• Ja jeg ved ikke hvor MTV blandt andre begyndte at lave programmer hvor man står og dyster i "Mama" jokes.

For at gøre en lang historie meget kort, så så jeg gårdens børn (børn! 9-14 årige), de havde sat en arena op (stof på en madras og publikum stod på en sofa) og så stod der så bare to og "din mor er så..." og fyrede den af på den måde.

Helt ærligt, så fandt jeg det forargeligt.

Så her i dette topic skal vi debattere om "mama jokes" og hvor god indflydelse det har på børn og samfundet.

• Det er ikke noget der rører mig synderligt. Hvis man mener det støder en på livet, så må man vel holde sig fra mama jokes og gøre det klart overfor andre at man føler dem stødende.
    Jeg synes nu personligt en del af dem er meget sjove.

http://youtube.com/watch?v=hTVP3rh-_6g

Der er jo intet personligt i det, hvilket måske også gør det lidt ligegyldigt. Jeg synes selv kun det er sjovt at svine andre hvis det rører dem på sjælen og gør deres tilværelse ringere.

Jeg tror seriøst ikke at mama jokes har nogen form på indflydelse på samfundet overhovedet. Der er så meget andet hjernedødt lort derude som er meget værre.

• Tjaaa, der flyttes jo hele tiden grænser i takt med udviklingen i samfundet. Jeg ved ikke helt hvor alvorligt det er med mor-jokes, når det kommer til stykket - det er vel bare en del af udviklingen, hvor flere og flere tabu-emner forsvinder.

Der er jo ingen faste regler for hvad man må svine til og ikke må - Jokes om ens mor har jo hidtil bare været et følsomt emne, fordi moderfiguren er den som de fleste mennesker har allerstørst kærlighed til og føler sig tryg hos.

Hvem ved - om 5 år bliver kæreste-jokes måske også almindelige? Det er vist ikke tilfældet nu, hvis man dømmer ud fra racist-tråden. :)

• Tror desværre det er en generel tendens i vores samfund, udviklingen har taget en drejning hvor små børn skal opføre og agere som var de ældre.

Intel Core 2 Duo E6600
    ASUS P5N32-E SLI
    2 GB CellShock PC-6400
    2 GB Kingston HyperX PC-8000
    Inno3D GeForce 8800 GTS 320MB
    WD Caviar 250GB SATA II
    WD Caviar 500GB SATA II
    NorthQ 4100 KingKong Extreme 500W

Originally posted by Carlsen
    http://youtube.com/watch?v=hTVP3rh-_6g

Haha, lyder da godt - "Din mama..din mama, din mama, din mama"

Originally posted by shahid_2dk
    Min pointe er at det er små 9-14 årige børn.

Jeg ved godt at vi som 16+ årige kommer med mama jokes, og de kan være ret sjove.

Synes jeg nu ikke er så foruroligende. Herre gud, det er små børn - de skal jo drille hinanden, og så længe det er foregår med harmløse din-mor-jokes, ser jeg ikke noget problem i det. Som en anden også sagde - der er intet personligt i dem.

Og når det foregår på den måde, som det gør i MTV, med arena og det hele, ser jeg intet galt i det - overhovedet. Der kan man jo selv bestemme om man vil deltage i legen eller ikke.

• Tja tror os bare det samfundets udvikling....Self. lidt "trist" at se en så ung aldersgruppe opføre sig sådan.

Men jeg kunne godt finde værre ting end mama jokes som børn og unge (ja sågar voksne ) efterligner....Hele Jackass ideén f.eks? Det er direkte livsfarligt sommetider.

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

• Ser ikke helt problemet.. hele iden bag de jokes er jo at man ikke kender personens mor og derfor ikke angriber hende personligt.. og hvad alderen angår så er 9-14år da meget normalt for den slags.. jeg husker da tydeligt da jeg var i den alder så var det "alle børnene" jokes osv. der var IN.. og de var da mindst lige så sindsyge og latterlige som de såkaldte "mama jokes".. det er jo også i den alder man laver bøsse jokes, og neger vittigheder osv.. børn er og bliver børn og derfor ikke særlig følsomme og kloge :P dog vokser de fleste fra det hehe...

Fed7haS

• jeg siger da en gang i mellem DIN MOR, bare for sådan at slutte en samtale :P
    hehe mor jokes i mine øjne er lige til at grine af, hvis folk er seriøse når de siger disse jokes så kan jeg ikke andet end af grine af dem :)

• Personligt synes jeg mor-jokes er for nederen. Hvis jeg f.eks. snakker med en og gør ham/hende mundlam, så er det eneste de kan sige er: Øøehh... Din mor ...
    Jeg har aldrig i mit liv sagt det, jeg mener at det er nedgørende hos ens egen mor og andres.
    Mine venner og jeg laver ofte grin med det ved at sige f.eks. "Øhh.. du' fed!" "Øeeh! Din mors onkels datters hamster er fed." Folk der siger sådanoget til dagligdag fortjener 100 år i skærsilden X(

• Synes det er hjernedødt at gå rundt og skyde "din-mor" jokes af. Lyder som noget folk der er pænt skæve gør.

Kan da sagtens se det bekymrende i, at små børn tager den slags til sig. Men det er jo et ret kollektivt argument, at "man skal jo følge med tiden". Hvilket i øvrigt er en latterlig holdning at have.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Altså, jeg ser ikke problemet. Da jeg var i den alder var det "alle børnene jokes" der var hot. At gøre grin med handikappede der ikke kan finde over vejen uden at komme galt af sted er da hverken bedre eller dårligere. Det er jokes, og det er sagt med et glimt i øjet og er ikke det mindste personligt.

Originally posted by Berleburg
    Synes det er hjernedødt at gå rundt og skyde "din-mor" jokes af. Lyder som noget folk der er pænt skæve gør.

Kan da sagtens se det bekymrende i, at små børn tager den slags til sig. Men det er jo et ret kollektivt argument, at "man skal jo følge med tiden". Hvilket i øvrigt er en latterlig holdning at have.

Sjovt.. 90% af alle teenager har netop den holdning.. Måske du skulle holde foredrag?

• At man påklistrer "noget" med at "det er jo bare en joke" er altså ikke et holdbart argument.

Ja, man vokser op med den slags, men det medvirker jo også til, hvorhenne vi senere sætter grænsen.

Tag bare reality-TV. Man skubber hele tiden grænsen og gør det mere og mere ekstremt. Det er jo et fænoment i vores kultur, hvor barrieren for hvad man kan tillade sig hele tiden bliver forskubbet.

Når man vokser og med den slags. Ja, måske forstår de det ikke rigtig på samme måde. Men de forstår ordene, og når de endelig når til det punkt, hvor de er i stand til at reflektere over ordene, så medvirker det altså til at skabe de normer de har i hovedet: "Nå, men det er vel i orden at gå rundt og svine hinandens mødre".

Børn der ikke er opdraget til at tale pænt, dvs. bruger mange bandeord, de bruger jo så også disse bandeord i flæng når de bliver ældre. Så tænker de jo slet ikke over, hvordan andre måske vil føle det, hvis disse ord blev smidt i hovedet på dem. Så kan hensigten såmænd være lige så uskyldig. Men så simpelt er det jo ikke når mennesker skal interagere.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

• Jeg kan umuligt være mere enig i den statement.

Godt sagt! :cheers:

Originally posted by Spyro

Sjovt.. 90% af alle teenager har netop den holdning.. Måske du skulle holde foredrag?

Forstår ikke hvad du skriver.

Når jeg siger, at det er en latterlig holdning at have, at "man skal følge med tiden". Så er det på det punkt, at man følger denne holdning, totalt uforpligtet overfor etiske og moralske normer. Jeg mener, at man har en forpligtelse overfor andre mennesker, at filtrere i det man foretager sig, og ikke blot forfalder til, at bruge omtalte argument som "undskyldning" for de ting man gør.

Ja, til en hvis grad skal man da følge med tiden. Men der er også noget der hedder sund fornuft.

Originally posted by Berleburg
    Forstår ikke hvad du skriver.

Når jeg siger, at det er en latterlig holdning at have, at "man skal følge med tiden". Så er det på det punkt, at man følger denne holdning, totalt uforpligtet overfor etiske og moralske normer. Jeg mener, at man har en forpligtelse overfor andre mennesker, at filtrere i det man foretager sig, og ikke blot forfalder til, at bruge omtalte argument som "undskyldning" for de ting man gør.

Ja, til en hvis grad skal man da følge med tiden. Men der er også noget der hedder sund fornuft.

Jeg mener, at jeg tror ikke at jeg kender en ung person/teenager der har sagt lige præcis den sætning i sammenhæng med noget mange andre unge mener at er "moderne".

Sund fornuft, er så endnu en ting som mange unge mennesker har stor mangel på. Sund fornuft og respekt overfor dem selv. Selvom mangel på respekt for dem selv, mest er dem med stramme hængerøvs bukser og unge piger som sminker dem selv som ludere når de skal til fest samt hellere end gerne spræder (stavefejl?) ben for en Isbjørn.