• Læs her: http://www.forlaget-abacus.dk/art/krypto1/index.htm#vigenere

• Kører vi med eller uden ÆØÅ i koderne?
    Hvis vi bruger æøå, så virker den tabel jo ikke helt

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

http://www.kidsmythology.com

Originally posted by jacobask
    Der er ikke æøå i min!

/ask

Må sige jeg føler mig lidt dum nu, kan ikke rigtig lure din kode, har prøvet alt muligt, og kigget på strukturen af din sætning, og analyseret de mulige ord du har brugt med de to første bogstaver.
    Du har ikke sat "forvirringsmellemrum" ind vel?

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

Rettet en gang, sidst af MvK ().

• Nej, ordene er i den længde som de står, med de mellemrum der står.

Hvis man kigger på veginere og "gætter" nøglen (i nøgler vil man altid fjerne mellemrum) så er det lige til.

/ask

• jakobask, ved godt det er skuffende, men tror du er nødt til at give et hint, eller afsløre den, tror vi er helt lost.

zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

Nej, ordene er i den længde som de står, med de mellemrum der står.

Hvis man kigger på veginere og "gætter" nøglen (i nøgler vil man altid fjerne mellemrum) så er det lige til.

/ask

Alt er jo nemt, hvis man ved hvordan man gør....
    Kender ikke noget til koder ud over det vi brugte i min tid i flåden som radiotelegrafist, og de var vidst ret så heftige..

• Nu har jeg også sat med det i nogle timer efterhånden, og jeg har ikke fået andet end vrøvl ud af det. Mest pågrund jeg ikke er sikker på hvad selve koden ordet er og fordi jeg har brugt ÆØÅ.

i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

Rettet en gang, sidst af RAC ().

• OK, nøglen er tweakrulez (som var det første der skulle gættes). Hvis der ikke er nogen der har et bud i løbet af dagen skal jeg nok komme med svar+forklaring (hvis jeg kan nå det i aften).

Jeg har været lidt væk fra denne tråd de sidste par dage da jeg har en kæmpe opgave hængene over hovedet, men den skulle gerne blive aflevere senere i dag....

/ask

Originally posted by Prectar
    tror jeg springer denne tråd over, det lyder meget sjovt, men jeg sidder her og fatter ingenting :crazyeyes:
    Ps. Lad være med at prøve at forklare mig hvordan det fungerer ;)

:rules:

Meget meget enig! Forstår intet af det system :crazyeyes:

Hvis en Game Master var Gud, ville svaret på alting være:
    "Delete your WTF and Cache folder."

OK, nøglen er tweakrulez (som var det første der skulle gættes). Hvis der ikke er nogen der har et bud i løbet af dagen skal jeg nok komme med svar+forklaring (hvis jeg kan nå det i aften).

Jeg har været lidt væk fra denne tråd de sidste par dage da jeg har en kæmpe opgave hængene over hovedet, men den skulle gerne blive aflevere senere i dag....

/ask

ja tak, kunne godt bruge en forklaring :)

• Så var der lidt tid:

Nøgle: tweakrulez

cipher: Lk poxx uyh sawrkc wic eke ple pzms
    1: Find t i ventre kolonne, gå ud til L og gå op for at finde det bogstav det svarer til: S
    2: Find w i venstra kolonne, gå ud til du finder k og aflæs i øverste række: o

[Blocked Image: http://askhansen.dk/test/Vigenere-square.png]

Alt i alt skulle det give "So long and thanks for all the fish"

(sagt af delfinerne som det sidste inden de forlod planeten, hvis nogen skulle være i tvivl)

/ask

• De havde faktisk langt mere... De havde fulde sætninger! Dit er to ord, og kan betyder utroligt meget. Uden at have en sætning af vrøvl, så vil det være svært at gætte sig frem til noget af mening.

• Ah. Nu fatter jeg det. Jeg troede man skulle vælge T på den ene linje og så L på den anden så det blev til et E. :oops: Nå. Kom med en ny? :P

Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

• Der kommer lige en mere. Dette er en noget mere simpel sunstitutions-cipher. Der er ikke roteret som i ceasar cipher, men den er meget samtidig.

gsv lirtrm lu gsv dliw xibkgloltb orvh rm zmxrvmg tivvp. gsv dliw xibkgloltb rh nzwv fk lu gdl xlnklmvmgh: "pibkglh", dsrxs nvzmh srwwvm zmw "oltlh" dsrxs nvzmh dliw. xibkgloltb rh zh low zh dirgrmt rghvou, zmw szh yvvm fhvw uli gslfhzmwh lu bvzih gl hzuvtfziw nrorgzib zmw wrkolnzgrx xlnnfmrxzgrlmh. uli vcznkov, gsv uznlfh ilnzm vnkvili qforfh xzvhzi fhvw z xrksvi gl kilgvxg gsv nvhhztvh gl srh gillkh. drgsrm gsv urvow lu xibkgloltb lmv xzm hvv gdl hvkzizgv wrerhrlmh: xibkgltizksb zmw xibkgzmzobhrh. gsv xibkgltizksvi hvvph nvgslwh gl vmhfiv gsv hzuvgb zmw hvxfirgb lu xlmevihzgrlmh dsrov gsv xibkgzmzobhg girvh gl fmwl gsv ulinvi'h dlip yb yivzprmt srh hbhgvnh.

Som lidt starthjælp. Denne kryptering er lavet via en metode som ses i "Book of jeremiah" og navnet stammer fra lyden af nogle hebraiske bogstaver.

/ask

EDIT: Til hjælp er teksten på engelsk!

• Det er ATBASH Cipher hvor man skifter bogstaverne om med det på samme plads bagfra:
    abcdefghijklmnopqrstuvwxyz

zyxwvutsrqponmlkjihgfedcba

Altså A = Z ... Og fx. T = G osv. :P

The origin of the word cryptology lies in ancient Greek. The word cryptology is made up of two components: "kryptos", which means hidden and "logos" which means word. Cryptology is as old as writing itself, and has been used for thousands of years to safeguard military and diplomatic communications. For example, the famous Roman emperor Julius Caesar used a cipher to protect the messages to his troops. Within the field of cryptology one can see two separate divisions: cryptography and cryptanalysis. The cryptographer seeks methods to ensure the safety and security of conversations while the cryptanalyst tries to undo the former's work by breaking his systems. :D

Vision S-Series S3768
    Kingston 8GB DDR3-1600

Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

• Jeps, der ser ud til at du ramte rigtigt, da det ellers ville være ret sindsygt at "gætte" den tekst.

Så er det vidst din tur til at komme med en kode...

/ask

Jeps, der ser ud til at du ramte rigtigt, da det ellers ville være ret sindsygt at "gætte" den tekst.

Så er det vidst din tur til at komme med en kode...

/ask

Haha. Kan du ikke komme med en mere? :)) Jeg kan ikk lige finde ud af alt det der. :P

Vision S-Series S3768
    Kingston 8GB DDR3-1600

Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB