Indlæg af The_Dude


    Fractal Har en video hvor de har en 240 rad i fronten med det er ikke en h100, tror ikke slangerne er lange nok


    Det er virkelig den mystiske kombination det her - Fractal skriver selv på denne video, som jesper101996 nævner, at der kan monteres en 240 mm radiator i fronten - http://www.youtube.com/watch?v=VS45Yhjj4bY - men Fractal vil ikke direkte sige om der kan side en H100 i - i hvert fald ikke i noget af det officielle jeg har fundet ind til nu. Lige så vel undlader de også at svare på spørgsmålet om hvorvidt den kan sidde i toppen - det er lykkedes for at par fyre hist og pist - men det er et umådeligt tight fit - tror desværre ikke den går med de heatsinks der sidder på mit kort - de er for høje. Og ved ikke om jeg tør satse på at de 24 cm lange slanger kan nå fra front til CPU.


    Overvejer meget kraftigt om jeg skal hoppe på NZXT's Phantom 410 i stedet - der er plads, men også nogle andre drawbacks som fx manglende støvfilter i front....

    Jeg har kigget i retning af den - og især i de posts du tidligere har lagt op - men sagen er, at de tests jeg har set, klarer H80'eren sig bedre end 920'eren - og H100 er i gennemsnit 2-3 grader køligere under load - ikke noget sindsygt, men det kan betyde lavere blæserhastighed.


    Desuden så lader det til at larmen fra pumperne har været en defekt/fejlkonstruktion som der skulle være rettet op på i de nyere versioner. Problemet bestod i at pumpen ved en bestemt voltage resulterede i resonans - der er forskellige fixes til det, enten lavere volt eller påmontere en diode, som på samme måde sænker volt - Corsair har meldt offentligt ud at pumpen skulle være tæt på lydløs - så pumper med støj skal til RMA. Se denne: http://www.overclock.net/t/123…official-corsair-response

    Jeg skal lidt modvilligt ud og investere i ny køler og nyt kabinet, og har efter endeløser mængder af research, kastet min kærlighed på Fractal design Define R4 (alternativt NZXT's Phantom 410) og på Corsairs H100.


    Problemet er blot, som jeg læser det, at hvor jeg mener at det ville være oplagt at lægge radiatoren i toppen, lyder meldingen fra Fractal, at det afhænger af hvilke blæsere og hvilken hardware man bruger. Jeg har kig på Corsairs AF140 blæsere, og af hardware har jeg MSI Z77 Mpower, en 3770 og et Asus 680 DCII Top GFX. Nogen der ved om der vil være clearance til det? Den næste mulighed er så at placere radiatoren i fronten - men er slangerne lange nok til at kunne nå?


    Optimalt set ville jeg gerne lave en push/pull opsætning, men det ser ikke ud til at kunne lade sig gøre nogle af stederne...



    Jeg søger derfor lidt råd fra andre der evt. har roddet med samme køler og kabinet. Hvad har I gjort? Valgt en H80 i stedet? :-) Kan jeg få samme kølingseffekt ved at smide en H80 i push/pull som ved at have en H100 i enten push eller pull?


    Derudover vil jeg gerne høre andres mening om den mest optimale placering af blæserne, i forhold skabe et stille setup og samtidig have et relativt godt airflow? Jeg har altid kørt med indsugning fra front og udblæsning gennem top og bagside. Så den nye opsætning afhænger lidt af hvad der er plads til.


    Ser frem til at høre jeres inputs

    Så kom alle delene hjem - men har ramt et lille problem. Jeg kan ikke få bagpladen på min h50 køler til at slippe mit gamle bundkort. Og da jeg har lovet junior det gamle setup (men ikke køleren og kabinettet), befinder jeg har mig lidt af et dilemma - der er ikke plads til h50'eren i reserve kabinettet - hvorfor jeg overvejer at give ham mit gamle kabinet med.


    Jeg har derfor kigget efter ny køler - enten corsair h80 eller h100 - antecs tilsvarende skulle ikke være lige så effektiv - til gengæld er der problemer med støj fra corsair pumpen - det skulle dog være løst i de nyere revisioner. Til gengæld er jeg i tvivl omkring kabinet - har kig på Fractal design define R4 og Nzxt phantom 410. Noget der taler for det ene frem for det andet? Så vidt jeg kan google mig frem til er der problemer med at få plads til h100 køleren i R4. Til gengæld er både køling og støjniveau bedst på R4, så vidt jeg har læst mig til.

    Så er jeg ved at være nået til vejs ende - har kastet min kærlighed på MSI Z77 Mpower - det lader til at være på højde med Formula V kortet - bare lige 650 kr. billigere.


    De sparede penge vil jeg så i stedet bruge på at gå fra 670 serien (hvor det asus kort jeg egentlig havde bestemt mig for kort efter steg med 300 kr. :thumbdown: ), til at hoppe på 680 i en af følgende modeller:


    http://www.edbpriser.dk/grafik…2gd5-2-gb-id-6767526.aspx


    http://www.edbpriser.dk/grafik…ning-2-gb-id-6853379.aspx


    Har gode erfaringer med MSI kort (mest med reference til deres køler løsninger) - og den eneste forskel er, så vidt jeg kan se er, at Asus ligger ca. 80 Mhz højere i clock.


    Hvilket ville I snuppe?


    Sidst men ikke mindst, er jeg lidt i tvivl om ram efter at have læst et par reviews - de nåede gode hastigheder ved 2600 Mhz - men pengene rækker ikke dertil. Hvad er jeres vurdering i at gå fra disse (http://www.edbpriser.dk/ram/co…-4-x-4-gb-id-4413463.aspx) der er på 1600 Mhz, CL9 til et sæt på 2133 Mhz (kom gerne med eventuelle anbefalinger)?

    Tak for inputs!


    Umiddelbart synes jeg ikke jeg kan finde en nyere udgave af Formula V.


    Jeg kan umiddelbart ikke finde et Gigabyte UD7 kort med Z77 chipset - kun med X79 og Z68 - er det fordi det ikke har ramt markedet endnu?

    Hold kæft hvor tiden flyver og livet bliver ved med at blande sig i det her setup!


    Mens jeg var i gang med at tjekke priser på det valgte hardware, valgte min kone at gå i fødsel - så nu er jeg en dreng rigere, men mangler stadig nyt indmad til computeren.


    Jeg skulle forleden til at bestille igen, og undrede jeg mig lidt over at Maximus Formula V kortet var så langt nede på listen på edbpriser - hvilket fik mig til at tænke om der siden jeg læste om kortene nævnt i tråden, er kommet noget nyt og bedre? Det eneste jeg umiddelbart kan spotte der kan erstatte Formula kortet er MSI Z77 Mpower kortet - er det korrekt opfattet?

    Det er jo hvad der kan ske :-) - jeg nåede ellers lige at få armene over hovedet - jeg kigger priser/valgmuligheder mellem 670 og 680 - og læser derudover lidt tests af MBs - skulle aldrig ha' taget et kig på Maximus v formula - savle, savle, savle! - til gengæld lyder Sabertooth til at være lidt for overrated.


    Indtil videre ser mine valg således ud:


    Ram: Corsair Vengeance 4 x 4 GB - http://www.edbpriser.dk/ram/co…-4-x-4-gb-id-4413463.aspx


    CPU: I7 3770K


    Skærm; ASUS VE248H - http://www.edbpriser.dk/skaerm…248h-sort-id-4510343.aspx


    SSD: Samsung 830 Series - 256 GB - http://www.edbpriser.dk/ssd-so…6b-256-gb-id-6437572.aspx


    Resten er jeg lettere uafklaret omkring endnu - men læser når lejligheden byder sig. Er der nogen kommentarer mht. skærm og ssd? - eller andet for den sags skyld?

    Ok, som fx MSI Z77A-GD65? Eller har du andre i tankerne?


    Jeg er ret sart i forhold til støj. Sidst jeg tjekkede var MSI's Hawk blandt de førende køleløsninger til gfx - men det ser ud til at bl.a gainward er kommet med - er der nogen der har erfaringer med støjsvage 680 kort?

    Takker for svar! Mit kabinet er et Antec Performance One P180 - en gammel satan - men er stadig godt tilfreds med det, til trods den manglende mulighed for at trække kabler bag bundkortet - heldigvis er der Dremmel! :-)


    Tak for gode bud på bundkort - jeg vil dog umiddelbart mene at Maximus bliver for voldsomt til mig - jeg har dog ikke læst anmeldelser af kortet endnu - men formoder at der er en masse jeg muligvis ikke har brug for. Jeg har kun planer om OC i det omfang min køling kan følge med - så det vil sige omkring let til middel, vil jeg formode.


    Kender i til hvordan MSI kortet er i forhold til fx Sabertooth? De matcher hinanden nogenlunde i pris. Og er MSI Big bang kortet evt. værd at vente på?

    Ok, tak for input - jeg har min trofaste H50 køler - den burde vel række? Derudover har jeg 4 eller 5 blæsere i kabinettet.


    Har du nogle særlige anbefalinger til bundkort og ram?

    Og så kom der lige en uforudset projektkontrakt min vej, så de næste 3 måneder bliver der absolut intet gaming :huh: - lidt irriterende, men til gengæld flere knaster til et nyt setup.
    Så jeg venter tålmodigt de næste 3 måneder, holder tråden åben, så jeg kan tage den op igen, når det bliver aktuelt. Tak til Jesper for input so far!