Ny CPU hvilken vælges

  • Hej


    Er der nogen der kan hjælpe mig med at udvælge den rigtige CPU ?


    Grunden til ovenstående er....pludselig sort skærm, "intet signal" står på skærmen. Ingen bib eller lign., ved opstart. DVD drev kan åbne og lukke, alle blæsere kører, hd kører men lyder ikke som den kommer videre, målt strøm = ok (har dog ikke prøvet anden str.forsyning), prøvet andet grafikkort, ingen reaktion fra tastatur / mus, prøvet anden skærm.......stadig sort skærm.
    Har købt andet bundkort (se info nedenunder her) stadig sort skærm. En af mine venner mener det kun kan være CPU'en der er istykker nu !


    Jeg ville gerne om muligt når jeg alligevel skal have udskiftet til ny/anden CPU, have en der kan kører "lidt" hurtigere, er det ikke muligt så må det være som nuværende model. Mit budget ligger op til ca 500,- kr (brugt) !!!


    Har set på følgende (dba - gulgratis) :
    AMD athlon xp 2400+
    AMD athlon xp 2600+
    AMD athlon xp 2800+


    SPØRGSMÅL :


    - hvilke modeller CPU'er kan bruges til min lille pc'er, evt andre end de jeg har nævnt ?
    - hvad med den blæser samt kølegrill som jeg har på nuværende kan den genbruges / isåfald til hvilke ?
    - hvordan / hvilket / hvorledes gør man med det der kølepasta mellem cpu og kølegrill ?
    - hvis jeg evt skulle se på et andet grafikkort - bedre/hurtigere, (indenfor budget på op til ca. 500,- kr / brugt) hvilket kunne i forslå ?
    - efter isættelse af CPU enten samme type som nu eller anden.....hvorledes opfører pc'en sig ved 1gangs opstart ??



    HUKOMMELSE :
    1 GB DDR ram 266mhz


    CPU :
    AMD Athlon XP-2600+ (2.13GHz)


    GRAFIKKORT :
    nvidia Geforce 4 mx440


    BUNDKORT - lige pakket ud af posen :-)
    ASRock K7S41GX Micro ATX

    ASRock K7 S41GX
    Socket A/462
    ATX
    Onboard 64MB grafikkort, lyd- (5.1kanals surround) og netværkskort
    AGP 8x, ATA 133 supported
    4xUSB 2.0, 62PCI
    supporting AMD Athlon, Athlon XP, Duron .
    Hardwareovervågning:Beskyttelse mod CPU overophedning
    FSB 333/266/200 MHz.
    Ram: PC3200/PC2700/PC2100. max 2 gb.






    med venlig hilsen heljen

  • Imponerende at man stadig kan købe et socket a bundkort!
    Køb den største fsb 333 athlon xp du kan få for dit budget, men jeg ville mene at en bedre løsning ville være at købe et s939 bundkort med en x2 cpu brugt ved en af de mange som opgraderer til c2d istedet for at investere i en ny lommeregner.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • jeg er nu ikke sikker på det er din cpu der er problemet..hvordan har du målt din psu, for den kan godt levere strøm nok til at køre et par blæsere rundt osv men ikke levere nok amp til at starte hele systemet. grafikkortet er en anden del der kan give nøjagtig de symptomer....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Har du testet, om dine ram kan være defekte? Prøv dig frem, afmonter dem en ad gangen.

    Gigabyte GA-EP35-DS3R
    E8500
    NorthQ Siberian Tiger
    2 * 1 GB Corsair Dominator pc8500/1066
    8800 gt 512 mb
    Samsung F1 750 gb
    Antec P180 + 5 * 120 mm. blæsere
    Creative X-Fi
    Logitech G5

  • Hej
    Tak for de hurtige svar.


    Jeg har målt direkte på det strømstik der går ind i dvd drevet, der var de 2 spændinger der skal være. Kan følge dig i at under belastning er der måske ikke nok til at få resten i "omdrejninger".
    Jeg tror jeg vil prøve en anden str.forsyning......


    vedr. rammene, jeg havde da det hele gik i sort 512mb isat (1 stang). Før den gik i sort havde jeg bestildt 512mb mere. Jeg har prøvet at tage den gamle stang ud og isætte den nye.....stadig sort, så jeg mener at kunne udlukke rammene.


    Men jeg tror jeg vil følge jeres råd....prøve en anden str.forsyning.


    Vender tilbage når jeg har fået skidtet til at virke



    heljen