RMA - hvorfor skal det være så besværligt???

  • Hejsa alle,


    Vil lige dele mine erfaringer med en RMA sag hos Proshop.dk


    Jeg vil med det samme sige at det ikke drejer sig om store beløb, men derimod om principper, og om butikkens håndtering af sagen.



    Købte et nyt bundkort, men det viste sig at det var defekt, og derfor skulle det selvfølgelig sendes retur. Jeg oprettede en RMA sag via deres hjemmeside, og sendte efterfølgende kortet retur til dem.


    Jeg kunne på hjemmesiden se at kortet blev sendt til reperation hos producenten, og efter ca. 14 dage fik jeg en mail hvori der stod at jeg ville få tilbageført kortets pris og RMA sagen var lukket.


    Det var selvfølgelig meget fint, og 14 dage er ikke slemt i forhold til hvad man ellers kan opleve. Men det undrede mig lidt at jeg ikke fik godtgjort mine udgifter for fragt af kortet, for jeg var jo helt sikker på at man som køber skulle stå 100% tabsfri i en RMA sag.


    Jeg skrev en mail til butikken om at jeg mente at jeg havde lidt penge tilgode for fragten, og her er hvad de svarede:



    I reklamationssager er det kun prisen på varen der refunderes.

    I tilfælde af returret, er det korrekt at kunden skal stå som om købet aldrig har været foretaget.

    Beklager forvirringen



    Det lød jo i mine ører helt forkert, så det gjorde jeg opmærksom på i endnu en mail, og sendte derefter et link til dem fra forbrug.dk hvor det klart og tydeligt står at jeg skal holdes tabsfri. Jeg forventede selvfølgelig at de ville stå ved deres fejl, men fik i stedet dette svar:



    Så som skriver i vores salgsbetingelser §5, så betaler vi retur portoen hvis du rekvirere en returlabel, når varen er defekte eller mangle fuld, da vores fragtomkostninger er billiger ind det normale forbruge kan komme i nærheden af. (Salgsbetingelserne har du selv gennem læse og godt kendt ved købet)


    http://www.proshop.dk/Privatterms.aspx


    Alle betingelser på vores side er godt kendt af E-Handelsfolden som samarbejder med Forbrugerstyrrelsen.


    Så vi ser sagen som afsluttet.



    Hmmmm..... Det er korrekt at salgsbetingelserne er som de skriver, og pengene er jeg som sådan også ligeglad med. Men under oprettelsen af RMA sagen, bliver en returlabel på intet tidspunkt nævnt, og jeg må tilstå at jeg, som 9 ud af 10 andre, ikke har nærlæst salgsbetingelserne, og derfor slipper butikken for at betale returporto, mens jeg selv skal betale for at komme af med mit defekte bundkort....


    Det er fanme dårlig service i mine øjne!


    Hvorfor er det vigtigt for butikken at "vinde" over kunden, i stedet for at være lidt fleksibel, og betale det relativt beskedne beløb det drejer sig om?


    Jeg handler jo aldrig der igen, fordi jeg føler mig snydt at deres "smarte" regler, og jeg benytter mig selvfølgelig også af min ytringsfrihed, til at fortælle andre om min oplevelse.
    Og det kan jeg ikke forstå at butikken kan være interesseret i, men service er måske bare et levn fra gamle dage, som man bare ikke bruger længere...


    Det var dagens sure opstød fra min side, tak for jeres tålmodighed :rules:


    Kejserjorn

    MB: Asus P5K SE
    CPU: C2D E8400
    GFX: Zotac 8800GT AMP!
    RAM: 2x1 GB & 2x512 MB PC6400
    HDD: 2 x Raptor 74 GB.@Raid0

  • Tror at det sådan alle steder, at man selv skal betale for fragten - ellers ville virksomheden jo lide tab.


    Nu sidder du og brokker dig over at butikkerne "skal vinde" over forbrugeren - nu er det jo dig der VIL vinde over dem. :)


    Har aldrig til dags dato kørt en rma over internettet, men hvis du ser logisk på det, har jeg heller aldrig fået refunderet mine benzin penge, når jeg har afleveret varer i fx Midt Data eller PRC data. Vil du også have penge for ekspeditions gebyrer tilbage når du afleverer en vare?

  • Citat fra forbrug.dk:



    Aflevering af en mangelfuld vare til sælger


    I de tilfælde, hvor køberen er nødt til at sende varen til den erhvervsdrivende, er det den erhvervsdrivende, der skal betale for transporten.


    Hvis køberen betaler for transporten, har køberen krav på at få refunderet sine udgifter i den forbindelse.


    Dette følger af købelovens § 78, stk. 4, der siger, at reparation skal ske uden omkostninger for forbrugeren.


    Publiceret: 20-07-2007



    Jeg vil bestemt ikke have andet end det jeg har krav på, og uanset hvor logisk man vælger at se på det, så er det altså købeloven der siger at butikken skal betale fragten.


    Selvfølgelig er det ikke sådan alle steder at man selv skal betale fragten i en RMA sag, men det er sandt at langt de fleste butikker gør hvad de kan for at slippe. Det er DERFOR jeg er hidsig, de skal sq følge loven!


    Surt opstød igen - beklager :boxed:


    Kejserjorn

    MB: Asus P5K SE
    CPU: C2D E8400
    GFX: Zotac 8800GT AMP!
    RAM: 2x1 GB & 2x512 MB PC6400
    HDD: 2 x Raptor 74 GB.@Raid0

  • jamen du har helt ret..i tilfælde af rma må det i sidste ende ikke koste noget som helst for forbrugeren, hvis det er købt ved et firma.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Du kan prøve at se om du kan få difference mellem deres omkostninger til returlabel og den nuævrende porto :$ Men det er nok spildt arbejde. Nu ved du det i det mindste til en anden gang at du skal spørge eller i hvertfald læse salgsaftale igennem ved returnering af vare ;).

  • Jeg er ligeglad med pengene, men hvis jeg var erhvervsdrivende ville jeg da strække mig langt for at få tilfredse kunder.


    Tilfredse kunder = mere salg


    Utilfredse kunder = intet salg


    Sådan var det i hvert fald da jeg salgsuddannede mig i sin tid, men det er selvfølgelig også 10 år siden nu, og meget er selvfølgelig ændret siden.


    Det drejer sig om en meget lille post for en virksomhed som Proshop, men det ville give mig en god oplevelse med butikken. I stedet stillede de sig på bagbenene og lukker sagen, hvilket de selvfølgelig er i deres gode ret til, men det ændrer bare ikke på at det er dårlig service...


    Kejserjorn

    MB: Asus P5K SE
    CPU: C2D E8400
    GFX: Zotac 8800GT AMP!
    RAM: 2x1 GB & 2x512 MB PC6400
    HDD: 2 x Raptor 74 GB.@Raid0

  • men hvordan skal man få de forretninger til at overholde loven, det er det store spørgsmål....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    men hvordan skal man få de forretninger til at overholde loven, det er det store spørgsmål....


    ved at melde dem til forbrugerklagenævnet bl.a

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx


    ved at melde dem til forbrugerklagenævnet bl.a


    Som desværre ikke tager sig af sager under 800,- kr.


    Tru med at melde dem til Ekstra Bladet istedet. Det virker garanteret bedre :rolleyes:

  • Du køber et bundkort til omkring 1k, også brokker du dig over at skal betale 50kr i rma porto?


    Ved godt det køberen skal holde skadesfri, men alt det brok for sølle 50kr? det gad jeg godt nok ikke at tænke over. Du skal være glad for du ikke skal slås for at få et nyt bundkort.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer
    Du køber et bundkort til omkring 1k, også brokker du dig over at skal betale 50kr i rma porto?


    Ved godt det køberen skal holde skadesfri, men alt det brok for sølle 50kr? det gad jeg godt nok ikke at tænke over. Du skal være glad for du ikke skal slås for at få et nyt bundkort.


    Lige præcis... Der er simpelthen ikke noget værre, end når folk whiner og bitcher over, at de skal betale sølle 20-50kr i fragt..

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

  • Quote

    Jeg vil med det samme sige at det ikke drejer sig om store beløb, men derimod om principper, og om butikkens håndtering af sagen.


    3. linie jeg skrev!


    Hvorfor er beløbets størrelse afgørende for om det er i orden at man bliver snydt?


    Jeg har ikke lavet købeloven, men er tvunget til at overholde den, men butikken må gerne snyde mig, bare beløbet er lille nok? Er det sådan det skal forstås?


    Jeg vil skide på 70 kroner , men ikke på at blive snydt, og det er egentlig det jeg gerne vil snakke om i denne tråd...


    Quote

    Du køber et bundkort til omkring 1k, også brokker du dig over at skal betale 50kr i rma porto?

    Det kostede under det halve, men det er bedøvende ligegyldigt!




    Kejserjorn

    MB: Asus P5K SE
    CPU: C2D E8400
    GFX: Zotac 8800GT AMP!
    RAM: 2x1 GB & 2x512 MB PC6400
    HDD: 2 x Raptor 74 GB.@Raid0

  • Jeg kan godt nok ikke se at det skulle være butikkens problem at du ikke har læst salgsbetingelserne.


    Hvordan kan man pive over principper når man tydeligvis ikke engang har gider og bruge 2 minutter på at sætte sig ind i de mest grundlæggende informationer ? - Nægter at tro på at 90% efter sigende aldrig skulle haft læst salgsbetingelserne. Så dumme tror jeg sgu ikke at SÅ mange folk er.


    At butikken klarer forsendelsen af deres RMA-sager ved hjælp af en returlabel er da fedt nok. Så slipper man for at ligge ud og derefter skulle indkræve penge fra forhandleren.


    Du siger at du føler dig snydt af deres "smarte" regler, men du er jo selv skyld i at du ikke får dine penge fordi du ikke engang har gidet at sætte dig ind i reglerne. Men så kan du jo måske lære det og næste gang så lykkes det jo nok.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Købeloven er deklaratorisk og beskyttelsespræceptiv og man kan derfor som forbruger (der bliver betragtet som den svage part i en handel med en erhvervsdrivende) ikke indgå en aftale der stiller en dårligere end købeloven ville have gjort, og derfor er Proshop's salgsbetingelser vist ikke helt fine i kanten ;)


    Hvordan er du stillet dårligere end købeloven når forretningen tilbyder at holde dig skadesfri ? - Der står vel ikke noget i købeloven om HVORDAN det skal forgå ? - Hvis jeg nu vælger at sende et bundkort i en RMA-sag retur til en forhandler og jeg bruger UPS, med "extra forsigtig" og "lynlevering" eller hvad det nu hedder og prisen for forsendelsen kommer til at koste 300 kr - skal forhandleren så betale det ? - eller er forhandleren fri til at beslutte sig hvordan kunderne skal holdes skadesfri ? - så længe de bare bliver gjordt det, så kan det vel ikke være noget galt i det ?

  • Jeg fatter simpelt hen ikke de indlæg i denne tråd der holder med forretningen.


    Købeloven er lavet for at beskytte os, forbrugere og skal selvfølgelig overholdes. Det er den ikke blevet i denne sag og så er det komplet ligegyldigt om en person har nærlæst salgbetingelser eller om beløbet er stort eller lille.
    En mand er blevet snydt af et firma, der åbenlyst er både uoplyste ang. basal nethandel og oven i købet er parate til IKKE at følge loven.
    Hvis forretningen kræver at produktet skal returneres på en speciel måde, skal dette selvfølgelig oplyses under oprettelse af RMA og ikke KUN ved købet.....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Hvordan er du stillet dårligere end købeloven når forretningen tilbyder at holde dig skadesfri ? - Der står vel ikke noget i købeloven om HVORDAN det skal forgå ? - Hvis jeg nu vælger at sende et bundkort i en RMA-sag retur til en forhandler og jeg bruger UPS, med "extra forsigtig" og "lynlevering" eller hvad det nu hedder og prisen for forsendelsen kommer til at koste 300 kr - skal forhandleren så betale det ? - eller er forhandleren fri til at beslutte sig hvordan kunderne skal holdes skadesfri ? - så længe de bare bliver gjordt det, så kan det vel ikke være noget galt i det ?


    Nej, men hvor mange salgsbetingelser kan du huske når du står og skal oprette en RMA sag? Mange handler ved mange forskellige forhandlere i løbet af et år, og det er nok de færreste der kan holde styr på dem alle. Man kan selvfølgelig læse dem igen - men burde det være nødvendigt?


    I bund og grund så kunne de jo ligeså godt oplyse om, at der vil blive sendt en pakkelabel som folk skal anvende ved en RMA sag når den pågældende sag bliver oprettet i systemet. En ting er at overholde loven, en anden ting er at gøre det med respekt for kunden i stedet for at "skjule" så relevante oplysninger og derefter dække sig ind under, at de har fået dem godkendt af e-handelsfonden. Det har de måske nok, men lige i det her tilfælde viser det så hvordan man kan gradbøje kundeservice og stadig slippe godt fra det ;)


    Derudover vil jeg mene, at man som forbruger er forpligtet til at vælge den billigst mulige forsendelsesmetode som samtidig er forsvarlig nok når man ser på om varen bliver beskyttet godt nok undervejs. Eftersom Post Danmark forsikrer pakker der bliver sendt med dem op til et vist beløb, så kan det ikke forsvares at vælge en dyrere forsendelsesmetode medmindre det er for egen regning.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Nej, men hvor mange salgsbetingelser kan du huske når du står og skal oprette en RMA sag? Mange handler ved mange forskellige forhandlere i løbet af et år, og det er nok de færreste der kan holde styr på dem alle. Man kan selvfølgelig læse dem igen - men burde det være nødvendigt?


    I bund og grund så kunne de jo ligeså godt oplyse om, at der vil blive sendt en pakkelabel som folk skal anvende ved en RMA sag når den pågældende sag bliver oprettet i systemet. En ting er at overholde loven, en anden ting er at gøre det med respekt for kunden i stedet for at "skjule" så relevante oplysninger og derefter dække sig ind under, at de har fået dem godkendt af e-handelsfonden. Det har de måske nok, men lige i det her tilfælde viser det så hvordan man kan gradbøje kundeservice og stadig slippe godt fra det ;)


    Derudover vil jeg mene, at man som forbruger er forpligtet til at vælge den billigst mulige forsendelsesmetode som samtidig er forsvarlig nok når man ser på om varen bliver beskyttet godt nok undervejs. Eftersom Post Danmark forsikrer pakker der bliver sendt med dem op til et vist beløb, så kan det ikke forsvares at vælge en dyrere forsendelsesmetode medmindre det er for egen regning.


    Kan godt følge din tankegang og på en måde er jeg også enig. Det er én af grundene til at det er en god idé at holde sig til nogle få forhandlere hvis det kan lade sig gøre. Ihvertfald med hensyn til de "skrøbelige" ting som muligvis "går i stykker" :$ Det er ofte nemmere på grund af flere ting.


    Ingen tvivl om at det kunne være lækkert for visse personer hvis en forhandler skar tingene ud i pap når man oprettede en RMA-sag, men hvis de gjorde det, så ville der jo stadig være en gruppe folk der brokkede sig over at det ikke stod i toppen af de informationer man fik på email, at skriftstrørrelsen var for lille, eller at der stod for meget så de slet ikke gad at læse det. Hvor mange læser salgsbetingelserne når de handler hos en forhandler ? - og hvor mange brokker sig over noget bagefter som de kunne have læst sig til når de handlede hvis de gad ? Selvom lovgivningen beskytter forbrugeren i høj grad på det her område, så er lovgivningen så vidt jeg ved ikke skåret ud i pap og det må jo også være kundens eget ansvar at komme lidt ind i kampen. Det mindste man vel kan forlange er at folk gider sætte sig ind i hvordan tingene virker.


    Hvis man som forbruger er forpligtet til at vælge den billigst mulige forsendelsesmetode, og forhandleren skal betale, så er en returlabel da det billigste man kan komme i nærheden af? - Kunden skal ikke have penge op af lommen, kunden skal ikke stå i kø på posthuset ... Hvorfor er der ikke flere forhandlere der bruger returlabels ? Det ville da være kanont.


    Men står der i forbrugerlovgivningen eller hvad den nu hedder at jeg skal bruge post danmark (den billigste forsendelsesmetode) ved en RMA-sag eller kan man bruge f.eks UPS og så derved få ens vare levere inden for et splitsekund for derefter at få fragt-pengene udbetalt fra forhandleren ? - Hvis forhandleren altså er af den type der udbetaler fragt-penge ved modtagelse af kvitering.


    Ps. Det er ikke fordi jeg er fan af ProShop. Tværdigmod. Syntes de er nogle nathuer, men det er så fordi deres kundeservice talte ned til mig sidste jeg snakkede med dem. Var "pusigt" nok sidste gang jeg handlede hos dem