Indlæg af mtum

    Hvis maskinen er til gaming kunne et par gode bud være:


    Corsair PSU på +450W
    E8400 cpu
    Sparkle eller Galaxy 8800gt 512mb
    2 eller 4 gb ddr-2, f.eks. corsair. Specs. afhænger af, om der skal overclockes, og mængde afhænger af styresystem.
    Asus eller Gigabyteboard med P35 el. X38


    Men det er svært at være specifik uden at kende dine behov/budget

    Mit indtryk mht. getmore er, at folk først bliver utilfredse, når de har haft brug for RMA. Jeg har handlet der et par gange og har 7-9-13 ikke haft brug for RMA.
    Jeg selv er fint tilfreds med SHG. Jeg synes det er fedt, at de holder styr på kvitteringerne for en, så man ikke skal lede skufferne igennem, når der er noget.
    De er dog sjældent de aller billigste, men jeg synes komfort og god service opvejer det.
    Dog har jeg også oplevet fejl hos SHG, men de er altid til at snakke med.
    Jeg synes bare, det er mere og mere trist at se, hvor lidt de har på lager, og desuden er de ved at nedlægge deres service med samling af computere, hvilket også er trist for dem, som har brug for det.
    Men jeg holdes fast ved SHG endnu.

    Ja det lyder mest som noget "snavs"... De fleste får vel tilbud om fejlrapportering en gang i mellem, uanset hardware.


    Prøv spywarefri.dk, de har en god guide hvor der skal køres forskellige gratisprogrammer, og der bliver man hjulpet fra a-z, hvis de alm. scanninger ikke løser problemet.
    Et alternativ er jo også en frisk install af Windows, det giver i hvert fald det bedste resultat.


    Og i øvrigt: Der findes masser af sites, som hævder at kunne forbedre performance ved at fjerne overflødige filer og "entries" i reg.databaser osv, men de fleste af dem fører mere skidt end godt med sig, så hold dig helst fra den slags. Ellers beder du selv om det.

    512mb er rigeligt til en opløsning på lidt over de 1280 *1024, så hvis ikke din skærm kan gå noget højere, eller du skal køre med 2 skærme, så er det penge ud af vinduet imo.

    Jeg ved ikke nok om de der nvidia-chipset. Jeg har bare kortlagt, ca. hvad forskellene er. P35 er som sagt udmærket, og det som du selv havde valgt gav mulighed for crossfire.
    Hvis du så vil have et nvidiakort, så kan du da lige så godt tage et lidt billigere p35-board, da du alligevel ikke får noget ud af den ekstra pci-e port, f.eks. et ganske alm. P5K fra asus til 6-700 kr (Jeg kan ikke se andre særlig væsentlige detaljer, men har ikke nærlæst facts).


    Hvad du skal vælge afhænger helt af, hvad du prioriterer. Med Intel chipset kan du få en hurtigere maskine, men er nødt til at vælge ATI-kort, hvis der senere skal investeres i et gfx mere til crossfire.
    Og uanset hvad så tror jeg en 520W psu er i underkanten til både sli og crossfire, men det er muligt, den kan køre det.
    Jeg ville nok tage et P35 med ét pci-e, eller også ville jeg tage det P35-board som du har valgt kombineret med et ATI-kort.

    Der er delte meninger om, hvad der clocker bedst... Der er masser af eksempler som taler for begge dele. P35 clocker fint, og jeg kører også selv med det.
    Men husker jeg galt, når jeg tror, at X38 er håndplukkede P35 udvalgt efter særligt gode egenskaber da?

    Så skal chipsettet hedde 780i eller 790i... 790i er det nyeste lige nu, så vidt jeg ved. Jeg er desværre ikke så meget inde i de aktuelle modeller.
    Nvidia-chipset har det også ofte med ikke at clocke nær så godt som Intels chipset, så det er værd at have med i overvejelserne.


    pc6400 betyder, at de er garanteret til at virke op til 800 mhz, mens pc8500 er garanteret til 1066 mhz.

    Nej Xtreme er i hvert fald penge ud af vinduet, med mindre du har tænkt dig at ekstrem-overclocke. Ved stock settings laver den nøjagtig det samme som en alm. cpu med samme specs.
    Rammene behøver bestemt heller ikke hedde pc9500 hvis du ikke skal clocke. Så høje specs betyder bare, at rammene er garanteret til at virke ved høje frekvenser, hvilket slet ikke er aktuelt uden overclock.
    Og begge boards er lidt overkill, især det dyreste, hvis du ikke skal clocke, dog giver pci-e 2.0 en fordel, hvis gfx også er pci-e 2.0.
    Begge kort giver dog mulighed for senere at køre Crossfire (2 grafikkort), hvis du altså vælger ATI-grafikkort. Derfor ville jeg også foreslå 3870X2.
    Nvidia-kort kan derimod kun køre sli på nvidia-chipset. Desuden er jeg ikke helt vild med ideen om 9800gx2.
    Personligt har jeg haft en masse bøvl med 7950gx2, og jeg ved mange andre nikker genkendende. Jeg ved ikke rigtig, om jeg har tiltro til, at det nu vil være noget helt andet. Og kortet var mest velegnet til de høje skærmopløsninger, og jeg gætter på situationen nu er ca. den samme. Jeg holder mig i hvert fald selv til singlekort fremover.

    Det er udmærket, det P5K, men når du giver over 1000,- for et P35, så er der ikke langt op til et X38-kort med PCI-E 2.0 og lidt bedre chipset, f.eks. dette her med separat lydkort:


    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400654


    Chipsettet er dog først afgørende ved højt oc, så du mærker sikkert ikke den store forskel.
    Hvis GFX er pci-e 2.0 så er der dog en ydelsesforbedring at hente.


    Men som sagt, dit valg er udmærket.


    Hvis du holder dig til det første grafikkort du valgte, får du senere mulighed for crossfire, og sli er ikke understøttet, selvom bundkortet har portene. Ydelsen på kortene ligger ret tæt (Og 3870 er en anelse billigere/mindre strømslugende).


    http://www23.tomshardware.com/…060&model2=1057&chart=318

    Ja, det synes jeg godt du kan. Men hvis du senere får lyst til at overclocke, så er der bedre bud på bundkort (som også understøtter ddr-3), selvom det der MSI-board er fedt designet, især mht. passiv brokøling.

    Så kan den køler, du har valgt godt klare opgaven. Asus laver generelt gode og stabile produkter.


    Men hvis folk skal have en chance for at vurdere dine valg er det ret meget nemmere, at du inkluderer både pris og specifikationer (eller gerne links).

    Ja du vil... Men Intel ligger også i en anden prisklasse.
    Mht. dine ændringer ville jeg kigge efter en anden cpu-køler, hvis der skal clockes. Og MSI har ikke det bedste ry mht. oc-potentiale, men jeg ved ikke hvor meget det kan klare.


    Cpu-køling
    Noget af det ypperste er Xigmatech HDT-S1283
    http://coolerkit.dk/product.asp?product=832&sub=50&page=1
    Eller:
    http://coolerkit.dk/product.asp?product=711


    Bundkort, der clocker fint:
    http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381936
    eller
    http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=426475


    Hvad er specifikationerne på de ram, du har valgt?

    De programmer, som hedder sig at kunne gøre det, de virker som regel ikke særlig godt, eller også giver de for meget strøm, så hardware bliver belastet unødigt.
    Et godt oc laves altid i bios´en. MSI har ikke ry for at lave særlig gode boards til oc, men noget er der vel altid at hente.

    Intel laver p.t. de bedste cpu´er - Ja.
    Men p.t. giver AMD altså stadig mest "bang for the buck", især til en budgetmaskine i det prisleje, så jeg ville ikke være i tvivl. (Og jeg er IKKE amd-fanboy)

    Tag noget billigt med de fornødne specs, eftersom der ikke skal clockes... Hvilke specs afhænger af, hvilken cpu den skal spille sammen med, og jeg kender desværre ikke specifikationerne for den der amd-processor.
    Det er sådan lidt afhængigt af smag og behag, men når der ikke skal clockes synes jeg ikke, forskellen er så mærkbar på om det hedder pc5300 eller pc6400 osv. Det væsentligste er lav latency efter min mening.
    Hvis man så senere får lyst til at clocke, så vil man nok ærgre sig over at have sparet på rammene. Men der går nok ikke så længe, før det meste hedder ddr3 alligevel.

    I øvrigt er AS5 altså ikke længere det bedste pasta, selvom mange går og siger det endnu. Pokkers jeg ikke kan huske navnet på det, som er bedre.

    Er fuldstændig enig med AK409. Brug altid kun 2 ram-stænger, især til asuskort.
    Og det ligner jo, at OC er aktuelt, for ellers er cpu-køleren overkill.
    Hvis jeg skulle vælge cpu-køler ville jeg nok tage en Thermalright Ultra 120 Extreme et eller andet (379 pp), der skulle være en anelse bedre end den Zalmann.