SU - beholder i den selv eller...

  • Quote

    Originally posted by Hitmanden


    Tror du selv at jeg har 600kr til sjov og ballade? Betaler 300 pr. mrd for buskort og så er der jo en telefonregning. Jeg ville mene at jeg måtte bo kvit og frit hos dem under udd. Hvis jeg havde et fuldtids job havde jeg GLÆDELIGT betalt for at bo der hjemme..


    Buskortet vil jeg ikke kommentere


    Telefon: Det er et gode, ikke en ting der er nødvendigt.

  • Quote

    Originally posted by Hitmanden
    Så bliver i grove , hva?


    :boxing:


    Narj, egentlig ikke. Synes bare du er ganske utaknemmelig overfor dine forældre.


    Dertil, så er det tilladt at arbejde sig til lidt penge, så der er plads til luksusgoder.

  • I hyler allesammen gør I. Bare vent til I flytter hjemmefra. Jeg betaler alene til husleje 102.000kr om året. Så kommer alle de udgifter oveni. Det ER billigt at bo hjemme ved de gamle, så glæd jer så længe det varer:-)

  • Quote

    Originally posted by Sukkerfar
    I hyler allesammen gør I. Bare vent til I flytter hjemmefra. Jeg betaler alene til husleje 102.000kr om året. Så kommer alle de udgifter oveni. Det ER billigt at bo hjemme ved de gamle, så glæd jer så længe det varer:-)


    Well said :9xo


    Nyd det så længe det vare !

  • Jeg er pt. 17, så får ikke andet end de penge jeg kan tjene i Rema 1000.


    Jeg bor gratis hjemme. Men jeg betaler for følgende:
    Forbrug af EL
    Mobil
    Internet
    Buskort
    Og så har jeg et lån.


    Jeg betaler mellem 1000 og 2000 om måneden alt i alt... min løn ligger heldigvis mellem 2200-4600... Så klarer mig.


    Når jeg bliver 18, skal jeg betale 1200 om måneden for at bo hjemme. Og det er jeg glad for.


    Hellere betale før man flytter hjemmefra og er vant til det og ikke skal ud som et nyt æg i massen.

  • Quote

    Originally posted by shack
    Okay - enten sidder dine forældre meget hårdt i det økonomis, ellers kan jeg ikke helt gennemskue det. Synes det virker sindsygt at du skal betale EL selv?


    Bor alene med min far som er på flexløn, så vi er ikke lige i den gode del.


    Men det skyldes at min far ikke vil betale mit forbrug foran computeren... da jeg ifølge ham, bruger den alt for meget.

  • er der nogen der tænker på at man faktisk som forældre får penge af kommunen til sine børn til de er 18...?? når de er 18 får man ikke en krone til hjælp, og syntes kun det er fair at man så som VOKSEN hjælper lidt til, og hvis man ikke syntes det er fæir og blive voksen og have nogle udgifter så har jeg bare og sige sur røv for det bliver aldrig anderledes..!! ;)

  • Ja, men de sparker til en og kræver at man skal blive god i skolen og læse en eller anden akademisk uddanelse så må de sku da hjælpe lidt til... :D gør mine dog også i stor grad, så jeg brokker mig bestemt ikke. :D

  • Jeg blev 18 for et par uger siden, og har søgt SU, men har ikke fået endnu. Har ikke noget job, og har aldrig haft.


    Jeg bor hjemme, og betaler ingenting for det. De gamle betaler alt fra husleje til telefon regninger og lidt lommepenge engang imellem.


    Dog er der et par krav. De bestemmer suverænt. Hvis der er noget de siger der skal gøres, så skal det gøres. Og jeg skal være under uddannelse.
    Hvis jeg ryger eller tager stoffer, så kan jeg finde mig et andet sted at bo pr. omgående.


    Jeg er under uddanelse på HTX, 2 år. I fritiden dyrker jeg sport på et ret højt niveau, derfor har jeg ikke tid til at have et job (gad ikke det der 4 årige Team Danmark).
    Jeg tager ikke til fester, og drikker aldrig. Har aldrig smagt en øl. Så på det punkt er jeg nok billig i drift i forhold til andre på min alder :crazyeyes:


    Generalt har jeg det meget godt herhjemme, men jeg skilder mig også ud ved at dyrke så meget sport. Det vil mine forældre gerne støtte mig i, og derfor tager de sig af penge delen. Har også fået af vide at hvis jeg ikke dyrkede sport, så skulle jeg have et job.

  • Quote

    Originally posted by teko
    Bor ikke hjemme så det siger sig elv hvem der tar min SU :p


    Ja... Damen :T


    Nåede aldrig selv at få SU... stoppede i skolen før jeg kunne få SU hehe

  • Ja vi har sku nok alle sammen forskellige synsvinkler på sange....


    Kan godt forstå de forældre som er i en økonomisk krise at de gerne vil have penge af deres børn når de bliver 18 år...


    Men så er der også de forældre som, ikke har de problemer og mange af dem "tvinger" også børnene til at tage en ungdomsuddanelse, da de gerne vil have at de skal være så hurtigt som muligt færdige.. Der er det så min mening at når forældrene gør sådan noget og stadig forlange penge af deres børn, er de sku forkert på den, de kan sku godt hjælpe dem økonomisk.


    Børnene har jo ikke selv valgt at komme til verdenen, der er jo forældre der har valgt det og så kan man sku som forældre godt hjælpe sine børn så meget som muligt, det andet er simpelthen bare grådighed og ikke andet!.


    Jeg bor selv hjemme og er under uddannelse og de gamle skal ikke have noget for at jeg bor der hjemme, da de gerne vil hjælpe mig i stedet for at tage alle mine penge, for når man er så tæt på at blive færdig med sin uddanelse som jeg er... bliver man jo også nød til at spare penge op til man flytter hjemmefra.. og så nytter det jo ikke noget at forældrene tager alle ens penge...


    Det er bare min mening til sagen

  • Quote

    Originally posted by GLA
    Jeg bor selv hjemme og er under uddannelse og de gamle skal ikke have noget for at jeg bor der hjemme, da de gerne vil hjælpe mig i stedet for at tage alle mine penge, for når man er så tæt på at blive færdig med sin uddanelse som jeg er... bliver man jo også nød til at spare penge op til man flytter hjemmefra.. og så nytter det jo ikke noget at forældrene tager alle ens penge...


    Det er bare min mening til sagen


    Det er da fedt at dine forældre ikke skal have noget for at du bor hjemme, men derfra og så til at være grådige er der sku langt. De fleste forældre vil jo gerne deres børn godt, og en del af den belast de skal give dem med er da også økonomisk ansvarlighed. Jeg har set rigtigt mange som har levet deres barndom hjemme ved mor og far med en guldske i munden, og rigtigt mange af dem kom også hjem til mor og far igen kort tid efter at være flyttet hjemmefra for at tigge om penge - da de ganske simpelt aldrig havde lært at spare en anelse og budgetere.


    /ask

  • Jeg mener at en af de vigtigste lektier her i livet er læren om penges værdi. Jeg har set talrige eksempler på unge der ikke har den fjerneste økonomiske sans netop fordi de aldrig har lært dette. F.eks. fordi de altid har fået det de ville have uden der blev stillet de store spørgsmål og når de så har skullet klare sig selv med SU eller job så er de nærmest i økonomisk krise da de ikke kan finde ud af at omstille sig efter deres økonomiske forhold. Hvordan man så skal lære lektien er jo op til de forskellige forældre.


    Personligt har jeg siden jeg var 14-15 år selv skulle købe alting selv pånær kost og logi. Det vil altså sige møbler, tøj, computer, transportudgifter osv.
    Jeg har så til gengæld haft mulighed for at tjene penge i den lille enmandsvirksomhed (øh...2 med mig :$ ) som min far har hvor jeg sorterede og pakkede kartofler, og det til en ok løn i forhold til jævnaldrende (uden dog på nogen som helst måde at være prangende). Og jeg har altid arbejdet 10-20 timer om ugen indtil jeg flyttede hjemmefra. Og det er altså uden mine "almindelige" pligter som tog gennemsnitligt 1 times tid om dagen.


    Jeg har dog ikke betalt noget af min SU til mine forældre da jeg fik det et par år af gymnasiet (ca. 1200 kr).


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Mine forældre har aldrig krævet nogle af mine indkomster, mens jeg boede hjemme, og det syntes jeg også kun var rimeligt nok. Jeg har det synspunkt at forældrene ikke bør kræve nogen penge af sine børn, så længe de kun lever af SU'en, medmindre forældrene reelt har behov for økonomisk støtte fra sine børn. (Muligvis også hvis deres barn er en gevaldig hængerøv, som ikke forstår sig på at passe nogenlunde på sin økonomi)


    Det argument med: "Jamen vær dog lidt taknemmelig for at de lader dig bo, de kan jo smide dig ud hvis de vil", synes jeg ærlig talt er noget fis. Så længe man er under uddannelse, er det da kun en god idé at man bliver boende hjemme, i hvert fald indtil at man i det mindste har et økonomisk stabilt fundament at flyve fra reden med. Der er al for mange der flytter ud inden de er klar, og må tage studielån og leve af pasta og havregrød for at klare sig gennem dagen mens de studerer.


    Imens får forældrene den glæde at kunne være sikker på at deres barn ikke flytter ud før de føler sig parate, samt at de kan følge lidt med i deres liv og støtte dem i hverdagen.

  • Quote

    Originally posted by Sukkerfar
    I hyler allesammen gør I. Bare vent til I flytter hjemmefra. Jeg betaler alene til husleje 102.000kr om året. Så kommer alle de udgifter oveni. Det ER billigt at bo hjemme ved de gamle, så glæd jer så længe det varer:-)


    Nu ved jeg ikke hvad du bor i, men 8,5K/mdr er sgu en peberet husleje og hvad jeg vil mene er et lidt voldsomt eksempel på, at det bliver dyrt, at flytte hjemmefra! ;)

  • Quote

    Originally posted by jackal83


    Nu ved jeg ikke lige hvad du bor i osv, men hvis du bor til leje, så ville jeg nok overveje, at købe noget i stedet for eller flytte i noget andet. 8,5K/mdr er sgu en peberet husleje og hvad jeg vil mene er et lidt voldsomt eksempel på, at det bliver dyrt, at flytte hjemmefra! ;)


    Rimlig normal husleje, på parcel huse eller lign. Bor selv i 4 væresles rækkehus, og vi gir ca 6-6500kr om måneder i husleje. :)

  • Quote

    Originally posted by Shak


    Rimlig normal husleje, på parcel huse eller lign. Bor selv i 4 væresles rækkehus, og vi gir ca 6-6500kr om måneder i husleje. :)


    Bor på 82 kvadrat meter, 3 værelser, stue etagen, nærmest central i odense.
    Pris: ca. 5200 om måneden.


    Førhen


    boede på 100 kvadrat meter, 4 værelser, For os selv, centralt i munkebo :crazyeyes:
    Pris: ca. 4800 om måneden.



    Prisen kommer langt fra an på størrelse og værelse. Beliggenhed har lige så stor betydning.
    F.eks. Det er betydligt dyrere at bo midt i København end i Odense ;)

  • Quote

    Originally posted by Shak


    Rimlig normal husleje, på parcel huse eller lign. Bor selv i 4 væresles rækkehus, og vi gir ca 6-6500kr om måneder i husleje. :)


    Jaja, men man flytter jo ikke direkte ud fra sine forældre og så direkte ind i en 4 værs. lejlighed eller hus og slet ikke mens man læser en ungdomsuddannelse. Og nok heller ikke efter man er færdig med en ungdomsuddannelse med de priser vi har idag.
    Det er der jeg mener, at det er et voldsom eksempel, at komme med...