Fik mine 2400,- ( Er hjemmeboende )
hvor meget SU har i modtaget her igår?
-
-
Du kan starte med at tjekke at hvad der står på din forskudsopgørsel af din SU, du fik her før året begyndte om du ikke godtnok skal have de cirka 4,5k, du plejer.
Til jer andre der snakker om SU, hjemmeboende osv.
Når man er i gang med en ungdomsuddannelse der er SU-berettiget og er fyldt 18 år, afhænger ens SU af ens forældres indkomst, hvor man som minimum modtager omkring 1k og maks 2,4k, mener jeg. Forældrenes indkomst beregnes ud fra hvad de tjente forrige år og desuden afhænger det af, om de er gift eller bor sammen osv.
Som udeboende skal man være opmærksom på at man som udgangspunkt stadig kun modtager SU som hjemmeboende, så længe man bor inden for en vis afstand af forældrerne (mener det er 20km). Undtagelsen er hvis man i fællesskab med ens forældre skriver under på at man er nødt til at flytte hjemmefra på grund af personlige forhold, så modtager man SU som udeboende.
Når man bliver 20 eller starter på en videregående uddannelse, er ens SU ikke længere afhængig af forældrenes indkomst.
-
Fik også mine normale 4.276,00kr ubetalt
Jeg klager ikke over s.u'en - det er super tilskud som der ikke er ert mange andre studerende i verden der for.
Når jeg har betalt regninger og mad har jeg ca 1000kr til mig selv hver månede - det skal så også dække tøj, bøger og sjov. Det er ikke meget men det løber rundt.
Mvh Stubkier
-
Efter regninger har jeg 800 kr til mig selv i måneden, og det er uden bøger.. Det kan jeg simpelthen ikke leve for, derfor har jeg også arbejde ved siden af, som ca. giver 5000. (2500 udbetalt).
-
Her idag skal jeg ned og betale 1900 kr. i regninger, og er kun 17år. glæder mig slet ikke til jeg skal flytte hjemmefra og betale husleje og regninger for en SU.
Føler med jer andre..
-
Originally posted by Axel
Ja jeg har nu også fået mit normale..hehe ja folk tænker ikke på hvor meget man faktisk skal betale som udboende studerende mit er rundt regnet sådan her hver måned.
SU +4300
Bøger -600
Husleje -2200De resterende 1500kr bruges på vasketøj mobil regning mad, og alle de andre ting jeg skal have til daglig overlevelse
Til de interesserede er det 1500/30dage 50kr om dagen
Også i den rækkefølge? Så er der vist ikke så meget mad på bordret
-
Originally posted by Bllets
Her idag skal jeg ned og betale 1900 kr. i regninger, og er kun 17år. glæder mig slet ikke til jeg skal flytte hjemmefra og betale husleje og regninger for en SU.Føler med jer andre..
Hehe, ja det kan være hårdt at se alle de rudekuverter i postkassen..
Licens, efterbetaling af for meget elforbrug, husleje og alt det løse..
Denne månede tog lige godt 10.000,-
Fra netbanken..:
Ventende betalinger: -7.863,80 DKK
Og det er EFTER huslejen er betalt..Godt man ikke er på SU..
-
jeg var oppe på et studiekontor og snakke med nogle folk her idag - grunden til at jeg kun fik 3k udbetalt er åbenbart en fejl fra skat... hvordan den fejl er opstået kunne de ikke sige noget om - men lovede mig at ringe til skat mandag og få rettet fejlen... Kunne være man skulle gå sine skattepapirer lidt bedre igennem fremover - plejer bare at skøjte det igennem...
-
Får også 4300kr. Men det er desværre alt for lidt.
Husleje 3300
Mad 1000
Bøger 700
Forsikring 300
Internet/kabeltv 400
Benzin 500
Bil(forskring, rep osv)1000Derudover tøj, strøm, varme, mobil og hvad man ellers har brug for
Så taber desværre rigtig mange penge hver måned.
-
Originally posted by Djake
Får også 4300kr. Men det er desværre alt for lidt.Husleje 3300
Mad 1000
Bøger 700
Forsikring 300
Internet/kabeltv 400
Benzin 500
Bil(forskring, rep osv)1000Derudover tøj, strøm, varme, mobil og hvad man ellers har brug for
Nu vil jeg også sige, at bil OG forholdsvis dyr husleje på SU er sådan ekstrem-tilfælde:) Håber du har lidt arbejde ved siden af!
-
Man kan da ikke være på SU og have en bil, og så klage over der er for lidt at gøre godt med
Men hvor delen bor du siden du giver 3300 synes godt nok det er en del.
Giver selv ca 2600 for at bo 10 min fra rådhuspladsen på cykel.
Mvh Stubkier
-
Originally posted by Djake
Får også 4300kr. Men det er desværre alt for lidt.Husleje 3300
Mad 1000
Bøger 700
Forsikring 300
Internet/kabeltv 400
Benzin 500
Du kunne da også bare lade være med at have en bil
-
Originally posted by Stubkier
Man kan da ikke være på SU og have en bil, og så klage over der er for lidt at gøre godt medMen hvor delen bor du siden du giver 3300 synes godt nok det er en del.
Mvh Stubkier
Jeg har bil og jeg kan sagtens klage
Spøg til side. Jeg synes faktisk SU'en ligger på et rigtig godt niveau. Mine udgifter ser nogenlunde sådan her ud:
Husleje inkl alt forbrug: 3100 kr
Bil (forsikring, rep, benzin): 1500 kr minimum
Mad: 1500 kr
Kontaklinser, lotto (over nettet), tlf 500 kr. minimumDet er de nogenlunde faste udgifter, men derudover er der jo tøj, byture osv. Indtægter er SU og næsten 400 kr i boligsikring.
Heldigvis betaler rederiet for bøgerne, og vi har en ven af familien der er mekaniker og har et lille værksted derhjemme. Men jeg tærer på lidt gamle reserver så det går rimelig godt.
Fik forøvrigt 4 nye brugte dæk på i weekenden på den ferrarirøde Mazda
De gamle dæk var punkteret 4 gange indenfor de sidste 10 måneder. Heldigvis noget som lappegrej på dåse kunne klare hver gang, men bilen havde lidt svært ved at stå fast hvis vejen var mere end bare fugtig. Min bror kaldte de gamle dæk for slicks (selv om jeg nu synes det var lidt overdrevet).- Anders
-
Originally posted by Zulu
Han skriver jo ikke at det er SU.
Med en månedslån på ca 30K får man ovestående beløb udbetalt.tror jeg næppe jeg for 21 før skat.. og jeg for 14 udbetalt..
så 30 før skat??
håber jeg ikke
-
Indtægtsbeskatningen svinger jo en del - ka jeg godt lige hilse og sige..
woops, yes.. og fradraget naturligvis
-
Originally posted by Firedog
tror jeg næppe jeg for 21 før skat.. og jeg for 14 udbetalt..
så 30 før skat??
håber jeg ikke
Det kommer jo an på hvor stort dit fradrag er (som jo vil være højere hvis du har fx huslån og/ ell. befordringsgodtgørelse).
Ud fra hvad du skriver har du et personfradrag på ca. 80k/ år (for 2007 ligger det uden ekstra fradrag på 39.500,-).
-
Originally posted by Zulu
Det kommer jo an på hvor stort dit fradrag er (som jo vil være højere hvis du har fx huslån og/ ell. befordringsgodtgørelse).
Ud fra hvad du skriver har du et personfradrag på ca. 80k/ år (for 2007 ligger det uden ekstra fradrag på 39.500,-).
rigtig nok med lån osv
men hvis man ikke har vil jeg mene at man for en del tilbage i skat..
nu er jeg langt fra den skarpeste på dette område men faldt bare lige over den kommentar og troede ikke de kunne være rigtigjeg har ondt af folk der mister så meget i hvert fald..
-
Originally posted by Firedog
rigtig nok med lån osv
men hvis man ikke har vil jeg mene at man for en del tilbage i skat..
nu er jeg langt fra den skarpeste på dette område men faldt bare lige over den kommentar og troede ikke de kunne være rigtigjeg har ondt af folk der mister så meget i hvert fald..
Har 4800kr i fradrag, lønsedlen så sådan ud sidst.
ind: 26.689,65
am bidrag: -2053
pension, fagforening og andet: -2500 ca.
SKAT: -7300Giver rundt regnet ca. 15k udbetalt.
-
Originally posted by Stubkier
Man kan da ikke være på SU og have en bil, og så klage over der er for lidt at gøre godt medMen hvor delen bor du siden du giver 3300 synes godt nok det er en del.
Mvh Stubkier
Hehe beklager mig nu heller ikke. Bor i en lejlighed på frederiksborggade ved søerne på 230kvm sammen med min kæreste. Så de 3300kr vi betaler hver er utroligt billigt.
Er enig i at bil og SU ikke hører sammen. Men nu var jeg så heldig at få den af mine forældre (de ved at hvis jeg ikke har bil kommer jeg aldrig og besøger dem i nordsjælland)
Men tilgengæld har jeg så ikke studiejob da jeg bruger næsten alt min tid på mit studie
Har meget overvejet at optage et SU lån for at få lidt mere luft i økonomien, selvom det er en lort at stå med når man engang bliver færdig.