Indlæg af emilpapis93

Måske fordi han kører Gsync/Freesync? Og du er sikker på du har sat den til 144hz?

Hvilken skærm er kammeraten på?

Det er primært til gaming, og der bliver ikke overclocket!!
    Så måske jeg skal ud i en 2600x og sparer lidt på bundkortet.. eller bare smide det ekstra efter det for at blive det gladere i længden ;)

Altså hvis ikke du skal OC er den noctua køler meget overkill :) den standard der følger med er helt fin og larmer ikke synderligt. Ja en 2600x er nok det bedste til gaming fra Ryzen indtil videre så den går du ikke galt i byen med.

https://www.computersalg.dk/i/…&utm_campaign=PriceRunner
    Det her bundkort er nok et af de bedste "billige" bundkort. Her er det ofte VRM man skal være bekymret for. Men denne skulle kunne klare en 2700x med overclock så den burde også være fin til fremtidige CPU'er :)

Ellers ja den prime pro x470 nok den bedste all around bundkort. Jeg købte det selv da det så bare var en x370 model(jeg gav i sin tid kun 1200) og min 1700x er overclocket til 3,975. Har desværre ikke kunne ramme 4,0 stabilt i stresstest :(

Ahhh fedt nok! men til den CPU jeg køber er der ingen stock køler med :D Derfor jeg har været lidt forsigtig med de kølere da de var specifikke omkring den model.. Men det er 70-100 kr forskel på de 2 modeller, så tænker ik det gør den store forskel i længden.

Har selv en 1700x med en nhdh15, det spiller ;)
    Men ja hvis det er til gaming er 2600/2600x/2700 det bedre valg da de gerne clocker 0,2-0,3Ghz højere end første generation. Men skal det bruges til CPU intensive programmer som rendering eller noget, vil en overclocked 1700x nok være bedre. Ligegyldigt hvad vile jeg nok spare lidt på motherboard og tage en 2700 for 2000kr :)
    Medmindre du skal crossfire eller SLI kan et godt 450 motherboard også fint klare det. Bare husk at finde en med god VRM køling.

https://www.dustinhome.dk/prod…re&utm_content=5637182582
    Je

Ja ok, kan godt ske det lige i overkanten, havde i hovedet at jeg måske kunne få mellem 2500 - 3000kr så 2300-2800 er også ganske fint
    tænker stadig over om jeg vil have et nyt kabinet, men synes mit nuværende Fractal define R5 er super godt

Ja jeg har er r4 og er også rigtig glad for det :) Tænker heller ikke jeg lige skal skifte det foreløbigt.

Tak for svar. Jeg prøver det. Som nævnt skal det kun trække Assetto Corsa, så om jeg kan udnytte det fuldt ud er ligegyldigt. Håber selvfølgelig bare det er nok :)

Jeg ville nok finde en mindre brugt GPU. Et 470/560 960/970 til 500-800kr virker som et bedre køb til den ældre PC :) 1500 for et nyt 1050ti giver meget lidt for pengende.

Okay prissat!
    CPU køler, CPU og motherboard syntes jeg er lige højt nok prissat. Tilgengæld mener jeg godt du kan få 1100-1400 for GPU'en. Samlet salg uden PSU/kabinet er 2300-2800 nok hvad du skal regne med.

Nr1 uden tvivl langt de fleste komponenter er markant bedre :)

De her arbejdsopgaver er desværre en jungle at finde rundt i.
    Intel har nogle fordele ved eksempelvis AVX512 instruktions sæt, hvor de render fra AMD. Og endda i stor stil. Også hvis programmerne er mere sensitive til hurtige clocks og ikke flere tråde. Nogle programmer er bare direkte biased mod intel.

Men hvis ikke du gør brug af disse specielle ting/bias ja så er AMD med de ekstra kerner til stadig billigere penge langt det meste af vejen en del bedre. I sidste ende hvis du vil optimere det 100% så skal du ud og spørge de forskellige virksomheder hvad der vil give mening i forhold til de ting du bruger i programmerne og om en intel CPU kan udnyttes bedre. Jeg læste hurtig om python og comsol og de ser ud til at køre fint på begge platforme. Ihvertfald i forhold til hvad deres krav til hardware siger. CAD i nogle tilfælde vil intel være en del hurtigere på intel siden men igen om det er gældende for inventor ved jeg ikke.

Summasumarum: Du må finde frem til hvilke moduler/funktioner du bruger og find ud af om de har en bias mod mange kerner eller intel. Som regelt er det udtalt på forums som reddit osv..

Den i5 har altså udtjent sin værnepligt. Skal det være billigt ville jeg finde en 4770/4790 eventuelt K model og så et nyt grafikort. Noget ala 1070ti får du mest for pengende.

I det hele taget kommer det meget an på de spil du spiller. CSGO ville det eksempelvis være fuldstændig ligegyldigt med ny GPU.

Jeg tror vi skal mange generationer tilbage før den ikke kan afspille 4k video?
    I3 8100 eller en Ryzen 2200g burde fint kunne klare det.

Skal det være helt billigt kan en athlon 200GE også klare det. Men så er vi nede i dualcore, så det kommer lidt an på behovet.

1080ti og 2080 har samme ydelse.

Årsagen til at købe et 2080 over en 1080ti ville være RTX. Men så vidt vi har set, er det yderest begrænset, hvilket spil understøtter det og vi har stadig ikke set nogen ydelse tal, udover kontrolleret demoer.

Hvilken resolution spiller du i og i hvilket spil?

Altså Nvidia har lagt benchmarks af flere spil op, det er selvfølgelig best-case-scenario men der snakker vi også 30-40% ekstra ydelse med DLSS, hvilket jo er vildt og så får man satme noget for pengende. Udover det er der RTX som nok er det største skridt inde for grafik i mere end 10 år. Hvilket i mit hoved er tosset at gå uden om hvis man alligvel vil bruge 5000 på et grafikkort.

Alle mine specifikationer står under :)

OP: Hvorfor overvejer du så ny GPU hvis dine 980 er tilfredstillende til dit brug? Så længe de kan klare det fint og du spiller spil der kan udnytte SLI, så er det da bare med at beholde dem. Helt klart det bedste at vente 1-2 år på ny generation så slipper du også for at være "beta" tester for RTX. Men hvis det er fordi du har stutters og dårlig optimering af SLI, er 1080ti/2080 gode valg. ville dog kun købe et 1080ti brugt da du virklig får noget for pengende. Hvis det skal være nyt ville det være dumt at købe et kort der ikke kan køre med alle indstillinger i 2018. Det bliver kun værre om 1-2 år.

Jeg har en kammerat der også skal have sig et 2080. Nej det er ikke det bedste Perf/$ men det er for dumt at afskrive den på baggrund af den nuværende ydelse. DLSS kan sagtens give 30% ekstra ydelse. Og hvis det bliver en ny standard så er der masser af ydelse for pengende. Udover det er man med på den nye RTRT teknologi som er en kæmpe fordel for hele banchen.

Det er samme problematik med Vega kortende. De har altid været lavet til FP16 ydelse som bliver meget dårligt udnyttet af de fleste spil. Men eksempelvis RTRT gør brug af meget FP16 compute, hvilket også viser sig i RTRT benchmarks hvor vega 64 banker et 1080ti.

Vega kort og Touring kortende er lavet til dx12 gaming. Som vi knap nok er kommet igang med at udnytte på trods af det har været en standad i lang tid efterhånden. DX12 understøtter RTRT i API'en hvilekt vil sige alle dx12 kort kan køre RTRT, desværre er pascal efter dx11 standard uden omtanke omkring fremtidigt brug. Derfor vil jeg aldrig anbefale et pascal kort nu her. de har simpelthen nået EOL. Men hvis du skal have en GPU 2 år frem og skifte, vil 1080ti være et okay valg. Dog ville jeg personligt gå efter som minimum 2070, eller en AMD GPU med freesync skærm.