harddisk spinner, og fundet i BIOS, men kan ikke boote

  • tak for svaret.


    Det tog 30 min at boote derfor troede jeg at hardisken måske var gået i stykker.


    Det er første gang det tager så lang tid. jeg har 650GB ledig fra 931GB.


    Er der noget jeg kan gøre? eller skal pcen formaters

  • Start med en frisk installation, jeg ved det er træls, men så ved du,m at du har gjort alt hvad du kan.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • hva mener du? skal jeg formater min pc


    ja.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • hva mener du? skal jeg formater min pc


    Du kan dog stadig starte maskinen op med en live CD med fx Ubuntu og lave backup af dine vigtige filer, hvis du ikke kan komme ind i windows. Bare boot op til der kommer et skrivebord og du kan copy/paste filer som du er vant til... såfremt harddisken og/eller filsystemet er intakt :)
    Jeg går ud fra din boot stopper ca. hvor Windows normalt starter op...


    En anden mulighed kan være at du har skiftet på "SATA Hard disk mode" i BIOS... Denne skal stå på samme indstilling som da du installerede Windows, ergo hvis indstillingen er sat til AHCI under installation, så vil Windows ikke virke med indstillingen på IDE uden du geninstallerer.


    Er S.M.A.R.T. monitoring ikke sat til i BIOS, kan du også gøre dette. Ofte kan en moderne BIOS "se" om harddisken er ok.


    Hvis du vil være 100% sikker kan du køre diagnoser via programmer på Ultimate Boot CD eller Hiren's boot CD for at se om din harddisk stadig er ved godt helbred.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200