Kompakt kamera til rejse

  • Hej


    Jeg har en ven, som til maj skal til USA i 3 måneder. Han skal selvfølgelig have fat i kamera, så han kan få nogle billeder med hjem.
    Det skal være kompakt. Skal tage gode billeder. Prisen betyder ikke så meget, men omkring en 2-3.000 kr eller noget i den stil.


    Hvad er det bedste i det område?

  • Quote

    Originally posted by Butcher
    Hej


    Jeg har en ven, som til maj skal til USA i 3 måneder. Han skal selvfølgelig have fat i kamera, så han kan få nogle billeder med hjem.
    Det skal være kompakt. Skal tage gode billeder. Prisen betyder ikke så meget, men omkring en 2-3.000 kr eller noget i den stil.


    Hvad er det bedste i det område?


    Canons A serie. Jo højere model jo bedre ;) Går jo an på hvor meget han ville ofre. Men med A serien køber du nok aldrig noget lort.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Originally posted by celfa


    Canons A serie. Jo højere model jo bedre ;) Går jo an på hvor meget han ville ofre. Men med A serien køber du nok aldrig noget lort.


    Han vil have noget i Ixus-størrelse. Var lige på skiferie med ham. Som han sagde, det skal kunne ligge i en lomme uden at man bliver irriteret over det.
    Mindre er bedre, men minderne skal også være i ok kvalitet ;)


    Edith: som der står, omkring max 3k. Jeg tror nok det vil betyde at han vil have argumenter for at bruge mere ;)

  • Sony Cyber-Shot DSC-W100 til ca. 2000,- inkl. fragt. Så er der også penge til et stort hukommelseskort... ;)


    Kæresten købte et W70 som hun (og jeg) har været rigtigt godt tilfredse med og W100 er lige nummeret større men stadig til en god pris.
    Det kan også optage video i 640x480@25, uden anden tidsbegrænsning end hvor meget plads der er på kortet.

  • Som nogle allerede har været inde på, så er IXUS serien generelt ret lækker. Hvis han skal til USA, hvorfor så ikke købe det når han kommer derover - der er altså en del at spare.


    /ask

  • Generelt ville jeg holde mig langt væk fra sony. Sikkert nogle fine kameraer nogen af dem men deres måde at arbejde med tingene på er for ringe imo.


    Alene det at de ikke bruger standarder inden for hukommelse men bliver ved med at lave nye som kun kan bruges til deres egne.


    Så kommer der en ny model som ikke kan bruge de gamle også skal man upgradere hukommelse også hvis man køber nyt kamera. Det er til grin imo og nok til jeg ikke vil købe eller anbefale noget som helst fra den producent.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_
    Generelt ville jeg holde mig langt væk fra sony. Sikkert nogle fine kameraer nogen af dem men deres måde at arbejde med tingene på er for ringe imo.


    Alene det at de ikke bruger standarder inden for hukommelse men bliver ved med at lave nye som kun kan bruges til deres egne.


    Så kommer der en ny model som ikke kan bruge de gamle også skal man upgradere hukommelse også hvis man køber nyt kamera. Det er til grin imo og nok til jeg ikke vil købe eller anbefale noget som helst fra den producent.


    Hvad vil du da anbefale?
    Jeg vil tro at han påtænker at købe i USA. måske på forhånd endda. Der har ihvertfald været snak om det i forbindelse med en GPS (han regnede ud at hvis de skulle leje en med bilen kostede det dem 6k - så er det vist bedre selv at købe :)))

  • Fuji Finepix F30 eller F31 vil imo være mit bud...


    Så lige en lille note til _WHAT_'s indlæg:


    Vil lige sige af erfaring så er både XD kort og Memory stick due mere stabile end SD kort er... Vi har LANGT færre fejl på disse to kort end vi har på SD kort... Specielt fordi folk køber SD kort så billige så mulige så ofte køber de nogen unknown eller generelt bare dårlige mærker....


    Sony's W serie fejler bestemt ingen ting men hvis du skal have billid kvali i den lille kamera størrelse så er imo fuji overlegn.


    Ellers så tag et kig på Fuji's F40, den er dog lige kommet på markedet og er nok lidt over budgettet, men imo tror jeg at du vil få mere støj på Fuji F40 end på F31 da de har probet flere mega pixel ned på samme størrelse Sensor, but I cant tell har ikke haft den meget i hånden endnu.

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

    Rettet 2 gange, sidst af jK^ ().


  • Skulle da være mærkeligt hvis i ikke oplevede flere fejl på SD hvis du tænker på hvor mange flere der bliver solgt.... temmelig logisk.


    Sony pisser mig af følg standard CF eller SD kort er mindst lige så gode som sonys eget. De koster mindre og er universelle. Der er kortlæser til SD i mange bærbare efterhånden.


    Sony har lige frigivet et nyt lille kamera som igen bruger ny type hukommelse så hvis man har brugt en formue engang og vil upgradere sit kamera kan man bare smide det gamle røv dyre hukommelse ud....


    Hva jeg ville tage... tjaa jeg ville slæbe mit dslr med til USA no doubt :))


    Jeg ville taget et kamera i canon's A serie de er ikke så store og tager rigtig gode billeder. Af de helt små så tror jeg ixus serien er den mest stabile men der er flere gode i det område.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Som nævnt i andre lignende tråde, så er mit bud et Canon Powershot A710 IS.


    Fylder nul og en prut->


    [Blocked Image: http://img394.imageshack.us/img394/2082/a710is1gt3.jpg]


    Ta'r flotte klare og farverige billeder. Mange passende forudindstillede indstillinger til "Hurtige skud fra hoften" og også muligheder for selv at jonglere med M-Av-Tv-P


    Med et ekstra 1gb SD-kort (har lige købt et PQI til 199 kr. i Elgiganten) og en oplader og 4 Uniross batterier (2700mAh) i ordentlig kvalitet hos batteribyen.dk. Så er der stadig råd til evt. en lille taske eller en lille tår til halsen.

  • Canons A-serie fylder som sagt for meget. Han gider ikke sådan noget. Den skal ligge en en almindelig forlomme uden at genere. Det tror jeg en a-serie ville gøre - ihvertfald mig.


    Men ixus måske. Der hænger pris/kvalitet vel bare ca sammen. Kiggede lidt på en. Den hed vist 900 TI

  • Hvis det endelig skal være Ixus så lad være med at købe 900 TI, du vil få mere kvali rent billed mæssigt ved at købe 800 IS eller 850 IS.. 850 IS har en lille smule mere vidvinkel end 800 IS men koster også en smule mere.

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Casio Exilim skal vel også lige nævnes. Lækkert design, meget småt, ganske fine billeder.
    Jeg kan ikke lige finde bestemte modeller frem, men tag lige et kig på Exilim serien, det kunne jo være der var noget.

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Quote

    Originally posted by MvK
    Casio Exilim skal vel også lige nævnes. Lækkert design, meget småt, ganske fine billeder.
    Jeg kan ikke lige finde bestemte modeller frem, men tag lige et kig på Exilim serien, det kunne jo være der var noget.


    Det var netop sådan et en vi kørte lidt rundt med på den skiferie havde, det kunne han ihvertfald godt lide.

  • Quote

    Originally posted by NIK&JAY
    Nogen der har forsøgt sig på olympus serien?
    evt:
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=182979


    Har hørt den skulle være god til rejser, kan klare stød og små dyk. Desuden kan den skylles ren, et rigtig håndværker kamera.


    De har en tendens til at have en del støj i deres billeder. Desuden tror jeg ikke du skal skylde den under vandhanen, de kan tåle fugt og støv men lige frem en dukket tror jeg ikke de har godt af, tror nok nok de kan klare en regnbyge.


    De brugers desuden xd-picturecard som er lidt dyre end SD kort som mange af de andre producenter benytter.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by _WHAT_


    De har en tendens til at have en del støj i deres billeder. Desuden tror jeg ikke du skal skylde den under vandhanen, de kan tåle fugt og støv men lige frem en dukket tror jeg ikke de har godt af, tror nok nok de kan klare en regnbyge.


    De brugers desuden xd-picturecard som er lidt dyre end SD kort som mange af de andre producenter benytter.


    rigtigt


    mit gamle olumpus mju 500 tog slet ikke så gode bileder som mit ixus 800 og havde ikke så mange indstillinger at lege med


    og det er bestemt ikke et håndværker kamera det gik i stykker ret hurtigt klappen som beskytter linsen er noget værre skrammel og chasiset gik fra hinanden