120Hz VS 60Hz i FPS-spil?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af NupZa
    Nu spiller jeg selv på et meget højt internationalt niveau i CoD4 og besvare kun den her tråd fordi at jeg fik tippet for min mate mongolmedpistol, jeg har slev være med til at tage mange anden og nogen første pladser i CoD4 (og CoD:mw2) siden jeg startet på spillet, Men da vi kom til at skulle spille finalen til dreamhack, og skulle spille på de her vildt gode maskiner og 120hz skærme jeg havde ikke før prøvet en 120hz skræm men da jeg spillede på den var det _MEGET_ mer flydene ind en 60hz / 75hz , man kan sige at man ramte der hvor at man aimet, ens recoil blev også meget mindre, når man vændte sig hurtigt flød faveren meget bedere sammen, Så jeg tænkte at den skulle jeg da eje når jeg kommer hjem :) så den blev købt og Jeg har aldrig nogen sinde været så glad for en skærm i mit liv, det er jo over nice, Og så er jeg meget ligeglad med hvad alle de andre siger på det er forum,


    DEN HER SKÆRM ER DEN BEDSTE


    siden både dig og din ven er ligeglade med folks meninger og ikke selv just virker som nogen der aner hvad i snakker om, så tror jeg også vi andre er pænt ligeglade med jeres.........og capslock gør ikke vores mening om din mening anderledes.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    siden både dig og din ven er ligeglade med folks meninger og ikke selv just virker som nogen der aner hvad i snakker om, så tror jeg også vi andre er pænt ligeglade med jeres.........og capslock gør ikke vores mening om din mening anderledes.....


    CAPS har kun negativ effekt, og siden du "spiller på meget højt internationalt niveau" skulle man tro at et par punktummer kunne sniges ind i din meget meget lange forklaring, som jo er direkte forvirrende at læse.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    siden både dig og din ven er ligeglade med folks meninger og ikke selv just virker som nogen der aner hvad i snakker om, så tror jeg også vi andre er pænt ligeglade med jeres.........og capslock gør ikke vores mening om din mening anderledes.....


    Tjah du kan jo undersøge hvad folk inde på anandtech, flatpanels og xplayn og se hvad meninger folk har om den skærm. Vi er ikke ligeglade med jeres meninger, I er blot uinformeret og står arrogante ved jeres holdning om at mennesket ikke kan ser mere end 30 fps som i har læst på internettet - ergo det må jo være sandt!


    Reelt er det jer som er forkert på den. Desuden er det hellere ikke et spørgsmål om hvor mange fps man kan se, der vil stadig være en mindre latency mellem hvert billede man opfatter hvis skærmen opdatere ved 120 istedet for 60 hertz - og det er ikke svært at regne ud og umuligt at modbevise - det er ren logik! Og når det så er sagt ville det naturligvis ikke være gældende for fx film hvis man hypotetisk går ud fra at de er optaget med 120+ fps da latency ikke har noget at sige pga der ikke er behov for bruger input.


    Desuden mister folk al troværdighed når de siger de ikke kan se forskel på 60 og 120 hertz. Prøv at tage hen til nærmeste elgiganten og se noget fodbold på en 50 hz standard tv og så sammenlign med et 50+ hz fjernsyn der kunstigt kan tilføje flere billeder til at opdatere ved højere hertz.....

  • Nu er jeg blevet pisseforvirret.. Men hvor mange fps kan man kører med, hvis man kører 120Hz, hvor der for 60 Hz ikke kan vises mere end 60 billeder i sekundet?


    Og hvad med en plasma skærm hvor de oplyser 600Hz? Hvor mange billeder kan den så vise i sekundet?


    Bare forvirret :S :P

    Kabinet : Silverstone Raven

    MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

    CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

    HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

    Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jomo_88
    Nu er jeg blevet pisseforvirret.. Men hvor mange fps kan man kører med, hvis man kører 120Hz, hvor der for 60 Hz ikke kan vises mere end 60 billeder i sekundet?


    Og hvad med en plasma skærm hvor de oplyser 600Hz? Hvor mange billeder kan den så vise i sekundet?


    Bare forvirret :S :P


    Når et plasma har "600Hz" betyder det bare at tv'et behandler billedet 12 gange "hurtigere" end et almindeligt 50hz tv. Det indsætter 11 kunstigt beregnede billeder, og man får derfor et mere flydende billede. Det kan dog også give anledning til fejl i billedet.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jomo_88
    Nu er jeg blevet pisseforvirret.. Men hvor mange fps kan man kører med, hvis man kører 120Hz, hvor der for 60 Hz ikke kan vises mere end 60 billeder i sekundet?


    Og hvad med en plasma skærm hvor de oplyser 600Hz? Hvor mange billeder kan den så vise i sekundet?


    Bare forvirret :S :P


    som før skrevet kan du have alle de fps dit hardware kan fyre ud, bare du disabler vsync ..enten i spillene eller i gfx driveren.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    som før skrevet kan du have alle de fps dit hardware kan fyre ud, bare du disabler vsync ..enten i spillene eller i gfx driveren.


    Men hvis du ikke selv har set forskellen, så forstår jeg ikke helt hvordan du kan argumentere så hårdt imod det? Jeg har selv en 2233rz og jeg syntes det gør en kæmpe forskel lige fra skrivebordet hvor du bevæger musen til fps og strategi spil, hvor det bare kører mere flydende.
    Men igen det er så min menning der er nok nogle der ikke kan se forskel, men det kan dem der kan se en forskel vel ikke gøre for? :)

  • nu har jeg sjovt nok prøvet en 120HZ skærm og kan ikke selv se en skid i forskel...

    Asus Maximus V Gene - Intel i5 2500k @ 4,5GHz + Corsair H150i
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB (16GB) - Gigabyte geforce GTX970 G1 4GB
    750GB Samsung Spinpoint f2 - Corsair hx620
    3TB Seagate barracuda - 250GB Samsung 840 pro
    Fractal Design Define R5 Black
    Logitech G502 og G710+
    2x Dell u2713hm

  • Placebo!! :roller:


    Hvis de i biografen kun viser 24fps, og det er nok, så tror jeg sgu ikke at du kan se forskel på om du kører dobbelt så meget eller 4X så meget. Din hjerne kan overhovedet ikke behandle så meget data, det er fuldstændig sort.
    Tror måske bare det er din nye skærm som er lidt bedre, og så fordi den er ny, og du derfor ønsker at der skal være en forskel en forskel..
    Med det sagt, forstår jeg sgu godt, hvorfor folk køber 120hz, hvis man gamer på højt niveau.. Jeg køber også tit selv unødvendige accessories, som en useriøst dyr mousepad, og sådan. Heller have for meget end for lidt, så derfor ville jeg også mene at hvis du kan få en skærm som med størrelsen, reaktionstiden, og farven lever op til dine krav, og der stadig er penge til 120Hz.. Why not.. :D

    Asus P5n32-E SLI
    Pentium E6600 Med TT BW 735
    2gb Cosair PC6400 CL4
    Geforce 8800GTS-SLI
    2x250GB SATA2 16MB (RAID0)
    1000w NorthQ PSU
    Aerocool Aero Engine JR
    20,1" LG L2013P, S-IPS.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Blackbrizz
    nu har jeg sjovt nok prøvet en 120HZ skærm og kan ikke selv se en skid i forskel...


    Nu har vi hørt dig.



    Hvis de ekstra Hz ikke betyder noget, hvorfor er det så der stadig er mange der spiller på CRT-skærme lige akkurat pga. de ekstra Hz?

    "Du skal aldrig file en diamant flod, hvis din hest åd et kloster" - Philip Larsen, 2009.

  • HZ = antal gange skærmen viser billeder sekundet.


    FPS = antal gange grafikkortet sender et billede til skærmen.



    Hvis FPS kan komme op på HZ niveau 120, vil der sendes 120 billeder til din skærm, som vil vises 120 gange sekundet og 120 forskellige billeder vises til dine øjne.


    Hvis FPS kun er på 60 på en 120 HZ skærm, vises der 60 forskellige billeder til dine øjne og hvert billede vises 2 gange da skærmen stadig vil blinke 120 gange sekundet. Der vil kun være forskel på hvert andet billede og ikke hvert billede som ved 120 HZ.


    Om der så er forskel på:


    120 HZ med 60 FPS
    60 HZ med 60 FPS


    er svært at sige, men hvorfor ikke? Det er tydeligt at man skal over 45 HZ for at få det behageligt som gamer, så 15 hz eller 75 hz over de 45. Jeg ved godt hvad jeg havde valgt.


    Tak til mongolmedpistol m påhæng


  • mest fordi specielt CS 1.6 gfx motoren er så gennem bugged, at din hastighed når du løber og dit rekyl er mest optimalt ved præcis 100 fps.....eller helt præcist 99..... almindelige moderne spil har ikke alle de bugs, da de benytter helt andre grafikmotorer....førhen havde man også problemer med ms på fladskærme, og først da man kom ned på 20ms eller under gav det ikke lag når man gamede...idag har de heller ikke den ulempe.


    og jo jeg ville da gerne have et 120 hz tv, men spørgsmålet er om det er de ekstra penge værd.....har netop prøvet en hos en kammerat her til aften, og der er nu ikke nogen væsentlig forskel på den og min nye asus 24" vh242 til ca 1600 kr....bare man holder vsync off.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    mest fordi specielt CS 1.6 gfx motoren er så gennem bugged, at din hastighed når du løber og dit rekyl er mest optimalt ved præcis 100 fps.....eller helt præcist 99..... almindelige moderne spil har ikke alle de bugs, da de benytter helt andre grafikmotorer....førhen havde man også problemer med ms på fladskærme, og først da man kom ned på 20ms eller under gav det ikke lag når man gamede...idag har de heller ikke den ulempe.


    og jo jeg ville da gerne have et 120 hz tv, men spørgsmålet er om det er de ekstra penge værd.....har netop prøvet en hos en kammerat her til aften, og der er nu ikke nogen væsentlig forskel på den og min nye asus 24" vh242 til ca 1600 kr....bare man holder vsync off.


    Tjah unreal engine er endnu mere fucked end 1.6. Nogle jumps i cod4 kræver 125 fps for at kunne lade sig gøre mens andre har brug for 333 fps. Der er også stor forskel i rekyl alt efter om man har 250 fps eller 125 fps, specielt på ak47.


  • Der skal vel 120 hertz med en større fps end 60 for at der virkelig begynder at ske noget vil jeg tro. Men folk der ville være interesseret er dog også capped ved 100 fps eller større alligevel i de pågældende spil alligevel.

  • Nu kan vi vel blive enige om at en maskine (og spil) der kan trække 120fps på en 120hz skærm giver et mere flydende billede (og sikkert lidt hurtigere respons overall) end en 60fps, 60hz skærm? ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Illanair
    Nu kan vi vel blive enige om at en maskine (og spil) der kan trække 120fps på en 120hz skærm giver et mere flydende billede (og sikkert lidt hurtigere respons overall) end en 60fps, 60hz skærm? ;)


    absolut

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Illanair
    Nu kan vi vel blive enige om at en maskine (og spil) der kan trække 120fps på en 120hz skærm giver et mere flydende billede (og sikkert lidt hurtigere respons overall) end en 60fps, 60hz skærm? ;)


    jo sikkert, men dels er det svært at finde den combo, og dels er forskellen så lille at det sjældent er den ekstra pris værd ...endnu ihvertfald.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    jo sikkert, men dels er det svært at finde den combo, og dels er forskellen så lille at det sjældent er den ekstra pris værd ...endnu ihvertfald.


    Igen er det forskellen på folk, nogle ser forskellen mere end andre, og for nogle er det faktisk prisen værd, det er det ihvertfald for mig.