Workstation Build 6-8K

  • Hej jeg står og skal til at bygge min første computer. Den skal bruges i forbindelse med bl.a. Adobe Pakken - jeg skal kunne redigere video og lave lidt 3D arbejde på den (3Ds Max).
    NOTE: Dette er ikke en gamer pc (hvis det gør en forskel :D )


    Jeg har søgt lidt rundt omkring på nettet og er kommet frem til dette build som i meget gerne må kommentere på. Jeg er i tvivl om jeg skal have et grafikkort eller ej - nogle skriver at det ikke er nødvendigt, andre skriver noget andet.
    Tips i forbindelse med byg-selv er også velkomne, det er som sagt første gang jeg bygger selv :)
    Budget: mellem 6000-8000, dog må det gerne holdes tættere på de 6000.


    Srømforsyning: Sea Sonic G Series 550
    HDD: Seagate Desktop HDD ST2000DM001 2 TB
    RAM: Corsair Vengeance 2 x 8 GB
    Bundkort: ASUS Z87-PLUS (Er der et andet board i serien som passer bedre?)
    Køler: Cooler Master Hyper 212 Evo
    CPU: Core i7 I7-4770K 8 MB (kan evt nedgradere til I5-4670K 6 MB og spare 551,-)
    SSD: Samsung 840 EVO MZ-7TE250 250 GB(kan evt nedgradere til 120GB og spare 370,-)
    CD-drev: Samsung Super-WriteMaster SH-224DB
    Kabinet: Fractal Design Define R4


    Samlet pris for ovenstående build (19-6-2014): 7532,-


    På forhånd tak! :9xo

  • SSD'en, du har valgt, er ganske fornuftig. Du skal op i 250GB størrelsen (som du også har valgt), da mange 3D programmer, Photoshop mv., fylder meget, og derfor løber du hurtigt tør for plads på systemdisken, hvis du går ned på en 120GB.


    Ellers er jeg enig med Michael. Køb en z97'er, når nu du skal ud og investere i nyt :)


    Ellers ser det fornuftigt ud. En fremtidsplan kunne være en 4960x eller lignende sokkel 2011 cpu, men det kommer meget an på hvor tung rendering, du skal lave. I mange henseender og i år fremover kan du sagtens "nøjes" med 4770k

  • Just fordi at du primært skal bruge den til den slags opgaver som en i7 klarer bedre end en i5 så vil jeg mene at den er pengene værd.


    Hvad angår et grafikkort så kommer det meget an på hvilke programmer du arbejder med - Nogle 3D Studie programmer kan bruge f.eks. et nVidia kort til at tage en portion af beregningerne (Mener det hedder CUDA), så det kan være en idé hvis ikke processoren klarer det alene. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja okay, ellers kan grafikkortet altid tilføjes senere. Tak for svaret!


    Flere tanker og input er velkomne :)


    EDIT: Kan jeg på nogen måde gøre mit build billigere - er der dele som evt. kan erstattes, men samtidig få lige så god performance/kvalitet? Eller måske bare lidt billigere, og så gå en lille smule ned på performance?

  • Cooler Master V550S er en smule bedre end G serien så hvis du kan finde en VS biligere så burde du tage den, ellers så bare hold dig til Seasonic G hvis det er den der koster mindst

  • @Mario Det er bare lidt 3D modellering på hobby-plan, i 3Ds Max.


    Tak shilka, det vil jeg lige undersøge :)
    EDIT: Kan se at Cooler Master VS Series V550S er ca. 100kr billigere end Seasonic - den er bedre siger du? :)

  • Nu arbejder jeg selv med video produktion, og kan da informere dig om, at selv et lille kort som GTX 650 giver utrolig meget i forbindelse med Premiere Pro og After Effect. Jo, de store kort som 670,680,770 og 780 giver mere. Men set ud fra et økonomisk synspunkt, så betaler du utrolig meget mere, for ikke særlig meget mere ydelse.


    Hvordan det virker i 3D Max, aner jeg ikke. Har ikke meget erfaring med modellering osv, men i Adobe kan selv et lille CUDA-kort gøre meget.


    Og ja, et GTX 650 kan altså købes fra ny til omkring 700kr. Og måske kan det findes billigere brugt fra nogen som ønsker at opgradere.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg vil også mene at et grafikkort er en god ide, selv om du måske kan klare dig uden. Jeg har ikke den store erfaring med 3ds Max, men generelt i 3D-programmer accelereres viewporten en del af et grafikkort afhængig af hvor komplicerede scener du afbejder med. Hvis du køber et gaming grafikkort er driveren ikke optimeret til 3D-programmer, så skal du have et Quadro eller Firepro grafikkort som ikke giver meget mening når man kun arbejder med det som en hobby. Et gaming grafikkort vil typisk bruge 20-40% af grafik-chippen i 3D-programmer, mens et Quadro/Firepro vil bruge 60-80% afhængigt hvilke opgaver der arbejdes med. Men jeg synes stadig det er en god ide at have et grafikkort selv om det er beregnet til gaming. F.eks. dette GeForce GTX 650 vil være et godt bud. Det har 2GB ram, hvilket også kan hjælpe i nogle situationer.

  • gaming-king og leonona, er det det samme grafikkort i begge omtaler? (GIGABYTE GeForce GTX 650)


    Vil sådan et grafikkort gøre en markant forskel i forhold til hurtigere workflow osv, eller kan det ikke mærkes?
    Og hvad skal man ellers kigge efter i grafikkort, jeg har overhovedet ikke forstand på det nemlig :)

  • Og en anden ting... hvis jeg nu ville opgradere med yderligere 16gb ram, er det så bare at købe endnu et 2x8gb kit og smække i bundkortet, eller er der noget jeg skal tage højde for?


    Hvis der skulle vælges mellem 2x8gb ekstra ram, eller GPU, hvad ville så være bedst?

  • jo mere RAM jo bedre vil jeg næsten sige, og koster klodserne det samme så tag 2 eller 4 af de største 4*4 GB kunne være fint hvis de er meget billigere end 2*8 Gb. bare det er den rigtige type RAM, snart DDR4 tid, men mener ikke lige der er billige bundkort endnu hvor man bruger DDR4.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Så dobbelt op på RAM i stedet for at købe et GeForce GTX 650 ville være at foretrække? :)


    EDIT: Så ligenu står jeg med valget mellem et GTX 650, eller et RAM kit med dobbelt antal RAM i forhold til mit originale build i første post (kigger lidt på der her kit Corsair XMS3 4x8gb - hvad siger i? Eller skal jeg holde mig til vengeance som er ca. 450kr dyrere: Corsair Vengeance 4x8gb ?)

  • Så dobbelt op på RAM i stedet for at købe et GeForce GTX 650 ville være at foretrække? :)


    ville foretrække begge dele hvis muligt. men ikke nok erfaring med 3d programmer til lige at sige hvad der er bedst. kommer jo også an på hvilket onboard gfx du har på bundkortet.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Nej okay tak for dine svar Fragman :) Jeg håber lidt at der er nogle andre der vil byde ind med nogle kommentarer :)


    I forhold til rammene i min ovenstående post så behøver det ikke at være nogle af de to nævnte kits, hvis i har bedre alternativer inden for samme prisklasse er det helt fint :)

  • Jeg kan anbefale en anden SSD: Crucial MX100 256GB, den koster "Kun" 750 kroner.

    Fractal Design Define R4 | Corsair RM750 | MSI Z97 GAMING 5 | Intel Core i7-4770K | G.Skill TridentX 16GB | Sapphire R9 290 Tri-x | 2 * Seagate Barracuda 1 TB | Crucial SSD MX100 256GB | Noctua NH-U14S.
    Steel Series Ikari Laser Mouse | Apple Wireless Keyboard | Apple Magic Trackpad | Apple 27" Cinema Display | Wacom Bamboo Capture.

  • Jeg kan anbefale en anden SSD: Crucial MX100 256GB, den koster "Kun" 750 kroner.


    Har selv opgraderet min M4 64GB til en MX100 256GB her i løbet af ugen og jeg er ganske tilfreds. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |