Straffeattest

  • Det var dog et underligt spørgsmål.. eneste grund jeg kan se for dig at skaffe straffeattestoplysninger, er hvis du er arbejdsgiver for den pågældende person.. Og så kan du da bare spørge manden..


    Alt andet ville da være mærkeligt og jeg håber at systemet beskytter mod folk med dine intentioner..

  • Nu ved du jo intet om, hvad min intention er. Men jeg kan da godt udlevere hele mit privatliv her. Jeg kan sige så meget, at jeg har brug for det af hensyn til mine børns sikkerhed. Jeg spurgte jo bare om det var muligt, ikke at der var forkerte motiver omkring det. Du kan jo bare lade være med at svare, når du alligevel bare lukker lort ud.

  • nej det er ikke muligt at få dette. det er kun manden selv der kan få disse oplysninger fra politiet. mig bekendt


    dette er netop for at beskytte personer mod misbrug af disse oplysninger

    Dyas


    Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650


    Laptop
    PS3
    Wii

  • desværre der er ikke nogen muligheder for at få de oplysninger uden personens samtykke.
    det er ham selv der skal hente/bestille atesten ved politiet.


    hygge vh dwmc

  • Heldigvis er der da noget beskyttelse i systemet.


    skumhest
    Hvad gør det af forskel for dine børns sikkerhed om han har noget på straffeatesten eller ej, manden er jo den sammme?


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Heldigvis er der da noget beskyttelse i systemet.


    skumhest
    Hvad gør det af forskel for dine børns sikkerhed om han har noget på straffeatesten eller ej, manden er jo den sammme?


    /ask


    Ja manden er den samme. Men du kan ikke se på en person om han har lavet noget ulovligt - med mindre han har været i et russisk fængsel og flasher sin overkrop.


    Der er jo også en grund til arbejdsgivere beder om en kopi af en straffeattest. De kan jo heller ikke vide om du er dømt for vold, tyveri eller lignende uanset hvor fint dit slips er.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DingDong
    Der er jo også en grund til arbejdsgivere beder om en kopi af en straffeattest. De kan jo heller ikke vide om du er dømt for vold, tyveri eller lignende uanset hvor fint dit slips er.


    Det er korrekt. Jeg syntes også til tider at det er et problem. Er meningen med systemet ikke, at fængselsstraffen skal være den straf man får, at blive straffet igen og igen og igen pga en straffeattest er vel ikke rimeligt?


    (der er forskel på pædagoger og ansatte i stort set alle andre virksomheder).


    /ask

  • Hvor er det da et dumt spørgsmål, hvis jeg skal være ærlig.


    Systemet ville være grotesk, hvis alle og enhver kunne rekvirere en anden persons straffeattest til offentlig skue. - Tænk hvad Se og hør og ekstra blandet kunne bruge det til af historier.


    Selvfølgelig skal man være om sig med sine børn og dere sikkerhed, men man kan ikke tejkke alle personer, som ens børn omgås eller møder på sin vej gennem livet. Så medmindre perosonen direkte har udvist noget som kunne tyde på han er psykopat pædofil, eller andet "ondsindet" så ville jeg tage en slapper og lade tvivlen komme manden til gode!


    Desuden tror jeg også det bedste man selv kan gøre for at sikre sine børn er at give dem en ordenlgi opdragelse, så de lærer og sige fra og være fornuftige nok til at tage de rigtige valg, i de rigtige situationer!

  • Der er gået infaltion i at arb givere ber om attester, synes det er blevet noget man bare spørger om hvis der er jobansøgning til hvilke som helst jobs.
    Jeg kan godt se at en pædofil skal ikke arb med børn, en tyv skal ikke arb med store værdier og generelt er mange ikke interesseret i at ansætte folk der har lavet vold.
    Generelt ser jeg sådan at folk der har udstået sin straf har netop betalt sin "gæld" til samfundet.
    Jeg har selv sidet som mellemleder og ansat folk i byggebranchen og har aldrig spurgt efter straffeattest.
    Selvfølgelig skal man ikke kunne checke den slags uden personens samtykke. Det ville være forrykt. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Der er gået infaltion i at arb givere ber om attester, synes det er blevet noget man bare spørger om hvis der er jobansøgning til hvilke som helst jobs.
    Jeg kan godt se at en pædofil skal ikke arb med børn, en tyv skal ikke arb med store værdier og generelt er mange ikke interesseret i at ansætte folk der har lavet vold.
    Generelt ser jeg sådan at folk der har udstået sin straf har netop betalt sin "gæld" til samfundet.
    Jeg har selv sidet som mellemleder og ansat folk i byggebranchen og har aldrig spurgt efter straffeattest.
    Selvfølgelig skal man ikke kunne checke den slags uden personens samtykke. Det ville være forrykt. :)


    Jamen, jeg kan sådan set godt følge dem der gerne vil se en attest lidt... Hvis jeg f.eks. sad som arbejdsgiver, ville jeg da også gøre hvad jeg kunne for at sikre mig det var den bedste mand til jobbet... Der er så nogle folk der mener man ikke passer godt til et bestemt arbejde, hvis man før har været straffet...


    Er der ikke også noget med at det forsvinder fra ens straffeattest efter x antal år?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Woqini
    Der er helt fast tidsrammer for hvornår straffeattesten bliver "ren" - det afhænger helt af sagskategorien.


    For det private er det 5 år, en offentlig tager 10 år, Politiet og kriminalforsorgen kan se det forever.
    Til Schultz: Nu kunne det jo være en der har fået en plet der rent faktisk kunne være den bedste til et bestemt job men det udelukker ham fordig arb giveren har en horn i siden på folk der ikke kan vise en uplettet attest.
    Jeg kan sige personligt vil jeg gerne være fri for at blive ansat nogen steder hvor det er det og kun det der diskvalificere mig. Men det er min personlige holdning ligsom det er den der er arb givers. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Woqini
    http://www.politi.dk/da/borger…feattest/straffeattester/


    Bemærk skemaet i bunden af siden.


    meget muligt, men da min svorger blev stoppet i en rutine kontrol for sprit i nov blev hans gamle voldsdom fra 1994 nævnt overfor ham, han havde i øvrigt ikke drukket men fik lov at køre igen, de elsker bare at smide det op i hovedet på folk når de stopper dem. :)
    Så det kan godt være det i attest øjemed blir slettet efter 10 år men de glemmer det aldrig kan jeg betro dig. :D

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Woqini
    Det er korrekt, det står i politiets systemer for evigt, men ikke på straffeattesten.


    Nemlig, og som jeg skriver så kan de godt li at nævne det selvom det intet har med at gøre at de stopper folk. Som sagt var det ren rutine og han havde intet drukket og fik lov at køre igen, men den skulle lige smides op i fjæset på ham at de skal kunne se han for 15 år siden havde afsonet 30 dage for vold. 8o

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Nemlig, og som jeg skriver så kan de godt li at nævne det selvom det intet har med at gøre at de stopper folk. Som sagt var det ren rutine og han havde intet drukket og fik lov at køre igen, men den skulle lige smides op i fjæset på ham at de skal kunne se han for 15 år siden havde afsonet 30 dage for vold. 8o


    Har prøvet det samme da jeg blev stoppet sammen med en kammerat i min mors bil, jeg lavede noget lort for 15 år siden da jeg var 20 og det fik jeg også i fjæset.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Har prøvet det samme da jeg blev stoppet sammen med en kammerat i min mors bil, jeg lavede noget lort for 15 år siden da jeg var 20 og det fik jeg også i fjæset.


    Nemlig, jeg har ikke noget imod at politiet gemmer det forever, men de behøver ikke smide det i hovedet på folk så mange år efter med mindre det er meget aktuelt. X(

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • Det kommer jo an på om det er nødvendigt for politiet at fremhæve en evt. kriminel handling forudsat at denne handling er tilsvarende dét man evt. har begået eller er ved.


    Eksempelvis er spirituskørsel for 10-15 år siden, forudsat en spirituskørsel nu og det man reelt set bliver stoppet for, vel til en orientering ganske givet og acceptabelt at politiet fremhæver dette. Blot til en orientering?

    Cigaren giver beskæftigelse til både hænder og mund. På den måde har jeg mange gange undgået fristelsen til at kvæle eller bide folk, som har irriteret mig.


    - Winston Churchill

    Rettet en gang, sidst af Machiavelli ().