SU - beholder i den selv eller...


  • Tror du selv at jeg har 600kr til sjov og ballade? Betaler 300 pr. mrd for buskort og så er der jo en telefonregning. Jeg ville mene at jeg måtte bo kvit og frit hos dem under udd. Hvis jeg havde et fuldtids job havde jeg GLÆDELIGT betalt for at bo der hjemme..


  • Det er sjovt, at det ene øjeblik siger min mor: "Jeg kender en der havde topkaraktere i 1g og 2g...så flyttede han hjemme fra i starten af 3g og droppede ud kort efter.. Jeg vil ikke have at det sker for mine børn, så derfor bliver du boende.. og du skal iøvrigt lige betale 600kr"

  • Quote

    Originally posted by Hitmanden
    Det er sjovt, at det ene øjeblik siger min mor: "Jeg kender en der havde topkaraktere i 1g og 2g...så flyttede han hjemme fra i starten af 3g og droppede ud kort efter.. Jeg vil ikke have at det sker for mine børn, så derfor bliver du boende.. og du skal iøvrigt lige betale 600kr"


    Der kan være andre grunde til, at personen er droppet ud end lige økonomien. Og derudover, så er der også en væsentlig forskel på, at betale 600 kr. for at bo hjemme, og så skulle betale alt selv. Så høj er den udeboende SU nu heller ikke.


    Pointen er - at hvis du mener, at du har for få penge til forbrug, så har du masser af muligheder for at supplere din indtægt, også uden det går ud over din skole.

  • Quote

    Originally posted by Burger
    SNIP


    Så måske skulle dem der brokker sig over det, enten finde et andet sted at bo, eller overveje at undersøge priserne på almindelige madvarer, strøm, vand, toiletpapir, shampoo, tandpasta m.v. ;)


    Derudover, så er der vist ingen der går på en ungdomsuddannelse der ikke har tid til at have et job ved siden af skolen, så mener I, at I mangler penge, må I jo ud og lave lidt ;)


    Jeg må indrømme at jeg har tænktlidt det samme når jeg har læst denne tråd...


    Quote

    Originally posted by Hitmanden
    Tror du selv at jeg har 600kr til sjov og ballade? Betaler 300 pr. mrd for buskort og så er der jo en telefonregning. Jeg ville mene at jeg måtte bo kvit og frit hos dem under udd. Hvis jeg havde et fuldtids job havde jeg GLÆDELIGT betalt for at bo der hjemme..


    Så kunne du tage dig et job ved siden af. Det er de færreste som ikke har mulighed for det!


    Der er en del der tyder på at der ikke er ret mange der overvejer hvad det koster at købe dagligdagsting. Vi bruger ca 2500 om måneden på "alm" indkøb (til 2 vokse + 2 meget små) - dette er et meget alvt beløb (vores bank mente ikke at de kunne lave budget med under 5000 pr måned til disse udgifter). Så 600 om måneden er da ikke ret meget.


    Under studiet har jeg haft udbetalt omkring 4500-5000 om måneden (SU+job) og med en husleje på 2500 + ekstra udgifter (mad, forsikring, transport) gav det sjældent mere end 500-1000 om måneden til "sjov" (inkl. tøj).


    Så: tag en tudekiks eller få et job....


    /ask

  • Quote

    Originally posted by Burger


    Der kan være andre grunde til, at personen er droppet ud end lige økonomien. Og derudover, så er der også en væsentlig forskel på, at betale 600 kr. for at bo hjemme, og så skulle betale alt selv. Så høj er den udeboende SU nu heller ikke.


    Pointen er - at hvis du mener, at du har for få penge til forbrug, så har du masser af muligheder for at supplere din indtægt, også uden det går ud over din skole.


    Jeg kan godt se din pointe, men mener bare stadigvæk at det er noget underligt noget! :boxed: Jeg er den eneste i min klasse der betaler.. Alle mine venners forældre sys også at det er noget underligt noget... "Man bør hjælpe sine børn, hvis man kan" OG det kan de! Som sagt: De har ingen form for økonomiske problemer... 600kr pr. mrd for dem er en dråbe i havet, men 600 for mig et på randen til katastrofalt..

  • Quote

    Originally posted by Hitmanden
    Jeg kan godt se din pointe, men mener bare stadigvæk at det er noget underligt noget! :boxed: Jeg er den eneste i min klasse der betaler.. Alle mine venners forældre sys også at det er noget underligt noget... "Man bør hjælpe sine børn, hvis man kan" OG det kan de! Som sagt: De har ingen form for økonomiske problemer... 600kr pr. mrd for dem er en dråbe i havet, men 600 for mig et på randen til katastrofalt..


    1: Jeg mener så, at det er at gøre jer en bjørnetjeneste! Det kan godt ske I har flere penge til forbrug nu, men så kommer chokket bare senere, og det er endnu værre.


    2: Hvis det er på randen af katastrofalt, så øg din indtægt ;)

  • Quote

    Originally posted by Burger


    1: Jeg mener så, at det er at gøre jer en bjørnetjeneste! Det kan godt ske I har flere penge til forbrug nu, men så kommer chokket bare senere, og det er endnu værre.


    2: Hvis det er på randen af katastrofalt, så øg din indtægt ;)


    Det er jo noget braller at sidde og sige at de gør mig en tjeneste ved at tage penge fra mig.. :boxed:

  • får ~1k i SU, og beholder det hele selv, men jeg hjælper da også en del til derhjemme. Desuden kommer der lidt ekstra ca$h fra diverse computer jobs (reparationer, udskiftning af dele m.m.)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Betalte, så vidt jeg husker, 800 - 1000 kr. i måneden, da jeg boede hjemme. Og det har jeg sådan set altid haft det fint. Det er i mine øjne kun fair at betale for at bo hjemme.


    Har nul respekt for personer, som mener det er mega unfair at betale lidt for at bo hjemme.

  • Quote

    Originally posted by Hitmanden


    Det er jo noget braller at sidde og sige at de gør mig en tjeneste ved at tage penge fra mig.. :boxed:


    Jeg håber seriøst du bliver klogere engang ude i fremtiden.


    Hvis ikke, ja så har jeg ikke engang ondt af dig ...

  • Hehe, jeg har det sku lidt omvendt... Skal ikke betale noget for at bo hjemme og får boligtilskud fra min mor til husleje (ca. 3k) når jeg er under uddannelse. (Edit: som udeboende)

  • Man kan jo også betale for at bo hjemme i form af huslige pligter (som jeg mener at man egentlig burde at gøre lige siden man har haft muligheden for det, igen fordi at jeg mener at det er et barns pligt at respektere og hjælpe sine forældre (der findes så situationer hvor det er ekstremt svært at hjælpe/respektere sine forældre, men det er en anden sag. ))

  • Hitmanden


    Du kan jo bare flytte hjemmefra. For det første stiger din SU til det dobbelte, for det andet bliver du uafhængig af dine forældre. Hvis du tager et fritidsjob oveni skal du nok ende med at have langt bedre økonomi end du har nu.


    Personligt var det at flytte hjemmefra noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv nogensinde. Ord kan ikke beskrive hvor dejligt det er at være sin egen herre, og at have sit eget sted på sine egne vilkår. Det skal lige siges, at jeg altid har haft et godt forhold til mine forældre. Det ændrer bare ikke, at man på et vist tidspunkt får brug for at flyve fra reden.

  • Betaler 575 kr om måneden for at bo hjemme, af en SU på 2300.
    Rimelig gode vilkår for mig vil jeg mene :)


    Synes også det er fair at betale for at bo hjemme, for man har mange privelegier som man ikke har når man flytter, såsom tøjvask, mad på bordet osv.

  • Quote

    Originally posted by Hitmanden
    Jeg er 19 år og bor hjemme.. Går i 2g og får 1500,- pr. mrd.. Min mor og far TILLADER sig at tage 600,- pr. mrd.. Jeg sys det er for meget.. X(


    Heh. Mange ville nok TILLADE sig at kalde dig en forkælet snotunge. Det er eddersparkemig en mystisk indstilling du har der. Du ville nok have bedst af at flytte hjemmefra.

  • Quote

    Originally posted by Bullfaegter
    Hitmanden


    Du kan jo bare flytte hjemmefra. For det første stiger din SU til det dobbelte, for det andet bliver du uafhængig af dine forældre. Hvis du tager et fritidsjob oveni skal du nok ende med at have langt bedre økonomi end du har nu.


    Personligt var det at flytte hjemmefra noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv nogensinde. Ord kan ikke beskrive hvor dejligt det er at være sin egen herre, og at have sit eget sted på sine egne vilkår. Det skal lige siges, at jeg altid har haft et godt forhold til mine forældre. Det ændrer bare ikke, at man på et vist tidspunkt får brug for at flyve fra reden.


    den håber jeg du tager til dig igen... udgifterne stiger så også lige 10x iforhold til at bo hjemme, plus at hvis du tjener for mange penge ved siden af, skal SU'en tilbage til skattefar :boxed:


    og til Hitmanden


    find dig et lille fritidsjob så du har råd til lidt gøjl i weekenden. det kan godt være dine forældre ikke mangler noget, men de lære dig en ting. Du kommer til at kunne klare dig selv.
    Og hvis du engang skulle komme virkelig ud og skide er jeg sikker på dine forældre godt ville hjælpe dig økonomisk, hvis du selv har gjort lidt for det. hvis dine forældre er lidt ala. gennemsnit forældre ?