Indlæg af mtum

    Fragman du anbefaler et X388, hvis der skal oc´es, og et P35 hvis der ikke skal. Mig bekendt clocker P35 mindst lige så godt som X38....?

    Jeg tror, det er meget tænkeligt, at BIOS skal flashes, inden det kan understøtte en E8400 optimalt. Tag den nyeste ikke-beta-version.
    Men ja, der er ofte problemer med 4 ramstænger og overclock, især på Asuskort.

    P5B skulle have et "fsb-hul" fra ca. 350-399 (I hvert fald P5B Deluxe), så du når næppe væsentligt over de 3 ghz sådan.
    Hvis 3 ghz er nok, så er det fint, men de 3,2 og opefter stabilt tror jeg kun du opnår med 8*400+


    Hvis du begynder at clocke dine ram, så løber du altså også en risiko med dit bundkort, da 4 ramstænger ofte giver strømproblemer ved oc. Strømbanerne kan futte af i bundkortet, hvis jeg altså har forstået det rigtigt.

    Ja altså hvis ikke der skal køres sli, så er et P35-board nøjagtigt lige så godt og koster under det halve. Og de 4 gb ram kan kun udnyttes, hvis du skal køre vista eller xp 64 bit. Ellers er 2 gb lige så godt, og bruger mindre strøm.
    Og mht. gfx giver jeg folk ret i, at man ikke skal gå efter oc editions, men samtidigt vil jeg også lige gøre opmærksom på, at Inno3d har ry for at lave noget crap. Tag hellere noget fra en anden producent, næstbilligst eller lign. Stort set alle andre laver gode produkter.


    Vigtigt: Det ligner at du har tænkt dig at systemet skal køre med 4 gange 1 gb ram, og det er en rigtig dårlig ide. De fleste systemer både kører og clocker bedre med kun 2 stænger ram end med 4 stk.

    Jeg ville vælge den første, komplette pc, pga. quadcore, bedre chipset, og fordi jeg synes man får mest for pengene.
    Dog har den anden et bedre kabinet og en lidt stærkere psu. Og så vil der være spil, hvor nr. 2 rent faktisk yder bedre pga. den hurtigere cpu, og fordi de fleste spil ikke udnytter mere end de 2 kerner alligevel.
    Men det er helt klart federe at sammensætte selv hvis man er entusiastisk nok mht. enten støj, overclock, eller bare detaljerne og ydelse generelt.

    Du forøger cpu-frekvensen, til maskinen bliver ustabil. Så giver du cpu-vcore et eller flere nyk op af, til der igen er stabilitet osv. Hvor meget vcore du må give, afhænger af de temperaturer, der kommer ud af det.

    Jeg synes det ser fornuftigt ud. Med en fornuftig cpu-køler kan der jo også clockes en hel masse mere ydelse ud af dyret.
    Ud fra dit valg af ram tyder det på, at der skal være vista eller XP 64bit?? Ellers kan så mange ram ikke udnyttes.
    Mht. gfx ville samme kort med 512 mb give en helt hæderlig gamingmaskine, men det er selvfølgelig også en smule dyrere.


    Tag evt. et kig her, der er muligvis noget, der kan bruges:


    http://hwt.dk/forumthread.aspx?ThreadID=227299

    Jeg går ud fra, din bios ligner min, men det kan jeg jo ikke vide. Du markerer AI-tuning og vælger "manual", ligesom hvis du skulle oc´e, og så hedder den memory voltage. Prøv at giv den 0,05-0,15v mere end det, der står specificeret på rammene.

    Hey... Jeg ved ikke om det er relevant i dit tilfælde, men mit P5B Deluxe undervolter i hvert fald på rammene, hvilket har givet mig præcis de samme symptomer. Det har dog ikke altid gjort det, så det står efterhånden snart til udskiftning.
    Men tilbage til sagen... Jeg prøvede med flere sæt corsairstænger, et sæt Elixirstænger, og til sidst Cellshock, alle pc-6400/800 med de samme problemer, indtil jeg valgte at give rammene 2,25-2,3 volt, selvom de kørte stock hastighed, og havde specs 2,0-2,2 volt. Siden har det virket perfekt i månedsvis. Så prøv det lige.


    Det sjove er, at mine kingston pc5300/667 sagtens kunne køre på auto.

    Det er rigtigt, at ydelsen i spil fra en duo ofte er ligeså god, men der er stadig mere fremtidssikring i quadcore. Desuden er der altså forskel, hvis du f.eks. har baggrundsprogrammer kørende samtidigt. F.eks. kan en scheduled virusscan tit tage rigtig meget ydelse fra en C2D.

    Jeg ved det faktisk ikke. Men nvidia controlpanel burde i hvert fald advare om for lidt strøm inden et evt. crash ville jeg mene. Hvis maskinen er clocket kan det skyldes at maskinen er ustabil. F.eks. kan cpu vcore være sat for lavt eller ram volt kan være sat for lavt, men der er helt sikkert også andre muligheder, og for meget strøm kan ødelægge både ram og cpu, selvom det oftest ikke sker omgående. Med den smule jeg kender til Asus bundkort kan jeg i hvert fald sige, at nogle kort har tendens til under-voltning i forhold til de settings, man vælger.

    Crysis udnytter quad, og det vil de fleste kommende spil også gøre. Kom nu med i kampen i stedet for at tro, at core duo er fremtiden.

    Jeg kender til mange, som er godt tilfredse med Fullrate, men da jeg selv havde det havde jeg ikke andet end problemer med skidtet. Det gik ned utallige halve og hele weekender, og hver gang måtte man bare krydse fingre for, at det blev løst inden, og ellers vente til mandag morgen med at fejlmelde. Der gik ikke 14 dage, før jeg havde genåbnet mit TDC, og derved måtte jeg betale for 2 abonnementer, hvoraf det ene var ubrugeligt/ikke til at regne med.


    For at komme ud af abonnementet skulle jeg kunne dokumentere, at jeg havde fejlmeldt, og at Fullrate ikke havde formået at løse problemet inden for rimelig tid efterfølgende. Så hvis du er uheldig og bor på en adresse, hvor der er periodiske fejl, så kommer du med garanti til at fortryde det.


    Derudover gamer jeg en del, hvilket også kunne gøre en temmelig langhåret, når man sjældent kunne spille mere end en halv til hel time, før signalet gik tabt, og man måtte reconnecte til serveren, også med forskellige danske servere.


    På et tidspunkt kom der endda en sms om, at nu havde man fundet og løst den periodiske fejl, som havde været på netværket, så det skulle selvfølgelig afprøves igen. for mit vedkommende var der dog ikke forandret det fjerneste i stabiliteten.


    Alt i alt har jeg nok betalt omkring 2500,- til Fullrate for noget, man absolut ikke kunne bruge til noget.

    Jeg holder også på quadcoren, som med dit øvrige hardware sagtens kan clockes til de 3 ghz alligevel.
    I de ældre spil er forskellen ikke noget særligt, MEN i Crysis, og div. kommende spil bliver den til gengæld stor. Og det er da lidt ufedt, hvis skidtet er forældet med det samme.