computer kan ikke starte, (cpu køler starter)

  • Jeg har en stationær computer, (ca 2 år gammel) som ikke gider at starte nå¨r man trykker på tænd knappen.
    Dsv. når man trykker på power kanppen begynder CPU køleren at køre (ca. 1 sek) men intet andet sker. Compuren tænder dog nogle gangle alligevel efter 50+ tryk.


    Når strømforsygningen er tilsluttet er der lys i mother boardet.


    Nogle der har en ide om hvad der er galdt?

  • ved ikke hvordan din kabinet ser ud men du kan prøve at skille den af så du kan komme i kontakt bag ved startknappen. og så evt se om der er noget du kan gøre.. ja enten nyt kabinet eller måske en du kender som laver comp. da jeg mener det er ledningerne er limet fast til selve startknappen.

  • Jeg tvivler lidt på at det har noget med startknappen at gøre, men det kan da hurtigt testes ved at åbne for computeren, tage kablet (til powerknappen) af MB og bare kortslutte de 2 ben kablet sad på. Hvis dette virker var det din powerknap - ellers ikke.


    Mit bud er løs forbindelse eller noget HW der er stået af.


    /ask

  • det kan bestemt også være tale om psuen der er stået af på nogle af linierne...det plejer det ofte at være når den laver det nummer...


    prøv dog også at resettet bios engang..og tag ramklodserne ud og prøv med 1 ad gangen..duer den slags ikke er jeg ret sikker på det er din psu....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Visual
    nej vil jeg ikke sige. da han siger den starter efter han har trykket på startknappen 50 gange.


    ja præcist....under opstart kræver den en hel del strøm, og måske er han heldig at der indimellem lige er nok gang i linierne til at starte op...havde lige en inde til lidt support 2 mdr siden der gjorde det samme, men desværre måtte vi skifte, bundkort, ram, hdd som psuen havde smadret da den halvdøde....håber du er heldigere.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Så har jeg prøvet at kortslutte de to ben... PC'en aggere på samme måde. :rolleyes: Det betyder vel at det ikke er knappen, men noget andet HW.


    Det er en Antec psu, (kun 2 år gammel) så den burde da ikke være røget allerede?


    Jeg har kun en ram klods (kingston), så kan ikke ummiddelbart prøve uden.... Skal jeg prøve at låne en anden klods og prøve med den??

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af munthe
    Så har jeg prøvet at kortslutte de to ben... PC'en aggere på samme måde. :rolleyes: Det betyder vel at det ikke er knappen, men noget andet HW.


    Det er en Antec psu, (kun 2 år gammel) så den burde da ikke være røget allerede?


    Jeg har kun en ram klods (kingston), så kan ikke ummiddelbart prøve uden.... Skal jeg prøve at låne en anden klods og prøve med den??


    Lån en anden ram et sted tror din klods laver probs! :$

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af munthe
    ok, det prøver jeg så lige imorgen,...


    Ja havde du haft 2 kunne du tage den ene ud og prøve med det. Prøv at stikke den i en anden port evt. :D

  • Det er ikke hans ram, ram laver ikke det nummer, de bipper eller viser intet skærmbillede. Det er sikkert hans psu som fragman siger. Det er jeg ret sikker på.

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    det kan bestemt også være tale om psuen der er stået af på nogle af linierne...det plejer det ofte at være når den laver det nummer...


    prøv dog også at resettet bios engang..og tag ramklodserne ud og prøv med 1 ad gangen..duer den slags ikke er jeg ret sikker på det er din psu....


    Helt enig!!


    Har prøvert, hvot pdu kun virkede på nogle linjer. Der resulterede i at den slugte alt strømmen på nogle få linjer, og atx stikket blev helts sort, og de enkelte ledninger blev helt varme. Kunne heldigvis reperes med nogle gamle dele.


    DoGK

    Har byttet den stationære ud med laptop:
    [SIZE=10]Pentium Dual-Core
    4 Gb DDRIII
    160 Gb - sataII
    nVidia Geforce 9300M GT
    15",6 - screen
    win7 ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    det kan bestemt også være tale om psuen der er stået af på nogle af linierne...det plejer det ofte at være når den laver det nummer...


    prøv dog også at resettet bios engang..og tag ramklodserne ud og prøv med 1 ad gangen..duer den slags ikke er jeg ret sikker på det er din psu....


    Helt enig!!


    Har prøvert, hvot pdu kun virkede på nogle linjer. Der resulterede i at den slugte alt strømmen på nogle få linjer, og atx stikket blev helts sort, og de enkelte ledninger blev helt varme. Kunne heldigvis reperes med nogle gamle dele.


    DoGK

    Har byttet den stationære ud med laptop:
    [SIZE=10]Pentium Dual-Core
    4 Gb DDRIII
    160 Gb - sataII
    nVidia Geforce 9300M GT
    15",6 - screen
    win7 ultimate

  • tjah... en endelig test er at tage det stik der går fra PSU til bundkortet (det store firkantede, også kaldet ATX-stikket) og kortslutte grøn ledning med en vilkårlig sort ledning.


    Hvis PSU'en er sat til elnettet, så skulle den starte op og fungere. Hvis ikke, så er den røget sig en tur og der skal købes en ny.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    tjah... en endelig test er at tage det stik der går fra PSU til bundkortet (det store firkantede, også kaldet ATX-stikket) og kortslutte grøn ledning med en vilkårlig sort ledning.


    Hvis PSU'en er sat til elnettet, så skulle den starte op og fungere. Hvis ikke, så er den røget sig en tur og der skal købes en ny.


    hvis den er helt færdig ja...men hvis der kun er røget et par linier kan den muligvis godt starte blæsere osv op når bundkortet ikke er sat til.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.