Indlæg af Foxx

    8 GB er riiiiigeligt til langt det meste.


    Jeg har for nyligt fået opgraderet min gamer til en FX8300, 8 GB, og et R9 270x... Så længe jeg kan drøne rundt i Elite : Dangerous med grafikken på Ultra er jeg glad det næste stykke tid... :D


    IMO har MHz og timings på RAM ikke det store at sige, men hvis man overclocker giver det en del mere spillerum at optimere med. Corsair er som sådan også et godt mærke, men der er også andre derude der er gode til normalt brug, til en lidt billigere skilling. :rolleyes:
    Personligt har jeg kun haft dårlig erfaring med Elixir og Nanya, der begge har et ret beskidt ry med mange fejl og problemer.


    Hvis du vil have puteren til at rykke røvhul, kan det IMO bedre betale sig at smide lidt gysser efter en kompetent SSD, og få udnyttet dine SATA III porte optimalt. :9xo

    Det kommer an på hvad du bruger opsætningen til... Til kontorarbejde er de ok, men de duer ikke til film eller spil...
    Desuden er det bedst hvis din laptop også har en USB 3.0 port (Ligner de andre, men er som regel farvet blå).


    Prisen ligger på ca. en tusse hvis stationen skal kunne trække en 1920x1200 skærm...
    udvalget er en anelse tyndt, men der er gode modeller at få i DK:


    ASUS HZ3 er en type der stilles under laptoppen, så denne kommer op i en bedre vinkel. Foden kan justeres. ASUS har også bygget deres fast-charge system ind i USB portene, så mobiler og tablets lader hurtigere op... Mulighed for to skærme op til 2048x1152px opløsning


    Targus ACP 70 og ACP 71Ser også ud til at samle en del stjerner blandt testerne. Som udgangspunkt mulighed for to skærme op til 2048x1152px opløsning, men med flere DisplayLink kabler kan man have op til 6 skærme kørende på den ifølge Targus. :rolleyes:
    ACP 71 kan også lade alle laptops op der kører med 19.5v oplader (output spændingen står på opladeren eller på selve laptoppen). Der medfølger dog ikke stik til Mac eller Lenovo laptops.


    Dockingstationer findes billigere, men ofte går man på kompromis med den maksimale opløsning de kan trække, eller hastigheden på indmaden. Visse billigere modeller kan også have problemer med hakkende billede...

    Er selv ret grøn med Pi's men har fået det meste på plads med boot...


    Først og fremmest kan du kigge på ACT LED'en ved siden af USB og lyd porten. Blinker den? Eller er der kun lys i Power lampen?
    Hvis der kun er lys i Power LED'en, er det som regel fordi der er problemer med at læse fra SD kortet.
    Pi 2 B kræver ca 750 mA på USB, standarden er max. 500 mA på USB porte...


    Sørg også for at den får strøm via stikkontakt. USB porte (især på laptops) kan godt levere for lidt saft til din Pi, det samme gælder billige kinaopladere og -kabler.


    Normalt blinker/flimrer ACT ala en PC med harddisk i 20-30 sek under opstart.


    Hvis ACT blinker et morse-agtigt signal, betyder det fejl... Som regel start.elf filen eller læsning af denne.


    Sæt evt. Pi'en til netværket. Hvis ethernet LED'erne tændes, når den i det mindste til LAN-delen...


    Alternativt kan det være HDMI delen:

    • Sørg for at tv'et/skærmen er tændt FØR Pi'en startes
    • Prøv at sætte Pi'en til via komposit stikket, det virker 99% sikkert

    Problemet ligger rimeligt sikkert ved SD kortet til dem, taget i betragtning at det sker mere eller mindre tilfældigt...
    mere HER
    mere om SD kort HER
    håber det hjælper på vej :9xo


    UPDATE:
    Fandt dette på wikien (LINK) :

    Man kan desværre ikke kontakte Zollamt(Customs) direkte angående en pakke...
    Det sker ikke tit at en pakke hænger en uge i tolden, men sker det, mangler den som regel en etiket eller et mærke...


    jeg kan ikke se noget referencenummer el lign på dit billede, kun GERMANY, så det er lidt af en nål i en høstak:
    centralt søgeregister for toldkontorer i EU:
    http://ec.europa.eu/taxation_c…l_search_home.jsp?Lang=en


    men går der mere end 4 uger har sælger nok forsøgt at smugle coke med... :$

    ...Og alligevel synes jeg altid at der er nok til de 10-15 gange :)


    Sprøjten er den mindste type der kan fås... meget mindre og de bliver uhåndterlige :)
    Glæd dig bare over at det ikke er kommet i en lille pose, DET er virkeligt noget gylle at rode med :D

    Kan sagtens være bundkort fejl... havde en pc på jobbet her sidst med samme problem.
    Har desuden selv haft to der genstartede konstant. ét med forkert flashet BIOS (takket være win Vista :) ) og ét hvor en af de metal lukke-port dimser i kabinettet var gået løs og havde kortsluttet noget


    Prøv at slå alt fra din PSU, inklusive bundkortet og få fat på ATX stikket (det store stik der leverer strøm til bundkort).
    I ATX stikket kortslutter du GRØN ledning (der er kun 1) med hvilken som helst SORT ledning i samme stik og sætter strøm til.


    Holder PSU sig tændt er det 95%sikkert bundkortet. De sidste 5% kan et multimeter klare


    Quote

    metal lukke-port dimser


    seriøst... er der noget ord for dem på dansk?

    Bedste mulighed, i al fald med ældre, er at se om ikke man kan finde laptoppen i en butik eller lignende hvor man kan prøve den af. Så kan han også se om taster, ergonomi osv. passer til ham.


    review: http://www.notebookcheck.net/L…view-Update.125641.0.html
    Testen herover melder at det kan være et problem at bruge den udenfor, da skærmen er MEGET reflekterende og ikke specielt lys


    til lidt mere all-round kan I kigge på en HP 255, der har en mat skærm, men ellers samme specs.
    Review: http://www.notebookcheck.net/R…G2-Notebook.114102.0.html
    Review udgavn har dog en mindre APU (CPU/GPU chip), og er ca. den eneste anmærkning at finde.


    Vil I have en med touch, så kan denne her måske være sagen. APUen er også en tand hurtigere end de andre.

    hva mener du? skal jeg formater min pc


    Du kan dog stadig starte maskinen op med en live CD med fx Ubuntu og lave backup af dine vigtige filer, hvis du ikke kan komme ind i windows. Bare boot op til der kommer et skrivebord og du kan copy/paste filer som du er vant til... såfremt harddisken og/eller filsystemet er intakt :)
    Jeg går ud fra din boot stopper ca. hvor Windows normalt starter op...


    En anden mulighed kan være at du har skiftet på "SATA Hard disk mode" i BIOS... Denne skal stå på samme indstilling som da du installerede Windows, ergo hvis indstillingen er sat til AHCI under installation, så vil Windows ikke virke med indstillingen på IDE uden du geninstallerer.


    Er S.M.A.R.T. monitoring ikke sat til i BIOS, kan du også gøre dette. Ofte kan en moderne BIOS "se" om harddisken er ok.


    Hvis du vil være 100% sikker kan du køre diagnoser via programmer på Ultimate Boot CD eller Hiren's boot CD for at se om din harddisk stadig er ved godt helbred.

    jeg har et lille problem. min pc starter op i boot. hvad kan jeg gøre... den slukker ikke når jeg trykker på tænd/sluk knappen. når jeg trykker på den igen. starter den op i boot. det er en asus satellite pro, med styresystemet windows 7 ultimate. hvad gør jeg


    Lyder mere som et spørgsmål til Hardware eller software sektionen, men hvis den spørger efter en boot kode kan du evt. finde BIOS batteriet (som regel et rundt ur-batteri) og tage det ud i 5 minutters tid. BANG, ikke mere kode.


    Men spørg i Hardware og forklar så godt du kan hvad problemet er... evt. grib kameraet og tag billede af hvad der sker. Jeg er sikker på du vil finde en løsning :)

    Undgå 7200/10000 Omdrejningers diske, de går hurtigt i stykker - Tag en Western digital Green, den er holdbar hvis du bruger windows, men langsom... Men du kan dårligt mærke forskel i forhold til en Black, hvis så fremt du ikke har et andet problem med dit system.... Forklaring følger... :-)


    Okay, har ikke oplevet 7200rpm/10k/15k rpm diske skulle være mindre holdbare end 5400 rpm medmindre de skulle være sat i et eksternt kabinet (husk på et fald på 10cm er nok til at lave ravage på en HDD).
    Alle harddiske kan holde længe hvis man tager forholdsregler for deres skrøbelighed (ikke flytte/skubbe/puffe mens tændt).


    Green diske fra stort set alle producenter har også ofte ekstra strømstyring udenom Windows der indfatter at de slukkes efter X min uden brug.... hvilket på en HDD med OS kan give problemer både med stabilitet og hastighed.
    Green bruger pga. deres strømstyring ofte tid på at spinne op, hvilket slider en del mere på mekanikken end en disk der kører konstant
    Green diske anbefaler jeg aldrig til systemdisk, kun til eksterne eller sekundære harddiske, netop af den grund. Blue og Black diske er en tand hurtigere, kan det samme og lader Windows om strømstyring.


    Der er endda lavet programmer derude, der lukker/bypasser strømstyringen på Green diske (ofte ved at lave en write til en fil på 1kb) sådan at de ikke holder OSet tilbage for dem der har gjort fejlen.



    Jeg tænker at i dag er der normalt aldrig problemer med 'langsomme harddiske' - Det var den gang vi kørte med windows vista, og 7.


    Du har ingen idé om hvor meget en harddisk holder din computer tilbage... kig på Youtube efter "24 SSDs in RAID 0" hvor flaskehalsen mellem system og storage er næsten helt fjernet.


    Moderne windows udgaver er blot blevet bedre til at cache vigtige ting i RAM siden ME, 2000 og XP... nye ting skal stadig hentes fra HDD... og det er der ydelsen daler kraftigt.



    Hvis du patu vil køre med en gammel windows, så bliver du altså nød til at indse at gamle windows'er gør alle harddiske langsomme, kun en SSD disk kan håndtere de gamle windows, da de kræver enormt meget af harddisken.


    Igen, 7 og 8(.1) er bedre til at cachelagre ting i RAM, forskellen fra XP og før er minimal, både fordi OSet fylder mindre og bruger færre ressourcer generelt.


    Stephan: Gå efter en HDD med stor cache. SSD er ved at komme ned i pris, og en del derude bruger dem gerne til at sparke liv i gamle maskiner. En harddisk fungerer i grove træk som en pladespiller.


    Lange load tider skyldes:
    HDD seeks (læsehovedet skal finde data og dataområde skal roteres hen til hovedet) -Elimineret med SSD
    HDD RPMs (Hurtigere omdrejninger = hurtigere seek)
    HDD cache (større cache, mere data kan mellemlagres mellem HDD og resten af systemet)


    SSDs eliminerer seek tiden (fra flere millisekunder til få nanosekunder). Jo mere data der skal loades, jo mere skal der seekes på en HDD og seek tiden stakker ligesom buffs i et MMO. Det er hele idéen med en SSD og hvorfor den er hurtigere.


    Det største problem er dog med SSDs at man kun kan skrive X antal gange (som regel 100.000 gange) til hver sektor, så de holder bedst hvis du ikke sletter særligt meget fra SSDen. Noget der ligger stille (dvs. OS og programmer) er det bedste at have på disken, og du kan anvende den ekstra hastighed herfra. Dokumenter, film, musik osv. kan du lægge på alm. HDDs.
    Hvis du passer på den, kan en SSD holde i hvert fald en 20-30 år... og du kan endda hoppe på trampolin med dem, MENS de kører, UDEN der sker det mindste. :D

    Jeg har haft stillinger i offentlig regi i IT afdelinger, og her er det skræmmende, hvordan man lagre passwords.

    Jeg har selv hørt historier ... :rolleyes:

    :goodpost: jep, internetsikkerhed er ikke kun passwords. Passwords holder kun n00bs og script kiddies ude af dine konti. Antivirus, -malware og -spyware holder skidtet ude af dit system. På den anden side kan man også slippe for de fleste vira ved at skifte styresystem (pssst..... linuuux :) ).


    men alt i alt kommer det nok an på hackerens viljestyrke... ligesom om hvorvidt en tyv vil klatre op på 1. sal for at begå indbrud...


    Nope. Den nemmeste måde er ved at bruge en password-manager, eksempelvis KeePass.

    helt sikkert.... hvis man vil have dem liggende et sted hvor de stadig er tilgængelige for uvedkommende..... omend der nok er en tand mere arbejde.


    ellers et stykke ægte, fysisk stykke papir på et sikkert og evt. aflåst sted... men igen, man kan komme til at skifte password tit hvis man er et let offer af en eller anden grund.


    har aldrig været tryg ved password managers personligt, så har altid brugt knolden. De ligger trygt sammen med tallene på mit dankort, mit wifi password, en Windows XP cd-key og andet ragelse :rolleyes:


    Det er dog faktum at hukommelsen kan trænes, man skal bare finde det rigtige værktøj... Hvis ikke du har set det, så tjek F***er med din hjerne fra DR. Det skal siges at man ikke behøver være autist for at kunne....

    Ord:
    IM:
    Instant Messaging systemer, herunder Skype, AIM mv.
    IRL: Slang/forkortelse for "In Real Life", alternativt også kaldet "meatspace"
    NemId: Et såkaldt "sikkert" system til banker og offentlige data indført af den danske stat. Desuden 99.99999% sikkert det første mål kommer Danmark ud i online krigsførelse i fremtiden.
    Sniffer: Program der kan aflytte datatrafik mellem to parter
    Social Engineering:
    En form for hackerangreb der ofte involverer at hackeren ringer eller møder målet personligt og på den måde får vigtig information
    -----------------------------------------------
    Det basale:
    Kodeord er måden vi får adgang til vores vigtigste konti uden at andre kan komme ind. Alt fra at komme ind i BIOS og Windows, til Facebook og NemId konti beskyttes af disse små strenge af tekst, som ofte er det eneste led der skal knækkes før uvedkommende kan få fuld kontrol over dine konti.


    Lad os se på de 5 mest benyttede kodeord i 2013:

    Quote
    • 123456
    • password (default i mange routere)
    • 12345678
    • qwerty
    • abc123

    Nr. 2 er bl.a. brugt som default kodeord i mange routere for at gøre det nemt for brugeren at komme ind og sætte den op. Men fælles for alle kodeord ovenfor er at de både er lette at huske, men også at gætte, og derfor bryder kodeordenes helligste regel.

    Et kodeord skal være nemt at huske, men svært at gætte!

    Hvad inkluderer dette? Lad os belyse dette ved at tænke på en typisk hackers arbejdsgang:

    Quote
    • Find et mål: Dette mål kan variere alt efter hackerens intentioner, men det kan være dig, et firma eller en myndighed.
    • Find informationer om målet: Hackeren går bl.a. på Google, fora, Facebook mv. for at opspore al information om dig. Herunder fødselsdag, navn, adresse, venner, kæledyr mv. som også kan indeholde kompetente forslag til passwords. Ergo, har du fx. din hund på facebook er det nok ikke dens navn du skal bruge som kodeord i fremtiden.
    • Saml værktøjet: Hackeren laver eller anskaffer sig værktøjer til indbruddet, bl.a. sniffers, password breakers, tabeller m.m.
    • Optakten: Hvis hackeren ikke kan skaffe kodeordet direkte, kan han yderligere aflytte trafik (via sniffers), eller på anden måde tiltuske sig adgang, herunder via Social Engineering (i princippet, godt skuespil og som regel IRL) eller phishing (det samme, bare via mails og hjemmesider).
    • Angrebet: Hackeren går i aktion. Alt afhængigt af målet og dets sikkerhed kan det tage alt fra et kvarter til flere uger.

    Læg mærke til at hackeren starter med at søge information, ofte ved at bruge Google. Google søgemaskinen er ekstremt magtfuld hvis man kan programmere den rigtigt. prøv fx. at søge:

    Quote

    siteof:http://www.tweak.dk kodeord

    Yderligere om Googles funktioner kommer i en anden guide, men "siteof:" tagget er det simpleste: "Søg på side: http://www.tweak.dk efter ordet kodeord"


    Men tilbage til emnet; fordi en hacker leder efter alt om dig og dine omgivelser kommer vi til regel nummer 2:
    Et kodeord må ikke direkte kunne spores til dit liv!
    Det betyder at kærestens, hundens, kattens, marsvinets eller børnenes navne er bandlyst, ISÆR hvis du tidligere har omtalt disse på sociale medier, herunder Facebook.



    Hackerens våben:
    Når man logger ind på en konto sker der som oftest følgende:

    Quote
    • Brugeren trykker "log ind"
    • Brugerens indtastede kode bliver krypteret
    • Den krypterede kode sammenlignes med en gemt "hash" der blev oprettet sammen med kontoen.
    • Hvis de passer sammen, er du inde, ellers ikke

    Information: Som diskuteret tidligere, brugere hackeren ofte personlige informationer til at gætte og bryde kodeordet


    Brute-force attack: Hackeren benytter et program der gennemgår samtlige kombinationer af tal, bogstaver og symboler der kan være i kodeordet. Er der tid nok, kan alle kodeord brydes på denne måde. Modvirkes effektivt af systemer der giver et begrænset antal forsøg til at logge ind.


    Dictionary attack: Dictionary betyder ordbog på Dansk, og konceptet er det samme. Hackeren bruger et program der gennemgår en laaaaaang liste af ord og/eller mulige kodeord. Kan ikke finde alt, men alle kodeord der kendetegnes som dårlige er sikkert med i ordlisten. Dictionaries indeholder sjældent udtryk med tegnsætning, men kan altid udvides.


    Rainbow Tables: Ofte hjemmesider man kan gå ind på, der gemmer krypterede kodeord-"hashes" sammen med sin ikke-krypterede makker. Fungerer ellers som et dictionary attack, men er meget hurtigere siden det tunge arbejde (kryptering) er gjort.


    Keyloggers: Et lille program der holder øje med hvad du taster og sender dette til hacker. Programmet kommer ofte ind som virus, cookies eller er kamufleret inde i et andet program. Keyloggers findes også som USB sticks og virker på samme måde, på nær at man selv skal hente loggeren bagefter.


    Efter den liste kommer vi til regel nummer 3:
    Aldrig brug et ord alene!
    Det vil sige, brug aldrig almindelige ord til kodeord, herunder "password", "kodeord", "hundehvalpe" osv. for din hacker kan sagtens have udledt sin dictionary-fil fra den danske retskrivningsordbog.


    Hvad så?
    For computere er de mest optimale kodeord udformet således:

    Quote

    *V/>i!'Qq"G5894

    Her er alle de gode konventioner overholdt; Store og små bogstaver, tal og tegn. Denne kode er stort set immun overfor andet end brute-force attacks, og selv disse vil tage lang tid om at finde koden.

    Quote

    W2PO4QS4y3R8Ywi

    Endnu et genereret kodeord, dog uden brug af tegn, men den kan stadig kun med sikkerhed knækkes af et brute-force program


    Dog er der ingen af de to kodeord der er specielt nemme at huske, på trods af at deres generator giver en simpel måde at huske dem på.


    Den nemmeste måde at huske og lave komplekse kodeord på er via forkortelser og huskeregler.
    Guitarspillere kender sikkert sætningen "Erik Andersen Drog Gennem Hele Europa" fra da de skulle lære at stemme instrumentet (tonerne E, A, D, G, H, E).
    Andre, mere visuelt tænkende mennesker laver derimod en mental "reol" og giver tingene i reolen en værdi (fx. et "S" eller et 3-tal), og helt tredje mennesker lærer dem ved at bruge dem igen og igen.


    Men, men, men hackeren er ude igen og vi kommer til "regel" nummer 4:
    Aldrig brug samme kodeord flere steder!
    Det burde forekomme logisk, at hvis hackeren har fundet dit kodeord ét sted, så kan han komme ind alle steder der bruger samme kodeord. Du skal også vide at hvis han har fundet dig på fx. Facebook, så ved han sikkert at du også følger Tweak.dk...


    Men hvorfor "regel" i anførselstegn? Fordi det er svært at huske på et kæmpe sæt koder konstant. Ofte kan man dele det lidt mere simpelt op efter hvor meget og hvor vigtig information man kommer ud med på stedet. Jeg bider mærke i at det er ALT personlig information man skal passe på med. fx:


    Foraer: Ofte kun bundet med mail og IM. Tænk på dit rygte på forummene og se om du vil opgradere til mere sikre passwords til disse. Jeg sætter altid simple passwords på mine forumkonti i starten og bruger en sekundær "junk" mailkonto til mail... skulle jeg beslutte ikke at komme tilbage.


    Sociale netværk: Facebook, LinkedIn mv. har ofte mere information bundet i sig. Alt fra hvem du er sammen med til din adresse ligger frit hvis en hacker kommer ind på din (eller dine venners) konto. Konti på sociale netværk bør derfor beskyttes ekstra.


    Spil: Spilkonti som Steam, Xbox Live og Playstation Network giver mulighed for at købe spil. Indeholder værdi i form af købte spil og også i form af kreditkortoplysninger hvis man bruger disse. Kreditkort har i sig selv visse faldenet i og med at de kan spærres og penge kan sendes retur, det tager dog tid og energi der nemt kunne bruges til et lidt mere sikkert kodeord og en del mere gaming.
    Personligt behandler jeg mine spilkonti som bankbokse, især min Steam Profil med 117 spil og 10 års stolt medlemskab :)


    Banker, offentlighed og NemId:
    NemId systemet er sikkert på papiret med sit nøglekort, dit cpr-nummer og kodeord. Systemet kender du sikkert, og det er ikke meget forskelligt fra et alm loginsystem.


    Første omgang idioti er dog brugen af cpr-nummer som bruger-id. Andre kan stadig få en del magt med dit cpr-nummer (bl.a. købe hus, oprette bankkonti mv.) og det er i sig selv ALT for nemt at gætte.... har man fødselsdagen, kan man barbere ned til 5000 kombinationer.


    Kodeordet er ikke længere sidste mur til Paradis, men ikke desto mindre skal det være sikkert. Husk på det er din komplette persona, som myndigheder og banker ser, der står på spil!


    og pas på nøglekortet....

    Jamen dog, sikke en flot nation de har.... de har bare været liiidt for hurtige til at bygge den op og glemt de basale ting... først og fremmest at de er et oligarki, ikke et demokrati....


    Jeg forudser en borgerkrig nummer to inden for kort tid hvis Snowden bliver ved som han har gjort... måske endda revolution taget i betragtning hvor meget amerikanerne er blevet sporet og trådt på. Denne gang er det ikke Nord vs Syd, men Elite vs Folk... og med atombomber som jokere.


    Alt i alt har jeg siddet og gnedet i hænderne siden Snowden kom frem og rev USAs fine facade i smadder... :D


    Med Putins fyldte ærme og Krim til at krydre det hele kan vi godt se frem til en heftig boksekamp i medierne og verden de næste par år.


    Til os andre er der forresten IPoAC.... :rolleyes:
    Tænk at få sin næste WoW patch den vej :D

    hmm... ikke for at prale med min viden omkring partikelfysik men....
    Bosoner og leptoner er familier af elementarpartikler (elektroner er leptoner, og I har måske hørt om Higgs bosonen)
    Neutroner er en elementarpartikel der hører under baryonerne sammen med protoner.


    nok bare en lille svipser i Ozones research :D

    I så fald har du nok ikke en "intelligent" patron... de er også noget mere udbredte på hjemmeprintere med blæk.


    Sidetælleren i visse patroner stopper ikke når patronen er tom, men når den når sit max. (fx. 250 sider), uanset hvor meget der er i patronen. Andre printere holder direkte øje med blæk/farveniveauet indeni (sjældent) eller holder øje med hvornår patronen er skiftet og hvor mange sider der er printet siden (meget ofte i printere med "dumme" patroner).


    så:
    Sidetællere: når patronen har printet X sider beder printeren om udskiftning af patronen. Funktion ophører til der er kommet ny patron i eller eksisterende patron er resettet med en lille resetter. Patronen er ikke nødvendigvis tom.
    Direkte måling af niveau: Patronen indeholder en lille flyder og elektronik til at finde mængden.... findes kun i blækprintere og trykmaskiner, da det ikke virker med farvepulver... Derimod er patronen altid tom
    Indirekte måling: Printeren ser efter hvornår der skiftes patroner, tæller herefter sider og brugeren holder øje med kvalitet. På ældre printere måles slet ikke, og det er op til brugeren at se hvornår der skal skiftes.


    Blæk/tonerniveau fra en driver skal nu altid tages med et stort gran salt. Fra 0% til 100% er der ikke nødvendigvis 100 niveauer af blæk der kan vises... ofte er der bare 4 eller 8 niveauer printeren og/eller programmet kan vise, resten kan sagtens vere et udledt resultat.