Har vi overhovedet viljen til at forbedre miljøet?

• Alle råber op om at der skal gøres noget, men hvem er villige til at se sig i spejlet og spørge om man selv kunne gøre mere?

Jeg finder det meget paradoksalt at efter den store demonstration i lørdags var der et langt spor af affald. At klimademonstranter er sådan nogle miljøsvin undrer mig. Hvis der er nogle få timer, hvor de burde kunne hanke op i sig selv så burde det da være her. Jeg synes det er et utrolig ærgerligt signal at sende at man til en demonstration for klimaet bare smider affald på gaden i stedet for at smide det i en skraldespand.

Samtidig falder tankerne hen på et interview af en amerikansk familie jeg så for et par måneder siden. De påstod at de var meget miljøbevidste og det betød meget for dem at forurene så lidt som muligt. De blev så spurgt om de var villige til at udskifte deres store, brændstofslugende biler med nogle mere miljøvenlige. Men nej det var de ikke. De havde ret til at køre rundt i de biler de nu engang havde lyst til.
    I et andet interview med en dansk familie i samme indslag, der havde 2 biler og begge forældre arbejde indenfor en radius af 8 kilometer stillede de spørgsmålet om de var villige til at ofre ihvertfald den ene bil og så tage cyklen eller offentlig transport (de boede i Københavnsområdet, hvor den offentlige transport trods alt fungerer rimelig godt i forhold til mange andre steder i landet) i stedet. Men de var fulde af undskyldninger med hvordan det ikke lige passede sammen osv.

Min tanke er at vi kun er interesserede i reelt at gøre noget, hvis vi ikke selv skal bringe nogle ofre! Der er en tendens til at det er "alle de andre" der skal handle.

Personligt har jeg gjort en del for at spare på energien (dog ikke kun for at mindske forurening, men også af økonomiske grunde), men jeg er da ikke i tvivl om at jeg kunne gøre mere.

Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Jeg syntes også det er rigtig smart af klimademonstranter at tænde bål i gaderne, og i den forbindelse bruge ikke just miljøvenlige ting til afbrændingen :crazyeyes:

Jeg vil godt personligt give afkald på en del lukusting i hverdagen. Det er sgu bare svært ... hvor skal man begynde, og har det nogen reel effekt. Jeg tror toget er kørt, og at det desværre er for sent. Vi har mishandlet vores planet på det groveste i så mange år.

• Så er det vel netop man skal gøre noget for at situationen ikke skal forværres endnu mere. De eneste der vel kan blive ved med at svine med "god" samvittighed er dem der ikke tror at forandringerne er menneskeskabte, men derimod solen osv.

Personligt aner jeg ikke om det er menneskeskabt eller ej, men jeg mener at man bør rydde op efter sig selv og derfor bør vi også gøre kloden "ren" igen efter alt det lort vi har lukket ud.

Hvis det kun er dig der laver ændringer vil det jo ikke have nogen indflydelse overhovedet, men hvis du ændrer nogle vaner, fortæller lidt om det til andre som gør det samme osv. så kan det have en indflydelse.

Jeg kan da nævne de ting jeg har gjort.

Jeg har anskaffet en varmepumpe i stedet for elvarme som jeg havde før.

Jeg har sagt "Nej tak til reklamer og aviser" samt været på kommunen og tilmelde mig Robinsonlisten så jeg ikke længere modtager telefonbøger. Jeg slipper for at smide alt det l*rt ud og reklamerne kan jeg bare læse på nettet hvis jeg er interesseret.

Alle pærer i lejligheden er sparepærer.

Jeg er efterhånden rimelig god til at slukke lys og andet udstyr som jeg ikke bruger (der er dog et stykke vej endnu).

Det er ikke for at vise hvor "frelst" jeg er eller noget og jeg ved da også at jeg kunne gøre meget mere, men det er mere for at vise at der egentlig ikke skal særlig meget til og det er i bund og grund rimelig nemt.

Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Har aldrig fulgt meget med i klimadebatten, men jeg er da overbevist om at menneskeheden nok skal overleve alt udover dem selv (atomkrig osv, massemord osv.) - Om det så er en verden man har lyst til at leve i er en anden sag.

Men man kan jo så også vende pladen rundt og stille spørgsmålet om mennesket vil blive savnet. Vi er en uendelig lille prik på det store stjernekort, og med så mange planeter derude må der jo være nogle andre "højerestående" væsner som kan gøre det bedre/værre. Nu læser jeg selv en hel del Sci-Fi og det ville da være fedt hvis vi fløj ud til stjernerne og fandt et sted derude ligesom vores eget, og passede bedre på det. Al begyndelse er svær som man siger, og i det lange løb er jorden jo alligevel dødsdømt af vores naboer. :crazyeyes:

På et mindre fisosofisk plan har vi da også selv gjort lidt derhjemme. PC'en og alt tilbehør er blevet smidt på en samlet skinne så jeg kan slukke om natten eller lade NAS'en stå og downloade istedetfor en stationær - elsparepærer er sat i hvor gamle er sprunget og vi har aldrig varmen på i huset (2værelses lejlighed) og bruger sol og stearinlys istedetfor. Vi synder dog stort med vand da vi ikke betaler forbrug - det bliver nogle dejligt lange bade :roller:

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

• synes nu altid jeg har været god til kun at ha det sadt til strøm jeg bruger, har så en mani med min pc altid ska stå tændt men selvfølge betaler jeg så os for det da, slipper jeg jo ik for men det er så os det eneste som står samt router, fiberbox og så køleskab 24-7 ^^

men jeg synes så os generalt når man ser noget nyt eletronik som er strømbesparende ska vi i danmark betale kassen hvor man i andre lande ik ska betale så meget for det, synes så at den danske stat os ska gi os lidt vilje til at komme med på bølgen da den jo ik er gratis ^^;

• Det er selvfølgelig for en god sags tjeneste, alt det her miljøfis, men for mig er det simpelthen blevet for meget.. vi bliver fyldt op til randen med at vi har ødelagt dit og vi har ødelagt dat, og alle er efterhånden blevet enige om at alt med miljøklistermærket er pureste sandhed..

Det har simpelthen taget overhånd.. politikere misbruger det i spin, butikker misbruger det til at føre sig frem, den ene undersøgelse/reportage/dokumentar kommer frem om isen mig her og isen mig der..

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg tror det hele er noget forbandet ævl.. eller nej selvfølgelig ikke det hele, men at vi er de helt store miljødjævle, der er selvforskyldte.. Ja vi ser nogle temperaturforandringer, men for helvede, det er jo lige før man bare skal finde en skovl og grave en jordprøve op, så kan man se beviser på istider og mellemistider (varmeperioderne mellem istiderne), der har skiftet plads vist nok op til 7-8 gange nu (kan ikke lige huske det helt korrekte tal)..

Det er en helt naturlig ting at vi oplever forandringer i vores planet.. Kontinenterne har jo heller ikke altid set ud som de gør i dag..

Kan så godt blive enige om at vi forurener for meget, men for mit vedkommende er det udelukkende fra et lokalt synspunkt.. Altså de partikler vi går og damper rundt på fra bilosen og fabrikkerne.. Til det lille problem synes jeg det er meget reelt, at fokusere på det (ikke i det her sindssyge omfang, men hey, hvis det virker?).. Jeg tror bare ikke på at man skal helt tilbage til kuglerammen, fordi den jo ikke bruger nogen strøm (set bort fra at den sikkert koster mere energi at lave og destruere, men det var også bare for at illustrere en pointe)

Dybt inde i os alle, tror jeg ikke at folk virkelig er overbesvist om alt det her miljønonsens og at de har det lidt som mig.. De tør bare ikke indrømme det, når alle nu går og snakker om hvor grønne de er..

Det jeg tror der batter i den her debat, det er afgifter på de rigtige steder.. vi kan jo se at økonomien er alfa og omega i vores hverdag.. Elafgifter gør jo f.eks. at vi ikke pøser med strømmen

Det var bare mine 2 cents..

Oprindeligt indlæg af KarGa
    Det er selvfølgelig for en god sags tjeneste, alt det her miljøfis, men for mig er det simpelthen blevet for meget.. vi bliver fyldt op til randen med at vi har ødelagt dit og vi har ødelagt dat, og alle er efterhånden blevet enige om at alt med miljøklistermærket er pureste sandhed..

Det har simpelthen taget overhånd.. politikere misbruger det i spin, butikker misbruger det til at føre sig frem, den ene undersøgelse/reportage/dokumentar kommer frem om isen mig her og isen mig der...

Jeg er ganske enig. Medierne har igen blæst noget så meget op at det direkte er barnligt. Jeg er komplet ligeglad med det repeterende lort der bliver sagt i fjernsynet. Det betyder dog ikke at jeg er ligeglad med miljøet, tværtimod.

Jeg gør mit for at hjælpe til hvor det nu er muligt. På gaden smider jeg altid affald i den nærmeste spand eller skodder mine smøger i askebægre osv. Det eneste jeg faktisk har der suger meget strøm er min server, som kun er tændt og sat til når jeg skal prøve nogle ting af osv.

Granted jeg har et billedrørs fjernsyn (har ikke råd til en skid pt.) OG jeg har en CRT skærm til at stå (en pokkers god én) som jeg sjældent bruger. Jeg slukker min computer når jeg ikke bruger den, medmindre der skal køres noget maintenance (fx. defrag) eller en stor/langsom download.

jeg tror sq det kommer til at tage lang tid før der rigtig sker noget, fx. at kronebilerne bliver skiftet ud med toyota priusser osv.

Det sværeste bliver nok at balancere på den skarpe knivsæg mellem os eller planeten. Skal det være os der skal overleve, så skal vi sige nej til økomad, få afrikanerne i sving med at lave noget udover at føde børn og komme igang med at dumpe nogle isblokke i havet Futurama style.
    Skal det være planeten der skal overleve, så skal vi væk (bl.a. med rumrejser, kolonier, aktiv dødshjælp, x børn pr. par osv) og vi skal i gang med at finde en ny måde at få vores civilisations livsvigtige elektricitet.

uanset hvad skal landene faneme få røven i gear især den babariske nation vi kalder for USA.

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• syntes ikke det kan siges beder, er skam helt enig i hvad du siger her... :D

• uhhha det er en svær diskution den her og den folk kommer nemt op og toppes;) Men vil da alligvel give mit syn på sagen.

Selvom om nogen mener at der er gået medie hysteri og politik i klima debatten og man ikke tror på at den menneskelig udledning af methan, CO2 og NOx er skyld i klimaforandringer, er der en anden ting man skal overveje.

Vi bliver flere og flere og den mængde af energi der er til rådighed er begrænset - regnet stykket går simpelthen ikke op. Pt forholder dig sig sådan at ca 20% (vores del af verden) bruger ca 80% af al energien - set henover et år.

Så min holdning er helt klart at:" selvom man ikke "tror" på den globale opvarming og de konsekvenser den har skal man alligvel til at skære ned på ens energi forbrug. De fleste forskere er enige om at vi har noget "peak oil" hvilket betyder at mægnden af oile og gas der bliver udvindet kun vil falde fremover. Statistisk set betyder det at den økonomiske udvikling også vil begynde at gå tilbage".

Som en del af jer andre også er inde på ligger problemet i at folk (inkl mig selv) ikke er villige til at afgive deres luksus ting "bare for at spare lidt på milijøet". Det eneste der kan få folk til at ændre holdning er hvis man bruger "gulerod og pisk". Der skal være afsindigt dyrt at ikke skåne milijøet og ting der genavender energi og er co2-neutrale skal være billige både i indkøb og drift.

Mvh Stubkier

• :goodpost:

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• god debat :)

men lad os starte med at slå 2 ting fast ligesom KarGa...

det er noget opblæst pjat som nogle har fundet en kanon fidus at tjene penge på (pisse ærgeligt at der er så mange der tror på aly det de såkaldte "superforskere" bare slynger ud) og alle (læs firmaer) hopper jo med på den fordi de kan se fidusen, ganske smart fundet på.

og igen som KarGa siger naturen ændre sig konstant fuldstændig enig, og det har intet med Co2 at gøre overhoved, man har endda fundet ud af at i den såkaldte "lille istid" var der ligeså meget hvis ikke lidt mere Co2 i luften som der er nu og der frøs de sq allesammen på grund af det var en "lille istid" så giver det jo lidt sig selv at Co2 ikk har en disse med temperatur stigninger at gøre...

hvis man nu så lidt på solen og hvor tæt den faktisk var på jorden lige pt så ville man nok opdage det nok har lidt med det at gøre...

• Nej nej nej åben nu øjene og se hvad der sker! og ikke mindst læs hvad jeg skriver i mit indlæg, vi er stille og roligt ved at løbe tør for energi og hvis der ikke fra politisk side bliver sat rammer op som giver en stor fordel for energi optimering sker der ikke noget. Samtidigt med at vi løber tør for energi bliver behovet for energi større og større da velstanden stiger i Asien og specielt Kina og Indien.

Det er ikke et "opfundet" problem for at tjene nemme penge - det er et reelt problem som skal tages meget seriøst. Hvis det var et opfundet problem så er det alligvel meget imponerende at 95% af alle forskere er hoppet med på vognen og er enige om at det er et reelt problem.

Jo solen har en bestydning for temperaturen på jorden, uden den ville der ikke være meget liv på jorden - det kan vi godt blive enige om.

Mvh Stubkier

• spendende tråd.

vil straks mælde mig uenig med de fleste i hvad der forårsager temperatur skiftet/svingnigerne der er i gang lige nu. jeg tror ikke på de folk der siger at det er noget de har fundet på for at lave penge osv...
    og er klar modstander af svensmark metoden med jeg har ret og alt andet er noget hø budskabet...
    jeg mener at det er en kombination af faktorer der har skylden.

så en blanding af en naturlig svingning i jordens temperatur som følge af sol ,havstrømme og så videre og mennesket indflydelse i form af drivhus gasser og forurening generelt.

men det interesante i debatten er (imo) ikke hvis skyld det er, da det bare er et børnehave skenderi, men til gengæld hvad vi kan gøre for at leve på en forandret planet.
    en anden stor ting er hvordan vi tilpasser vores forbrug til de svindende brændstof forråd og hvornår vi for alvor kommer igang med at udvikle alternativ energi.
    og jeg vil gi karga ret i at den bedste måde at få alle til at gøre noget fornuftigt er at ramme dem på pengepungen så økonomien falder ud til fordel for "Grøn" energi.

Og de rudover go jul folkens :-)

hygge vh dwmc

• Jeg har ikke stor nok indsigt til at kunne vurdere om de makroklimatiske ændringer er menneskeskabte eller ikke, eller om det hele er for sent, og at det derfor ikke længere er muligt at vende billedet. Jeg tror i øvrigt heller ikke, at der er nogen af jer, som har den fornødne viden og indsigt til at kunne give et kvalificeret svar på det. Det er religionssnak - det handler om overbevisning. Men til trods for dette føler jeg, at jeg med god samvittighed kan fortsætte min livsstil som forbruger med stort f. Legitimeringen for dette findes også i indlæggets overskrift; for har vi overhovedet viljen til at forbedre miljøet? Som realist må jeg besvare dette spørgsmål med et rungende NEJ. Hverken på politisk plan eller hos borgerne. Det er endnu for tidligt at sige, om der kommer en aftale i København, men hvis der gør, tror jeg ikke det kommer til at få den store effekt. Det bliver snarere en sovepude for politikerne. Lad mig gøre opmærksom på, at kyota-protokollen ikke var ensbetydende med fryd og gammen; Målene blev langt fra opfyldt. Og som borgere er vi heller ikke villige til at omlægge vores liv. Indlæggene fra denne tråd tegner egentligt et meget godt billede af det. De fleste ser sig enige i, at klimaproblemerne er menneskeskabte, og ønsker også at gøre noget for at afhjælpe problemet; man slukker sin computer, når man ikke bruger den, og bruger elsparepærer i stedet for alm. pærer. Men det er i småtingsafdelingen, man ønsker ikke at gøre ofre der, hvor det virkeligt rykker.

Så under antagelse af, at klimaproblemerne ER menneskeskabte, retfærdiggør jeg mit høje forbrug ud fra den påstand, at vi ikke har viljen og styrken til at forbedre klimaet. At tro andet kalder jeg naivitet.

• uhhha begynder at tro at jeg spilder min tid på at tage en uddannelse inden for Bæredygtigt energi og effektivisering :)

Efte at have brugt 4 år på dette begynder jeg så småt at føle at jeg har en fornøden viden til at blande mig i diskutionen og komme med argumenter for og imod.

Men som andre er også er inde på sker ikke et holdnings/politisk skift i denne verden før det giver kroner i lommen på den enkelte forbruger, og de kroner skal gerne komme på meget kort sigt og ikke over en 10 år periode.

mvh Stubkier

• Først og fremmest bliver du nødt til at forstå, at det ikke var ment som et angreb på dig eller nogle af de andre - skulle bruges til at underbygge budskabet i mit indlæg - nemlig at det for så vidt muligt er ligegyldigt om klimaproblemerne er menneskeskabte eller ikke.

Men hvis du har brugt 4 år på en sådan uddannelse, bør du også vide, at klimaet er en yderst kompleks størrelse, der er genstand for stor uenighed blandt de mest fremtrædende klimaforskere. Og om du så tilhørte staben af disse, bør du stadig være påpasselig med at drage ja-nej-konklusioner, og hele tiden dokumentere hvad du siger. Jeg er ked af at sige det, men en 4-årig uddannelse indenfor bæredygtig energi og effektivisering gør dig altså ikke til klima-vismand.

Men OK - jeg anerkender, at du sikkert er meget klog på området, men kan du så ikke prøve at berige os andre med din viden? Du kan jo starte med at give en udførlig række af beviser for, at klimaproblemerne er menneskeskabte...

• # Huba_99

Føler det bestemt ikke som et personligt angreb, og er bestemte godt klar over at jeg ikke er en "vismand" :D

Jo jeg kunne godt komme med beviser for mine udtagelser, men det vil betyder at jeg skulle til at scanne masse sider ind fra diverser bøger, kompendier og præsentationer - så det bliver desværre ikke til noget ;).

Men faktum er:
    - CO2 og Methan er drivhusgasser, og når mængden af disse i luften øges stiger temperaturen (vi kan så diskutere betydningen af det).
    - Vi er ved at løbe tør for energi og behovet stiger konstant.
    - Hele verdens økonomien er bygget op omkring udvindelse af ikke fornyelige resourcer
    - Mange storbyer har store problemer med smok og følge sygedome.
    - Manglen på rent vand er et af de største problemer og vil helt sikkert føre en lang række konflikter med sig.
    -Flere og flere forskere melder ud at klima forandringer er menneskeskabte og der snart skal ske noget (selvom en løgn ikke bliver rigtigt at blive fortalt 1000 x, er det altså meget opsigtsvækkende når største delen af verdens klogehoveder er enige)

Der skal altså helt klart gøres noget, hvorvidt reductionen af CO2 er det rigtige "talerør" for denne meget nødvendige udvikling kan så igen diskutere. Men det kan på ingen måde disktures at vi skal nedsætte vores afhængighed af ikke fornyelige resurcer meget meget snart.

Mvh Stubkier :)

• I sidste ende bliver det jo nok atomkraft der kommer til at overtage. Måske vand/vind/solenergi?
    Vandet stiger, der kommer flere orkaner osv og det bliver varmere :)

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

Oprindeligt indlæg af Exxon
    I sidste ende bliver det jo nok atomkraft der kommer til at overtage. Måske vand/vind/solenergi?
    Vandet stiger, der kommer flere orkaner osv og det bliver varmere :)

hmm det bliver nok ikke A kraft efter som der også er begrænsede mængder af Uran, men mon ikke Fusion bliver vejen frem når der engang kommer styr på det :)