Indlæg af Foxx

    Du har gjort det rigtige, nemlig at kigge på prisen af opfyldning (dit link er til en tonerkasette) og mest af alt hvordan denne er implementeret.


    Skal du bruge en printer til foto, så skal du på en blækprinter for det bedste resultat (lasere laver synlige farveprikker på billeder). Laseren er god til tekst og ensfarvet grafik (grafer illustrationer m.m.)


    Der du altid skal spare, er ikke på printeren, men på opfyldning, så hold dig til printere hvor farverne er i seperate patroner kontra een stor (her skal du skifte alt selvom det fx. kun er sort der mangler), er billige og ikke er for "intelligente" (visse patroner tæller antal sider til et maksimum hvorefter patronen stopper med at fungereogså noget HP er slemme til)


    HP printere, i al fald til blæk, er kendte for at være billige i anskaffelse, men koster en arm i patroner! Canon og epson er fx. noget billigere at skaffe patroner til.


    summa summarum hold dig fra HP hvis det er pengene du går efter...


    UPDATE: Hvis det kun er farve du går efter, kan du kigge efter uoriginale patroner. Det er dog sjældent at der er meget at spare her.


    Jeg har dog ledt lidt efter en laser mere til dit forbrug, som fx. denne her Samsung. Den klarer raskt det lille kontor, har wifi (modellen uden koster ca. det halve) og har separate patroner til hver af de fire farver. Patronerne ligger i ca. 350 krs klassen pr. stk./1000 sider Netto sparer du en hel del mere fordi du ikke spilder farve.


    Du sparer 50-75% på farve alt efter hvad du printer alene ved at gå fra din patron til en ny printer :9xo

    Reglerne for sli er ret basale:
    1.Kortene skal være samme model (GTX) og serie (6xx)
    2. At sli broen kan nå og er sat til
    3. Bundkortet kan kræve at en jumper skal sættes
    4. Hvis mængden af RAM er forskellig på de to kort, justeres efter kortet med mindst RAM (fx. Kort 1 har 1 gig, kort 2 har 512 MB = 1 GB til alle kort)
    5. Hvis clock er forskellig, justeres begge efter det langsomste kort.
    6. Kortene skal være samme model (GTX) og serie (6xx)


    Udover dette skal du have det rette chipset: nvidas nforce, amds 9xx chipset eller intel x58 på bundkortet

    Som HerrMansen skriver, det er normalt at (interne) harddiske lige spinner op før dvale nedlukning...
    Resten af tiden går med at unloade programmer og drivere, det kan være noget her der stopper resten af processen... der er En del programmer der ikke er glade for at blive lukket med tvang udefra.

    Programmørens forklaring:


    CPU-Z anvender CPUID funktionen til at opfatte CPUens specs. CPUID anvendes ved at inputte instruktioner i bestemte CPU registre, dette er som regel implementeret i Assembly eller C da disse programmeringssprog kan oversættes direkte til binære instruktioner.


    CPUID instruktionen findes på alle x86 og x64 CPUere siden Intel Pentium 1 og visse ARMs.


    I eksemplet ovenfor:


    "Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40 GHz"
    Er læst fra CPUID instruktionen via CPU-Z og er en standard navnestreng der lægges ind af producenten. Windows læser denne fra WMI, et internt system i Windows der holder styr på ens hardware. Denne streng returneres i tre bidder grundet registrenes begrænsede størrelse og oversættes til ASCII.


    Processorens hastighed (hans OC på 4.6GHz) udregnes som regel separat, især når denne skal opdateres løbende, fx. ved at resette processorens programtæller og tælle hvor langt denne kommer på 1 sekund. (1 cyklus = 1 Hz)


    Har selv prøvet at lave et program ala CPU-z med (nogenlunde) samme teknikker. Ligeledes tilgås SPD chippen med RAM informationer via processorens registre. SPD chippen kan kendes som den eneste chip på en stang RAM der ikke ligner de andre :)

    Android SDK manageren indeholder adb (shelladgang til enhed), og adb alene leveres som regel sammen med root programmet.


    I alle tilfælde skal enhedens driver/utilities installeres (specifikke drivere til enheden på nær storage og kort) og adb+root kan bruges.
    SDK'en (inkl ADT, Android Development Tools) er ikke nødvendig for alle enheder. (fx. mototools, et andet root program).


    For at installere en anden ROM eller et andet OS kan det også være nødvendigt at unlocke enhedens bootloader (fx. Asus tf300T), dog er det ikke altid nødvendigt for rooting alene. Her udbyder produventen en speciel fil til unlocking. Bemærk at de ikke tillader fjernelse af denne update, da installationen af denne påvirker garantien (på trods af knas og modsigelser i dansk lovgivning ift. amerikansk)


    Rooting, samt ADB kræver også at USB-Debugging er sat til på enheden (Via indstillinger > udviklerindstillinger), da ADB giver adgang til enhedens linux shell (Android er bygger på Linux).


    Mit tip er at læse op på ADB og de Linux kommandoer du kan bruge via ADB, her er Google nok din allerbedste kammi. Hvis du kan lege med linux terminalen i forvejen er du godt rustet i al fald, ellers bliver du nok hvis du skal have SteamOS til den tid :D

    Der bliver ikke lavet det store i tychoon spil mere efter indiescenen overtog nichen, plus de tjener som regel elendigt for producenten da de ryger i 5€/50kr. boksen stort set med det samme de kommer ud.


    De moderne ligger desværre i fjæsbog/social game genren i dag, samme sted hvor stort set al tychoon-agtig gameplay er forvist hen :(


    noget ser dog ud til at røre sig på området:
    http://www.airportsim.aero/

    Det kan evt. være et problem med strømtilførslen hvis nogle kort virker og andre ikke gør. Prøv evt. med en større strømforsyning.


    Ved ikke om 6950 bruger mindre saft end de andre to chips, men det kunne være et forsøg værd hvis du kan få fat i en større PSU.


    AMD foreslår i al fald min. 600 watt PSU til deres gamer kort....

    Har en lang liste af HW i det hele taget... Min main computer har fået opgraderet og udskiftet dele løbende siden jeg fik den i 2002 i konfirmationsgave:


    S3 Savage (indbygget gfx maskinen kom med)
    Geforce 4 MX 420 (købt på blå mandag siden samtlige spil var slideshows på det indbyggede)
    Radeon 9600 SE (Rigtig god overclocker, har det endnu)
    Geforce 6600GT (Købt i forbindelse med upgrade til AMD 64, brændte af)
    Radeon X800GTO (Senere brugt i min fars kontormaskine, brændte af i februar)
    Radeon X1950 (Muligvis XT udgaven, blev byttet...)
    Radeon HD 3850 (...for dette kort da ejer ikke kunne få det til at trække 100 fps i CS 1.6, sidder i min htpc i dag)
    Radeon HD 4890 (Upgrade pga. spil).


    Derudover har jeg haft et utal af maskiner og komponenter der er bygget sammen og skilt ad igen, et par gode jeg har haft:


    Tseng ET 4000 (ISA og 2D grafikkort fået fra en 486'er IBM aptiva, voldgodt og hurtigt klassisk VGA kort)
    Matrox Diamond (PCI, godt kort fra win95 æraen...)
    Voodoo 2 12 MB (PCI, ... som på et tidspunkt skal arbejde med dette i min retromaskine når jeg engang får en kønsskifter til vga kabel)


    Voodoo 1/2 kort skal sættes sammen med et 2D kort da de kun har 3D delen. Dette gøres normalt med en medfølgende dongle der sættes til VGA på 2D gfxet og til en indgang på voodoo kortet, men et alm. VGA kabel og en lille gender changer virker også. Quake 1-3, UT og en del andre klassikere tager sig også godt ud på 3dfx APIet til disse kort. Voodoo 3 og fremad har både 2D og 3D i sig.

    jeg havde en EPS-750W Energon psu i og skiftede den ud med en Corsair vx550w (er 100% på den virker)
    Og har some skrevet pillet alt fra der kunne trække strøm, bortset fra bundkort/cpu.


    jeg har desværre ikke mulighed for at teste cpu eller bundkort :( min maskine er 4 år gammel, ingen af mine venner har så gammel en maskine ^^


    Har lige prøvet det med batteriet og det virker desværre ikke :(


    Mulighed 1:
    Energon'en har futtet bundkort og muligvis andet af. Energons er kendt for billig-PSU'ere der ikke indeholder ordentlig beskyttelse mod strømproblemer. CPUen derimod kan godt overleve, da bundkortets sikkerhedsforanstaltninger, spændingsregulatorer osv. tager det meste af slaget.


    Mulighed 2:
    Energon'en har delvist futtet dit bundkort af eller har leveret nok strøm til BIOS' flash chip til at slette BIOS helt eller delvist. Pga. opbygningen af EEPROM chips (som BIOS sidder i), skal et ben på chippen sættes højt ( modtager strøm, binært 1, sandt) og chippen afventer et flash image (som den ikke får og derfor skriver 0'er i chippen).
    Et lignende problem kan komme på moderne bundkort hvor BIOS ikke bliver flashet korrekt.


    Selvom der er en backup BIOS på bundkortet, kan de godt "dele" printbanen til deres "skriveben" så begge får saft samtidigt og derfor bliver slettet. Dette gør både bundkortet lidt billigere at producere, men kan også gøre det nemmere for producentens flash software at tilgå begge BIOS samtidigt.


    Du kan tjekke om Energon'en har taget skade via et voltmeter eller et multimeter. Alle spændinger skal ligge indenfor +/- 10% af hhv 3.3, 5 og 12 V. Watt ratingen på bambus PSUere skal man dog tage med et gran salt (ofte et max den kan holde i et par min.)


    For fremtiden gå efter kvalitets PSUere som fx. Corsairs og brug http://www.jonnyguru.com/ til at finde reviews da de tester PSUere helt til bunds, inklusive om deres sikkerhedsforanstaltninger virker.

    Du skriver ikke hvor mange enheder og gadgets du ca. har forbundet til dit netværk i løbet af dagen. Homeboxen er lavet til små hjemmenetværk og kan kun håndtere ca. 5-7 enheder. Hvis der skal tildeles mere end de 5-7 IP-adresser på dit hjemmenetværk (inkl. dine egne routere), er det sikkert bedre at tage din hurtigste router og sætte den til Homeboxen, derefter:


    - sæt egen routers IP til 192.168.2.1
    - Sæt DHCP til og konfigurer denne til at tildele adresser i området 192.168.2.1 til 192.168.2.x (x er ofte 25 eller 50, men skal min. dække antallet af enheder der kobles på)
    - Flere routere kan kobles på og konfigureres til 192.168.3.x, 192.168.4.x osv.


    Din hurtigste router håndterer nu NAT og DHCP til hele dit netværk og Homeboxens buffer skal kun håndtere 1 forbindelse (internet til din router, kontra internet til hele dit LAN) og boxens buffer burde ikke blive overbelastet.


    Herfra burde du kunne genopbygge dit LAN og teste løbende for yderligere fejl. Husk at tjekke kablerne også, ét dårligt kabel kan lave mange underlige fejl og give slowdowns på hele dit netværk. :)


    Hvis du er heldig (og kan ting med en kommandoprompt) kan det også være du kan telnette ind i homeboxen (PuTTY) og grave flere indstillinger frem. Det er dog ikke sikkert at du kan gemme alle indstillinger afhængigt af hvor stramt TDC har grebet om din homebox. Hvis telnet prompten ser linux-agtig ud er der rigtigt meget at hente hvis du ved hvad du gør :)

    så længe der er SATA i bagen kan den smides i en windows maskine. Du skal bare være ops på hvilket filsystem NASen har formateret din harddisk med. Med FAT32 og NTFS er der intet problem, men du skal enten formatere eller hente en filsystemdriver hvis du kører ext3/4.


    Forskellen ligger sandsynligvis i lidt af firmwaren hvor visse parametre er optimeret til at mindske slitage og strømforbrug ift. NAS brug. :)

    Løsningen er ganske simpel og duer tæt på.


    Code
    1. Private Sub dansk_Click()
    2. Shell "DA-da\setup.exe"
    3. End Sub
    4. Private Sub english_Click()
    5. Shell "EN-en\setup.exe"
    6. End Sub


    det er korrekt at man skal ind igennem VBs shell, men du skal igennem en ShellExecute i stedet og få vb til at finde programmets egen sti (App.Path):


    Code
    1. Private Sub dansk_Click()
    2. ShellExecute hWnd, "open", App.Path & "\DA-da\setup.exe", vbNullString, vbNullString, SW_SHOWNORMAL
    3. End Sub
    4. Private Sub english_Click()
    5. ShellExecute hWnd, "open", App.Path & "\EN-en\setup.exe", vbNullString, vbNullString, SW_SHOWNORMAL
    6. End Sub



    Mere om det her, et voila ;)

    Det er aldrig direkte nødvendigt at OC et system, det er mere et hack for at få mere ydelse for samme penge... I helt gamle computere skiftede man fx. processorens (eller bussens) clockkrystal ud.


    Dog kan OC alene ikke gøre systemet meget bedre, for at få crysis og arma 3 på fuld til at køre flydende skal du nok have en ekstra gpu eller vente til næste generation. Desuden, at lukke programmer i baggrunden er stadig en stor kilde til ekstra fps :)

    Hvordan navigerer du frem til filerne i koden?


    i VB kan man pege hen på en fil enten via den fulde sti (fx. @"C:\ditProgram\OfficeDA\isoFil.iso") eller som en relativ sti (@"OfficeDA\isoFil.iso"), så sikkert noget du gør forkert her.


    VB 6.0 er nogle år gammelt godt nok, men læs op på fejlhåndtering i VB. Det er altid god skik at lukke alle kald til og fra filer inde i try... catch (VB.net og C#) eller anvende andre metoder til at fange, spore og håndtere fejlen. VB6 har en del fejlhåndteringsmekanismer netop til den slags (eller de kan nemt laves)


    Hver eneste klasse/metode/stykke kode der tilgår en fil på et sted hvor der finder en abstraktion (forsimpling) af data sted (alle steder på nær bundkort, cpu, ram og visse udvidelseskort) skal man sørge for at fejlen skal kunne spores nøjagtigt.


    et sidste spørgsmål: Kender du at bruge debuggeren? Hvis der går noget som helst galt kan du finde ud af det der igennem

    Det er ikke det helt store jeg går op i backup, i al fald ikke af programmer (medmindre de er svære at skaffe), da der ofte er en ny version tilgængelig der hurtigt vil blive forældet på den ene eller anden måde...


    Inden jeg fik min eksterne (jul sidste år), brugte jeg andre maskiner på mit LAN og/eller gemte flere kopier af vigtige sager på flere harddiske og maskiner. Andre gange har jeg backuppet til min telefon eller en usb pind.


    Desuden har jeg en dropbox som offsite backup til småting.


    Min 3TB eksterne er som regel sat til computeren i stuen, men siden den computer er i gang næsten konstant, er det hurtigt klaret med en delt mappe :)


    Jeg har dog, for langt det meste, kunnet redde alt nødvendigt hvis Windows går i udu på mine maskiner. Ofte så simpelt som at smide en live cd med ubuntu eller anden linux i maskineriet og begynde at flytte filer derigennem. Det er yderst sjældent jeg har oplevet korrupte filer (de kommer når enten harddisken eller filsystemet er FUBAR)


    IMHO alle burde have en live cd af en eller anden form liggende :D, For det første er det godt til lige at få de allersidste ting med so ikke blev dækket af sidste backup. For det andet kan man (i al fald med de nemmere linuces), hvis man hjælper en kammi fx., ofte overlade filflytningen til ham/hende og de kan selv se hvad der skal gemmes.

    BF3 kan den godt klare, men fraps oveni tror jeg sq ikke den kan uden lag. BF3 i sig selv skal nok lægge beslag på alle fire fysiske kerner, en god sjat RAM og størstedelen af GFX kortets ressourcer.


    En løsning kunne være Avermedias Livegamer HD der leverer en separat processor til encoding af dine film, og det kan bruges både med computeren det sidder i eller forbindes til en anden maskine via hdmi. Jeg har dog ikke selv erfaring med kortet, så det vil jeg lade andre tweakers kommentere om.


    Eller alternativt kan man bruge pengene på andre komponenter (bedre GPU måske).


    Til sidst:
    Kan/vil du samle selv?
    hvor meget vil du give?
    Hvor meget kan evt. genbruges fra forrige/gamle maskiner?
    Intra evt. i AMDs CPUere og GPUere?