• Hej!

Jeg skal til at rense mit badeværelse for mug og alger - og skal i denne forbindelse bruge klor. Jeg har fået fat på et sæt kemihandsker, så jeg kan røre ved de ting der er søbet ind i klor. Jeg har også lånt et professionelt åndedrætsværn, men her er der en del forskellige filtre med til, så jeg er tvivl om hvilke filtre jeg skal bruge.

Har prøvet google mig frem til om kloren danner organiske eller uorganiske dampe - tror måske det primært bliver de organiske dampe der fremkommer, eftersom der må være en del hudceller i badet. Men er der andet der kan tænkes at danne dampe - som f.eks. kalken?

Nogen der er hardcore til kemi?

Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

• Tjaaa.. Det først når jeg bruger 3 dobbelt salmiakspiritus jeg begynder at hive lidt efter vejret.

Skal ikke kunne sige hvad du skal bruge af åndedrætsværn til klor, men det skal da virkelig være krads før end man skal bruge noget. Eller også er det bare mig der synes det dufter :crazyeyes:

Og klor går da ikke i forbindelse med kalk..

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Rettet en gang, sidst af urbananen ().

• Du skal ikke blande ajax rensemidler med klor det giver meget giftige dampe som giver dig vand i lungerne, bare s du ikk begynder at blande de forskellige ting :P

Originally posted by Jacorik
    Du skal ikke blande ajax rensemidler med klor det giver meget giftige dampe som giver dig vand i lungerne, bare s du ikk begynder at blande de forskellige ting :P

Klor må faktisk ikke rigtig blandes med noget ;) . Det danner giftige dampe ved blanding med næsten alt rengørringsmiddel.

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

• Så vidt jeg ved findes der grundlæggende 2 typer filtre. Et mod aerosoler og et mod partikler og der vil det selvfølgelig være det første. Men spørg dog dem du har lånt masken af!

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

Originally posted by dna
    Så vidt jeg ved findes der grundlæggende 2 typer filtre. Et mod aerosoler og et mod partikler og der vil det selvfølgelig være det første. Men spørg dog dem du har lånt masken af!

- Anders

Det er så min far - der til dagligt er karoserismed... Han ved bjælde og er desuden på ferie i Kina....

Ja, er udemærket klar over at klor er noget farligt snask - der er også derfor jeg tager så mange forholdsregler. Jeg starter med at fedte hele værelset ind i klor, hvorefter det får lov til at stå og trække lidt - herefter skal hele badeværelset afkalkes og renses. Åbner vinduerne sådan at dampene kan slippe ud. Men tror umiddelbart at bare bruger det organiske filter og partikkelfiltret - det burde vel kunne klare jobbet langt hen af vejen...

Planen er at jeg bagefter skal vokse fliserne så vandet preller bedre af...

Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

Rettet en gang, sidst af The_Dude ().

Originally posted by The_DudeJeg skal til at rense mit badeværelse for mug og alger

Undskyld for off topic :P Men hvor lang tid har du ikke gjort rent det ude :P ?

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

• pas godt på at ikke blande klor og afkalkningsmiddel sammen. Afkalkningsmidlet er surt og reagerer med klor....danner giftige gasser.

• Som min gamle far altid sagde...

Klor er først farligt når du drikker................

Så altså et godt råd - Don't drink it....

2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

Originally posted by celfa

Undskyld for off topic :P Men hvor lang tid har du ikke gjort rent det ude :P ?

Jeg gør skam rent derude ofte - problemet er bare at svampen sidder i silicone fugerne, så de kommer altid igen - derfor skal de også skiftes ud. Der var endnu værre da jeg rykkede ind i lejligheden. Jeg er åbenbart bare den første der har i sinde at gøre noget ved det... Jeg synes personligt det er pisseklamt, foretrækker et rent bad!

• du har ikke overvejet at bruge rodalon i stedet for? og et andet godt tip et når du skal rense det af for kalk og andet lort så skær en masse citroner i halve og gnid det ud over det hele. det er faktisk noget af det mest effektive bagefter kan du bare skylle det meste af. det er heller ikke helt så usundt. det er også rigtigt effektivt hvis man skal gøre en microbølge oven ren. så tager man bare en skål med vand og så nogle citron skiver og tænder for det i et par minutter derefter kan alt tøres af med en fugtig klud

• Ja rodalon er meget mindre giftigt (for dig). Klor-dampe er IKKE organiske (Cl er uorganisk) det der sker er ofte at der dannes saltsyre (på dampform) eller rent klor. Begge dele er meget ubehagelige og bør undgås.

/ask