Cascadekøler FX-DK-OC del 3:

• Jeg opretter tråden nu. for at fortælle hvordan det går:

dette er en fortsættelse herfra:
    http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=12291&sid=

Jeg har netop talt med udviklingsafdelingen hos dem der hjælper mig med at producerer Cascadekøleren.
    De kan ikke nå at få den færdig-justeret til weekenden ;( ;( ;(

Den virker fremragende, de foreløbige testkørsler er 3 grader BEDRE end prototypen, og den er meget kraftigere til at kunne klare load. :crazyeyes:
    Prototypen kunne klare -112c grader. Ved fuld load i 20 min (SuperPi M32 FX-51 core 2.014 Volt OS/64 bit 3133 Mhz) kunne den ikke længere holde temperaturen. Den steg 15-20 grader, hvorved OC%
    ikke kunne opretholdes. Under 2 volt kunne den køre i dagevis, med et 100% stabilt oc på FX-51 ved 2200@3120Mhz.

3 graders forbedring ved -112/-115 grader er virkelig meget....Og det er kun den indledende test uden finregulering af tryk og kølemiddel.

Der er tale om udviklingsarbejde, der er ingen man kan spørge, der er ikke nogen der har erfaring og viden helt herude. Den senere tid er et helt nyt kølehoved blevet udviklet, det er termodynamisk helt i topklasse, men stort og tungt. Det har været en opgave at få det mekanisk stabilt, så det kan holde, og er nemt at monterer.

Jeg prøver at sige, de ikke kan nå det til weekenden. Hvis jeg vil have den HELT optimeret, og det vil jeg naturligvis. ;( :( ;)

Jeg har derfor besluttet, at monterer den gamle prototype på FX-53 her i weekenden. Jeg må jo se at få rettet lidt op på rekorderne.

Dvs: Lørdag formiddag kl 11.00 vil der her komme historien om: FX-53 2400@3xxx Cascade -112c med CorsairER 3500PLTT cas 2-5-2-2

Der kommer nærbilleder af Prototypen for første gang.
    Det handler om WR i Pifast
    Rekordforsøg i Superpi M32 samt kørsel af SuperPi M1 og M8. 3DMark03 CPU-test. mm. :boxing:
    Jeg kører også gerne andre benchtest, kom med forslag så skal jeg forsøge at køre dem.
    (ikke 3Dmark test, dem kommer vi til senere PCMark04 heller ikke, med gerne ALT andet) :)

På gensyn lørdag
    :cheers:

• Ser jo stadig kanont ud ..... glæder mig til at se resultater med din FX-53 og så se hvilken rekort du kan komme op på.........

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• Det ser jo lovende ud, glæder mig til at se flere detaljer. :clap:

Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

• AQ3??? Sisoft Sandra???

Glæder vi os til :D

Hvordan kan det være den ikke kan holde den OC ved ~-97 grader?? Synes det virker ret så koldt :D

Larmer den iøvrigt meget??? Og hvor meget kan man bestille den nye for??? Hvis man kan bestille den???

• AQ3 ikke endnu, der skal grafikkortkøling til
    Sisoft Sandra -det er noteret, kommer på lørdag. :clap:

Hovedårsagen til at temperaturen ikke kan holdes ved den nævnte belastning, der forøvrigt svare til ca 170W :boxed:
    Er, at primærtrimmet der køler varmeveksleren til brug for højtrykskompressoren (R1150a) ikke har kapasitet til at holde temperaturen under -50/-55c i varmeveksleren, derved stiger trykket, og højtryks-kredsen kan ikke holde den ekstreme temperatur. Bare den får et øjebliks ro, sker det ikke. Den tid der er pause mellen de enkelte baner i 3DMark er nok. Men i Superpi på 64 bit OS er der INGEN pause, prøv det, du vil blive overrasket over, at du skal trække 100 Hz fra det du troede var stabilt...(I alm 32bit OS drøner den igennen med 3195 mhz, det er bare langsommere end 3120mhz 64 bit)

Den larmer ikke særlig meget, det er en meget stor langsomkørene blæser, den har en dyb ikke generende lyd. Min R404 prommy med extra blæser larmer mere. :rolleyes:

Ja den kan bestilles til 50K kroner. Specifikationerne bliver lidt bedre end oprindelig lovet.
    Fuld garanti og i en meget høj finish. Den er i tyk sprøjtelakeret stålplade på hjul, vægt tæt på 70 kg.

• Ja, 50K er sku mange penge, men satme også noget nice køling man køber så. Vil gerne se det færdige udseende......... venter.........

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• Vildt... Troede ikke at der var så stor forskel fra -100 til -80 feks... Troede bare det mest var blær... Hvor varm bliver CPU'en så under fuld belastning når den nu blir "varm"

Kunne du ikke "bare" smide noget bedre køling på varmeveksleren???

Synes det er vildt cool... Hvis jeg havde de penge i overskud ville jeg klart købe 1... oO(Vind i lotto eller keno)

Er den nem at montere??? Har faktisk snart de penge men det er mere en opsparing.. Hehe...

• Hej Købkøb

Ja der er stor forskel på -80 og -100 og -118 ;)
    For at illustrerer det for dig, kan man sige, at forskellen på -80 og -100 er STØRRE end forskellen mellem -20 og -40.

Tænk på hvad det har betydet når folk har modded deres Prommy med R404 og forbedret temperaturen -15-17 grader.

CPU'en ER -112c under load. Temperaturen er målt på CPU med et meget nøjagtigt termometer. Måler man den tilsvarende temperatur får man -11c på en standard Prommy (displayet viser -38 ) og -26c på R404 prommy (displayet viser -53)

Bedre køling på varmeveksleren er der også på den nye, vi skiftede kompressoren fra 15" til 18" og kapillærrøret er kortet op. Det er også her de fleste andre der arbejder med Cascadekøling har problemer, de fleste ved det endda ikke!

Oprindeligt indlæg af Tom Holck

Ja der er stor forskel på -80 og -100 og -118 ;)
    For at illustrerer det for dig, kan man sige, at forskellen på -80 og -100 er STØRRE end forskellen mellem -20 og -40.

Der kan man bare se.. Det vidste jeg sq ikk... Troede det var omvendt at -20 til -40 betød mere end -112 til -120...

Tænk på hvad det har betydet når folk har modded deres Prommy med R404 og forbedret temperaturen -15-17 grader.

Ja ok... Men ligesom jeg skrev ovenover troede det var omvendt...

CPU'en ER -112c under load. Temperaturen er målt på CPU med et meget nøjagtigt termometer. Måler man den tilsvarende temperatur får man -11 grader på en standard Prommy (displayet viser -38) og -26 grader på R404 prommy (displayet viser -53)

Det betyder at den måler der følger med prommy'er måler forkert??? Det var da ret meget det viste forkert... Kan det ikke være pga de måler 2 forskelige steder???

Bedre køling på varmeveksleren er der også på den nye, vi skiftede kompressoren fra 15" til 18" og kapillærrøret er kortet op. Det er også her de fleste andre der arbejder med Cascadekøling har problemer, de fleste ved det endda ikke!

Ok... Det vidste jeg sq heller ikk... Men hvis man feks havde 2 af de der maskiner du har kunne man så ikke køle den ene ned med den anden, hvis ja hvor meget ekstra ville det give??? Meget eller bare lidt???

• Det er godt ud Tom glæder mig til lørdag for at se rasultater.

Du skal/har bestilt et 6800 ultra ikke ? :D

Asus maximus v extreme
    Intel Core i7 3770k

Corsair H100
    Corsair Dominator GT 1866
    Samsung 830, 256GB
    2x Asus 7970 DIRECT-CUII
    Corsair HX 1050

• Ja, på en prommy måles temperaturen helt oppe bagpå kølehovedet, det er det koldeste sted, og langt fra CPU temperatur. Dernæst viser de for meget. Der har på XS og andre steder været skrevet meget om dette. -Helt klart den temperatur du ser i displayet er ikke CPU temperaturen.

Mht. at køle det første trin i en cascade, kan man kort sige det sådan:

En kompressor driver en kølevæske rundt under tryk. Når væsken sprøjtes ud optager den varme, og fordamper. Derved bliver kølehovedet (fordamperen) kold.
    Der findes mange kølemidler med forskellige egenskaber og priser. Du har hørt om R134a, R404a, R507a og mange mange flere. De forskellige kompressore kan kun køre med nogle kølemidler. Der er også olie på, og man kan kun blande nogle olier med nogle kølemidler.

Ved at skifte 134a ud med 404a som har et lavere kogepunkt, kan man køle bedre og koldere.

De "frækkeste" kølemidler er R22 R170 og især R1150 de kan blive meget kolde, men trykket er så højt, at selv den kraftigste kompressor ikke kan starte.

Er du med endnu? :ban:

Derfor laver man en cascade, hvor den første kompressor køler ned til -35/-55 grader, og over en varmeveksler køler trin 2. Efter nogle minutter er der lavere tryk, nu kan trin 2 starte op, og køle ned til eks
    -90C (R170a)

Hvis nu ikke trin 1 kan holde temperaturen (eller går istykker, kan det blive farligt, fordi trykket i trin 2 stiger voldsomt. Kobberrør og kompressor virker som en håndgranat, dertil kommer at R170 og R1150 er eksplosive og meget brandfarlige :rocket:

Så er vi ved dit spørsmål: Man kan jo ikke køle ned med noget der kræver det er kølet ned først, uden først at have det kølet ned :crazyeyes:

Med andre ord. Trin 1 kan ikke blive koldere end de (enfasede) kølemidler tillader, dvs f.eks R502 eller R507 altså omkring -50/-55 grader.

Nogle forsøger sig så med en Trippel-Cascade hvor R404a køler R410a som køler R22 f.eks.
    Det bliver meget kompliceret, fordi der er 3 variable, og der er tab i systemerne.

De køleingeniører jeg arbejder sommen med siger, at et godt (dual) cascadeanlæg slår alt andet. Hvis man bygger sikkerhed ind (trykventiler, afbrydere ekspansionsbeholder, stålkabinet etc. ) er det ikke farligt. Hvis det dimensioneres rigtigt, kan det køre med ren R1150a på trin 2, og det er det ultimative kølemiddel.
    I mit tilfælde er begge kompressorerne højtrykskompressorer 18" dvs. Den på trin 1 der "kun" kører med R507a har en enorm kapasitet.
    Den kan køle mere en 1000w ved -50 grader.
    (til sammenligning Prommy R404a køler 35w ved -50)

Oprindeligt indlæg af w3ber
    Det er godt ud Tom glæder mig til lørdag for at se rasultater.

Du skal/har bestilt et 6800 ultra ikke ? :D

Jo jeg regner med at være blandt de første med et 6800U på den ene eller anden måde. Vi skulle jo gerne have sat nogle danske rekorder.

• Aha... Ja... Men kan man ikke få noget der køler bedre end R1150???

Hvad med sådan noget flydende stads man tit ser forskere bruge??? Det absolute - punkt er det ikke -286C??? Kan det nås på den ene eller anden måde(Eller bare tæt på)???

Sorry hvis jeg spørger for meget vil bare gerne lære en smule om det(Hvis nu man skulle hoppe over og lege med sådan noget, eller lave noget selv?)

• købkøb - Det kan du ikke engang med alle Tweak.dk forumbrugeres årsinkomst før skat lagt sammen... ;)

For at komme over/under de -200 skal der et så stort tryk til at der nok findes omkring 10 tryk "beholdere" der kan det i verden. Der står en i DK, den står inde på DTU.. (så hudt jeg visker)

De 2 står hos NASA.. For at kunne lave noget ved de temperature skal du have et komplet lufttomt rum, altså ingen ilt eller noget derinde..

- Samme princip som på en prommy, bortset fra en prommy er Tissemyren, hvor så dette rum er Eiffeltårnet.. Forstår du hvor jeg vil hen ? -

Det kan godt lade sig gøre at lave resultater ved -286 eller 0 Kelvin som det vist nok også hedder.

Du skal bare have så mange penge, at du ligeså godt kunne sætte dig tilbage i stolen og sidde der resten af livet....

Kort sagt, LN2 er det vildeste du kan komme i nærheden af.. Men hold dig hellere til en Prommeteia, det er Meget mere sikkert..

Ret mig lige hvis jeg tager fejl..

EDIT: Jeg fandt lige Macci´s gamle LN2 opsætning, Video fylder 5.5 MB, og kan hentes med 260/Kbs :P

http://www.solidhardware.com/macci/videoz/computar.avi

Oprindeligt indlæg af købkøb
    Aha... Ja... Men kan man ikke få noget der køler bedre end R1150???

Hvad med sådan noget flydende stads man tit ser forskere bruge??? Det absolute - punkt er det ikke -286C??? Kan det nås på den ene eller anden måde(Eller bare tæt på)???

Sorry hvis jeg spørger for meget vil bare gerne lære en smule om det(Hvis nu man skulle hoppe over og lege med sådan noget, eller lave noget selv?)

Bare spørg løs Købkøb, jeg svarer gerne i den udstrækning jeg kan.
    Det absolutte nulpunkt er -273,16 grader = 0 kelvin
    Det er en teoretisk temperatur i verdensrummet.

Det jeg tror du tænker på er Helium/Brint køling, og selvfølgelig flydende kvælstof (-196c) som japanerne bruger.

Fugger har lavet nogle overvejelser på en Brint-"cascade" Der er alvorlige tekniske problemer, dertil det væsenlige. Varmeledningsevnen i disse kolde luftarter er elendig.

Jeg kan ilustrerer det ved at sammenligne vandkøling med luftkøling. Ved stuetemperatur er vandkøling langt mere effektiv en luftkøling, på samme måde er der forskel på den effekt et kølemiddel kan lede bort.
    Man siger de har gode termiske egenskaber.
    Det betyder, at en lav temperatur godt kan opnåes med en luftart, men lige så snart man belaster og skal have fjernet nogle wat, stiger temperaturen kraftigt -det du'er ikke :(
    Derfor stadigvæk, det "ultimative (kompromis) er R1150a

En anden ting, på de japanske sight for superpi M32 og M8 kan du se, at min cascade fint konkurrerer med japanerne når de bruger flydende kvælstof på -196 grader. De har ikke en koldere CPU end jeg har. Lige så snart de starter den bliver den varmere end min.

Der er også enighed om, at CPU'er begynder at blive "underlige" når de bliver koldere end -120 c.
    Jeg tror jeg har set disse symptomer under test. Det ytre sig ved samme symptomer som når man overclocker for meget. Men hvis det sker ved alm hastighed og corevolt!!?? må det være noget andet.

Morale:
    I en Cascade kan det være direkte skadeligt IKKE at overclocke tilstrækkeligt, og IKKE at øge spændingen til et passende højt niveau. LOL

• Haha, det er godt nok en ond cirkel du er kommet ind i! :D

Hvad sker der med resten af bundkortet nu hvor CPU er kølet så ekstremt, jeg har prøvet med vandkøling ved -20 grader, det gav ik kun en kold CPU men kulden spredte sig også gennem bundkortet.. Hvad temp er rammmene fx.? 8o

AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB