Indlæg af Foxx

    Jeg kan ikke finde lige præcis dit bundkort (kun B350 og B450 serien), men prøver...


    Har du en PC speaker sat til bundkortet ala den her eller har det en indbygget tweeter?:
    [Blocked Image: https://my-test-11.slatic.net/p/2/pc-motherboard-computer-bios-beep-code-internal-speaker-buzzer-0737-234546251-72f215733f07994103fafa906ceb26a5-catalog.jpg_340x340q80.jpg_.webp]


    Hvis du har en højttaler sat til bundkortet, kan bip-koden fortælle lidt om hvad der går galt.


    En anden ting der nok går galt er et mismatch mellem RAM og CPU hvis du har hurtige RAM i maskinen - A6 9500 kan kun køre med op til 2400 MHz RAM, og det kan være bundkortet prøver at sætte RAMne højere automatisk fordi deres SPD profil er indrettet til det.


    Det nærmeste match, Prime B450 serien, ser kun ud til at kunne køre med Zen/Zen2 arkitekturen, så hvis det ikke virker at drosle RAM ned, så er jeg bare bange for at den ikke kan køre med Excavator arkitekturen som din A6 9500 bygger på...
    B350 chipsettet kan køre med de ældre APU'ere, men B450 chipsets og større kan umiddelbart ikke "sluge" dem. ;(

    Det bedste er et multimeter med diode/gennemgangstester - de bipper når der er kontakt mellem to poler. Er der ikke gennemgangstester i multimeteret - så aflæser man bare modstand/ohm.... er den et sted mellem 0-1 ohm er der kontakt...


    Det er ret sikkert selve kontakten i kabinettet (har en gammel pc der gør det samme), hvis kontakten føles som den ikke "klikker"... afhængigt af hvordan det er sat sammen, kan den ret nemt udskiftes... ofte er kontakten blot en trykkontakt med en plastikknap sat på ^^.


    Det sværeste bliver nok at finde en identisk kontakt at skifte ud med... :rolleyes:

    Håber jeg forstår din post korrekt... Du vil skifte delene uden at fx. geninstallere Windows?


    Svaret er at det måske kan lade sig gøre. Grunden til "måske" er at du skifter bundkortet.
    Dette er hvis maskinen fra da den var ny blev leveret med Windows, så er CD-nøglen til Windows ofter indlejret i BIOS-chippen. Så hvis du skifter ud, skal du nok i bedste fald genaktivere Windows med en ny licensnøgle.... det er ikke sikkert at du kan bruge fabrikantens nøgle fra det gamle bundkort.


    Har du døg købt en Windows-nøgle ved siden af som ikke er en OEM-nøgle, bør du kunne skifte ud direkte. Har du derimod en OEM-nøgle kan det igen være du skal ud og have fat i en ny licensnøgle.


    Windows 10's aktivering er ofte ikke helt klar i spyttet hvis du bruger aktiveringen i "settings" hvis du skal genaktivere... Der kan du åbne en kommandoprompt som administrator og bruge kommandoen "slmgr" (uden "").


    Kommandoen "slmgr" alene giver dig info om hvordan du bruger programmet til at aktivere og ændrer nøglen hvis det er nødvendigt ^^


    Til hardware-delen:
    Du kan faktisk skifte hardwaren ud ved at afinstallere og geninstalelre drivere, og Windows er også blevet bedre til at håndtere scenariet, da Windows Update selv sørger for de fleste drivere.
    Dog for bedst stabilitet og for at forhindre problemer i det lange løb, vil jeg dog altid foretrække en fuld geninstallation af Windows. Så er du 100% sikker på at der ikke er enheder og andre "rester" der gør Windows forvirret ^^


    Steam-spil mv. kan flyttes over på D-drevet eller en anden harddisk hvis der er det i maskinen... så skal I ikke hente dem igen... Andre ting (fx. lektier) kan du gøre det samme med inden du geninstallerer.

    jeg kiggede netop på en komplet pakke med det hele og en pi 3 B+ fordi den har indbygget lan
    kan se at en pi zero og strøm adapter går for ca 250 og så en net adapter oveni til ca 150, så 400 kr totalt kan det også gøres for - hvis man indregner at lave en alternativ kasse (pi zero kan være i en af de mellemstore tændstikæsker) og så har jeg sikkert et udemærket micro sd kort liggende et sted...


    Pi Zero er for svag til formålet... dens specs modsvarer ca. den første model af de normale Pi's. Pi-hole kræver mindst en Pi 2 :)
    Mit forslag til butik sælger kits der indeholder alt, dog minus et LAN kabel... jeg mener dog at du kan fravælge ting i kittet du ikke vil have - fx. SD-kortet.
    Deres medfølgende SD-kort er dog forinstalleret med NOOBS... om NOOBS har image af Pi-hole kan jeg ikke lige huske, men hvis det er kommet med i NOOBS, kan du installere pi-hole med blot et par klik... efter du har sat din Pi til internettet. Den anden fordel ved NOOBS, er hvis du kommer til at lave ged i den installerede linux distro, kan du meget hurtigt lave en re-deploy :)


    Alle regulære Pi's har ethernetstik, men Pi 3 og 4 har indbygget wifi og bluetooth. Wifi delen i sig selv er ret god ^^



    er dog imellemtiden kommet i tanke om at jeg allerede har en intel atom maskine stående der lige pt ikke laver noget, kunne jo teste det ud på den uden at smide nogen penge efter det


    Atom CPUen er en lille tand hurtigere i nogle opgaver end Pi's ARM CPU... den sammenligning har jeg dog kun lavet i forhold til mediebrug og små spil... men det kan også have at gøre med at x86 programmer på Linux typisk er noget mere "modne" end deres ARM-ports... VLC player er et godt eksempel.
    Den indbyggede GPU er dog noget hurtigere i en Atom, frem for GPUen der er i Pi'en



    ---noget helt andet, den signatur du har, er det virkelig din pc i 2019? der lyder ret vildt hvis det er sandt, saftsusemig længe siden de dele var nye


    Det er en af dem.... faktisk min Windows 98 retro gamer maskine som jeg mest bruger til DOS spil & co. :D
    Det er den samme jeg brugte som eksempel i første del af min retro-guide
    Jeg har dog mest sat specs ind fra den maskine for at tage lidt pis på de store, "ornli syge" gamermaskiner der ellers popper frem i folks sigs 8)
    Jeg sidder normalt ved min alm. desktop (i5 8400/8 GB/GTX1060) eller ved min laptop (i7 q6700/16 GB/GTX1060)...
    Det er da hvis ikke jeg roder med retro-maskinparken med maskinen ovenfor og hvad jeg so far har smidt i retro-guide-serien... eller min c64 eller c128DCR :D ^^

    Nu vedjeg ikke hvor du har kigget efter kits, men 1000 kr er meget at give, især siden de grundlæggende starter kits ligger i ca. 500 (pi 3) til ca. 700 (pi 4 med max RAM) på raspberrypi.dk.


    udover de kits skal du bare bruge et LAN kabel :)


    Medmindre du vil have 7'' touch skærmen med eller et meget solidt kabinet, er 1000 kr ret meget at give for en pi :)


    Kender godt selv pi-hole og har testet det hos mig selv en kort overgang siden jeg alligevel har nogle pi's liggende... IMO er det ikke helt så godt som en adblocker i browseren som fx. uBlock der også fisker reklamerne fra youtube videoer. Ad-blocker warnings trigges også nogle (men ikke alle) steder.


    Pi-hole kan også sløve hastigheden ned, i hvert fald hvis man smider det på en pi 2, og den kan i det hele taget trække ned i hastigheden hvis der er mange klienter og meget http trafik der skal igennem den.
    Nethastigheden øges heller ikke markant - der hvor adblocking er godt, er til at slække lidt på CPU- og RAM-forbrug lokalt på computeren, og holde ustabile/ufærdige scripts væk fra browseren (= mindre crashing).
    Ad-scripts er tit noget ral når det kommer til stykket :D
    Men ift. fx. uBlock plugin'et gør pi-hole ikke det store...


    Om lige det er 1000 kroner værd? IMHO er svaret nej. På den anden side er det dog værd nok at prøve om det fungerer til dit brugsmønster.... hvis ikke, så har du trods alt en pi i baghånden der kan bruges til så utroligt meget andet ^^

    Døvende = Pink noise
    Den er ikke så farlig... det er ikke sådan at man kan gøre en helt døv med lyd


    Disorienterende lyde:
    Den er altid muligt, God start er at smide en c64-datasette i boomblasteren :D



    Apropos... har nogle unge her i byen der godt kunne bruge en lærestreg med deres skide bluetooth højttalere... kunne godt tænke mig at få dem til at fyre op for noget metal i stedet for det autotunede bum-bum pis de spiller konstant....
    ... de ku sgu trænge til noget med Slayer :clap: :finger: :thumbsup: 8)

    Hvis recovery-delen er der endnu (tænd med volume-down knappen inde), så kan du stadig installere en ROM...


    Jeg kan dog ikke hjælpe meget mere videre uden info om modellen... At det er en Galaxy Tab er ikke helt nok. ROM skal matche model (og sommetider revisionen) nøjagtigt.
    Modelnummer & co. kan findes på kassen hvis du har fået den med.

    Kan vouche med for Proliant'en.... De er rigtig fine maskiner. Husk dog den ikke kommer med windows-licens... hvis du ikke har en i forvejen, skal det lige lægges oveni ^^. Den kommer heller ikke (så vidt jeg ved) med harddiske, så dem skal du nok også selv fylde i.
    Til skærm har den dog "kun" VGA-tilslutning, hvilket kan blive et lille problem hvis du er gået videre fra VGA.... dog kan sådan en skærm ofte findes billigt (50-100 kr.) på genbrug :)


    Mht selvbyg er det nok begrenset hvor "convenient" man kan gøre kabinettet... men en god server kan laves fra alt, og som du har gjort, en laptop.
    Det kommer dog an på hvad du skal bruge den til... Der hvor du skal satse mest er på en relativ hurtig CPU, hurtige/godt med RAM (til evt. caching) og hurtig storage. GPU og resten er faktisk underordnet hvis maskinen skal køre "headless".


    Let/medium web- og filhosting kan klares på stort set alt. Selv en NUC, en NAS eller en Raspberry Pi kan håndtere langt det meste uden stort fald i hastighed. De to sidstnævnte er dog mest begrænset til Linux...
    Raspberry Pi har dog en udgave af Windows 10 (IoT) til sig, og kan du programmere bl.a. C#, er den nem at tilpasse ved fx. at sætte lidt web-frontend op til de formål man skal bruge...
    Vil du gå SoC-vejen med x86, kan en Udoo x86 ultra måske være noget. De koster i omegnen af 2000 kr. men giver mulighed for at tilslutte en m.2 disk, en SATA disk eller et mikro-SDkort hvis de 32 GB indbygget storage ikke er nok. Udover den windows-kompatible del, har den også en indbygget Arduino, så du kan styre elektronik direkte fra den. Mouser.dk har alt til den hvis du går efter en ultrakompakt løsning...^^


    Til til let videostreaming og TV kan en stor i3 eller i5 nemt klare arbejdet sammen med min. 4 GB RAM og en gd 7200 RPM harddisk eller en lille SSD. Min egen TV-server med tvheadend og xubuntu er en gammel 2xxx serie i5 med 4 GB RAM og en gammel 64 GB SSD, og bruger bare den indbyggede GPU. Maskinen er en lettere ombygget HP pavillion der er en 10 års tid gammel nu ^^.


    Med selvbygget og stille kan du stile efter:
    CPU: Faktisk alt. Skal den bare bruges hjemme til fx streaming, kan du sagtens slippe afsted med en lille 4-kernet i3 eller tilsvarende AMD. Gå efter så lav TDP som muligt og indbygget grafikkort. Skal du bruge den til VMs eller lignende, så mindst en i5 eller tilsvarende og så mange kerner/tråde du kan få fat på.
    CPU skal skaleres efter hvor mange du forventer tilgår maskinen, og/eller antallet af virtuelle maskiner.


    CPU-Køler: Gå efter stor blæser, og gerne med en blæser der har 4-pins/PWM tilslutning så computeren selv kan skrue ned. Det gælder både køling på luft og vand. Intels stock køler er forholdsvis stille (en sagte brummen), men det er muligt at få bedre løsninger. Gå efter så lav RPM på blæseren som muligt :)
    Zalman FX100 kunne være et bud på en passiv køler der også kan følge med lidt større processorer. Kenneth herindefra har haft den unboxed :)


    Kabinetkøling: Afhængigt af kabinettet og hvor kraftig hardwaren skal være. I den lave ende (til lette "husopgaver") er det ikke engang sikkert at det er nødvendigt. Gå igen efter 4pins/pwm hvis du har brug for det, så bundkortet selv kan justere efter behov.


    Bundkort: Gå efter et bundkort med godt med SATA tilslutninger og/eller en m.2 tilslutning. Hvis du vil have plads til ekstra mange harddiske osv. så skal bundkortet gerne mindst have 1-2 PCIe x4 porte eller større. mATX bundkort tilbyder gerne to porte, mens full ATX kan levere 3-4 porte der opfylder kravet. Med rigeligt store PCIe porte vil du kunne udvide med SATA/SAS controllere efter behov. og du kan tilslutte et sted mellem 16-20 SATA enheder hvis du fylder i med controllers.


    RAM: 4-8GB er oftest nok til en lille hjemmeserver. Hvis du bruger maskinen til web- og databasehosting, kan du dog drage stor fordel i at udvide til 16, 32 eller enddog 64 GB da databaseprogrammer kan bruge RAM som cache. RAM kommer helt an på hvad og hvor meget maskinen skal hoste. Du kan fint sigte efter kvantitet frem for kvalitet på det punkt. I serverbrug er det mængden der tæller i sidste ende, ikke så meget clock eller timings.


    Grafikkort: Medmindre du skal bruge serveren til noget GPGPU/CUDA/OpenCL-relateret er CPUens indbyggede grafikkort længe nok. Det gælder især hvis serveren bare kører "headless", dvs. uden skærm, tastatur osv tilsluttet. For at bruge indbygget GPU skal bundkortet bare have den rette skærmtilslutning.


    PSU:Der findes en del "silent" PSU'ere derude. Modeller som fx Corsairs AX-serie holder fx. blæseren slukket medmindre de overskrider en vis tærskel (på AX's: 60% belastning). Uden dedikeret GPU kan du slippe afsted med 3-400W uden problemer, og i den klasse kan du også få rent passive PSU'ere.


    Lagring: Brug en lille (min. 128GB) SSD til Windows og vigtige programmer der skal boote hurtigt. Storage kan du selv bestemme om det skal være HDD eller SSD. Med harddiske; gå efter mindst 7200 RPM, med så stor cache som muligt (min. 32-64 MB). Hold dig fra "green" harddiske, der lukker ned når de ikke bruges.... Harddiske der er lavet med NAS-brug i tankerne (fx WD Red) er en god løsning.


    For 3-4000 kan du nok sagtens få bygget en fin server sammen... selbyg giver selvfølgelig mulighed for at spare mere ved at bruge genbrugsdele. Er du heldig, kan du finde en god maskine på genbrug eller refurbished og evt. ombygge den efter dit behov... ;)

    Hej Foxx


    Tak for et fyldigt og grundigt svar.


    Som skrevet er jeg klar over det er svært. Havde dog håbet man kunne sige at en I7 svare nogenlunde til en ....?
    men det kan man altså ikke.


    Så lidt ^^


    tilgiv mig for at blive teknisk, men uddyber lige nogle ting med moderne hardware :)


    Men, ja, CPU-ydelse sammen med kode er noget af en broget størrelse og feltet er i konstant udvikling.
    Nu sagde jeg også at det er næsten umuligt. Man kan fint trække en parallel mellem CPU'ere fra forskellige firmaer - men kun hvis de er i samme generation og hvis de bruger same transistorstørrelse. Før Intel fx. kommer med deres 10. generation har AMD's Zen2 Ryzens fx. ikke rigtigt noget sidestykke. Zen 2-kernen demonstrerer faktisk ret godt hvorfor det er umuligt at sammenligne mellem to eller flere generationer. Navnet er måske det samme (I5, I7, Ryzen) - men under hjelmen sker der rigtig meget.


    Dog, som hurtig fingerregel bruger begge producenter nogenlunde samme metode til at beskrive deres modeller. Core i3/Ryzen 3 til low/entry level, Core i5/Ryzen 5 til mid-end, Core i7/Ryzen 7 til high-end og Core i9/Ryzen 9 til enthusiast. Men igen, det er kun segmenterne i markedet som processorerne henvender sig til, ikke nødvendigvis en afspejling af deres faktiske ydelse i forhold til hinanden - igen se blot benchmarks af Ryzen 5 3600X op mod i9 9900X. :D


    Som sagt spiller transistorstørrelsen eller fabrikationsteknologien også en stor rolle. Mindre komponenter = mindre varme, derfor kan man også presse mere ydelse eller komponenter ned i en pakke der opfylder de samme krav til TDP (Thermal Design Power). De nye Ryzens har bl.a udnyttet dette til at presse dobbelt så meget L3 cache ned i kernen (32 MB vs 16 MB på en i9 - hele 64 MB på Zen2 Ryzen 9'ere). Da cache i bund og grund er ekstremt hurtig RAM der kører med CPUens egen clockhastighed og RAM i sig selv er en flaskehals der kører med en brøkdel af CPUens interne throughput. Jo mere cache - jo hurtigere kan CPUen fodre sig selv med vigtige data der bruges ofte. L3 cache er især vigtigt i multi-core arbejde, da denne cache er delt imellem flere (hvis ikke alle) kerner.


    At CPU'ere har fået flere kerner gør heller ikke sagen nemmere. Single-core ydelse vs multicore-ydelse er en helt anden side af sagen igen. Du kan stadig have en CPU der har mange langsomme cores der stadig trumfer en CPU med få hurtige cores.


    Til sidst har du i dag faktorer som også spiller ind på CPU'ens ydelse under en generations levetid. Et godt eksempel er SPECTRE-exploitet, hvor Intel var noget mere påvirket end AMD da problemet skulle patches - igen på grund af hardwarens opbygning.
    SPECTRE angriber CPU'ens måde at forudsige kommende instruktioner (branch prediction) til at "fiske" private data (fx. passwords) ud af cachen ved at tvinge CPUen til at lave en "misprediction". Branch prediction spiller en meget stor rolle i processorers ydelse.
    Hvis processoren igen ikke er patched for exploits som disse (intel 8th gen), er man nødt til at kompensere i software, hvilket giver ydelsestab (mellem 5-30% afhængigt af arbejdet der skal udføres) - noget som er implementeret direkte i hardwaren på Zen2 (og delvist på Intel 9th gen).

    Jeg kunne rigtig godt bruge at I satte et sammenlignings skema op, hvilken AMD svarer nogenlunde til en Intel.
    Jeg ved godt det er svært


    Faktisk er det næsten umuligt. Det kommer ikke kun an på rå ydelse, men også brugen af hardwaren og hvilket software der anvendes.
    Syntetiske benchmarks og FPS i spil fortæller kun en meget lille smule om hvad der er bedst til lige akkurat dit build og behov.


    Afhængigt af brug og software kan bundkort, RAM og GPU påvirke den endelige ydelse ret meget. Det er fx. derfor det er kotyme at give specs på testsystemet i bl.a. Tweaks tests.
    Fra softwaresiden er programmer og spil også ofte optimeret enten til Intel eller AMD. Det er umuligt at optimere til begge. Desuden er det langt fra alle spil og programmer der har en benchmarkfunktion.
    At hardwarekombinationen yder så og så meget i fx det seneste FarCry betyder egentligt intet hvis du gamer Apex:Legends, Cities:Skylines eller Civilization. Forskellene i koden og programmets virkemåde er for store og er for afhængige af andet hardware til at give et fornuftigt billede.


    Syntetiske benchmarks kan også være et problem, især hvis de er kendte (3dMark, PCMark og Cinebench) og ofte brugte af review sites - der har man også - både historisk og nu - oplevet at hardware bliver optimeret til disse programmer. Effekten bliver at ydelsen er bedre på papiret netop i disse programmer, men måske ikke klarer sig lige så godt i real-life programmer og spil.


    Granted, Intel og AMD laver begge x86(-64) processorer, men der er forskelle på deres instruktionssæt. De grundlæggende ting er stort set ens (fx. heltalsaritmetik og logiske komponenter), mens de mere komplekse kald som moderne programmer bruger (fx. SSE, MMX, 3DNow!) kan være meget forskelligt implementeret.


    Problemet har altid været kendt - faktisk siden AMD startede med at lave kloner af Intels 386 processor i '80'erne (indtil 286'eren fik AMD planerne fra intel, men derefter var de tvunget til at bygge deres egne). To generationer senere (Pentium), blev det normalt for andre end Intel (udover AMD var der bl.a. Cyrix og IDT WinChip) at bruge en PR-rating, for at sammenligne med Pentium processorer. Dette var fordi der dengang var en myte at flere MHz = mere ydelse. AMD gjorde det igen med Athlon XP, da AMD chips ofte var clocket lavere end Intel's modstykke, men ofte havde bedre ydelse clock-for-clock.
    Dog var der i de dage nogle kontroverser om at AMD XP's rating ikke altid holdt stik. En gang i AMD 64-generationen stoppede de med det.


    Det bedste i dag er faktisk at bruge sider der samler benchmarks fra millioner af brugere - steder som Userbenchmark og CPU-Z's database. De giver igen kun et overordnet billede at sammenligne med, og tager ikke altid højde for brugere der fx overclocker.


    Lidt mere om udfordringerne ved benchmarks: https://en.wikipedia.org/wiki/Benchmark_(computing)


    Dog skal du ikke opgive modet... hvis du ofte følger med på review sites og ikke holder dig til ét brand kan du danne dig en god mavefornemmelse med sammenligning gennem intuition og erfaring - det hjælper også at kende til kodning ^^.
    Det bedste du kan gøre der er at kigge lidt dybere i processorers opbygning - fx hvad en FPU og en ALU gør, og hvorfor de har flere caches. Men det er ikke noget der kommer fra dag til dag, og kræver noget læsning ^^. På den anden side har det givet mig muligheden nogenlunde at forudsige en ny processors ydelse allerede når der kommer specs ud.
    Hvad jeg også har gjort er at studere hele x86-linjen tilbage til Intels 8086 og 8088. Det gav godt kendskab til tiltag og instruktioner der gør ydelsen bedre... En del af den viden er også siden kommet mig til gode med andre arkitekturer, bl.a. ARM (i mobiler og tablets). :D


    Dog... AMD har været og er ofte et billigere alternativ til Intel (trods svære år med Phenom og Phenom II, der ikke var for gode til gaming). Lige nu er det ret sikkert at sige at AMD er i en liga for sig - i hvert fald til Intel kommer med et modstykke ^^

    Har haft AMD kort siden. Bruger ikke freesync, men support på drivere osv har skam IMHO overhalet nVidia - også til Linux & co. AMD er også begyndt mere at arbejde sammen med open source verdenen og udgiver en del af deres driverkode åbent. Koden til Navi kortene var fx. allerede ude til review omkring marts/april.


    Markedet har godt nok været lille på gamerfronten, men inden for *coin miner community har de været ret store... bl.a. fordi de er mere strømbesparende end nVidia kort i forhold til deres ydelse...


    Man har i hvert fald tidligere kunne få Steam til automatisk at opdatere AMD drivere for en. Og man kunne sætte det til at være fuldt automatisk uden bøvl. Finder Steam et AMD kort, kan man under "steam" menuen vælge "Update AMD graphics drivers"


    Kan dog kun rapportere indtil 2018, da jeg er på konkurrenten nu . :whistling:
    Jeg sad tidligere på et R9 270X, som funkede upåklageligt i både Windows og Linux. Driverne, synes jeg selv er noget mere ustabile på nVidia fronten... og updates er imo kun besværet af geforce experience appen (login for at hente drivers? seriøst?), hvor, som sagt, Steam kunne klare det på AMD fronten uden nykker og notifications medmindre man vil have det.


    tl;dr: AMD drivers opdateres ofte, men processen er mindre irriterende og mere ligetil end hos NVidia ^^

    Det bliver nok først om et par år for mit vedkommende... har også "kun" 60 Hz paneler at game på, samt VR (vive), hvilket min desktop (i5 8400/GTX 1060) og laptop (i7 6700Q/GTX 1060) stadig klarer fint...


    Men når budgettet og trangen til at opgradere er der, vil jeg klart overveje AMD igen :whistling:

    Ikke gratis men mulighed for at spare mange penge.... Sommerudsalget er i gang på bl.a. Steam og Humblebundle


    Humblebundle giver også Hellblade: Senua's Sacrifice og Moonlighter til nye subscribers, og har bl.a. 85% rabat på alle *Mark produkter, fx 3DMark :9xo


    EDIT: Steam har også rabat på *Mark programmerne.... bundlen med VRMark, PCMark og 3DMark er dog et par cent billigere derinde ;)

    Har mistet et par PMs, og kan ikke sende nye...


    Mistede de sidste 2 fra dig og svaret jeg sendte tilbage


    Når jeg trykker svar knappen for en samtale får jeg:




    Kan umiddelbart fint sende med "Ny besked"... har lige prøvet at sende en til dig, Uber ^^

    Spændende information. Kan knap nok huske Amiga selv. Det var primært Dune, Pirates of specielt Super Frog Der blev spillet på en bekendt's Amiga 500? da jeg var en lille purk.


    Heh hvad skal jeg sige? Eneste kontakt med Amigaer i tidernes morgen for mit vedkommende var nogle familievenner der havde en 600 og senere en 1200 til deres unger... Og dem så vi måske et par gange om året, og den ene af gangene var som regel hvor vi tog på ferie i Polen. Men igen det var inden jeg kunne min ABC... dog gav de mig lov til at spille Arkanoid og Lotus på deres :9xo


    Nu er jeg egentlig ikke "gammel nok" til at have været med på bølgen dengang, da jeg kun var de 5-6 år (desværre) da min maskine blev lavet og langet over disken engang i '93... Men er så retroaktivt kommet ind i Amiga-skaren efter jeg fandt og fik min egen op at køre ;)


    Har selv haft Pirates (indtil disketterne døde), og har Superfrog.... Dune kender jeg fra PC (foruden bøgerne, filmen og miniserien), men det skal jeg helt sikkert have fat i til 'migaen nu hvor jeg ved det findes på platformen... The spice must flow :P