NAS rettigheder?

  • Hejsa derude :)


    Sidder og overvejer at investere i en NAS til at lagre min film samling og musik, men jeg vil lige hører om det er lovligt at gøre sådan noget? Hele min DVD og Blu-Ray samling samt musik er købt og betalt for i fysik tilstand. Har søgt på nettet næsten alle steder men der er ingen der kan give mig et sådan konkret svar ;) Det eneste jeg vil bruge den til er at streame min samling og slippe for at fumle med cd'en og få pakket mine fysik samling lidt væk :)


    Håber i kan hjælpe mig :huh:

  • Er ret sikker på det er lovligt at tage backups af ens egne film.
    Der står jo sådan set også du må bryde kopisikringen hvis det er for at kunne afspille det på en afspiller der ikke understøtter mediet.
    Og da der ikke er noget drev i fx min Boxee Box, vil det jo være nødvendigt at gøre for at jeg kunne afspille filmene på den.


    Så så længe du har det originale medie er du i din gode ret til at gøre det.


    Du må selvfølgelig bare ikke søge om fremmed medhjælp til hvordan dette gøres.
    Og med fremmed medhjælp menes der personer uden for din egen husstand.

  • Er ret sikker på det er lovligt at tage backups af ens egne film.
    Der står jo sådan set også du må bryde kopisikringen hvis det er for at kunne afspille det på en afspiller der ikke understøtter mediet.
    Og da der ikke er noget drev i fx min Boxee Box, vil det jo være nødvendigt at gøre for at jeg kunne afspille filmene på den.


    Så så længe du har det originale medie er du i din gode ret til at gøre det.


    Du må selvfølgelig bare ikke søge om fremmed medhjælp til hvordan dette gøres.
    Og med fremmed medhjælp menes der personer uden for din egen husstand.


    Jeg er desværre ikke helt enig med der der Bubbi.


    "Ulovligt: Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen."


    Hvis du har den originale DVD og du har mulighed for at afspille den i en DVD afspiller, Playstation, computer med DVD-drev osv. ja så må du faktisk ikke tage en kopi til at have liggende på NAS'en.


    Kilde: http://kum.dk/kulturpolitik/op…ggrund/digital-kopiering/

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Og jeg er så ikke enig med dig, GK - Eller ihvertfald det nedenstående (som ikke står nogen steder på din kilde)


    Hvis du har den originale DVD og du har mulighed for at afspille den i en DVD afspiller, Playstation, computer med DVD-drev osv. ja så må du faktisk ikke tage en kopi til at have liggende på NAS'en.


    Hvad der derimod står på samme side er at du godt må lave en kopi til en anden enhed (f.eks. en NAS) i sommerhus eller sommerhus. Ydermere står der at du godt må bryde kopisikringen for at kunne afspille dit medie på en enhed.


    Der står intet om at du ikke må bryde kopisikring til en anden enhed, hvis du allerede har en afspiller der kan afspille indholdet - så længe at dette kun er til det personligt brug og ikke deling.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Nej det står ikke nogen steder på min kilde, for jeg har heller ikke citeret det.


    øhh... Det du skriver står INGEN steder i min kilde, og eftersom du ikke selv har nogen kilde angivet, kan jeg desværre ikke have tiltro til dit udsagn.


    Min kilde (Kulturministeriet) skriver udtryktligt, at man kun må bryde en spærring hvis det er ___NØDVENDIGT___ for at kunne ___AFSPILLE___ den privat. Ergo har du en DVD-afspiller, ja så er det ___IKKE NØDVENDIGT___. For vil du have den på en NAS, ja så er det en kopi du laver (og ikke bare en afspilning), og så må man IKKE.


    Ja, du må gerne lave en kopi af en DVD/CD/Blu-ray osv. Til fx dit sommerhus. Det må du gerne. Men hvis der er en spærring på, ja så må du IKKE, da der så er tale om en kopi og du må ikke bryde en spærring for at lave en kopi, som der står.


    Nej, der står ikke specifikt noget om det sidste du skriver. Men de kan jo heller ikke liste alle scenarier op. Der imod har de skrevet.. og jeg gentager.. du må IKKE lave en kopi af den. En DVD med spærring må kun AFSPILLES. Hvis du derimod ikke har noget der kan afspille den pga. spærringen, ja så må du i teorien godt bryde spærring for at se den. Men du må ikke oprette en kopi.


    Jeg følger da gerne op med denne (lidt ældre, men stadig gældende) sag fra 2009. http://www.computerworld.dk/ar…aerring-paa-egne-dvd-film


    Som der beskrives i den artikel. Så er det i teorien juridisk ulovligt, at lave en kopi til sit mediecenter, hvis den har en spærring. MEEEEN, som Jakob Plesner Mathiasen (Danske Videogramdistributørers talsmand partner i Johan Schlüters advokatfirma) siger, ja så vil alle der rent faktisk spørger om lov, vil få lov til det. For det er jo moralsk korrekt at lave en kopi. Men derfor eksistere paragraf 75C i Ophavsretsloven stadigvæk, og den siger, man ikke må lave en kopi.


    Jeg er ikke mere hellig end jer andre :whistling: :9xo men, jeg kommer bare med de konkrete regler på området. Hvad folk så selv gør, er jo op til folk selv og det blander jeg mig slet ikke i. :)

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • *tolke tolke tolke*


    Vi kommer ikke videre her. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Uanset de helt konkrete regler, så ville det undre mig meget hvis nogen ville gå efter dig fordi du kopierer dine egne film/musik for kun at bruge det privat og ikke dele det.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Uanset de helt konkrete regler, så ville det undre mig meget hvis nogen ville gå efter dig fordi du kopierer dine egne film/musik for kun at bruge det privat og ikke dele det.

    NSA is watching you ^^

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Som jeg har forstået reglerne er det fuldstændigt lovligt at kopiere til eget forbrug inden for husets 4 vægge.
    Det er dog ulovligt i det tilfælde at du deler det med nogen som helst, som IKKE bor på husstanden.


    Dog skal du beholde de originale varer du har, så du kan dokumentere du ejer det.
    Loven i danmark giver dig lov til at bryde en hver sikring for at kunne bruge DIT produkt, det gælder både spil og film.

    Kabinet: NanoXia Deep Silence 1

    Mobo: ASrock Z77 Pro3

    CPU: Intel I7-3770k

    CPU køling: CM Evo 212, 2xSP120

    Ram: Corsair Dominator Platinum 16gb 1600 mhz

    PSU: Corsair HX 850

    GPU: Sapphire Tech. R9 290 Tri-x OC
    Lydkort: Creative SB X-FI Titanium Fatality