukne Browser!!!


  • Det er i og for sig også okay at de har monopol-status, problemet opstår når de misbruger det, hvilket de er blevet dømt for flere gange, bl.a. af EU og den amerikanske regering.


    Den der med at "andre jo bare kan lave noget bedre" holder jo ikke, for nye produkter, f.eks. Firefox, har jo ikke en chance for at få en bid af kagen når MS har så meget magt. Hvorfor tror du MS har lavet IE så det ikke følger standarderne? Sgu da fordi de ved at størstedelen vil bruge IE og standarderne og standard-korrekte browsere vil blive ubrugelige.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Tja... Der er også en standard for at skrive dansk...


    Selvom folk skriver forkert kan man ofte stadig læse det...


    Men bliver folk bedre til sproget hvis størstedelen af alt den tekst de læser er fuld af fejl?


    Bentzin, hvis nu 95% af Danmarks befolkning brugte en dansk ordbog som var fuld af grammatiske fejl osv., og der så kom en ordbog som fulgte den danske grammatisk 100% korrekt, men som kun blev brugt af 5% af befolkningen. Hvilken ordbog ville du så gå ind for? Stadig den som blev brugt af 95% fordi sproget stadig er forståeligt og den "virker"?

  • God diskussion vi har gang i nu! :)
    Først, købkøb og Bentzin. GU er det ej iorden at IE sætter standarden! Bare fordi den har mest markedsandel er det ikke ensbetydende med at den skal holde andre browsere / standarderne nede. Browsermarkedet er jo heldigvis ikke et diktatur hvor det er den største der bestemmer. Helt ærligt, hvor ville vi ikke være henne hvis folk ikke kunne følge de simpleste regler / standarder. Bare fordi Ford, fx, er en stor bilproducent, betyder da ikke at de skal bestemme over de andre bilproducenter. Som sædvanlig, købkøb, synes jeg du er helt ude i hampen mht. til dine holdninger. Vi har self. som borger i et demokrati ret vores forskellige holdninger, men det du har fyret af her i denne tråd kan jeg godtnok ikke følge dig i!

  • Må meget undskylde, men jeg synes det er en tom diskussion. Som ikke fører nogen steder hen. Det samme gøje møg, der vender tilbage hele tiden.
    Men stor [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/smiley_abuv.gif] for FF'ernes ihærdighed. 8)
    Det eneste jeg synes der er morsomt, er de sammenligniger der lige er dukket op. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/auslach.gif
    [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/smiley_aajr.gif] Lige før jeg bli'r omvendt til "FF'er" [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/34.gif]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af r3ptile
    Bentzin, hvis nu 95% af Danmarks befolkning brugte en dansk ordbog som var fuld af grammatiske fejl osv., og der så kom en ordbog som fulgte den danske grammatisk 100% korrekt, men som kun blev brugt af 5% af befolkningen. Hvilken ordbog ville du så gå ind for? Stadig den som blev brugt af 95% fordi sproget stadig er forståeligt og den "virker"?


    Hvad nu hvis der fandtes en ordbog der var 100% korrekt (som den danske ordbog forhåbenligt er) ... men folk STADIG godt kunne forstå hvad man sagde selvom man ikke var 100% korrekt (som vi ikke er) ? .... WHOOOT ... Vildt ikke ?... :)) :)) :))


    Shit a brick ... :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bentzin
    Må meget undskylde, men jeg synes det er en tom diskussion. Som ikke fører nogen steder hen. Det samme gøje møg, der vender tilbage hele tiden.
    Men stor [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/smiley_abuv.gif] for FF'ernes ihærdighed. 8)
    Det eneste jeg synes der er morsomt, er de sammenligniger der lige er dukket op. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/auslach.gif
    [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/smiley_aajr.gif] Lige før jeg bli'r omvendt til "FF'er" [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/34.gif]


    Du syntes jo alle FF vs IE-diskussioner er tomme. Men når nu de giver så lidt mening for dig hvad så med bare at lade være med at deltage i dem?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af r3ptile


    Du syntes jo alle FF vs IE-diskussioner er tomme. Men når nu de giver så lidt mening for dig hvad så med bare at lade være med at deltage i dem?


    De er tomme fordi det her handler ikke om, at man kan få et egengyldigt svar på, hvilken browser der er bedst.
    Det handler om smag og behag, samt prioritering af funktioner. Såre simpelt IMO.


    Til det med hvorfor jeg deltager:
    Jo - simpelthen fordi, at FF'ernes skyklap-meninger ikke skal stå alene - Desuden så bli'r jeg også bekræftiget i en hel del af mine vurderinger af forskellige folk. ;)
    Og fordi der måske på et tidspunkt, kom en fornuftig dialog. Hvad jeg dog tvivler lidt på, at der vil gøre her på tweak.dk. Da der IMO tydeligvis mangler folk, der ved nok om det. Til gengæld er der mange der mener, at de ved en hel masse. Selv om de natuligt nok, ikke har haft særlig lang tid til få den viden og erfaring. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bentzin
    De er tomme fordi det her handler ikke om, at man kan få et egengyldigt svar på, hvilken browser der er bedst.
    Det handler om smag og behag, samt prioritering af funktioner. Såre simpelt IMO.


    Til det med hvorfor jeg deltager:
    Jo - simpelthen fordi, at FF'ernes skyklap-meninger ikke skal stå alene - Desuden så bli'r jeg også bekræftiget i en hel del af mine vurderinger af forskellige folk. ;)
    Og fordi der måske på et tidspunkt, kom en fornuftig dialog. Hvad jeg dog tvivler lidt på, at der vil gøre her på tweak.dk. Da der IMO tydeligvis mangler folk, der ved nok om det. Til gengæld er der mange der mener, at de ved en hel masse. Selv om de natuligt nok, ikke har haft særlig lang tid til få den viden og erfaring. ;)


    Og du er nu skyld i, at min morgenmad ligger udover hele bordet .. Skyklap-meninger? Hvis der er nogen der har det i den her tråd, så er det da købkøb og dig! For det er jo bare helt vildt i orden, at regler ikke bliver overholdt! Jesus ..


    Og hvis vi virkelig er så dumme herinde, hvorfor er du her så? Skal man virkelig være 50 år for at kunne udtale sig om noget?


    Sikke dog en holdning at have .. Det er måske på tide man begynder at finde det frem som du skrev til Lasse i en tråd for lang tid siden ..


    Det kan godt ske du gør et godt stykke arbejde herinde, men du er efterhånden nødt til at finde ud af hvor grænsen går .. Du bliver ved med at mene, at folk er totalt uvidende, og du altid selv har ret .. Hvorfor er det lige du er SÅ meget bedre end os andre, og ved SÅ meget mere end os om stort set alle ting, bare fordi du tilfældigvis har levet længere?



    Edit: Og du kan så bare slette i mit indlæg som du har lyst til - i så fald vil det jo ikke være første gang der bliver rettet indlæg til ..

  • Jamen dog ...


    Okay, efter nogles mening er det altså iorden man ikke følger regler ? ... Siden hvornår pokker er det blevet iorden?


    En fremviste så fint tweak.dk har regler og dem bør vi følge, bør MS så ikke følge W3C's standarderne ? Eller nååh nej, i følge nogle af jer skal de da ikke følge en skid, for de er meget store og bør bestemme hvordan det skal være ... Hmm, er noget af det første der popper frem i mit hoved ... Så i mener altså det er uden grund at EU griber ind over for MS, eller ?


    Godt være en vis Hr. Moderator mener vi ikke ved nok, men det kræver ikke en candidatgrad at bedømme hvad der er bedre end anden, om end !


    Ja, tror bare jeg nøjes med at skrive det .. Kommer til at lukke for meget hø ud ellers ... Sikkert også nogle lidt bedre formulerede folk herinde som kan sige det der bør siges ..


  • #1 Fuldstændig korrekt!


    #2 Og dette gælder så for begge sider!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Okay, efter nogles mening er det altså iorden man ikke følger regler ? ... Siden hvornår pokker er det blevet iorden?



    Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    En fremviste så fint tweak.dk har regler og dem bør vi følge, bør MS så ikke følge W3C's standarderne ?


    Ja, sammenlign endelig WWW (som ingen ejer) med TWEAK.DK (som Martin ejer). Det giver VIRKELIG meget mening ... :boxed:


    Martin er gud på Tweak.dk i den forstand at hans ord er lov her inde, men INGEN er gud på WWW ... Så vil jeg skide på om Tim Berners-Lee officielt engang har opfundet http://WWW. Hans ord er ikke lov på http://WWW.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Eller nååh nej, i følge nogle af jer skal de da ikke følge en skid, for de er meget store og bør bestemme hvordan det skal være


    Intelligent ... :roller: .. Piv bare over MS hvis du vil :roller:


    Men husk lige at du skal være 100% korrekt inden du forventer at andre er det. Hvis du ikke er det, så stop med at pive over andre ... Hvis du ikke bryder dig om IE, så lad dog bare være med at bruge den. Det kan da for helvede ikke være så svært vel ? ... Hvad andre gør rager jo ikke rigtigt dig.


    Hvis du er så fandens utilfreds, så kan du jo også bare lade være med at bruge MS-software. Der er jo ingen der tvinger dig.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    ... Hmm, er noget af det første der popper frem i mit hoved ... Så i mener altså det er uden grund at EU griber ind over for MS, eller ?


    Hvis MS bryder en lov med den måde som IE læser websites på, så skal EU nok skride ind ... Men siden hvornår er det blevet ulovligt at programmere en side der ikke overholder W3C´s standard 100% ?....


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Ja, tror bare jeg nøjes med at skrive det .. Kommer til at lukke for meget hø ud ellers ...


    ... For sent.

  • 1. Okay godt være tweak.dk samlignet med WWW ikk er jordens bedste sammenligning. Det kan jeg give dig ret i, men det ændrer ikke på det faktum at standarder er der af en grund.


    2. Jeg bruger kun IE når det er nødvendigt. Men hvis jeg ikke må have lov at udtrykke min mening uden at blive kaldt et pivedyr, så skal jeg da nok lukke kæften ...


    3. Nej det er ikke ulovligt at kode en hjemmeside "forkert" .. Det er ligesom heller ikke den pointe jeg prøve at fremhæve. Spørger ganske simpelt om folk så finder det fint at M$ breder sig som de gør (nogen gange lidt groft)...


    4. Ja beklager jeg ikke er den mest velformulerede person der findes.


  • Jamen dog - trist det med din morgenmad. Også trist at du ikke læser hvad jeg skriver. Jeg har på intet tidspunkt sagt/skrevet, at det jeg siger er det korrekte. Jeg har hele tiden skrevet at det var min mening, at al den snak om hvilken der bedst ikke kan diskuteres særlig sagligt. Da det handler om, hvad hver enkelt synes er det bedste for ham/hende.
    Og den er der ingen, heller ikke dig - hvis meninger og holdninger jeg normalt repekterer - der kan ændre på. Fordi det er MIN egen holdning.
    Det er rigtigt, at jeg indirekte påstår, at der er et par hoveder herinde, som tror de er Guder/professorer indenfor alt, hvad der har med IT at gøre ! Og rigtigt er det også at jeg påpeger, at de ikke kan ha' nået at få så meget viden, da de jo kun er nogle årsunger, som ikke er færdige med skolen endnu.
    Det er har ikke noget, med at nedrakke folk. Det er ganske alm. logik for burhøns, at disse kun har haft ganske kort tid, til at opnå den viden og derfor ikke kan belære andre om, hvordan tingene hænger sammen. Det har ikke noget direkte med alder at gøre. Men hvilken viden og erfaringer man har opnået.


    Og stop dog det fis med de lamme bemærkninger om, at jeg bare ka' slette bla bla bla.... - unødvendig bemærkning, fra 'en som ellers plejer at være rimelig velformuleret.


    Hvis du har flere personlige ting vedr. min person, så forgår det over PM. Det gælder også andre. Pft.
    La' os holde os til emnet i denne "supertråd" :boxed:


    Edit: Det med skyklapper er jeg ikke med på. Da jeg selv mener, at jeg godt kan se tingene i et større perspektiv. Modsat andre, som klæber sig fast til nogle små ikke så væsentlige forskelle - ihf. hvis man kigger generelt. Og sammenligner med det ene dårlige eksempel efter det andet, bare for at hylde deres lille foretrukne alternativ.
    I sidste ende så er der kun et at sige.
    Brug den browser, som opfylder dine behov og la' vær med at pådutte andre dine behov. Såre simpelt og IMO er dette ikke at have skyklapper på - tvært imod.

  • Vil først sige at jeg har præcis samme mening som Macimuz og engel. Synes snart at dette emne har været diskuteret en hel del her på tweak, men der er åbentbart et par stædige imellem os (no offence :D) Microsoft bør under ingen omstændigheder være dem der sætter reglerne og standarderne da de kun tænker på deres eget bedste. Derfor er det godt at vi har en organisation som W3 der tager sig af sådan nogle ting. At IE er den mest udvalgte browser er der ikke noget at sige til. Hvad skulle hr. og fru. Jensen som ikke viste at der fandtes andet "Internet". Stadig bør Microsoft følge standarderne og ikke udgive programmer der for det første læser slamkode, for det andet laver slamkode. Selvfølgelig vil en virksomhed gøre alt for deres eget bedste, men noget så omfattende som disse standarder bør microsoft tage hensyn til.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Bentzin
    Ved godt at det gør ondt på nogle enkelte wannabee webeksperter. Men det ta'r jeg med - har brede skuldre. ;)


    Jeg synes ikke at du på nogen måde kan udtale dig om det. Hvordan ved du det fra? Jeg går ikke ud fra at du har spurgte alle rundt omkring hvad de arbejder med og hvormeget tid de bruger på webdesign/programmering om dagen? Undskyld hvis det virker lidt stødende, men du burde vide bedre.


  • For det første, så tag lige og stop en halv, bare et øjeblik. Hvis du allerede syntes at Burgers kommentarer var i overkanten, så se lige dig selv over skulderen, bare i denne tråd, der er en god håndfuld kommentarer og hentydninger m.m. der sagtens kunne være udeladt, men det blev de så sjovt nok ikke. :roller:


    For det andet, så vil jeg godt bede dig lade være med at gøre så meget ud af alderen. Jeg er udmærket godt klar over at jeg blot er 19 og at du er mere end gammel nok til at være min far, og mere til. Bare fordi at folk er yngre end dig, som Burger også fint påpeger, så er det ikke ensbetydende med at de ikke ved mere end du gør, de behøver ikke nødvendigvis være dummere end en ældre, bare fordi de er yngre. Du skriver godt nok at vi(?) med vores alder, ikke kan belære andre om hvordan tingene hænger sammen, men jeg ved at flere af dem som allerede bidrager her, arbejder med netop det her til dagligt, og gerne gør noget ud af det også, hvilket jo må være synd at sige sker andetsteds. :))
    Men fint, nu hvor du selv siger at du indirekte har hentydet til, at der er visse folk her i tråden som er guder/professorer inden for IT, så fortæl da hvem det er. Vil du ikke det her, så gør det endelig pr. PM, også selvom du har mit navn iblandt. Lad mig endelig høre, for så vil jeg da gerne se om der ihvertfald er éen ting vi ser ens.


    Beklager at jeg ikke er en ældre herre, hvilket det tilsyneladende næsten kræver at man er, for at kunne blive respekteret, eller ihvertfald taget seriøst. Men jeg gør sgu hvad jeg kan for at formulere mig ordenligt. Er det ikke tilstrækkeligt, så beklager jeg meget.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

    Rettet en gang, sidst af engel ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af engel
    For det første, så tag lige og stop en halv, bare et øjeblik. Hvis du allerede syntes at Burgers kommentarer var i overkanten, så se lige dig selv over skulderen, bare i denne tråd, der er en god håndfuld kommentarer og hentydninger m.m. der sagtens kunne være udeladt, men det blev de så sjovt nok ikke. :roller:


    For det andet, så vil jeg godt bede dig lade være med at gøre så meget ud af alderen. Jeg er udmærket godt klar over at jeg blot er 19 og at du er mere end gammel nok til at være min far, og mere til. Bare fordi at folk er yngre end dig, som Burger også fint påpeger, så er det ikke ensbetydende med at de ikke ved mere end du gør, de behøver ikke nødvendigvis være dummere end en ældre, bare fordi de er yngre. Du skriver godt nok at vi(?) med vores alder, ikke kan belære andre om hvordan tingene hænger sammen, men jeg ved at flere af dem som allerede bidrager her, arbejder med netop det her til dagligt, og gerne gør noget ud af det også, hvilket jo må være synd at sige sker andetsteds. :))
    Men fint, nu hvor du selv siger at du indirekte har hentydet til, at der er visse folk her i tråden som er guder/professorer inden for IT, så fortæl da hvem det er. Vil du ikke det her, så gør det endelig pr. PM, også selvom du har mit navn iblandt. Lad mig endelig høre, for så vil jeg da gerne se om der ihvertfald er éen ting vi ser ens.


    Beklager at jeg ikke er en ældre herre, hvilket det tilsyneladende næsten kræver at man er, for at kunne blive respekteret, eller ihvertfald taget seriøst. Men jeg gør sgu hvad jeg kan for at formulere mig ordenligt. Er det ikke tilstrækkeligt, så beklager jeg meget.


    Det er lidt utroligt det her. :)) Sikken dog folk og fæ de ta'r på vej, fordi jeg tillader mig at sige, at der er nogle enkelte herinde, som spiller "klogeåge" uden at ha' det i noget som helst. Dem jeg hentyder til er ikke dem som argumenterer på sagligt plan, men dem som slynger om sig med ting, de har hørt uden at de rigtig ved, hvad det er de snakker om. At der så er nogen der føler sig truffet, tja - det er så deres egen skyld. Og nej jeg gider ikke nævne navne - folk ved forhåbentlig hvad de står for.
    Det ville også være rart, at folk læste hvad jeg skrev ! I stedet for, at blande det sammen, til en tolkning af det jeg skriver. Det vil IMO være mere gavnligt for en fornuftig debat.
    Desværre er det så ikke det der sker. Det virker som om, at en lille anelse af hentydning til bøvl skal findes og så kører brokke-maskinen.
    Til det med alder, ja så er det nøjagtig det samme. Jeg har ikke gjort noget stort ud af alderen. Til gengæld så bli'r i ved med, at nævne det. Bare der er en lille smule om alder, så bli'r det grebet og kastet op som det helt store.
    For at slå det helt fast - og hvis i nu tænker jeg lidt om - så havde jeg jo ikke været her på tweak.dk i så lang tid, hvis jeg synes at alle unge mennesker er åh så dumme og uvidende - vel ? Jeg synes det er herligt, at vi er så mange forskellige alderklasser herinde. Har også fået meget brugbar hjælp fra den yngre (uha tør næsten ikke skrive det) del af tweak.dk og har da også stor respekt for en hel del, som virkelig har tjek på meget.
    Men unge mennesker, som den ene gang efter den anden chikanerer mig i tråde el. over PM. Dem respekterer jeg ikke og slet ikke når de så prøver at belære mig om noget, som de tydeligvis ikke aner ret meget om el. har sat sig ind i. Men bare synger med som var det en populær melodi. Gaaab IMO !
    Det jeg blev knotten over i Burgers indlæg, er den der sædvanlige, imo latterlige bemærkning: "slet du bare ... bla bla bla..." Det må være trist ikke at ha' andre argumenter.


    Til sidst: Endnu en gang, så har jeg ikke noget imod fornuftige unge mennesker, har selv 2 herlige af slagsen. Men til gengæld så er tåbelige og uvidende rygklappere ikke lige min kop thé. Det vil jeg ikke lægge skjul på.

  • Det er godt nok ikke mange timer, man skal lade jer være alene, før tråden ligner noget, som en eller anden moderator burde gribe ind i. (Indsæt smileys efter behov, hvis det er for svært at leve uden.)


    Skal vi ikke allesammen prøve at komme tilbage til emnet i stedet for at diskutere skyklapper, alder, wannabees osv.?


    For mig kan emnet egentlig koges ned til noget enkelt og universelt, som gælder i mange flere sammenhænge end bare software:


    Hvis man kræver af en leverandør, at han overholder gældende standarder, så bevarer man sin frihed til at skifte, hvis der en dag skulle komme noget bedre.


    Hvis man derimod tillader leverandøren at levere produkter, som næsten overholder standarderne og fungerer fint, så længe produkterne kun anvendes sammen med andre produkter, som er rettet ind efter særhederne i denne leverandørs produkter - ja, så har man lagt sin frie råderet i lommen på denne leverandør.


    Derfor går nogle mennesker/firmaer/lande op i overholdelse af standarder:
    De vil bevare deres frihed til at foretage selvstændige indkøbsbeslutninger i fremtiden.


    Dette syn på tingene er også ved at brede sig til softwareområdet. Ikke kun blandt teknikere, men også blandt ikke-tekniske beslutningstagere. Se f.eks. hvordan nogle landes regeringer gennem det sidste par år har krævet åbning af filformaterne i MS Office, hvis disselandes offentlige administrationer fortsat skal købe MS Office.


    Problematikken er ikke voldsomt anderledes for browsere og hjemmesider. Ansvaret for, at det går galt er måske lidt mere kompliceret at placere, fordi leverandøren af browseren kun indirekte er skyld i, at andre parter laver hjemmesider, som ikke overholder standarderne. Det egentlige problem - låsning til en bestemt leverandør på grund af manglende overholdelse af standarder - er derimod det samme.


    Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg, at hovedparten af de senest tilkomne FF-brugere har skiftet browsere ud fra mere nærværende kriterier: Det er i nogle kredse "moderne" at bruge FF, FF er måske mere sikker, FF passer bedre til ens smag osv.


    Men der er altså - tilsyneladende også i denne tråd - en del brugere af alternative browsere, der er skiftet, fordi de har set tingene i det store perspektiv og gerne vil yde deres lille bidrag til, at hele verden ikke bliver låst til en bestemt leverandørs produkter. Disse personer er måske fanatikere, og måske har de gang i et dødsdømt korstog, men snæversynede er de næppe.


    (Måske skulle jeg skrive "vi" og ikke "de". Det er vel ikke så svært at regne ud, hvilken gruppe jeg regner mig til.)