Cascadekøler FX-DK-OC del 3:

Oprindeligt indlæg af Dalingo

Haha, det er godt nok en ond cirkel du er kommet ind i! :D

Hvad sker der med resten af bundkortet nu hvor CPU er kølet så ekstremt, jeg har prøvet med vandkøling ved -20 grader, det gav ik kun en kold CPU men kulden spredte sig også gennem bundkortet.. Hvad temp er rammmene fx.? 8o

Ja, nu er det jo den "gamle" konstruktion vi taler om. Der er frost (rim) på det nærmeste ramslot, faktisk havde jeg på eet af bundkortene blændet det første ramslot og brugte nr 2-4. Der stod simpelthen vand i ramstikket efter 1 time. Der kommer kondens dvs under 10-12 grader på øverste halvdel af bundkortet.
    Nordbroen behøver ikke heatsink, den er kold nok, ligesom, der er is på mosfet tæt på cpu. Disse er isoleret med silikonelim rundt omkring, så de er vandtætte. :drink: :drink:

• jeg EEEEEEEEEEEEEEEEELSKER når tom kommer med sine små posts her inde :) ... det er så vildt at høre =)...

men jeg har altså lige et lille spørgsmål, hvorfor prøver du ikke at tage en god stepping Amd barton cpu og ser hvor langt den kan komme op?... kender en der har en han ikke kan maxe ud pga af køling og han bruger vand... Jeg har set nogen rimelige nice results med barton cpu´er selvom de er "gamle"....:)

bare et lille request fra mig =)

hmm...kører fint meget hurtigere for mig...den når ikke at maxe ud før den er hentet :)

• Blærerøv ! ;)

Jeg behøver jo ikke så hurtigt internet.. :ban: :P

Oprindeligt indlæg af købkøb
    Ja der må da være ret koldt inde i kabinettet??? Eller når det der stads blir opløst blir det så mega varmt???

Kabinet?? :T
    ej det bruger han ikke.. sidst jeg så lå det ihvertfald bare oven på cascaden..
    tror du din FX-53 er bedre end 51?? det er vel bare den samme.. nyere batches..
    Den cascade er nice nok.. :))
    den specifikke varmekapacitet har vel ikke så meget at sige?? det vigtige må være at de har en ordentlig smelte/fordampningsvarme.. det er det som udnyttes her, jo ;)

• Det er jo fucking sindssygt! :)) :T Aj seriøst, det er virkelig for vildt nice det der projekt du kører med der Tom! Huha hvor bliver det bare for vildt at se billeder af det kæmpe kølemonster! :D
    Hvordan kan det være at du ved så meget om det her emne ("extreme-cooling" kan vi vel kalde det) Så vidt jeg ved er du jo tandlæge, det giver vel ikke ligefrem nogen speciel "insiderviden/tips" og tricks om hvordan man får mest ud af at køle med kompressorer (køleskabe vil jeg nu kalde det :P) ? Nu når I så bliver færdige med at udvikle den maskine der, skal I så ud på cpu-kølningsmarkedet ? (Altså ligesom Asetek fx ) Eller er det bare på et, meget tids- og pengekrævende, hobbyniveau, hvor du/I evt. sælger et par maskiner til nogle som har finanserne til det ?
    Uanset hvad er det hvertfald super spændende!! :clap: Har du planer om at købe et af de nye nVidia-kort ? (6800 noget right? ) Eller holder du dig bare til dit Radeon 9800XT ? :)

Edit: Ja kom også lige til at tænke på at du beskrev at dit ram-slot ligefrem "flød"(overdrivelse) i vand ? :)) Det lyder seriøst for koooldt :T Tager du et billede af bundkortet, med tilhørende frost/rim/vand i diverse slots, når du har gang i en SuperPI ? :)

Oprindeligt indlæg af marquis1
    Har du planer om at købe et af de nye nVidia-kort ? (6800 noget right? ) Eller holder du dig bare til dit Radeon 9800XT ? :)

Tvivler på at tom vil ligge 50% under de andre... Og når det nu "kun" er de sølle 4-5000,- hehe...

Det der is der er på dit bundkort... Er det ikke farligt??? Synes bare jeg er blevet advaret alle steder mod kondens osvosv... Men dit ser jo ud til at det flyder i det... Hehe... Der må vel være et lag is på hele kortet??? :P

Oprindeligt indlæg af købkøb

Tvivler på at tom vil ligge 50% under de andre... Og når det nu "kun" er de sølle 4-5000,- hehe...

Det der is der er på dit bundkort... Er det ikke farligt??? Synes bare jeg er blevet advaret alle steder mod kondens osvosv... Men dit ser jo ud til at det flyder i det... Hehe... Der må vel være et lag is på hele kortet??? :P

is, næppe.. men vand.. jeg vil tro der kun ligger is max 5 cm fra socket.. uden at vide det præcist.. vandet kan man for eksempel samle i noget bandage eller papir.. eller skide på. så længe det er is er det ikke så slemt..
    angående det med om han vil leve af det.. det tror jeg ikke han vil ;) han har lavet denne for at være hurtigst.. at han så sælger et par stykker er vel bare for at få nogle af pengene hjem igen.. og tiden man bruger kunne man så have brugt foran computeren.. personligt er kompressorkøling noget der interesserer mig meget.. ikke bare i computere men også i køleskabe og frysere.. mon ikke tom har det lige sådan??:))

• Har lige en totalt sindsyg ide/løsning, til problemet af frysninger/vand på bundkort.. :T

Kunde det ikke tænke sig at få nogle lange GULD tråde som går fra ens cpu sokkel og op i luften over ens mobo, måske ca. 15 cm.

Hvor der er nogle plastik beslag som holder afstanden mellem de mange GULD tråde.. Og et kraftigt stål beslag til at holde det hele stabilt..

Så kommer der ikke frost på mobo.. Måske en smart vand/kondens samler system hvor det løber væk.

Har tænkt på at de tråde som skal går fra cpu soklen skal være i rent guld, forde det har en meget høj ledeevne.

Har lige lavet en dårlig tegning af opstillingen.. :D

Hmm kan det lade sig gøre Tom ???

Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

Rettet 3 gange, sidst af Meinder ().

• Nu jeg tænker mig om har jeg faktsik et godt spørgsmål til dig Tom..

Din tidligere køler, altså den mach der var kølet af en vapo enhed, hvordan har det egenligt at den virkede ?

• Gomer Pyle du er da nød til at have fat i sådan en køling til din nye P4 der så vi kan se hvad der kan presses ud af det :))

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• meinder << Det nytter jo ikke at have en masse guld imellem. DU får jo bare en meget dårligere køleevne + du får problemer med kondens hele vejen fra CPUen og op til kølehovedet (på siden af e guldtråde du snakker om)

Det er meget nemmere og bedre bare at isolere det hele med noget af det som også bruges på langerne på en Vapo/mach

/AphiX

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Gomer Pyle du er da nød til at have fat i sådan en køling til din nye P4 der så vi kan se hvad der kan presses ud af det :))

Så skal han da lige lave et bankrøveri først, eller ud med rigtig mange aviser :)) :crazyeyes:

• Det kan der jo være noget om men ffs kunne være nice at se hvad den kunne med sådan en køler :D

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

Oprindeligt indlæg af AphiX
    meinder << Det nytter jo ikke at have en masse guld imellem. DU får jo bare en meget dårligere køleevne + du får problemer med kondens hele vejen fra CPUen og op til kølehovedet (på siden af e guldtråde du snakker om)

Det er meget nemmere og bedre bare at isolere det hele med noget af det som også bruges på langerne på en Vapo/mach

/AphiX

Ja, meinder, jeg tror bare vi flytter problemet, og får tilmed en dårligere køling.

Ja, der skal isoleres, men printbanerne på printet leder kulden godt og langt væk fra CPU :rolleyes:

Oprindeligt indlæg af s0me1
    Nu jeg tænker mig om har jeg faktsik et godt spørgsmål til dig Tom..

Din tidligere køler, altså den mach der var kølet af en vapo enhed, hvordan har det egenligt at den virkede ?

Det var en R404a modificeret March I af bedste slags. Den var proppet med kølemiddel, så kobberrøret fra køleren, og kompressoren var meget varm, så fik jeg den ide, at lave en kobberklods omkring røret, og køle den med en gammel Vapochill. Det viste sig, at den ikke blev koldere, men den blev meget bedre til at kunne holde temperaturen nede under load.
    Derved kunne den klare højere OC. ;)

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Gomer Pyle du er da nød til at have fat i sådan en køling til din nye P4 der så vi kan se hvad der kan presses ud af det :))

Den ville kunne presses til 4800-4900 Mhz Det ville passe fint til rammen :)

• ydermere har guld slet ikke så god ledeevne for varme som folk går og tror.. det er en misforståelse, som måske kommer af at guld er en ekstremt god elektrisk leder.. termisk sølv er bedre, kobber ligeså.. det bedste er diamant.. men det er fuldstændig urealistisk.. det hjælper ikke på kondens.. det han kunne gøre var at buruge noget der suger fugt fra luften, se hvor tør han kan få luften. derudover kunne han jo regulere temperaturen. i et koldt rum vil det gå meget bedre.. køb et kølerum, tom! det ville nok hjælpe på stabiliteten generelt :))
    se kondenseringspukter ved forskellige temperarurer og fugtigheder her: http://www.h2okoeling.dk/images/Artikler/skema.JPG
    har du fået løst problemet med de halvdårlige mosfets så du kan komme over 2.12 volt??

Oprindeligt indlæg af SlackeR
    har du fået løst problemet med de halvdårlige mosfets så du kan komme over 2.12 volt??

Nej det lod sig ikke sådan løse. Oppainter har også rodet med problemet. Nu håber jeg, at FX-53 ikke er så volt-sulten, så CPU'en kan maxe ud før jeg når 2.1volt. De japanere der har prøvet FX-53 med flydende kvælstof ligger på 33xx under 2 volt.