Indlæg af emilpapis93

    Mit system er 3 år gammelt efterhånden, at bruge 2200 på en værdig upgrade er billigt sluppet. Jeg kan godt mærke den CPU er min akilleshæl. Og med den skærm jeg har, kan jeg fint bruge de 10-20% ekstra frames :)
    Fandt et 570x Asus TUF til 800 så jeg slipper billigt på det plan. Mit 370x er gammel 1. generations sager. Fint kort, men jeg kan heller ikke køre mine RAM mere end 3000mhz. Med det nye kan jeg nok overclocke til 3400 med samme CL.

    Jeg tror nemlig også der er en strøm/jodforbindelse der driller. Har periodisk noget støj i mine lyd inputs.Jeg har købt en 650W Corsair TX for 200kr et års tid siden. Har coilwhine men virker som det skal.

    Ja min kammerat købte en 1Tb Mp510 for det samme jeg gav for min P1(900kr). Men han købte til blackfriday hvor jeg ikke havde en forfærdelig masse penge.

    Jeg har tænkt over levetiden på den P1, men 200TBW svare til en geninstallation af COD:MW(100Gb) 1 gang om dagen i 5 år. Så tænker ikke jeg får det opbrugt ligegyldig hvad jeg ender med at lave :)

    Jeg syntes ikke rigtig jeg får så meget ud af at give 60-70% ekstra for 1500Mb/s ekstra. Det er bare til spil og windows så 2000Mb/s burde være rigeligt fint :D

    Umiddelbart er jeg lidt bange for det er en fejl strøm i min PC så jeg prøver at skifte CPU/motherboard inden jeg prøver at installere en ny NVMe. Og hvis det så virker med nyt bundkort/ CPU er jeg ret sikker på det er motherboard der er dødt.

    Så begynder jeg nok at samle en ekstra PC til fejlfinding og lir ;)

    Så fik jeg lige en ny konto fra telefonen wups!

    Nå jeg prøvede og der skete ingenting. Jeg tænker jeg må sende den rettur og håbe den bare er DOA. Ellers må jeg igang med den helt store tur med køb af bundkort/strømforsyning. Satme være ærgeligt hvis det var PSU'en.

    Hej folkens,

    Jeg sidder her på min telefon da min stationær driller efter en opgradering.


    Jeg har for nogle dage siden opgraderet til NVMe og det har virket fint. Men her idag skulle jeg boote op og den kan ikke finde min NVMe SSD.


    Den kom ind til login skærmen men havde konstant stutter, som om det kørte ved 5 FPS.

    Og jeg kunne ikke komme ind på PC'en. Så slukkede jeg og tændte igen lige siden har jeg ikke kunne se NVMe'en. Den kunne ikke automatisk reparere og er nu fanget i et loop hvor den bare siger den ikke kan reparere den og jeg kan ingen diske se i BIOS (jeg kan se Sata diskene når jeg sætter dem i).

    Hvad kan der være gået galt? Har mistænkt min PC for at drille tidligere, men har aldrig prøvet hvor det slet ikke blev normalt efter genstart.


    Ting jeg har prøvet:


    Har prøvet reset BIOS.

    Har prøvet at tage de gamle sata diske ud. Har prøvet at lege med CSM indstillinger både slå det fra og til.


    Jeg kan slet ikke se disken som det er nu.


    Håber der er nogen klogere der kan hjælpe! Vil nødigt installere Windows på en harddisk...


    PS. Opdatere min signatur så man kan se hele systemet der.

    kan du sende det med DAO feks hvis du skriver en PB kan jeg overføre penge jeg vil give 105kr inklucive fragt hvis det hele er der, det er nærmest ny pris. fragten koster 30kr hos dao. Jeg kan finde den men der er relativ lang levering på den :sleeping: .
    https://www.proshop.dk/CPU-Koe…v_aEpFmmIdRIaAsKlEALw_wcB

    Jeg har sgu vildlet dig, havde faktisk husket det som om der var et mount kit til intel med. Men det var bare 2 "korte" brackets til AM4..
    Beklager misforståelsen!

    Nu er jeg SU typen, så Dali er absolut ikke en billig investering i min bog. Og alt der ikke sælges i Bilka skal have noget så simpelt som logo og klistermærker i orden. Hvis ikke kvalitetskontrollen har noget så simpelt på rygradden, så bliver jeg sgu en kende mistænksom, om de har misset mere graverende ting. :)

    Ja det kan der være noget om, jeg er heller ikke imod at nævne det i et review. Meen "Et skævt klistermærke er satme ikke ligegyldigt, hvis man gerne vil sælge sit produkt" Sådan en sætning sætter problematikken på en spids som jeg ikke er enig i. Det skæve klistre mærke har ingen betydning praktisk talt, var det dog en indikation af kvaliteten kunne jeg måske være mere enig. Men i dette tilfælde er der altså tale om en menneskelig "fejl" i produktionen. Jeg tænker ikke det var en maskine der havde klistet dette på. Og at vurdere som om der er fejl og mangler på baggrund af dette er ret hysterisk. Specielt når konklusionen er så god som den nu er og Dali er så relativt anerkendt for at være anstændig lyd udstyr.


    Hvis ikke jeg husker helt forkert har de gamle's Dali 104(tror jeg) også et par skæve klistremærker.

    Et skævt klistermærke er satme ikke ligegyldigt, hvis man gerne vil sælge sit produkt. I dag fik vi nyt udstyr på arbejde, hvor klistermærket sad på hovedet. Det er sgu amatøragtigt. Den slags skal være i orden. Dali står for dansk kvalitet. Så kan man ikke aflevere sådan noget :)


    "It's all in the detail!"

    Nu er Dali måske mere et middelklasse mærke, kvalitet kan vi godt blive enige om. Men det er en godt produkt til en fornuftig pris, og ikke toppen af poppen hvor jeg måske hellere ville give dig ret i der skal være styr på detaljerne. Men nu er de trods alt produceret i Kina så "dansk kvalitet", tjoe, middelmådig dansk kvalitet.


    B og O er også dansk "kvalitet". Reelt set har de meget lidt med kvalitet at gøre. Det ser mest af alt bare pænt ud. Eller grimt det er der delte meninger om. Jeg tænker et par Dali med skæve klistremærker til 15000 ville lyde bedre end 30000 B og O med lige klistremærker. Så kan man så personligt vurdere hvor vigtig det skæve klistremærke er.



    Det produkt med klistremærke på hovedet, fungerede det efter hensigten? Var kvaliteten iorden? Hvis ja så kunne man måske sige om klistremærket sad skævt/på hovedet eller ej var ret ligegyldigt. At du syntes det er amatøragtigt er jo fair nok. Personligt er jeg mere fan af udtrykket "the proof of the pudding is in the eating".

    Selvfølgelig er det da muligt at sammenligne :) en 2500u svare groft sagt til en 8250u. Intel har 3,4ghz core max boost og 2500u har 3,6ghz. Dog hvis man kigger på deres sustained core clock er de nok mere eller mindre ens.


    8250u får 145 i cinebench single score og 576 i multi. 2500u score 137 i single og 574 i multi. Så faktisk næsten identisk IPC.


    Userbenchmark er ret usikker metode at sammenligne CPU'er på, specielt med bærbare da de har vildt forskellige egenskaber indenfor køling og det kan betyder 50%-+ i ydelse om det er den samme chip eller ej. De tæller jo også overclock/underclock med uden at nævne det er det.


    EDIT: Ved ikke hvorfor det er så svært at finde data på 2500u, men har prøvet af flere omgange nu. Det bedste jeg har kunne finde er en reddit post hvor en bruger har sammenlignet samme PC(HP x360) med 8250u og en 2500u. Og han kommer frem til 2500u er hurtigere i multi trådet, hvilket understøtter min påstand om IPC er mere eller mindre ens og den betydende faktor er hastighed. Hvor igen Ryzen har en lidt højere hastighed end den i5. Dette kunne man også konkludere ved bare at se på en desktop Ryzen PC mod en Cannonlake hvor de køre samme hastighed og kerne konfiguation. Det vil vise intel har en smule bedre Single core speed og Ryzen en smule bedre multicore. Men indenfor 10% af hinanden så mere eller mindre identisk IPC. Jeg vil meget gerne høre hvorfor jeg ikke kan sammenligne disse 2?


    "I ran cinebech on two hp envy's side by side in bestbuy one with a 2500u the other with an 8250. The 2500 was significantly faster.8250u cinebench - 530 - 511
    2500u - 640 - 620
    best results were on 1st or 2nd run for both. They both dipped about 20 points on the 3rd and each consecutive run. I did 5 or 6 runs on each."


    Source:
    https://www.reddit.com/r/Amd/c…formance_collapses_ryzen/

    Som foxx har jeg erfaring med Thinkpad men ikke de specifikke computere/processore.


    Jeg vil dog gætte på maskinen er opbygget som thinkpads bare uden magnesium skelet som de ellers er kendt for. Lidt ligsom deres L-linjer.


    Men de nye Ryzen CPU er lette at sammenligne med intel CPU'er. 1ghz Ryzen er cirka lige så stærk som 1 ghz intel i5/i7. Så hvis du kigger på en i5 og en r5 med 3ghz core clock så yder de nærmest ens. Dog har Ryzen en bedre indbygget GPU.

    Ja jeg tænker også driver optimeringer kan få tallende til at se lidt bedre ud. Men lad os se! Som det er nu er det et okay kort og netop som nævnt er det jo lige så meget en workstation kort som gaming kort.


    Sjovt nok havde derbauer problemer med at overclocke kortet(han kunne slet ikke), så kan også være driver optimeringer kan ændre lidt på overclock evnerne.

    Du burde ikke ryge ned i 40 FPS i et spil som BF5. Jeg går ikke under 60 med højere opløsning og meget dårligere grafikkort? GTAV er bare et problematisk spil og er særligt dårligt optimeret.
    COD burde du heller ikke få noget nær 50 FPS i. Det eneste jeg kan se skulle være problematisk er at din CPU bliver maxet ud måske?

    Ja hvis du vil smide 32gb i så bliver det en dyr fornøjelse, specielt med de RAM.


    32Gb kan gøres okay godt og billigt, men pæne er de skam ikke:
    https://www.bj-trading.dk/bjsh…4&f=pricr&psmm=1528&da=21
    Ja og så fylder de jo kun 2 slots, men der ville jeg kraftig overveje hvor meget udseende skal betyde.


    Jeg havde helt sikkert taget 2x8 og ventet med de sidste. Og ja som nævnt første generation havde nogle problematikker, men det skulle være rettet op i med 2. generation. Jeg smed selv nogle RAM i der ikke var på QVL liste til min 1. generation og de fungere fint ved lidt lavere hastighed(3133 fremfor 3200), så det var bestemt ikke alle der havde problemer, bare en relativt stor del. Lidt ligsom at sige touring kortende dør i stor grad, hvor i realiteten er det nok under 1% hvor man måske er vant til under 0.01%. Så disse "beklagelser" skal tages med et gran salt.


    FlareX ville jo så være både det bedste og sikreste valg :)

    1. Hvad er vi ude i? En 2600 el. 2600x?
    2. Ville du vente på "3600"?
    3. Hvad med RAM-kompatabilitet? En af mine store tilbageholdenheder ved AMD er den mere udfordrende RAM-understøttelse jeg har læst flere steder. Nogen anbefalinger?

    Ja en 2600 kan næsten det samme som 2600x og falder nok også lidt mindre i pris med de nye der kommer :) Hvis du dog vil bruge de samme penge kan du jo få en 2700 som jo kan overclocke til 4,1-4,3 så det er en voldsom nok chip egentlig. Men hvis du gerne vil opgradere hurtigst muligt til de nyeste, så er 2600 nok den bedste vej. 2600x hvis ikke du vil OC.


    Mht RAM kompatabilitet er de blevet meget bedre med 4XX serien af bundkort og 2X00 serien af CPU. Men jeg vil stadig anbefale at se på deres QVL liste og se om du ikke kan finde 3200mhz@cl14/15 eller 3466mhz@cl16/17.

    For det første er det altid lettest at hjælpe når man ved hvad du skal buge maskinen til. Og som det er nu virker det lidt som en gamer/workstation du bygger. Til dette vil Ryzen give dig 90% af gaming ydelsen og 130%+ "workstation" afdelingen. Medmindre du selvfølgelig bruger programmer der er bedst med intel CPU'er. Så medmindre du absolut skal have 500 FPS i CSGO fremfor 450, ja så giver intel ikke ret meget mening.


    Desuden har du valgt en 6core6thread chip som altså i enkelte spil bliver udnyttet 100%. Dette er ikke godt fremadrettet. Hvis du skal købe noget der gerne skal holde flere år igen, ville jeg ikke gå under 6kerner12tråde. Og tænker du bare 4+ år frem, ja så er 8core16thread nærmest et must.
    Ryzen platformen er desuden også bedre fremadrettet hvad angår opgraderinger. AMD har en ES som slår en 9900k(formodentlig en fremtidig 3700x) med lavere strømforbrug. Og der er plads på chippen til en "chiplet" mere. AMD's CEO har selv nævnt der kommer flere kerner på de største modeller. Altså i fremtiden kunne du opgradere til en 12/14/16 core chip med IPC der ligner intel's nuværende, hvis ikke bedre.