Cpu voltage ?

• hey Tweakers. :crazyeyes:

jeg ville lige høre om der var nogen der vidste hvad en C2D E6400 @ 2,13 Mhz. kunne klare af ekstra volt. og hvis jeg gik i gang med at over volte min cpu hvor mange volt skal man så give i forhold til Mhz ad gangen

på forhånd tak.

Xfx-680i sli
    Xfx-8800 GT
    2x80 gb wd
    120 gb wd
    2*1 gb shg ram. med passiv køl
    C2D E6400 @ 2750 Mhz
    580 Watts psu
    kassen et ThermalTake Armor

Oprindeligt indlæg af Nosfer@tu
    Enten for at spare strøm.
    FOr at have den koldere.

Eller for at køre den til så den kan OC højere senere.

Du skal øge fsb også først volt når den begynder at blive ustabil m8 ;)

Undskyld OT, men ku jeg få det forklaret? :rolleyes:

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

Oprindeligt indlæg af JuiCe

Undskyld OT, men ku jeg få det forklaret? :rolleyes:

Hvad specifikt ?

Cpuer kan blive bedre hvis man giver dem for lidt Vcore også giver dem lad os sige 20 timer load i memtester hvor de laver fejl.

Så lidt efter lidt laver den mindre fejl :D

• Jeg har nu bare undervolted min fordi at den ville køre koldere da jeg bare har stock intel fan, havde ikke gjort det hvis ikke noxon havde anbefalet det.

• Det lyder underligt at en undervolted cpu kan 'blive bedre' .... slid virker da ikke modsat når man slider den lidt mindre?

Angående e6400 - min bedste ven har en af disse, som kører 3,4ghz (425x8) ved 1.45v ; den burde kunne tage 1,5-1,6 uden de store problemer, men jeg tror ikke det er nødvendigt.

MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

Oprindeligt indlæg af neiro
    Det lyder underligt at en undervolted cpu kan 'blive bedre' .... slid virker da ikke modsat når man slider den lidt mindre?

Angående e6400 - min bedste ven har en af disse, som kører 3,4ghz (425x8) ved 1.45v ; den burde kunne tage 1,5-1,6 uden de store problemer, men jeg tror ikke det er nødvendigt.

Ja det er det også.
    Men det viser erfaringer og forsøg for en del super overclocker dog at det gør :)

Volt må man ikke bare betegne som slid ;)

• elektromigrering begynder så snart der er elektroner 'på vandring' så jo det er vel at betragte som slid :)

MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

Ja men så skulle du jo have kaldt det overvolting :)

Så havde vi været enige.

Forklar?
    er du ikke enig i at 0,9v også er spænding? ved 0,9v er der stadig elektronier farer rundt i chippen, og der er derfor stadig slid, også selvom der er mindre slid end ved 1,6v ..

Jeg skal ikke sige at undervoltningen ikke hjælper, for det ved jeg ikke, men jeg kan ikke se nogen teknisk grund til dette skullle være sandt...

• Normalt benytter man jo termen elektromigrering når man snakker extra slid.

Det er jo korrekt at elektromigrering sker ved standard volt også.
    DOG er det med en levetid på 10-15 år og man kunne jo derfor mene at den er ikke existernde.

Ergo styntes jeg det er forkert at benytte termen blot fordi cpuen får dens standard spænding. OG kan i mine øjne kun benyttes ved for høj procentvis spænding over længere tid eller for høj temperatur

• med samme køling vil levetiden helt generelt falde hvis man sætter volt op...men jo bedre køling jo mindre skade om man så må sige...men op til et vidst sted, hjælper flere volt bare heller ikke mere....

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Normalt benytter man jo termen elektromigrering når man snakker extra slid.

Det er jo korrekt at elektromigrering sker ved standard volt også.
    DOG er det med en levetid på 10-15 år og man kunne jo derfor mene at den er ikke existernde.

Ergo styntes jeg det er forkert at benytte termen blot fordi cpuen får dens standard spænding. OG kan i mine øjne kun benyttes ved for høj procentvis spænding over længere tid eller for høj temperatur

Det du fortæller mig er at min alfa's motor ikke var slidt da den rundede 200.000km, fordi den ikke var blevet brugt udenfor specifikationer? Slid er slid, uanset hvad. Og jeg kan ikke se hvordan slid på en processor skulle kunne hjælpe den med at udbedre regnefejl bare fordi slidet er mindre end det ville være ifølge specs, fordi man kører under specs.

Oprindeligt indlæg af neiro

Det du fortæller mig er at min alfa's motor ikke var slidt da den rundede 200.000km, fordi den ikke var blevet brugt udenfor specifikationer? Slid er slid, uanset hvad. Og jeg kan ikke se hvordan slid på en processor skulle kunne hjælpe den med at udbedre regnefejl bare fordi slidet er mindre end det ville være ifølge specs, fordi man kører under specs.

Så syntes jeg vi kom lidt af sporet.
    Så kald du det blot elektromigrering og sig at elektromigrering sker ved en processor selv ved specifikationerne. Det har du jo ret til!

Hvorledes du kan se det eller ej er jo irellevant.
    Jeg kan ikke give dig en valid videnskabelig forklaring på det.
    kan kun fortælle dig at sådan er det.

Du kan så tror på mig, eller lade være.
    Google lidt selv eller lade være.

Prøv med dine ram.

Find et sted de laver fejl i memstert 2.01.
    Og lad dem stå og regne i 10-24 timer.

Så vil du se at fejlene falder!

• Gad vide hvor mange af os der oc'er der beholder den samme cpu så længe at vi mærkbart kan se forskel i oc/stabilitet ?

Min gamle p4 prescott har kørt med oc de par år jeg havde den, nu har min far den og den er stadig oc'et (3.6ghz), og den kør ved de 65-75C load mener jeg.

Hvis andre cpu'er bare holder halvt så længe som den, så er de jo forældet bigtime før vi oplever den ikke vil oc så meget.

• har vel haft min e6600 i 1½ år efterhånden og det er nok noget af de længste jeg har haft en cpu siden min 2500+ barton...

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Du forøger cpu-frekvensen, til maskinen bliver ustabil. Så giver du cpu-vcore et eller flere nyk op af, til der igen er stabilitet osv. Hvor meget vcore du må give, afhænger af de temperaturer, der kommer ud af det.

Gigabyte GA-EP35-DS3R
    E8500
    NorthQ Siberian Tiger
    2 * 1 GB Corsair Dominator pc8500/1066
    8800 gt 512 mb
    Samsung F1 750 gb
    Antec P180 + 5 * 120 mm. blæsere
    Creative X-Fi
    Logitech G5